Battleborn - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Battleborn - recenze

Datum vydání:
3. května 2016
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 5. 2016 19:45 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Není to MOBA, ani střílečka. Není to Borderlands, ale ani League of Legends, a už vůbec to není spása Gearboxu. Co to je? Kočkopes s názvem Battleborn, který tak trošku dělá všechno, ale nic z toho pořádně. Tvůrci z Gearbox si tentokrát opravdu ukousli příliš velké sousto a na trh uvádí obsahově chudou hru, která fušuje do řemesla tak trošku Titanfallu, tak trošku úspěšným MOBA hrám, a leccos si půjčuje i z Team Fortress. Nic z toho ale skutečně neumí alespoň vzdáleně na podobné úrovni, jako její předlohy.

Další Battle ... 

Na Battleborn nejvíce nezaráží ani tak polovičatost, s jakou se vrhá do vod kooperativní akce a multiplayeru laškujícího s esportem, ale průměrnost, která vystihuje Battleborn ze všeho nejvíce. Najít totiž důvod, proč vůbec někoho napadlo smíchat Borderlands a Team Fortress do rozpačitě vyhlížejícího celku, je zhola nemožné. Jde o hru, která v ničem nevyniká, a ani svým zpracováním nevystoupí z davu. Smysl celého projektu tak nenajdete ani na šestici multiplayerových map, a už vůbec ne v kooperativní PvE kampani, která jako by se zhlédla v Titanfall. 

Battleborn nic jako klasický singleplayer nenabízí a příběhová kampaň je první z mnoha nepodařených kombinací, které si na tvůrci na hráče uchystali. Jde totiž o jakousi kombinaci animaček, rapu a multiplayeru, které po hromadě drží na vratkých nohách postavený příběh, jemuž navíc tvůrci stihli vytrhat všechny zuby. Jde o tuctový příběh plný černobílých schémat, který ale nekouše.

Osmičku misí, hratelných v náhodném pořadí, spojuje pouze chabé metavyprávění o záchraně planety Solus bez zápletky a jakýchkoli překvapení. Autoři jakoby si uvědomovali, že v kulisách multiplayerové či PvE řežby není pro pořádný příběh moc místa, a tak se ani nesnaží Battleborn oživit zajímavým herním světem nebo mytologií, která by tu bídu alespoň částečně vyvážila.

Humor ano, lore ne

Galaktickou válku o Solus drží nad vodou pouze humor, na který mají Gearboxu jednoduše talent. Battleborn tak v mnoha ohledech navazuje na údernou a v lecčem odvážnou ságu Borderlands. Hlášky se povedly a jednotlivé postavy mají nápad. Chybí jim ale jakékoli výraznější propojení s herním světem - s hrami jako LoL se po stránce mytologie nebo příběhů hrdinů nemůže Battleborn vůbec srovnávat.

Robotický sniper, dřevorubec s rotačákem či upír s katanami tak sice hláškují o sto šest a za rapového doprovodu i solidní komiksové stylizace se snaží dokázat, že si Battleborn vaši pozornost zaslouží. Je to ale trošku málo a pozdě. Obzvlášť, když jim to kazí i tvůrci, když je odkazují k repetetivní koridorové nudě, která na osm jiných způsobů kopíruje vybíjení jinak barevných chodeb od nepřátel a obranu čtvercových arén s houbou na náboje na samém konci. 

Battleborn není singleplayerová hra, potažmo na PvE zaměřená akce - ani v kooperaci. Samozřejmě platí obligátní poučka o pozitivním přínosu spolupráce, a je třeba podotknout, že kombinování několika postav a jejich schopností není vymyšlené vůbec špatně. Ani to, ani solidní pocit ze střílení, který si v lecčem nezadá s Destiny, ale nemůže zmírnit fakt, že level design nedosahuje úrovně prvního Dooma. Navíc se herní doba celé kooperativní části, když nechcete mise opakovat za účelem sbírání bonusů a speciální výbavy, počítá na pár hodin. 

MOBA? Ale kdeže! 

K Battleborn musí člověk přistoupit jako ryzí multiplayerovce se zaměřením na PvP. Rozhodně nejde o MOBA hru, jak se už nějaký ten pátek tvrdí. Byť se autoři žánrem inspirovali při tvorbě dvojice multiplayerových módů nebo návrhu některých herních mechanismů, do DotA či League of Legends má ale Battleborn daleko i navzdory rychlé hratelnosti a taktické složce, postavené hlavně na kombinování jednotlivých hrdinů a jejich schopností. Jde o FPS po vzoru Team Fortress, která bude o hráče soupeřit hlavně s Overwatchem od Blizzardu.

