zavřít

Joint Task Force - exkluzivní dojmy

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Zpočátku nás hraní této RTS zaujalo svým realistickým modelem poškození a pak se k tomu ještě přidal systém přivolávání jednotek, vliv náhody či působení válečných reportérů. V první linii pro vás ale natáčelo jen TISCALI.

Autor: Warlock
Publikováno: 7.srpna 2006
První české dojmy ze hryVerze hry: novinářská beta
Doba testování: 2 týdny


Zpočátku nás hraní této RTS zaujalo realistickým modelem poškození. Po čase se k tomu přidaly ještě další zajímavé vlastnosti - systém přivolávání a vybavování jednotek, vliv náhody při střelbě či působení reportérů na bojišti. V první linii pro vás ale natáčelo pouze TISCALI.

Dnešní real-timové strategie dokáží člověka už jen stěží něčím překvapit. Podobají se jako vejce vejci a jejich tuctovost nebere konce. Tvůrci chystaného Joint Task Force (dále jen JTF) toto naštěstí měli na vědomí a namísto již tradičního zabírání budov/bodů na mapě nebo těžby surovin/stavby základny šli na věc trošku jinak. Zasadili svůj projekt do blízké budoucnosti, kde si musíte vystačit pouze s pár jednotkami objednanými za tvrdě vydělané peníze. K tomu přidali možnost vyzbrojit si pěchotu dle libosti, vliv náhody při střelbě a rovněž trochu zkrátili jinde většinou vláčné přestřelky.

Ačkoliv za vývojem JTF stojí nová firma Most Wanted Entertainment, hlavní součást týmu tvoří odpadlíci ze známého Stormregionu, kteří mají na kontě populární sérii Codename: Panzers či nedávný Rush for Berlin. Poprvé se oprostili od tématu druhé světové války, protože rok 2007 pomalu klepe na dveře a spolu s ním přichází mnohem větší hrozba terorismu. Západní státy se tudíž rozhodnou povolat do boje ultramoderní vojenskou skupinu Joint Task Force, aby jednou provždy vyprášila všem diktátorům kožich.

 Křest ohněm
Testovaná novinářská betaverze obsahovala celkem osm misí, které byly jakýmsi průřezem budoucí kampaně. Vedle návštěvy válkou poničeného Srbska jsem se smažil ve východoafrické buši a na závěr se podíval do zasněžené Bosny. Náplň misí zahrnovala již standardní zachraňování sestřelených pilotů, přepadávání konvojů nebo bránění vlastních pozic proti přesile. Jako otřepanou frázi jsem před spuštěním hry bral tvrzení, že klade enormní důraz na to, jak si s daným úkolem poradíte a jak efektivně zužitkujete přidělené jednotky. V JTF se ale z tohoto klišé stala krutá realita...


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V jedné z prvních misí jsem měl za cíl zajmout místního velitele rebelů kdesi v centru Mogadishu. Nepoučen z filmu Black Hawk Down jsem vyrazil kupředu s těžkou technikou s tím, že silné pancéřování málokdo prorazí. Vystřízlivění přišlo teprve ve chvíli, kdy jeden z povstalců sundal ze zad RPG a poškodil tank natolik, že jsem byl nucen k ústupu. Druhá střela pak poslala obrněný kolos definitivně do pekel, vrak zablokoval cestu ostatním a z úzkých uliček již nebylo úniku.

Účinnost zbraní se v některých případech nebezpečně blížila realitě a nejlépe to se to dá demonstrovat na pěchotě, kterou doslova v mžiku zlikviduje kulomet většího kalibru. Jelikož i výprava vedená po svých může dříve či později skončit rychlým nezdarem, jsou důležitým prvkem civilní vozidla, která můžete zabírat a používat je ke krytí postupu nebo k rychlejšímu transportu po mapě. Pozemní útok se vyplatí kombinovat s leteckou podporou - přesně navedený tomahawk, bleskurychlý nálet či satelitní průzkum není nikdy na škodu.

