Tunguska: Přísně tajné - návod 2.část
zdroj: tisková zpráva

Tunguska: Přísně tajné - návod 2.část

10. 3. 2007 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Právě v těchto dnech u nás vychází česká verze této adventury, v jejíž druhé polovině doprovodíme Ninu a jejího přítele Maxe při putování tunguzskými pastvinami a močály, po Kubě, Irsku a základnou v Himalájích.

Autor: Nukem
Publikováno: 10.března 2007

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Příznivcům dobrých adventur se v těchto dnech naskýtá jedinečný okamžik k pořízení dalšího titulu do sbírky. Právě totiž vychází česká verze adventury Tunguzka: Přísně tajné, kterou jsme vám přiblížili už vloni v detailní recenzi. Ne že by byla hra příliš obtížná, ale na zákys může narazit každý, stačí jen trocha nepozornosti. Proto pokračujeme v návodu a navazujeme na řešení první poloviny hry.

Tunguzské pastviny
Prozkoumejte, co najdete v džípu (podle mě je to spíš gazík). Pytlík s kečupem a uvnitř zelené lékárničky univerzální lék – láhev vodky. Ze zadní sajtny pak sundejte rýč (nebo snad vojenská lopatka?). Pohledem do koryta zjistíte, že je vyschlé. Poblíž je sice sud s vodou, ale příliš daleko. Uvnitř stanu naleznete nemocného staříka. Jak navrhuje Nina, rozhlédněte se kolem, najdete zde spoustu věcí k sebrání – dřevěnou vařečku na komodě, plechový hrnek na špalku u lůžka, drátěný rošt vedle ohniště a nůžky zavěšené na polici. Z jednoho střapce, visícího od střechy, utrhněte jednu nit. V ohništi leží kousky spáleného papíru, ale ty je třeba vylovit velice opatrně a tak to hned tak nepůjde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vyjděte ven ze stanu a dejte se vpravo. Lopatkou rozbijte dřevěnou bednu u stanu a získejte tak dřevo na podpal. Tou samou lopatkou odloupněte velký kus kůry ze stropu v popředí (obrázek). Popojděte o obrazovku dál doprava. Zde seberte ostrý kámen a vraťte se k ohradě se sobem. Mezi sud a koryto položte kůru a uvolněte zátku. Do hrnku naberte z koryta vodu. Kamenem naostřete nůžky a ze zvířete ustřihněte kousek chlupů. Svažte je nití a nabodněte na vařečku. Jděte ke stromu a hrnkem z něj seškrábejte trochu smůly. Nad díru se stoupající párou a sírou, na druhé obrazovce, postavte rošt a položte na něj hrnek s vodou a smůlou. Hrnek i rošt si opět vezměte a vraťte se do stanu.

Namočte vařečkově-chlupatý štětec do smůly a použijte jej na slepení kousků papíru v ohništi. Nad ohniště položte rošt a dřevo z bedny, které rovnou zapalte sirkami. Staříkovi ukažte pergamen a dostanete od něj prázdnou lahvičku. Rovnou do ní nalijte trochu vodky a vymačkejte kečup. Jděte na obrazovku se sírovou dírou a lopatkou vydloubněte hořec ze země (obrázek). Až se budete vracet ke stanu, přidejte do lahvičky trochu vody z koryta. Ve stanu položte lahvičku před louskáček na komodě a do něj vložte hořec. Lahvičku se všemi ingrediencemi položte na rošt a hotový lék podejte staříkovi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Uvnitř chatrče naleznete kousek skla na zemi (obrázek) a hadr na rozpadlé komodě před stativem s promítačkou (obrázek). Mezi krbem a promítačkou stojí podstavec s kompasem. Všimněte si čtyř kolíků po stranách. A konečně uvnitř krbu najdete tmu. Okno před promítačkou je pěkně špinavé. Vyjděte ven a otřete okno hadrem. Hadr můžete také napustit vodkou nebo později naftou či petrolejem z lampy. Kolem plotu vlevo se dostanete za chatrč. Generátor bez nafty jen tak nenaskočí. Z kůlu přístřešku si vezměte petrolejovou lampu a hadici u nádrže s vodou.

