Battlezone 98 Redux - recenze
7/10

Battlezone 98 Redux - recenze

4. 5. 2016 19:45 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Remaster, remake či reimaginace. To jsou pojmy, které stále častěji hýbou herním světem, a jen těžko už dneska najdete značku, které by se tato svého druhu mánie vyhnula. Do zástupu se přidává i trošku pozapomenutá série Battlezone. Mix strategie a akce z roku 1998, který se ale nezalekne ani současné konkurence a s přehledem to natře i o dekádu mladším! Retro pojetí jednak táhne, a když je navíc zakonzervováno ve své původní podobě podobně jako právě v případě Battlezone 98 Redux, nelze mu odolat!

Bez růžových brýlí

Podobně jako si lidé pořizují starožitnosti, protože mají příběh i osobitou tvář, pořídí si i Battlezone 98 Redux. Jde totiž o titul, kterému nechybí osobité pojetí, což pramení z faktu, že to vzal zkratkou rovnou z devadesátek. Jeho bizarní retro nálada vás uhrane i navzdory na první pohled zcela skrytým kvalitám.

Ano, Battlezone může vypadat na dnešní poměry odpudivě, neovládá se nic moc a zápletka vám způsobí bolehlav. Jde ale také o nevšední žánrový mix akce a strategie, který překvapivě funguje i po tolika letech, aniž by odradil hráče původní hry neznalé. A protože jich bude hodně, není od věci mluvit o Battlezone v kontextu současné herní produkce, aniž bychom si nasazovali růžové brýle.

V takovém případě je ale třeba se pousmát nad zápletkou a vůbec příběhem, který patří do devadesátek. Alternativní výpověď o studené válce je minimálně přitažená za vlasy a rozhodně nepatří mezi nic výjimečného. Nevinně seriózní podání v kombinaci s naprosto nekompromisními hláškami ale dělá z Battlezone zvláštním způsobem neskutečně zábavnou záležitost. Humor je to sice v drtivé většině případů nechtěný, ale když se postavy začnou předhánět v tom, která urazí komunisty kreativnějším způsobem, vykouzlí to (obzvláště v dnešních politicko-kulturních konotacích) unikátní atmosféru.

Jde o jakýsi závan starých časů, který byste jinak našli snad jen v podobě zábavných memů na imguru. A rozhodně vás nebude nudit. Battlezone totiž ve svém neúmyslném retro pojetí baví už jen proto, že vždycky tak nějak tušíte, co přijde. A ono to také přijde. Když pak dojde i na hlášky typu "pos*aní komouši" a podobné excesy, mají vás tvůrci v hrsti a nemusí už ani vytahovat bizarní filmečky nebo animace. Je to zkrátka hra z konce 90. let, a jako k takové je k ní potřeba i přistupovat. Zároveň by ale bylo naivní tvrdit, že do hry půjdete právě kvůli tomu, jakým způsobem se prezentuje. Příběh je totiž doplňkem. Pravda, nejde sice přeskočit, ale když vám nesedne, tak se svět určitě nezboří.

Nadčasový mix

Battlezone boduje především konceptem hybridního žánru, který se od roku 1998 prakticky vůbec nezměnil, a ani to není potřeba. Mix akce a strategie působí neskutečně moderním dojmem - jednomu se nechce věřit, že kombinace všemožných vozidel, stavění vlastní základny a konečně i samotných soubojů je 18 let stará. Až tak plynulou a koherentní hratelnost hra nabízí.

Jde o přeskakování mezi vozidly, těžení surovin a následné rozmýšlení, zda bude k užitku třeba satelit, který poskytne taktickou výhodu, nebo naopak upřednostníte větší bojový arzenál. To všechno má svůj smysl a mírou komplexity uspokojí i kované stratégy. Označit však Battlezone jen za strategii, nebo naopak za akci, ale není možné. Užijete si totiž od každého trošku.

Tedy za předpokladu, že se vám podaří se s Battlezone skamarádit. Jde totiž o titul, který se nebojí mírně překombinovaného ovládání, a spousta možností kráčí ruku v ruce s otřesným uživatelským rozhraním, které nezapře svůj věk. Klávesových zkratek je více než kolik má člověk prstů na ruce, a bohužel se bez nich neobejdete. Co je horší, nelze ani vytvářet skupinky jednotek, a když už zvolíte možnost poslat třeba všechno do útoku, na členitějším terénu se jednotky vydají napříč celou mapou.  Jde ale o obecný problém řady strategií. Akční složka hry je navíc bezproblémová a zvuk lámajících se kostí obyčejných vojáků o vaše bojové vznášedlo uspokojí i ty největší fanoušky Carmageddonu.

Milovníci retro zábavy bezesporu docení grafiku, která je věrná datu svého vzniku. Vylepšení doznaly pouze textury a Redux lze spustit bez obtíží na moderních systémech i ve vysokém rozlišení. Nejde ovšem o žádnou hipsteřinu, ale o poctivou grafiku, která má styl. A přestože hlavně povrchy jednotlivých planet vizuálně zestárly a působí ploše, modely lodí například ujdou i dnes. Žádné zázraky však logicky nečekejte! Obrázek si ostatně můžete udělat sami, ale věřte, že v pohybu to sluší Battlezone o chlup více než na statických obrázcích.

Když včera znamená dnes

Redux jednoduše nezapírá identitu původní hry – čím byla hra před lety, tím je i dnes. Nevychází vstříc době, ale přitom je jí díky nadčasovému konceptu poplatná takovým způsobem, že ani nově příchozí neodradí. Vzhledem k tomu, že nabízí akci i strategické vyžití, navíc jen těžko hledá konkurenci. Obzvláště ve strategickém žánru, který poslední dobou tak trošku usnul na vavřínech. Navrch hra nabízí dvojici solidních kampaní s dobře navrženými misemi, které hráče nutí jak k akci, tak k taktickým úkonům, a k tomu dostanete i skvělý multiplayer s 30 mapami a plnohodnotnou podporu modů.

Ani Battlezone ale samozřejmě není bez chyb a technických problémů. Na Windows 10 hra často padá a v době recenzování fungovaly servery nárazově, což mělo za následek jak potíže s hraním multiplayeru, tak i problémy s achievementy. Jednou se dokonce hře podařilo i ztratit save. Jde o pozůstatky původního enginu, který se s moderními systémy někdy nekamarádí. Jsou to ale problémy, s nimiž se snad tvůrci rychle popasují. A pak už bude Battlezone 98 Redux výborná hra sice ze staré školy, ale pro moderní dobu.

Starého psa novým kouskům nenaučíte, ale někdy to zkrátka ani není potřeba. Battlezone je toho důkazem, protože i ve své původní podobě dokáže navzdory konkurenci zaujmout zajímavým mixem hratelnosti a klasického zpracování.