Convoy - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Convoy - recenze

Datum vydání:
21. dubna 2015
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 7. 2015 20:00 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Náhodně generovaný herní svět i souboje, vesmírná loď, pixel art a feeling, který je typický pro indie hry. To všechno jsou určující aspekty veleúspěšného roguelike titulu FTL, který tak trošku fušoval do řemesla Kirkovi se Spockem. Convoy je duchovní nástupce FTL, o kterém lze říci prakticky to samé, akorát nečerpá inspiraci z míst, kam se ještě žádný člověk nevydal, nýbrž z Mad Maxe od Goerge Millera.

Zákeřná pustina 

Zatímco filmové oživení legendární série má šťávu a nápady jen srší, uchopení postapokalyptického námětu v Convoy je mírným zklamáním. Nemůže za to ovšem minimalistické pojetí, ale spíše zcela chybějící tvůrčí invence a originalita ve stylu: „stejně jako ve FTL jen cestujete a bojujete, k čemuž není potřeba žádného Shakespeara, tak kdo by se s tím piplal“.

Vyloženě minimalistické načrtnutí frakcí i smyšlené mytologie pouštní planety rozhodně nedosahuje falloutovských kvalit. Akorát humor jde oběma světům stejně dobře - několikrát jsem se skutečně od srdce zasmál, nejenom popkulturním narážkám.

Pravda, díky tomuto řešení můžete hrát Convoy pořád dokola, a vzhledem k obtížnosti a skutečně hardcore roguelike pojetí i budete, ale je to tak trochu něco za něco. Náhodně generované situace, které jsou jako vystřižené z klasických postapo románů či právě z Maxe, jsou pokaždé jiné a i jejich vyústění je čistě náhodné. Na druhou stranu je ale nemožné tento koncept naroubovat na propracovaný scénář a dobře prokreslený svět.

Však už zápletka hodně dření absolutní minimalismus. Zkrátka jste ztroskotali s vesmírnou lodí a potřebujete součástky. Musíte holt zaháknout návěs a vzhůru do pustiny! Náhodné generování prakticky všeho navíc způsobuje, že nelze prakticky s ničím počítat na jisto, nebo třeba mimo souboje jakkoli taktizovat. Osamělý chudák uprostřed pustiny se totiž k vašemu konvoji v jednom případě přidá, ovšem při dalším hraní se odpálí i s vašimi auty - odhadnout jeho reakci je zhola nemožné. 

Convoy se kvůli tomu nevyhýbá ani značně frustrujícím momentům. Na rozdíl od FTL to ale dělá prvoplánově a zákeřně. Zkrátka máte pocit, že vás hra v konkrétních situacích svým způsobem podvádí, protože je nemáte šanci ovlivnit. Navíc takové situace obvykle znamenají konec hry a nutnost hrát od začátku.

(Ne)konečná jízda 

Popsaná pravidla naštěstí neplatí v soubojích, které vás taktéž nechávají umírat jako na běžícím páse. Dělají to ale chytře - tvůrci očividně pochopili, že i úspěšný koncept FTL už potřebuje vylepšit. Zatímco základní paralela s odemykatelnými typy vozů, které lze pojmenovat, postupným získáváním nové výbavy a náhodnými souboji je zcela totožná, akční modul se od toho ve FTL zcela liší.

V Convoy se chopíte pouštního konvoje a vaším cílem je bojovat s místními frakcemi, abyste získali součástky pro svoji loď. Ano, poslední Max je v tom cítit až to bolí. Křižujete pustinu, a když dojde na souboj, střihnete si klasickou RTS. Musíte různě měnit pozice doprovodných vozidel a chránit tak hlavní, neovladatelné, vozidlo před dorážejícími bandity.

zdroj: Archiv

Princip je to jednoduchý, ale díky detailům skvěle funguje. Třeba různé druhy zbraní a vozidel s rozdílným dosahem střelby vás donutí se nad skladbou a formací vozidel v koloně pořádně zamyslet. Kolona se dá naštěstí stopnout, takže si můžete v klidu promyslet nejen to, jaké vozidlo pošlete na kterého útočníka, ale i vaše reakce na překážky, které vám automaticky generovaná trasa klade do cesty. Náraz totiž znamená okamžité zničení vozidla, což může vyústit v okamžitý konec hry.

A to je všechno, přátelé! Jednoduchý koncept a jeho provedení ale rozhodně neznamená, že je Convoy primitivní zábava na pár minut. Musíte totiž hodně taktizovat i přemýšlet, jaké máte skutečně možnosti, a dobře zvážit, zda vám jedna ze speciálních schopností zrovna v daný moment pomůže. Convoy je skutečný rougelike titul a nic vám nedaruje. Když vás nezabije konverzační okno, spolehlivě to udělají nepřátele a vy budete, podobně jako FTL, hrát stále dokola a dokola. Jde zkrátka o návykovou záležitost, která způsobuje pověstný syndrom ještě jednoho pokusu před spaním…

Ještě jeden konvoj

Vpřed vás nežene jen touha pustinu pokořit a přejet, ale i odemykání nových vozidel a výbavy či vylepšování hlavního vozidla. Nechybí dokonce ani plnohodnotný systém obchodů a kempů, kde si můžete odpočinout a pořídit třeba nový rotační kulomet pro zadní vozidlo. Navzdory omáčce okolo a trošku nevyužitému postapo námětu je Convoy právě o autech a jejich soubojích.

Souboje jsou návykové a dobře zpracované, takže ani vyšší obtížnost vás neodradí. Podobně jako FTL je i Convoy navíc parádní stylovka, která nechává dost prostoru představivosti – v tomto ohledu je tedy škoda, že texty nezvládají držet s audiovizuálním zpracováním krok. Pixel art je totiž skutečně povedený a svým způsobem i parádně sedne ke zvolenému tématu monotónní pouště.

Convoy navíc stojí pár šupů, což samozřejmě kvalitu hry nijak nezvyšuje, ale když si člověk uvědomí, kolik hodin vypravováním konvojů stráví, jde o malé, bezvýznamné plus. A ze všech těchto malých a bezvýznamných plusů se nakonec tvůrcům Convoy podařilo složit zábavnou a nesmírně návykovou hru, což je vlastně docela velký úspěch.

Verdikt:

Convoy měla ambice, které sice nenaplnila svým vyprávěním a prokreslením herního světa, ale hratelnost à la FTL adaptuje na výbornou.

Nejnovější články