Tunguzské pastviny
Zaklepejte na sousední dveře, odkud se ozývá hlasitá hudba. Zdá se, že tam buďto nikdo není nebo vás neslyší. Z cedulky vpravo od dveří zjistíte, že kancelář patří Maxu Gruberovi. Z rostliny před radiátorem ulomte kousek listu a prohlédněte si jej v inventáři. Prozkoumat můžete také papíry na nástěnce, ale nic zajímavého tam není. Důležitější je pojistková skříň nad hasicím přístrojem. Jak sami zjistíte, je zamčená. Projděte dveřmi napravo do vstupní haly muzea.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jděte po pěšině dál dozadu k vraku nákladního auta. Do palivové nádrže náklaďáku vsuňte hadici (obrázek). Do láhve s ještě trochou vodky přečerpejte naftu. Z ráfku kola si vezměte dvě matice. Můžete se ještě projít po pěšince dál dozadu. Naftu nalijte do generátoru. Obě matice nechte zmagnetizovat na cívce generátoru a vraťte se do chatrče. Nakoukněte do krbu a postavte dovnitř petrolejku. V popelu objevíte kousek alobalu. Zadní stěnu krbu otřete hadrem napuštěným buď vodkou nebo naftou či petrolejem. Objevíte nápis: 7 ˝ – 3 – 10 ˝ – 6 (obrázek).

Přistupte ke kompasu. Když jednu matku nasunete na některý z kolíků po stranách a stisknete tlačítko uprostřed, střelka se natočí k matce. Nyní je zřejmé, že matky bude třeba nastavovat tak, aby se střelka natočila do takového směru, v jakém by byla malá hodinová ručička, pokud by měla ukazovat čas dle čísel z krbu, tedy v půl osmé, ve tři, v půl jedenácté a v šest. Takže nejprve matky nasuňte na spodní a levý kolík a stiskněte tlačítko, potom pouze jednu matku na pravý kolík a ťuk do tlačítka. Následuje jedna matka na levém a druhá na horním kolíku a zmáčknutí tlačítka, samozřejmě, a konečně jedna matka na spodním kolíku (obrázek). Z tajné přihrádky vyjměte dokumenty a cívku s filmem. Cívku nasaďte na promítačku. Spojte alobal se střepem a vmontujte je do promítačky. Představení může začít.

Kuba (Nina)
V této fázi hry je možné přepínat mezi Ninou na Kubě a Maxem v Irsku, ale určitě si nemohou posílat předměty kurýrem ani letadlem. Výhodu to má možná jen tu, že když se vám podaří vážně zakysnout s jednou postavou, můžete se odreagovat při hraní s jinou. To ale není náš případ, takže pěkně postupně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Promluvte si s hlídačem-malířem u vstupu. Pak zajděte do recepce a promluvte si s recepční. Ze stojanu na noviny si vezměte jeden výtisk a pokračujte dál, do zadní místnosti. Promluvte si se stavitelem domečků z karet a seberte brýle ze stolku s gramofonem. Tady je to prozatím vše. Jděte ven z recepce a dejte se dozadu do dvora. Další na klábosení je dělník. Po rozhovoru si vezměte pár polínek z hromady vedle portrétu Che Guevara. Přečtěte si, co stojí na cedulkách připíchnutých vedle dveří v podloubí (obrázek) a všimněte si škrábanců u kliky.

Projděte pod květinovým balkónem do kuchyně. Na levém stole leží napichovací vidlička. Nad stolem visí cibulový cop, tak se jednu cibuli vezměte. Na polici vpravo visí grilovací kleště a naběračka. Do otevřených kamen vložte polena a přidejte noviny. Brýlemi podpalte noviny a kleštěmi vytáhněte z kamen několik uhlíků. Na stole s váhami stojí tři závaží, která se vám budou hodit. Dělníka upozorněte na kouř z komína. Jenomže dokud nebude černý, tak se bude dál opalovat.

