Máte námět či připomínku? Napište nám
Nezávislý rozcestník – běhny v ASCII vesmíru
zdroj: Archiv
Téma

Nezávislý rozcestník – běhny v ASCII vesmíru

31. 7. 2011 13:00 | autor: Marek Král |

Když si tak rekapituluji tenhle díl Rozcestníku, tak mě napadá, že bych vás měl včas varovat před jeho násilnou, sprostou a nostalgickou podstatou. Berte proto na vědomí, že jsme přitvrdili, sestoupili do podzemí, nasadili růžové brýle a teď hledáme cestu ven. Punk’s Not Dead!

Dungeons of Dredmor od Gaslamp Games přináší 21. století roguelike, jaký by mlaďoši mohli skousnout a jaký by starouše po letech dřímání mohl zase pořádně prohnat. U takového rogueliku praští do očí i do uší (dá-li se to vůbec napsat) několik poznávacích znaků. Jednak tu nepobíháme s uniformním, ale nepochybně statečným panem ASCII Zavináčem, nýbrž s chlápkem, co připomíná vzdáleného bratra Guybrushe Threepwooda. I všudypřítomný vizuál je takový staromilský, krásně ručně kreslený, však na poměry roguelike titulů modermí. Staromilský (rozuměj dobrý) je i humor, jaký se tvůrci do hry snažili nenásilně propašovat. Fanoušci Diabla pro změnu prokouknou herní rozhraní a kdo by nečekal, že tu narazí na Mortal Kombat, tak… Hru si je možné již nějaký pátek zakoupit ze Steamu za 97 korun ve verzích pro PC a Mac – linuxová verze je na cestě. Kdo hrál a může doporučit: co by těm nerozhodným vypíchl?

  • V Queensu je zašitý jeden hudební bar s arkádovou hernou - Babycastles. Ale abychom si rozuměli: žádné Street Fightery, Metal Slugy či Space Invaders tu nenajdete. Kdepak, tady se hrají hry, které si „jinde nezahrajete“, jak píše Hugh Ryan z The New York Times, a dodává, že „herna vypadá tak, jak by si současní hackeři představovali sedmdesátá léta“. Báječné na ní je, že když vás to tam přestane bavit, vyběhnete schody a jste zase na baru a posloucháte hudbu.

    Babycastles představuje hodně drsný underground i herně. Soustavně se tam prezentují nezávislé zběsilosti a šílenosti snad všeho druhu, čímž klub získává na jedinečnosti. Zrovna 15. července tam vystavovala Anna Anthropy – „perverzní tvořitelka svobodného scratchwaru“, která se tak poskytnutím svých her obstojně podílela na večeru s krutopřísným názvem BAD BITCHES. Její hry si můžeme zahrát i my, jen to bude bez té atmosférické parády kolem: Lesbian Spider-Queens of Mars, REDDER, Mighty Jill Off nebo Hey Baby. I sklep má svou facebookovou stránku, tak pokud vás underground bere, jděte se tam podívat – Babycastles, The Silent Barn.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • Infested Planet je novinka od Alexe Vostrova z Rocket Bear Games, která nepřímo navazuje na jeho předešlý Attack of the Paper Zombies a která nás přenese do kůže nebojácných mariňáků potýkajících se s ‚nepříjemností z vesmíru‘ jedné vzdálené planety. Trénujeme vojáčky, stavíme obrněné střílny a nepřetržitě likvidujeme přemnožený hmyz.

    Hra se svým způsobem hraje jako tower defensovka, a tím, jak je docela hardcore, nutí k soustavnému soustředění. Nápor vetřelců se totiž z hráčovy taktiky učí, a zkouší tak nejrůznější způsoby, jak se mu dostat do zad a pořádně zakousnout. Rozhodně tedy nečekejte slunečníkovou pohodu, kdy si všechno rozestavíte, naklikáte a dál se jenom válíte. Infested Planet dává pořádně zapotit a mozkové závity se žhaví naplno.

