FTL: Faster Than Light - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Podařená nezávislá strategie, která vám umožní piplat se s vlastní lodí, jen aby ji v dohledné době zničila a donutila vás znovu a znovu začínat. Jde o velmi příjemný a adrenalinový zážitek za vysloveně směšnou cenu. Všichni, kdo chtěli mít svou Enterprise, Serenity či Millenium Falcon se tu určitě najdou.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 84/100

22. 9. 2012 v 22:00 - Recenze Autor: Aleš Smutný Komentáře: 0

Kapitánův deník. Dnes jsme překročili hranici druhého sektoru. Po bitvě s pirátskou lodí jsme museli opravovat systém distribuce kyslíku. Z nalezeného materiálu jsme vylepšili lodní štíty a energetické zásobníky, takže máme dost energie na to, abychom dokázali napájet i nalezený těžký laser, který jsme okamžitě nainstalovali. Vstupujeme do sektoru ovládaného rebely.

ftl 1920x1080


Pokud jste někdy chtěli být kapitány vlastní lodě či spíše mazlíčka, kterým se budete kochat, hrát si s každým novým systémem a k tomu do svého svazku přiberete posádku větší či menší velikost, FTL je hra pro vás. Jen jestli vám tedy nezáleží na tom, že svůj objekt lásky uvidíte jen a pouze z průřezu a vrcholem vesmírné bitvy budou kuličky létající mezi dvěma lodními průřezy. A také nečekejte nějaký dlouhý vztah plný všemožných karambolů. Připravte se na krátkou a intenzivní jednorázovku, která skončí v troskách, ale k níž se budete s tendencí závisláka opakovaně vracet.

Jak už jste asi pochopili, FTL vás posadí do imaginárního kapitánského křesla federační lodi, která prchá napříč sektory před invazí rebelů. Nesete důležité informace a musíte se ke kamarádům dostat včas, ale... o to tu nejde. Jde tu o čančání své lodi za dosti zoufalých podmínek, flikování všech možných problémů, zoufalé riskování i gamblování se stále nedostatečnými zdroji a je to i o nekonečném opakování. Protože jednu věc si musíte uvědomit – FTL je hrou pro mnohá opakování.

Není zde totiž možnost uložit a následně nahrát uloženou pozici. Tedy je, ale po naloadování se pozice zničí. Je tu jen volba Save and Quit, což znamená žádné podvádění. Každá chyba se počítá, každé rozhodnutí je důležité, každá náhodná událost může vše zničit. Pro napětí je to skvělé, pro trochu frustrace také. Hlavně však díky tomu platí, že se FTL hraje rychle a je designována pro nekonečné opakování. Navíc to není hra jednoduchá a než dosáhnete cíle, chvíli to zkrátka trvá.


Jayne! The Man they call Jayne!

Existují různé typy lodí, které si postupně odemykáte. Do nich jsou defaultně osazeny (podle typu lodi) klíčové systémy typu zbrojnice, ovládání dveří, distribuce kyslíku, můstek či pohonný systém. Do nich pak můžete nacpat operátora z posádky, který se na daném místě cvičí a tím pak pomáhá lepšímu výkonu systému.

Asi nemusím zdůrazňovat, že dobře vycvičená posádka je základ, nebo že ztráta dvouhvězdičkového experta bolí a může vás stát život. Problém je v tom, že posádka není levná, a jako ve všem ve hře, jste neustále stavěni před otázku, zda si opravíte trup, koupíte silnější generátory, silnější štíty, palivo nebo pajduláka. Posádka může být sestavena z různých ras, které mají rozličné vlastnosti. Lidé nic speciálního neumí, ale nemají výrazné slabiny. Mantisové jsou skvělí bojovníci (vy i soupeř můžete s dostatečným vybavením provádět abordáž), ale nic moc neopraví. Engiové jsou zase skvělí opraváři, ale moc nebojují a jsou křehcí, Zoltani dokáží napájet systémy, červíci jsou zase telepaty atd.

A opravovat je třeba, stejně jako bojovat. Když vám nepřátelská střela poškodí systém, je to problém, který musíte řešit. Bez generátoru pohonu v bitvě vydržíte (pokud nechcete zdrhnout), ale bez zbraní či štítů? To je problém. Navíc, když se vám nalodí nepřátelský výsadek, musíte jej odrazit nebo vám poničí zařízení.

Pokud nemáte bojovou posádku nebo robotické obranné systémy a tím pádem není nepřítele čím vypráskat, promění se bitva v pobíhání mezi bojištěm a ošetřovnou, do toho na vás ještě ke všemu cizí loď pálí ostošest a na palubě řádí oheň. Třeba však máte odolné dveře, které zpomalí postup, nebo prostě otevřete přechodovou komoru a z daných částí vypustíte kyslík...

Všechnu energii do štítů!