Zajděte za hlídačem a zeptejte se ho, zda by nenamaloval recepční. Souhlasí, ale musíte zařídit, aby se netočila jako šílená (ještě by si ji někdo spletl s pacientkou). To je celkem jednoduché. Položte závaží na gramofonovou desku, aby se točila pomaleji. Jděte se zeptat hlídače, zda mu to vyhovuje. Druhým požadavkem byla černá barva, ale spokojí se i s uhlíky z kamen. Portrét zaneste recepční. Jeden jí ovšem nestačí a kopírku blokuje karetní stavitel. Co teď? Z portrétu jste sundali igelitový sáček. Co takhle trochu znečistit ovzudší spálením pytlíku v kamnech v kuchyni? Výborně, dělník zase sbíjí, stavitel opustil kumbál, kopírka je tedy volná k množení portrétů. Z police s plyšovými medvídky si vezměte toho bílého. Kopie portrétu dejte recepční a vydejte se k celám.

Vstupte do cely vpravo, vzadu. Všimněte si vylámané mozaiky na zdi, škrábanců v omítce, kamery u storpu a především se podívejte pod matraci na posteli. Jděte se recepční zeptat, kde je Manuel. Jděte na dvůr a pozorujte, kterak Ramon vynáší špinavé prádlo. Do Sabrinina portrétu vrazte vidlici a připíchněte jej do zárubní dveří (obrázek). Dveře se nedovřely, je možné vstoupit do Ramonova kumbálu.

Uvnitř si všimněte obrazu vlevo od dveří,­ který je vodítkem k číselné kombinaci sejfu. Kód je počet nohou zobrazených protagonistů na obraze v pořadí, v jakém je Nina jmenovala, tedy pirát, kočka, papoušek a pavouk. Kód tedy je 1 4 2 8. Uvnitř trezoru najdete kazetu, kterou vložte do videa. Ramon vás odvede za Manuelem, ale ten není schopen mluvit. Vraťte se do sanatoria pro obraz připíchnutý na dveřích a kleštěmi vytáhněte z kamen ještě několik uhlíků. Ty, společně s obrazem, zaneste Manuelovi (jde se k němu z hlavní ulice směrem na pláž). Manuel na něj načmárá zvláštní obrazec, který Nina odešle Maxovi MMSkou... k čemu nám vlastně byla cibule a medvídek?

Irsko (Max)
Obrázek zdroj: tisková zpráva Před vstupem do hospody si přivlastněte vlajku, která se pohupuje vedle dveří. Krátký rozhovor s hospodským je trochu přínosný, ale to poznáme až později. Spícího opilce oberte o sklenici, která stojí před ním na stole. Jděte ven a dejte se směrem ke schodům vedoucím dolů ke břehu. Cestou si vezměte plechovou ceduli, která visí nad zídkou u silnice. Dole si poklábosíte s rybářem. Poslužte si jedním kusem ryby z jeho kbelíku a seberte velký kámen u skály (obrázek). Do sklenice naberte trochu vody z moře a namočte vlajku (zřejmě v tom hustém dešti dostatečně neprovlhla). Vraťte se do hospody. Sklenici se slanou vodou postavte ke krbu. Voda se vypaří a uvnitř zůstane sůl. Položte rybu na ceduli a opečte ji na ohni. Mokrou vlajkou rybu vytáhněte a naservírujte ji spícímu hostovi. Bez citrónu není ryba poživatelná, zdá se. Promluvte si s hospodským, ten ale citróny nemá.

Vyjděte ven před hospodu a vlajkou zakryjte dopravní značku (obrázek). Chvíli na to, co se vrátíte do hospody, projede kolem náklaďák s ovocem. Jakou náhodou, že to řidič vybral a navíc vám tam nechal bednu s citróny. Vlajku ze značky raději sundejte, víc ovoce už asi potřebovat nebudete. Hospodskému dejte citrón.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Přestože hospodský sedí opodál, klíč od sklepa, který visí na sloupku u baru, se vám sebrat nepodaří (obrázek). Je čas to hospodskému pěkně osolit. Myslím tím whisky v jeho skleničce na baru. To ho naučí chovat se k hostům jako k vlastní tchýni. Jakmile se vzdálí, seberte klíček ze sloupku a upalujte k pobřeží, kde se na váš klíček těší zámek od sklípku. Uvnitř, na polici nad ponkem, si vezměte jednu láhev whisky a pochodeň zabodnutou do držáku na předním pilíři. Když půjdete dál doprava, uvidíte sudy ve stojanu, k němuž je přibité dlouhé prkno. Bez nářadí jej ale nezískáte a to tady nenajdete. Dejte whisky rybáři a půjčete si jeho loďku.