Podobně jako v případě Overwatch totiž v Battleborn hrají důležitou roli schopnosti jednotlivých postav a jejich vylepšování. Skilly má každý hrdina 3 a jejich podoba je stejně jako v MOBA hrách značně odvislá od toho, jakým způsobem se bude váš hrdina na dané mapě vyvíjet. V tomto ohledu má hra blízko třeba k Heroes of The Storm, protože i zde můžete v každé hře skončit s jinými schopnosti než v té předchozí. Kombinací ale není nekonečno, a na každém z 10 levelů vybíráte ze dvou možností. I tak jde o solidní taktický prvek, který může multiplayerem slušně zamíchat, a určitě jde také o jeden z nejlepších prvků celé hry. Přidejte k tomu ještě čtveřici spoluhráčů a rázem máte akci jak víno. Akorát tedy to víno musíte nějakou dobu nechat ve sklepě pěkně dozrát.

zdroj: Archiv

Herní mechanismy jako levelování hrdinů či hrdinové samotní, ba dokonce i pocit z akce totiž mohou být perfektní, ale co je to platné, když je zatím není jak zužitkovat. Tvůrci se měli rozhodnou, jestli dělají příběhovou kooperaci, nebo kompetitivní multiplayer, a soustředit se jen na jedno. Momentálně se snaží o obojí, ale polovičatým způsobem.

PvP složku hry tak tvoří pouze trojice herních modů, a jeden z nich je navíc o obligátním zabírání strategických bodů, zatímco zbylá dvojice variuje eskortování větších tanků a menších minionů. Prakticky jsou ve hře módy vlastně jenom dva. Přítomných 25 hrdinů také není žádná sláva, ale jak už bylo řečeno, vývojáři si dali práci s tím, aby byl každý unikátní nejenom po stránce vzhledu, ale i herního stylu. Škoda jen, že si je musíte postupně odemknout.

Celkově Battleborn trpí nedostatkem obsahu a rychle omrzí. Je to vidět i na zájmu hráčů, protože v méně frekventované časy je problém někoho do hry vůbec najít. O to více pak naštve, když se někdo během zápasu odpojí, protože Battleborn vám náhradu nenajde. Dalším problémem je i nevyvážený matchmaking. Téměř vždy je jasné už během první minuty hry, kdo zvítězí. Některé hry mohou naopak trvat i 30 minut, pokud se tým nevzdá. To všechno se ale dá ze strany vývojářů poměrně snadno vyřešit - určitě nelze říci, že by Battleborn byla odepsaná. 

Někdy v budoucnu 

Battleborn je solidní akce a systém levelování postav, popřípadě akce samotná rozhodně patří k tomu lepšímu v žánru. Tím to ale končí. Akce je frenetická a proti živým hráčům i zábavná, zatímco komiksová stylizace neurazí. Kooperativní kampaň  je ale lepší nezmiňovat a Battleborn nakonec nelze doporučit ani kvůli PvP multiplayeru. Málo módů, map a obsahu obecně korunují formální chyby v matchmakingu.

Tvůrci chtěli do Battleborn nacpat úplně všechno a svým způsobem momentálně nenabízí vůbec nic. Ani jedna ze složek hry není dotažená. A co na tom, že lze v multiplayeru stavět obrané věže, sbírat všemožné krystaly a následně vylepšovat tunu věcí, když to pak opět není kde a jak zužitkovat. Vždyť ve hře nechybí ani loot! Že jsou na mapách NPC, které mohou nejednu bitvu zvrátit? Ano, ale opět, jak dlouho vás to bude na pouhé dvojici map na mód bavit?

V tomhle případě měl někdo už na začátku říci, že se udělá ryzí multiplayerová střílečka bez příběhu, ale zato s tunou obsahu a akční složkou z Borderlands. Nikdo to ale neudělal, a tak pod značkou Gearbox vyšla hra, která je na jednu nohu chromá, a druhou se teprve učí ovládat. Pokud se jí to podaří, může z ní nakonec vzniknout solidní akce. Otázkou ale zůstává, kdo ji pak ještě bude chtít hrát.

Verdikt:

Humor zůstal, ale všechno ostatní se kamsi vytratilo. Oproti Borderlands trpí Battleborn především po obsahové stránce, když solidní akci schovává pod tragickou kooperativní kampaní, problémy s matchmakingem a chabý obsah. Nejde o hru bez potenciálu, ale tentokrát se skutečně vyplatí počkat alespoň na pár DLC.

Nejnovější články