 Pomoc přichází z oblohy
Přísun nových jednotek na bojiště se v JTF provádí dvěma způsoby. Posily tvořené pěchotou nebo lehkou technikou vám dopraví vrtulník kamkoli do blízkosti velícího důstojníka, kterého s sebou máte při každé misi a s přibývajícími zkušenostmi se klasicky učí nové schopnosti (například všichni vojáci poblíž se stanou dokonale zamaskovanými, zvýší se jim účinnost zbraní nebo počet hitpointů). Netřeba dodávat, že jako jediná jednotka musí válečné běsnění přežít. Na druhou stranu existují podpůrní důstojníci (vycvičení postupem času z běžných vojáků) pro letectvo či vozidla, kteří se mohou odporoučet do věčných lovišť a misi lze přesto dokončit.


Pokud však zatoužíte po trochu větších strojích, musíte zabrat tzv. landing zónu, která však není přistávací v pravém slova smyslu, protože obří transportní letadlo tam samo nepřistane - pouze při průletu těsně nad zemí vyhodí z nákladního prostoru tank, který se nachází na speciálním podkladu s brzdným padákem vzadu. Ale všechno, co má křídla, jde samozřejmě sestřelit a občas si zanadáváte nad nepřátelskými raketovými SAM stanicemi.

Peníze a média až na prvním místě
Každá legrace něco stojí a peníze v JTF získáváte pouze za úspěšné dokončení dílčích úkolů. Do kapsy máte stále hodně hluboko a plnění vedlejších poslání je tedy nutností. Ve většině misí nepřivoláte na bojiště víc jak čtyři tanky, dva oddíly pěchoty a pár podpůrných strojů. Denním chlebem se tudíž stává zajímání poničené nepřátelské techniky a oprava vlastních jednotek, což spolkne nějaké ty finance. Jednou za čas je nutné nechat si shodit zásobovací balíček pro vaše FRSV (mobilní opravárenské vozidlo, jež musíte před použitím rozložit a teprve poté z něj začnou vybíhat mechanici k poškozeným vozidlům).

Tento systém nízkého přídělu jednotek má něco do sebe a nevzpomínám si na strategii z posledního roku (Ground Control i Soldiers: Heroes of WW2 jsou již poněkud starší), která by s něčím podobným přišla ve srovnatelném měřítku. Většinou se jedná jen o dvě tři mise z celé kampaně, zatímco v JTF se to týká celé hry. Každá ztráta tady dost bolí a i proto chválím velice rychlý quick-load, jenž je spolu se zapauzováním hry nezbytností.

S penězi souvisí také reportéři médií, kteří průběžně informují svět o vašem postupu. A můžete si být jisti, že vám zabité nevinné civilisty nebo zbytečně zničené příbytky jen tak neodpustí. Trest za to, že nejste schopni zabránit zbytečným obětem, spočívá ve ztenčení přísunu financí od vašich nadřízených. Novináři by měli mít pro vás na bojišti i pozitivní přínos a informovat vás o pozicích nepřítele či v zájmu dobrého mínění veřejnosti natáčet vaše činy a tím zajistit pár dolarů navíc. Televizní spoty ale ještě nebyly v betaverzi přítomny.



Vliv náhody při střelbě
Zapomeňte na složité statistiky. Jediné, co vás u pěchoty zajímá, je počet hitpointů, dostřel a především vybavení, které si dokupujete u FRSV. Čítá výbušninu C4 odpalovatelnou na dálku, protiletadlové střely, detektor min a v neposlední řadě RPG. U všech těchto zbraní jste limitováni municí a musíte dobře rozmyslet jejich použití. Navíc platí, že ne vždy se strefíte, což se týká především granátometu a již zmiňovaného RPG. Obdobné pravidlo se vztahuje na dělostřelectvo, které vámi zadaný cíl zasáhne třeba až na desátý pokus. Ačkoli by se mohlo zdát, že jde spíše o psychologický efekt, nic nebrání tomu, aby i zbloudilé střely nadělaly v řadách nepřítele pořádnou paseku. Všechny tyto hrátky s nepřesností přinášejí do JTF zajímavý prvek náhody, která může a nemusí být vaším spojencem.

Jestli ale toužíte po jistotě, k dispozici jsou vám jiné bojové prostředky - tanky a obrněná technika vždy vybavená minimálně kulometem, v lepším případě kanónem nebo protiletadlovým dělem, jež nikdy neminou svůj cíl. Výhrady sice stále ještě mám, ale autoři nejsou příliš daleko od toho pravého kompromisu mezi hratelností a realitou. Kdybych měl být konkrétnější, mám na mysli třeba určitý nepoměr mezi vojákem, který s dokoupenou zbraní zničí některý cíl na první pokus, ale tank se značně větší ráží až na třetí nebo čtvrtou ránu. V rámci částečného přiblížení skutečnosti jsou také jednotlivé přestřelky zkráceny na únosnější míru.