Irsko - ostrov
Loďkou doplujete na hrad. S místním pánem se setkáte ihned po vstupu na jeho panství, ale nepopovídáte si z očí do očí, momentálně totiž bydlí ve studni. Až domluvíte, zkuste vytáhnout meč z kamene vedle studny. Šlo to celkem snadno, ale na jmenování králem to asi nebude. Pokuste se zavřít okenice u okna pod ochozem (obrázek) a když už vám jedna zůstala v ruce, tak si ji nechte. Tak a teď se tu trochu porozhlédneme. Průchodem vpravo od studny se dostanete ke kamenné hrobce. O hořící pochodeň na stěně si zapalte vlastní pochodeň a vraťte ji zpátky do vaší azbestové kapsy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dveřmi úhlopříčně od studny se dostanete do spodního patra věže. Prohlédněte si pořádně obraz nad psacím stolem. Vyjděte po schodech nahoru. Na komodě, hned u schodiště, si vezměte spodek petrolejové lampy a z otevřené vitríny hroty z oštěpů. Nad vitrínou si pročtěte knihu o strašidlech a o bývalém hradním pánu Williamu Morangie. Zatáhněte za páku u okna. Zjevně má co do činění s lustrem v hale. Vraťte se na dvůr a průchodem nad studnou vstupte do další části hradu. Z chodby vedou první dveře do ložnice, druhé do mučírny. Nejprve se tedy vydejte do mučírny, ale než do ní vstoupíte, seberte ze svícnu na konci chodby kousek drátu (obrázek).

V mučírně naleznete řetěz vedle železné panny a velké kleště zcela vlevo na jakési římse. Pochodní zapalte uhlí v ohništi. Jděte do ložnice a prohrabte se v prádelníku pod levým oknem. Najdete tam zlatou minci. Můžete si prohlédnout obrazy, ale zajímavější je to, co se nachází za závěsem vpravo. Průlez do sklepení. Bohužel pár kroků od vstupu narazíte na mříž. Prohlédněte si sochu u vstupu do ložnice. Zdá se, že je podobná Williamovu portrétu z věže až na to, že jí chybí nějaké doplňky. Něco už u sebe máte – meč a okenici. Připevněte je k soše a běžte se podívat do sklepení za závěsem. Dvě z mříží se vytáhly nahoru, ale cesta ještě stále není průchozí, neboť pár doplňků tu ještě chybí. Jdeme se po nich podívat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Od studny se dejte dolů ke břehu, Max dopluje zpátky k vesnici. Na břehu naplňte sklenici opět trochou vody. Vlezte do sklípku a kleštěmi vylomte prkno od sudů. Do svěráku upevněte hroty z oštěpů a prkno na nich zkraťte. Jděte k hospodě a seberte okap, který během vaší nepřítomnosti spadl ze střechy (obrázek). Vraťte se do hradu a rovnou do mučírny. Na skřipec položte okap, Max jej rozdělí na dvě části. Do kleští uchopte zlatou minci a nahřejte ji v ohni. Žhavou minci napíchněte na jeden z bodců v železné panně a takto vyrobený zlatý prsten zchlaďte ve sklenici s vodou. Vejděte do věže a na stoličku před krbem položte prkno a na něj kámen. Vyjděte nahoru a zatáhněte za páku od lustru.

