zavřít

Přetaktování procesoru Prescott na 4,2 GHz

- Hardware autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Když jsem se podrobně probíral recenzemi procesorů Intel Prescott, občas jsem narážel na stížnosti recenzentů na jejich chabou přetaktovatelnost.

Do pondělní novinky jsem to však záměrně neuvedl, protože v tu dobu už jsem měl informace, že tomu může být poněkud jinak. Doufám že mi to laskavý čtenář odpustí ;) Vracím se k tomu tedy nyní a abych stručně osvětlil problematiku, připomenu, že Prescott má výrazně prodlouženou pipeline a to čistě za účelem rapidního zvyšování pracovních frekvencí. Bohužel se to velice nepříjemně podepisuje na jeho hrubém výkonu.

Obecně platí, že pokud je nějaký procesor špatně přetaktovatelný, je v budoucnu zvyšování jeho pracovních frekvencí značně problematické. Pokud by se to týkalo Prescottu, byl by to kulantně řečeno průšvih. Dlouhá pipeline by se minula účinkem. Nehledě na to, že Intel si byl vždycky vědom toho, proč si valná část zákazníků kupuje jeho procesory a že tito kupující jednoduše počítají s tím, že procesor přetaktují. Jak je to tedy s Prescottem a jeho přetaktovatelností?

Úplně stejně jako s Northwoodem. Musíte mít prostě štěstí na ten správný kus. Stejně taktované procesory, ze stejné série, se mohou při přetaktování chovat zcela jinak. Zatímco jeden může pohodlně snášet pracovní frekvence vyšší o 1 GHz, druhý si nenechá líbit ani 400 MHz navíc. A pozor, bez ohledu na chlazení a pracovní napětí ("voltáž") - čímž pochopitelně nechci tvrdit, že jsou tyto faktory zanedbatelné. Naopak.

Jako názorný příklad skutečných možností Prescottu jsem vybral dva poměrně podařené pokusy. První se nachází na Anandtechu, kdy se Prescott 3.2E GHz podařilo dostat na 3726 MHz a to bez zvednutí pracovního napětí. A druhý pokus se nachází na VR-Zone, kde je stejný typ procesoru, avšak se zvednutým napětím pracující na frekvenci 4197 MHz. Tedy téměř + 1 GHz a to vše jenom s klasickým vzduchovým chlazením. O nějaké "chabé přetaktovatelnosti" tedy nemůže být řeč a pokud bude Intel postupně vylepšovat 0.09 mikronovou výrobní technologii tak, aby eliminoval nárůst ztrátového tepla, může se u běžně vyráběných procesorů dostat na 4 GHz metu mnohem dříve, než na konci roku 2004, jak si původně předsevzal.

zdroj: AnandTech

cappy

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.