Autor: Cappy Publikováno: 23.dubna 2003 |
Věc má ale malý, nepatrný háček, ale za to háček s velkým "H". Protože obrat, byť je jakýkoliv, ještě nutně nemusí znamenat zisk. Zisk je něco jiného, je to zcela odlišná věc a pokud nemáte zisk, ani sebevětší obrat vás nezachrání. Spíše naopak a to je problém. ![]() K osvětlení celého problému je nutné, abyste správně pochopili, jak trh s grafickými čipy funguje a co všechno se musí stát, než si do svého AGP slotu zasunete svojí novou grafickou kartu. Jak vypadá takový obchod v ideálním případě a podle růžového scénáře? Obchod podle růžového scénáře V obchodě velkých chlapců se nikdy nehrálo a nehraje v rukavičkách. Kdo má ostřejší lokty, má větší šanci na úspěch. V počítačovém odvětví je navíc situace zcela odlišná například od průmyslu automobilového. Je to odvětví, ve kterém zákazníci nechtějí několik podobných řešení, ale vždy řešení pouze jedno (maximálně dvě) a to řešení nejlepší (a například nejvýkonnější). Pokud takové řešení existuje, ať už je to procesor, grafická karta, internetový prohlížeč, nebo operační systém, obchody se neskutečně rozjedou. A je to logické - aneb, co může být lepšího, než nabízet produkt, který chtějí lidé na celé planetě.. Vím to já, ví to nVidia; ví to ATi, ví to další a pokud jste to nevěděli, tak to teď víte i vy. Kamenem úrazu akorát zůstává fáze realizace, kořeněná snahou přinést trhu to, co vyžaduje. A kdo neví, že výhodu nad konkurencí může přinést jen svižně se otáčející kolotoč uvádění nových a ještě novějších produktů na trh, ten má smůlu. ![]() Abyste si udělali dokonalou představu, o jak složitý problém se jedná, stačí si vzít nějaký příklad - třeba GeForce FX. V případě tohoto čipu to znamenalo poskládat do jednoho funkčního celku 125 milionů tranzistorů a udělat to co nejdříve, nejlépe do šesti měsíců - nebo raději dřív, aby se čip vůbec uplatnil na trhu a aby nepřišel příliš pozdě. Takže si asi dokážete představit, jaká je to "bezva" a "nenáročná" práce. I když ve skutečnosti mají inženýři k dispozici jakési funkční celky, spoustu práce zastanou počítače a nemusí se mořit s každou maličkostí, zkuste si třeba představit sebe, jak někde na louce dáváte dohromady skládanku (puzzle), které je složená ze 125 milionů dílků a kterou vám právě přivezli náklaďákem... Design čipu ale není vše. I tak velká a významná firma, jakou je nVidia, potřebuje partnera, který by dokázal její čipy vyrábět v masovém měřítku. V řádech milionů a to tak rychle, aby se čipy skutečně dostaly ke všem výrobcům grafických karet a k těm, kteří je chtějí kupovat. Hledání kamaráda do deště ![]() nVidia vůbec do GeForce FX vkládala (a stále vkládá) veliké naděje. Vývoj tohoto čipu stál oficiálně okolo 400 milionů dolarů. Ale zlí jazykové tvrdí, že to bylo až dvakrát tolik, tedy 800 milionů. Když porovnáte oficiálně uváděné výdaje na vývoj GeForce FX s dosaženým obratem, je jasné, že má nVidia menší problém. Do těchto čísel totiž nejsou zahrnuty další náklady, jako výplaty zaměstnanců, investice do technologií, marketingu, podpory herním vývojářům a mnohé další, nezbytně nutné investice, které udržují společnost v chodu. Nemusíte být studovaným ekonomem a stačí vám kupecké počty k tomu, abyste si dali dohromady, že nVidia může být v těchto dnech už v červených číslech - i když se zatím jedná o domněnku a o zdánlivě ničím nepodložené dohady. Levná výroba grafických čipů tedy byla (a je) pro nVidi naprosto klíčová. Možná i kvůli tomu nejprve odřekla poměrně seriozní, ale drahou nabídku od IBM a dál se soustředila na spolupráci se svým taiwanským partnerem. Konkurence nikdy nespí ![]() Investice do nových továren také