Venku seberte komínovou krytku a jděte přizdobit sochu v ložnici, právě získanou krytkou, coby helmu, zlatým prstenem a okapy, coby chrániče nohou. Jděte do sklepení a zastavte se na padacím mostě. Uvnitř výklenku najdete malý klíček (obrázek). Když půjdete dál, dorazíte ke kruhovým dveřím, ale madlem nejde pohnout. Socha totiž není ještě úplná, chybí jí amulet na krku. Z knihy o strašidlech jsme se dozvěděli, že ten byl pohřben s majitelem. Také víme, že mu nebyl vystrojen řádný pohřeb, obzvláště bez zapálení pohřební hranice. Uděláme to tedy nyní, alespoň symbolicky. Jděte do hrobky a do žlábku, vinoucím se podél okraje hrobky, nalijte petrolej z lampy a ten zapalte pochodní. Do otvoru, který vznikl odpařením vosku, vložte klíček a z ostatků si vezměte amulet. Na něj navlečte drátek a připevněte k řetězu. Tímto náhrdelníkem dozdobte sochu a běžte osvobodit lorda Morangie.

Himaláje
Obrázek zdroj: tisková zpráva Všimněte si tří otvorů ve stěně a seberte lebku jaka i s kůlem. Postupte dál. V jeskyni s vodopádem odvalte balvan pomocí kůlu. Až se prohlubeň naplní vodou, vyplave na povrch brašna. Uvnitř najdete kost, kde jeden její konec je opracován do tvaru klíče. Kost vsuňte do spodního otvoru ve stěně u vstupu a vraťte se k vodopádu. Prolezte průchodem do tajemné jeskyně. Dojděte až pod obličej ve skále a prohlédněte si kamennou desku. Pokud jste se ještě nepodívali na zprávu od Maxe, kterou vám poslal z Irska, je na to ta nejvhodnější chvíle. Na poslední straně deníku naleznete návod, jak přeuspořádat kroužky v desce. Výsledek má vypadat jako na tomto obrázku. Prohlédněte si disk, který se objevil nad deskou.

Výzkumná základna
V umývárně u sprch seberte instalatérský zvon a u dveří si pro jistotu utrhněte pár kousků toaletního papíru. Jeden nikdy neví, kdy je bude nutně potřebovat a pak nebudou po ruce. V dílně se prohrabte v otevřené skříňce, kde naleznete závitové očko, silikon v tubě a nějakou vidlici. Tu přihněte ve svěráku a z pracovního stolu si rovnou vezměte kovovou desku. Vedle dveří visí na zdi klíček, ale zámek je zamrzlý. Klíček sevřete do přihnuté vidlice a přistupte ke stojanové vrtačce. Položte na ní desku a pak kousky toaletního papíru. Zapněte vrtačku a nad plameny rychle nahřejte klíč. Rozpáleným klíčem se vám podaří dveře odemknout. Než z dílny odejdete, všimněte si inkubátoru, v němž je jedno vejce. Bohužel je zamčený.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Venku na ochozu vejděte do červeně osvětlených dveří vlevo, vedoucích na velín. Jediné, co zde najdete je ruční granát ve skříňce u dveří. Vyjděte ven na ochoz a pak na opačné straně sejděte schody. O zábradlí je opřen rybářský prut, tak si jej vezměte a vraťte se na ochoz. Vezměte si do ruky prut a klikněte jím na výtahovou plošinu pod vámi (obrázek). Nina uloví zimní oblečení a při druhém nahození hromadu ložního prádla. Sestupte dolů a vyjděte ven. V závěji najdete kbelík. Dejte se doprava k zamrzlé velrybářské lodi. Všimněte si zasněžené díry v ledu. Na kajutě vzadu visí bunda v jejíž kapse naleznete placatici (obrázek). Do sudu s velrybím tukem ponořte balík s prádlem.

Vraťte se zpátky před vchod do základny a pokračujte dál vlevo. Nakoukněte do trhliny v ledovci. Vytáhněte varovnou ceduli ze sněhu a do díry po tyči vložte granát (o jeho odjištění se Nina už postará). Nyní můžete sejít dolů a prošacovat zmrzlého muže. Najdete u něj amulet, zapalovač a několik stránek z deníku. Ty si přečtěte. Než se vrátíte zpátky do základny, všimněte si tučňáka. Zřejmě sedí na vejci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vyjděte schody a na plošinu výtahu vhoďte balík prádla nasáklého tukem. Plošina se utrhne a spadne dolů. Naštěstí ji zastavila prkna. Z pytlů na plošině se vysypala posypová sůl, takže si ji naberte do kbelíku a běžte s ní posypat díru v ledu u velrybářské lodi (obrázek). Jděte zpátky do základny a pak opět k díře. Na rybářský prut zavěste blyštivý zapalovač a zkuste ulovit něco pořádného. Rybu předhoďte tučňákovi a pokuste se mu sebrat vejce. Ani trochu se mu to nelíbí, takže to tak jednoduché nebude.

