Máte námět či připomínku? Napište nám
Tom Chatfield: 7 způsobů, jakými hry odměňují mozek
zdroj: Archiv
Téma

Tom Chatfield: 7 způsobů, jakými hry odměňují mozek

23. 7. 2011 12:12 | autor: Marek Král |

Dlouholetý hráč a herní teoretik Tom Chatfield, kterého Lo Spazio della Politika zařadila na 71. místo stovky největších světových myslitelů roku 2010, řečnil v ten samý rok na TEDu (Technology Entertainment and Design), aby podal 16minutovou přednášku na téma ,videohry‘. A jelikož je Tom Chatfield dlouholetým videoherním zastáncem, byla to přednáška plodná.

Jeden se musí na chvíli zastavit a říct si, jak ten čas letí. Kde jsou ty doby, kdy jsme hltali Gibsona (někteří z nás ještě víc Stephensona), běhali po sídlišti s 3,5palcovými disketami a hráli si na kyberpunkové sígry v době, kdy internet vlastně neexistoval. A co máme dneska? Proháníme se po virtuálních světech, ve kterých utápíme svůj čas. Kde se bere ta touha je objevovat a žít v nich? Tom Chatfield jasně naznačuje, že je to díky dobře dávkovaným virtuálním odměnám, které fungují jako prvotřídní stimul naší šedé kůry mozkové.

Chatfield se zamýšlí: Co chceme od her? Co od nich nakonec dostaneme? Jak bychom mohli naši vrozenou touhu po odměně (ve hrách) využít ke změně způsobu, jakým se učíme?

Zvětšit zdroj: Archiv

Stále se najdou tací, kteří videoherní kulturu považují za „zdegenerovanou“. Slovy Borise Johnsona jsme „mrkající ještěrky… bez rozumu, bez rozhledu a bez schopnosti si cokoli pamatovat“. Chatfield se do něho s chutí strefuje – ve své knize Fun Inc., která byla pro přednášku stěžejní. S Johnsonem těžce nesouhlasí a dokazuje to na MMO hrách, kde naopak vidí „volby, debaty na formální úrovni, principiální diskuse, organizaci týmu a zadávání úkolů, masovou komunikaci a masovou motivaci“. Poukazuje na hry jako Eve Online či World of Warcraft, ve kterých to, že hrajeme za meziplanetárního obchodníka či asteroidokopa neznamená, že „nás politika daného světa nezajímá“.

Pro Toma Chatfielda jsou hry nástrojem učení, jak zvládnout „offline obtíže“, jak z nich vytěžit maximum, a být tak díky nim moudřejší a schopnější v reálu inteligentněji reagovat. K tomuto tvrzení mu napomáhá fakt, že hráči, když hrají, něco „skutečně“ dělají – nemrkají před sebe jako ještěrky.

Fun Inc. dobře zrecenzovali The Independent nebo Wall Street Journal, tak pokud se vám zachtělo do čtení, začněte tam. Tom Chatfield – mimo to, že píše např. pro The Observer, magazín Wired či magazín Prospect – se také coby obsahový designér a scénárista podílí na vývoji hry The End od cenami ověnčeného tvůrčího studia Preloaded, jejichž mottem je: „We do nice things (together)“. Že The End vypadá „hezky“ se můžete přesvědčit z přiloženého obrázku; hra by se snad již brzy mohla přehoupnout do stádia bety.

Zvětšit zdroj: Archiv

Dlouholetý milovník World of Warcraft rovněž předesílá, že „dobře navržené virtuální světy se svými virtuálními odměnami jsou skvělým místem k testování nových přístupů k systémům reálného světa“. Velmi poutavý a zanícený poslech si můžete ještě navíc zpříjemnit zapnutím českých titulků.

Nejnovější články