Dawn of Magic 2 - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Dawn of Magic 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 10. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

První díl nabitý magií sice přinesl pár originálních nápadů, ale díru do světa neudělal. Napraví reputaci tohoto akčního RPG z Ruska jeho pokračování?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 6.října 2009
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Akční RPG Dawn of Magic před dvěma lety zvířilo vody herního trhu opravdu jen na chvilku a asi jen málo hráčů si jej pořádně zapamatovalo. Teď přichází dvojka a následováním svého předchůdce se nijak netají. Příběh začíná deset let po porážce hlavního padoucha z jedničky, čaroděje Moda. Na svět se opět řítí zlo a je na vás, abyste jej zastavili... Zápletka vskutku těžce originální. Ehm.

Divní patroni
Na první díl dá vzpomenout i výběr hlavního hrdiny. Minule volba originální, podruhé už spíše trapná, nabízí brýlatého učence, cikánku, postaršího mnicha a pekařku. Ano, pekařku, a neptejte se mě proč. Postavy se od sebe liší rozhozením bodíků mezi základní vlastnosti, ale časem se dají takové rozdíly celkem rychle smazat. Rozdílný je i začátek hry, respektive místo, odkud se vydáváte na dlouhou pouť; cesty čtyř hrdinů se ale poměrně brzy spojí a většinu hry tak můžete projít stejně za jakoukoliv ze čtyř postav. Pro úplnost dodejme, že do hry můžete importovat hrdinu z prvního dílu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Budete se procházet městy, pláněmi, lesy i bažinami a cestou pobijete zástupy nepřátel. Ve hře se přitom točí vše kolem magie. Protivníky tedy budete hlavně smažit, kosit chladem či zabíjet blesky, i když tu a tam do nich také prásknete deštníkem či koštětem (divné zbraně? To ano, ale co byste chtěli od knihomola nebo cikánské čarodějky, že?). Kouzla se postupně učíte a také je zlepšujete, stejně jako další schopnosti.

Úctyhodný repertoár zaklínadel
Kouzel je ve hře přehršel, více než stovka, nicméně vesměs jde o stejná zaklínadla jako v předchozí hře. Což ale zas tak moc nevadí, jelikož výběr je opravdu pestrý. Zaklínadla jsou rozdělená do dvanácti škol (ohnivá magie, vodní magie, magie kostí, alchymie a mnohé další) a učíte se je pomocí svitků, vesměs vypadnuvších ze zabitých nepřátel. Pro bojové účely si můžete namapovat kouzla na pravé myšítko a pak s ním smažit nepřátele.

Stejně jako v minulém díle se protivníci ovšem poměrně hloupě zaměřují, a ve velké rubanici (kdy vám jsou třeba ku pomoci nějací spojenci) je v podstatě spíš dílem náhody, koho zasáhnete. Boje jsou tak sice akční, ale poměrně nepřehledné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Opravy a obchody
Soupeře můžete posílat do věčných lovišť nejen magií, ale i nějakou tou zbraní; časem se propracujete k různým mečům, holím, kladivům či katanám. Dovednost se zbraní si za dovednostní body můžete zvyšovat, stejně jako třeba obranyschopnost, opravování předmětů nebo očarovávání zbraní a jiných pomůcek. Výroba artefaktů je stejně jako v předchozím díle poměrně propracovaná, a dočkáte se i mobilního obchodníka a skladiště v jednom – tlustého džina, kterého můžete kdykoliv vyvolat. Kromě toho jsou ale po vesnicích a městech rozházeni i běžní obchodníci, takže nakoupit a prodat můžete opravdu ledacos.

 Křídla, rohy, ocas
Už v recenzi prvního dílu jsme chválili postupnou proměnu hrdiny. Ve dvojce už logicky nejde o tak originální prvek, ale stejně vás potěší, když třeba cikánce narostou netopýří křídla a zvýší tak o něco její rychlost. Podle používaných kouzel a také volby, za hrajte za dobrou či zlou postavu, se váš hrdina postupně mění v ideál hodný následování nebo naopak hrůzu nahánějící monstrum. Různé výrůstky na tělo nebo dokonce rohy či ocas nejsou v téhle hře ničím zvláštním. Postava se tak mění tak trochu jako ve Fable... Hrdinu navíc můžete vylepšovat i pomocí speciálních tetování, která přidávají všelijaké bonusy.

Grafika se od předchozího dílu příliš nezměnila, ale neurazí, i když vypadá trochu letitě (v této souvislosti mne opravdu pobavila systémová hláška, že mám víc než rok starou grafickou kartu a mohl bych tudíž mít problémy... ale ty se naštěstí nedostavily, engine je dobře optimalizovaný a hra plynulá). Jedničku připomínají i stejné (nebo velmi podobné) stylizované obrázky při nahrávání hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Stereotyp a chaotické boje
Největší slabinou prvního dílu byla chabá hratelnost a značný stereotyp. Udělali s tím autoři něco? Spíš ne. Tedy... určitě ne. Zatímco minule se nuda dostavila po pár hodinách, tentokráte jsem nevítanou společnici zaregistroval už po pár desítkách minut. Hra je překvapivě místy poměrně těžká a umřít je opravdu snadné; o to otravnější je pak návrat na místo, kde jste skončili. Umírat budete možná i proto, že boje jsou trochu chaotické a při zaměřování protivníků se – stejně jako minule – dost často překliknete a napálíte ohnivým kouzlem třeba své pomocníky, což moc nepotěší... Ale to už jsme konec konců zmiňovali výše.

Bezcílné bloumání po krajině, rozbíjení předmětů, které by snad mohly něco ukrývat, a mlácení potvor je docela nuda. Jenže sledování příběhu ani plnění vedlejších úkolů není o moc zábavnější. A je jedno, jestli je plníte v magické říši Absolute, Stínovém světě nebo Zrcadlovém labyrintu, tedy jedné ze tří hlavních rovin celé hry. A já vlastně nevím tak úplně proč. Pobíhání mezi NPC a hledání artefaktů či souboje s bossy i jejich poskoky jsou v Dawn of Magic 2 teoreticky stejné jako v jiných akčních RPG.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Jenže tady je ve takové bez nápadu, sterilní, nezábavné... hra prostě nemá žádný šmrnc a spád. A nepomohou ani některé rádoby originální – a leckdy opakovatelné – úkoly, jako je třeba chytání neposlušných zombií (velice připomínající úkol z prvního dílu, kdy měl hrdina zas za úkol lapit nezbedné vesnické děti). Nepříliš vyváženou hratelnost a stereotyp nevyžene z počítače ani multiplayer.

Nic pro náročné hráče
Tahle hra je stejně rozporuplná jako jednička. Pár vychytávek, jako je výroba a vylepšování předmětů, tetování hlavního hrdiny nebo jeho postupná proměna, stejně jako úctyhodný repertoár kouzel jen horko těžko vyvaží spornou hratelnost a značnou repetitivnost vašeho akčního řádění. Zatímco se jednička díky některým originálním prvkům vyhoupla aspoň kousek nad průměr, druhý díl už ničím nepřekvapí a body navíc mu za neotřelost opravdu přidat nemohu. Na chvíli určitě může zabavit nenáročné publikum, ale trvanlivou zábavu od Dawn of Magic 2 nečekejte.


Související články: Recenze prvního dílu, Novinky...

 
Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

V podstatě stejná hra jako první díl, s trochu vylepšenou grafikou, ale úplně stejnými herními principy i chybami. Opravdu jen pro nenáročné.

Nejnovější články