Jděte do základny a to až do dílny. Na sklo inkubátoru připevněte instalatérský zvon a amuletem, v němž je vložen diamant, vyřízněte otvor kolem zvonu. Získáte tak vejce, které vyměňte tučňákovi za jeho. Nebylo to ale vejce, na čem seděl, ale jakýsi mechanismus vejčitého tvaru. Ten vložte do rozvaděče u výtahové plošiny v přízemí. Jděte do umývárny a pusťte vodu do vany. Aha. Chybí zátka, takže voda okamžitě odtéká. Vrtačkou vyvrtejte z placatice korkovou zátku (poněkud neobvyklý způsob otevírání), korkem ucpěte odtok ve vaně a napusťte ji vodou. Běžte vyjmout vejce z rozvaděče. Vypne se voda i topení a voda ve vaně zamrzne. Stoupněte si na led a z kamery vyjměte kazetu. Tu si můžete prohlédnout na velíně v některém z videí pod zrnící obrazovkou. (Raději nepřemýšlejme o tom, proč se obraz nahrává rovnou v kameře a ne centrálně, ani kde se vzal obraz z ochozu na kazetě z koupelny. No, asi ji použili několikrát.)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Podívejte se do deníku, je tam fotka ze záběru kamery, s jasně viditelným kódem k panelu na ochozu. Naťukejte tedy 2 5 1 3. Uvnitř radiové místnosti si z bedny na zemi vezměte jednu světlici a zápalky (obrázek). Na radaru uprostřed místnosti je vidět, že se sem blíží letadlo. Vyběhněte ven před stanici a zkuste zapálit světlici. Nechce hořet. Ponořte světlici do sudu s velrybím tukem a nabodněte ji na harpunu.

Po krátkém odpočinku při animačkách a (ne)čekaných odhaleních vstupte do výtahu, který právě dorazil. V chodbě dole stojí za povšimnutí kamera u stropu, ventil topení, ovšem bez kola, rampouch před kruhovými dveřmi a klasické dveře na konci chodby. Rampouch urazte varovnou cedulí a vsupte do místnosti na konci chodby. Prohlédněte si cedulku na sudu ležícím v regálu a vezměte si montážní klíč, který je na sudu připevněn (obrázek). Na varovnou tabulku na regálu naneste silikon. Ten zaschne a otiskne se do něj barva z cedulky. Na řetěz, visící od stropu, zavěste rampouch a to celé vetkněte mezi trubky od topení. Až tak učiníte, seberte matku pod trubkami, která tam upadla.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jděte na chodbu k ventilu od topení a závitovým očkem vyřízněte do hřídele ventilu závit (obrázek), na který našroubujte matku (snad jde o levotočivý závit, jinak ventilem nepohnete ;). Nina bohužel samotným klíčem ventil neotevře. Naštěstí je tyč od varovné cedule dutá, takže do ní klíč nastrčte. Teď bude mít Nina větší páku a ventilem konečně otočí. Sáhněte na topení. Zdá se, že v něm není dostatek vody. Ukažte na kameru silikonový obtisk a potom zapalovač.

Dejte Olegovi vejce z rozvaděče. Bude odvolán a vy máte volnější pole působnosti. Popovídejte si s Massimem. Ten vám prozradí, že je třeba mít radiově naprosto čisté pozadí, takže proto se se zařízením uklidili do podzemí na Antarktidě. Vhodnou rušičkou se ukáže být Ninin mobil, který vhodí k patě zařízení, když ji k tomu navedete. Klikněte na kameru nad krabicemi (obrázek) a pak na hák jeřábu o kousek výš.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Návod 1. část, Recenze anglické verze, Novinky...



Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)


 
 
Nukem
Smarty.cz

Nejnovější články