FTL je v základě tahovka. Mezi jednotlivými body hvězdné mapy a mezi sektory skáčete postupně, na tahy, a každý skok spotřebuje jednotku paliva. Na každém bodě vás čeká nějaká událost (pozor, jsou zde i RPG/ adventurní prvky, které vám mohou odemknout další lodě!), takže bitva nebo třeba rozhodnutí, jestli pomůžete otrokům na otrokářské lodi (nebo se necháte uplatit otrokem do posádky), či snad pomůžete někomu v nesnázích. Některé body mají speciální podmínky - třeba pole asteroidů, které vám buší do štítů nebo smrtící záření, které vám odčerpá půlku energie z generátorů (což je neskutečný průser).

Samotné boje probíhají v reálném čase, ale jdou kdykoliv zapauzovat, takže rozdáte rozkazy, zhodnotíte situaci a zase pokračujete. S energií je třeba nakládat opatrně, protože vám bude pořád někde chybět. Nové zbraně ji potřebují, motor ji potřebuje, štíty ji žerou po tunách...a generátory jsou drahé. Stejně tak jsou drahé upgrady systémů, abyste mohli mít třeba dva systémy droidů a to nemluvím o samotné místnosti, která droidy ovládá! Prostě, peněz je věčně málo a energie tím pádem také.

Aby bylo jasno, FTL je celkem obtížná hra. Než se prokoušete do finále, může vám to trvat i několik desítek pokusů. Hodně velkou roli zde hraje štěstí. Pokud nastane špatná konstelace okolností a třeba vám při vší smůle nevypadne dost vybavení z náhodných událostí (protože vše je drahé a každý kousek platidla dvakrát převalíte ve virtuální ruce, než jej použijete), je tu konec a restart.

Hra to ví a tak vás alespoň utěší žebříčky všech vašich lodí a úspěchů. Je založená na tom, že se k ní opět a opět vracíte na pár desítek minut, možná i na dvě hodinky. Díky tomu má obrovskou životnost, kterou podporuje i fakt, že různé typy lodí mají různé rozložení systémů a také různé metody boje.

Kapitánův deník. Hvězdné datum 16092012. Jsme v háji.

Dovolím si malý příběh, abych vám ilustroval, jak MOC je hra drsná. Oblíbil jsem si mimozemskou loď, která připomíná krychličku. V pátém sektoru už jsem ji upravil do podoby, kdy do ní necpete zoufale cokoliv vám přijde pod ruku. Ne, pěkně strategicky jsem měl dva iontové kanóny, které ničí štíty a ochromují systémy cizích lodí, jeden těžký laser, jeden systém robotického droida, který autonomně ostřeluje nepřítele a pokročilý systém defenzivního droida, který sestřeluje cizí rakety a asteroidy.

Rakety je třeba sestřelovat, protože ignorují štíty (které jsem měl na stupni 3, což je slušný luxus). Droidi jsou navíc cennou komoditou, a tak jsem měl systém, který nezničené droidy nabere na palubu. K tomu samozřejmě komplet dvouhvězdičková posádka. Byl jsem soběstačný a nepřátele jsem drtil s lehkostí a rutinou.

Kvůli tomu všemu jsem ale začal být namyšlený. Pak jsem vlétl do mlhoviny, která mi snížila výkon reaktoru na polovinu, takže jsem rozhodně nemohl uživit všechny své načančané systémy. Načež jsem v té mlhovině ještě potkal rebelský těžký bombardér. A místo toho, abych zkusil uletět, jsem půl minuty zkoušel bojovat, což byla základní chyba.

Obranný droid nefungoval kvůli nedostatku energie. Bombardér měl asi dva vrhače raket. Navíc jsem měl na palubě tři bijce, kteří moje zdatné techniky třískali. Můj jediný mantisácký operátor štítů už měl boje dost a tak šel na ošetřovnu...a zrovna, když procházel přes distribuci kyslíku, daná část dostala zásah raketou a bylo po mantisákovi.

Půlka lodi už hořela z raket. Odletět se nedalo, protože bijci mi rozmlátili pohon a štíty se nestíhaly obnovovat, jelikož operátor už byl kusadly vzhůru. Inu, to byl konec jedné pyšné lodi. A ani si neumíte představit, jak strašně mě zrovna tahle ztráta naštvala, protože jsem věřil, že už to dotáhnu do konce. Jenže pýcha předchází pád a má chyba v úsudku (boj místo útěku) byla fatální. A tady vám to nikdo pomocí uložené pozice neodpustí. Nazdar.

Jako Fénix z popela

Jednoduše řečeno, FTL je vynikající a laciná hra (necelé dvě stovky). Nesnaží se vás ohromit grafikou. Je naopak spartánská a sází na to, že zapojíte svou představivost. Nabízí ale neotřelou a vysoce návykovou hratelnost. Už jsem rozehrál snad čtyřicet her a tuším, že až se budu za dva roky nudit, tohle bude jedna z her, ke kterým se na těch pár minut budu vracet.

FTL má navíc velmi povedený soundtrack a drží si osobitou atmosféru. Ano, hra je repetitivní, ale to pramení z faktu, že taková má být. Prostě je to takový malý, snaživý a šikovný simulátor smrti ve vesmíru... tedy co to říkám, simulátor velení vesmírné lodi (kde by byl Kirk i s Picardem mrtví do tří sektorů).

Tagy: strategie simulace sci-fi

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.