znamenaly to, že TSMC nezbyly peníze na vývoj pokročilé 0,13 mikronové technologie a tak znovu zlevnila 0,15 mikronovou technologii a opět jí nabídla nVidii. Ta to však odmítla. Bludný kruh GeForce FX, jejíž komplikované jádro mělo pracovat na frekvenci okolo 600 MHz, prostě nemohla být vyráběná 0,15 mikronovou technologií a to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem byla vysoká cena. Grafické čipy a procesory totiž nejsou vyráběné jednotlivě, kus po kusu, jako bonbóny někde na běžícím páse, ale hromadně a pomocí nanášení jednotlivých ultra tenkých vrstev křemíku. ![]() Důležitým faktorem je i nižšší ztrátové teplo, které čipy s kratšími mezispoji vyprodukují. A to je ostatně také druhý důvod, proč GeForce FX nemohla být vyráběna 0,15 mikronovou technologií. 0,13 mikronová technologie prostě topí méně než 0,15 mikronová - alespoň teoreticky. Proč zmetky kralují žebříčkům prodejnosti Čipy se totiž ještě musí zabalit, zapouzdřit, zahořet a také vyzkoušet, jestli jsou plně funkční. Existuje určité procento zmetků, které se vyrobí. A to navzdory úzkostlivě dodržované čistotě v továrnách, absenci jakéhokoliv prachu tamtéž a nošení antistatických pantoflí zaměstnanci, kteří jsou jinak kompletně zabaleni do skafandrů. Vzniklým zmetkům nefungují určité vnitřní sekce a nebo dělají výpočetní chyby. Jiné zase nezvládnou vysoké frekvence a podobně. ![]() Malé dilema nVidie a podraz TSMC Společnost TSMC, která si vždy úzkostlivě zakládala na tom, že svým partnerům "vždy říká pravdu" svému hlavnímu zákazníkovi, nVidii, jaksi pozapomněla říct, že žádnou 0,13 mikronovou technologii nemá. Že její 0,13 mikronová technologie je jenom virtuální a na papíře. Že je to pouhá vějička na investory. Takže když si nVidia objednala u TSMC na přelomu června a července 2002 masovou výrobu GeForce FX, s hrůzou zjistila, že jí TSMC není schopná dodat ani jeden jediný vzorek 0,13 mikronového čipu. A aby to nebylo málo, díry na trhu okamžitě využila ATi a dotáhla se se svým Radeonem 9700 na jinak do té doby výkonnostně bezkonkurenční GeForce 4 Ti, což se okamžitě projevilo i na prodejích. Před nVidií se najednou objevil nečekaný problém, protože když se nějaký čip nevyrobí, nemůže se (logicky) ani prodávat. A pokud není co prodávat, znamená to pro firmu konec. ![]() V prosinci 2002 se šéfové nVidie a TSMC sešli před fotoaparáty novinářů, odprezentovali první vzorek 0,13 mikronového čipu, který označili za "GeForce FX" a s úsměvem na rtu si dlouho třásli rukama. Lidé mající představu o reálném pozadí těchto obchodů ale jenom kroutili hlavami a ťukali si na čelo.. Zákulisní triky Teprve letos vyšlo najevo, co nVidia udělala, aby dostala čip GeForce FX na trh. Nebo lépe řečeno, aby vůbec zahájila jeho výrobu. Jednoduše se rozhodla, že pomůže společnosti TSMC a že jí zaplatí vývoj 0,13 mikronové technologie. A to prostě jenom proto, aby udržela s TSMC partnerství a aby vůbec měla kde vyrábět levné čipy. Podle odhadů analytiků jí to přišlo na (šílených) 500 milionů dolarů a není vůbec jisté, kde na tuto akci vzala kapitál a finanční prostředky. Pokud si někde půjčila a z GeForce FX, nebo jejích nejbližších nástupců nebude další prodejní hit... Každý čtenář nechť si domyslí osud nVidie a pokud by stále netušil, ať si přečte třeba o osudu 3Dfx - 1.díl a 2.díl. A proč se šéf nVidie před novínáři smál? Zřejmě proto, že to manažeři obvykle před novináři dělají a možná také proto, že tato "investiční akce" má ve smlouvách s TSMC tajné dodatky. V nich stojí, že nVidia nebude nadále platit TSMC za jednotlivé wafery, jak to musí dělat ostatní vývojáři, ale že bude platit jen za hotové a plně funkční čipy. To