Síla fyziky
Grafická stránka JTF je jedním slovem úžasná a podle mého názoru s přehledem strčí všechny dosavadní RTS do kapsy. Veškerá vozidla, vojáci (animovaní pomocí motion-capture), budovy či okolní krajina vypadají perfektně. Množství polygonů na každou jednotku se skoro nedá spočítat a pomalu si nezadá s klasickými FPS. Přidejte k tomu ještě nádherné změny počasí, denní doby a máte před sebou nezapomenutelný zážitek.



Budovy se rozlétávájí na nejmenší kousíčky, stejně jako třeba v Age of Empires 3. Určitě si oblíbíte i rag-doll efekty - vojáci skutečně při každé příležitosti létají vzduchem jako hadrové panenky (ne náhodou hra podporuje přídavné karty PhysX). Hodnotit ostatní technické parametry (včetně umělé inteligence) by zatím bylo předčasné, prozradím však, že při rozlišení 1024x768 a středních detailech byla beta JTF hratelná i na mé sestavě Sempron 2600+, 1 GB RAM, Radeon 9800.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (8 MB - 11 MB, XVID)
prvním videu jsme se nezabývali bitevní vřavou okolo a raději v zasněžených horách Bosny vyzkoušeli možnosti fyzikálního enginu. Hned na úvod se skupinka tří tanků projela po zahrádkách místních domků a v cestě ji samozřejmě nezabránil dřevěný plot, kdejaký smrček či elektrické vedení. Povolaní vojáci poté s výbušninou C4 zdemolovali několik chatek, včetně perfektního rag-doll efektu v druhém případě.

Nečekané přepadení letiště spolu s objednáním FRSV zachycuje druhá nahrávka. Všimněte si nutnosti přezbrojit jednoho z vojáků a bezbrannosti ostatních jednotek proti přijíždějícímu tanku. V pravé části obrazovky probíhal o mnoho jednodušší souboj proti APC, které v nouzi použilo k zamaskování kouřovou clonu, skrz níž nemůže střílet ani obdržet jakýkoli zásah. Jinak omluvte občasné trhání, způsobené abnormálními nároky na hardware při záznamu videa, při normálním hraní se JTF neseká.

Pár střípků závěrem
JTF má zaděláno na slušnou budoucnost a už po prvních minutách hraní pochopíte, že nejde o obyčejnou RTS. Vděčí za to poměrně realistickým účinkům zbraní, přivolávání posil a spoustě maličkostí, které zlepšují prožitek z hraní. Třeba se mi líbil způsob, jakým jsou vám zadávány příští úkoly. Hru začínáte pokaždé na dosti malé mapě a teprve po splnění zadaného poslání se ke stávající ploše přidá další rozšíření. Pro hráče to má výhodu, že omylem nevjedou tam, kam nemají, a pro tvůrce, že nemusí dělat mapy natolik lineární právě z důvodu, aby hráč nenakouknul pod pokličku připravovaného dobrodružství příliš brzy.


další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

V betaverzi byl obsažen editor map, jehož základy člověk pochopil během pár minut, ale na větší tvoření by musel strávit před monitorem o poznání více času. Tvůrci nezapomněli ani na multiplayer po LAN a internetu, kde budete moci v plné verzi vyzkoušet i v kampani nepřístupné teroristy a diktátory. Jejich zbrojní arzenál se příliš neodlišuje od „hodných“ sil a záleží na vás, jestli dáte přednost kvalitě před cenou. Nabídka kooperativní hry prozatím nebyla funkční.

Na závěr musím trochu zklamat pravověrné fandy C&C Generals, že jakkoli vypadají na první pohled obě hry podobně, JTF se mnohem více blíží svým bývalým kolegům z druhé světové války. Oproti C&C se podle mě jedná o poutavější záležitost, protože si musíte vystačit s velice malou skupinkou vojáků a zdolat s nimi vysoko nasazenou laťku obtížnosti, ale ta se ještě může ve finální verzi změnit, což zjistíme koncem září. K dobrému odrazu pomohou připravované české titulky od CD Projektu.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky...


 
Warlock
autorovi je 19 let, vedle Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování



 
 
Warlock

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.