by pro nVidii znamenalo dramatickou redukci výrobních nákladů a pokud by nějaký její čip po výkonnostní stránce náhodou překonalo nějaké řešení od ATi, mohla by zahájit se svým odvěkým rivalem cenovou válku, kterou by ATi nikdy (kvůli vysokým nákladům) nemohla vyhrát. Takže tato investice by se nVidii bohatě vrátila, kdyby... TSMC nezvládá ![]() Navíc tato situace nastartovala snad všemi manažery na světě nenáviděnou řetězovou reakci. Protože nejen, že je na tom nVidia úplně stejně jako předtím - a opět nemá co prodávat, ale nemají co prodávat ani výrobci grafických karet, kteří s nVidií spolupracují. A na výrobcích grafických karet jsou zase závislí dodavatelé konektorů, pamětí, kondenzátorů a jiných součástek, kteří nemají co (a hlavně komu) prodávat a kterým se zpožďují platby za zboží, takže jim hrozí, že se v krátké chvíli finančně vyčerpají. Proto i oni hledají jiná odbytiště a směřují svoje kapacity jinam a to tak rychle, jak jen to jde. ![]() V nejhorším možném případě se tak dostanou do obchodů zparchantělé grafické karty, které budou mít velice daleko do referenčního designu doporučeného nVidií. Výsledek bude daleko horší, než kdyby na trhu nebylo vůbec nic, protože zároveň s finančními ztrátami, utrpí i dobré jméno nVidie, které si pracně vybudovala u hráčů a které se nedá získat zpět jen tak, nějakou lacinou reklamní kampaní. Nehledě na to, že trh na nedostatek nějakého produktu vždy okamžitě zareaguje a je na první pohled patrné, že zareagoval i nyní. Dnes víme, že nové Radeony se ve světě prodávají velice slušně. Už jich bylo prodáno přes milion a pokud si dnes někdo koupí konkurenčního Radeona od ATi, už asi těžko bude znovu a v krátkém časovém úseku investovat do GeForce FX. Takže takové zákazníky, které dříve nVidia pracně získala, může dnes jako potenciální kupce GeForce FX, rovnou odepsat. A to ještě nemluvíme o tom, že se velký počet hráčů neodhodlá k tomu, aby ukázal dveře svojí staré (GeForce 4). ATi zahazuje šanci ![]() Dnes máme půlku dubna pryč a grafické karty s čipy Radeon 9800PRO skoro nikde nejsou a jedna karta, v jednom obchodě, v celosvětovém měřítku ještě nic neznamená. Nehledě na to, že do hry může co nevidět razantním způsobem vstoupit čip nVidie vyvíjený pod kódovým označením NV35 a ten může odsunout Radeon 9800PRO do role věčné dvojky, které se už nezbaví. Sen ATi o nVidii opuštějící byznys 3D čipů nohama napřed se tak opět může rozplynout jako pára nad hrncem. Záchrana za pět minut dvanáct? V březnu 2003 došla konečně nVidii trpělivost s TSMC a znovu začala vyjednávat s IBM. Obě strany musely slevit ze svých požadavků, ale nakonec se dohodly na přesunutí výroby budoucích čipů NV35 a NV40 do jedné z nejmodernějších továren na světě, jejíž výstavba stála IBM 2,5 miliardy dolarů (cca 75 miliard českých korun). nVidia tak možná utekla hrobníkovi z lopaty, protože NV35 se jeví jako jediná možná záchrana. Ale bude to pro nVidii konečné vítězství? To není ani zdaleka jisté. Po technologické stránce nebochybně ano, ale IBM bude (alespoň ze začátku) produkovat všechno, jenom ne levné čipy, takže po finanční stránce to může dopadnout všelijak a finanční stránka nakonec rozhodne. A TSMC? S tou nVidia kontakty rozhodně nepřeruší. A to zejména kvůli GeForce FX a jejím klonům, které se musí dostat na trh za každou cenu i kdyby se měly prodávat za pár šupů, jinak se na GeForce FX bude vzpomínat jako na naprostou katastrofu. ![]() Související články: Vzestup a pád 3Ddfx - 1.díl a 2.díl Více aktuálních informací ze světa HW a týdenní přehledy těch nejdůležitějších událostí naleznete na adrese hardware.tiscali.cz (zatím v betaverzi). |
Cappy připravil: jd |