    Z oficiálních stránek se dá vyčíst, že hra je přístupná pro PC i MACky za jednotnou cenu 374 korun, ale vzhledem k vývojové fázi beta a letním slevám se cena momentálně pohybuje okolo 336 korun. To může leckoho odradit – navíc s přihlédnutím k faktu, že doposud nebylo vypuštěno jediné demo. Nalákat vás tak může – kromě mojí zmínky – video ze hry, obrázky nebo fakt, že se na vizuálu podílí Greg Wohlwend z Mikengreg Games (u kterých se pro změnu těšme na jejich elektro-beatovou 4FOURTHS). Alex Vostrov na svou hru láká i vzrušujícím záznamem z boje.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • My o ASCII grafice a ta se na nás zubí hned v následujícím projektu. Dig-N-Rig od dalších šikovných študentíků z DigiPenu si bere jako nosné téma tvrdou těžařinu. V roli robůtka Diggit 6400 se společně s výzkumníky vydáme na cestu do středu Země, abychom těžili a natěžené suroviny těm nahoře dováželi, což přináší strasti i radosti. Předně je třeba mít na paměti, že důlní robot je na dálkové ovládání, takže žádné podnikání dalekých cest, pokud se na ně patřičně nevybavíme. Taky je celkem přirozené, že v důlních robotech to občas houkne, ale žádné strachy – na postavení nového robůtka lze využít natěžených surovin. Jinak je to svobodná jízda, která nenutí, kde se má co postavit a kde zavrtat. Než se vydáte na průzkum, mrkněte na video a navštivte oficiální stránky s downloadem hry samotné.

    zdroj: Archiv

  • Plošinkový hit Irčana Terryho Cavanagha VVVVVV se na stránkách distractionware forums dočkal demaku. A zas se na nás šklebí ASCII! V YYYYYY se tak skutečně ke slovu (ke skoku) dostane pan výše jmenovaný Zavináč, který to stejně jako hrdina originálu nemá jednoduché: přepínání gravitačního pole, nešťastné nabodávání se na bodce, volné pády a krkolomné uhýbání všudypřítomným nástrahám. YYYYYY originál slepě nekopíruje, pouze ho napodobuje, a potenciálně tak baví srdcaře původního titulu. Autor Robson nabízí svou hru ke stažení odtud.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • Blíží se další výstava Penny Arcade (zkr. PAX), která se uskuteční letos v srpnu od 26. do 28. v Seattlu ve státě Washington. Kromě velké přehlídky těch větších her vybírala komise i ze stovky nezávislých titulů. Poté důkladně zvolila indie desítku, která se bude pyšnit po boku svých známějších videoherních bratří a sester. Následující výčet proto berte jako připomínku toho lepšího, co se dá z nezávislých her současnosti hrát, stejně jako apel na ty, co se křižují, když vedle sebe vidí velké a malé videohry: A Flipping Good Time, Antichamber, Atom Zombie Smasher, Fez, Jamestown: Legend of the Lost Colony, Snapshot, Solar 2, Splatters, Vanessa Saint-Pierre Delacroix & Her Nightmare, Word Fighter.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • Fenomén Minecraft není ani zdaleka ohraný, jak by se mohlo možná zdát a v následujících dnech toto tvrzení potvrdí i naše články. Minecraft prostě valí a dá-li videoherní Dionýsos, pak možná časem dovalí i na platformu Nintenda 3DS. DS moder, který si přezdívá smealum, totiž uvolnil své technologické Minecraft DS Demo. I z videa je jasné, že vývoj je zatím někde na začátku, ale představa, že bychom někdy mohli rozehrát 3D variantu tohoto fenomenálního indie hitu, je přinejmenším lákavá.

    zdroj: Archiv

  • Z rozhovoru se zakladatelem a CEO Ilarim Kuittinenem z finského nezávislého studia Housemarque (Dead Nation, Super Stardust HD/Portable a další) vyplynulo, že indie tituly se na platformách PSN/XBLA moc neprodávají: „Podle mě je tu spousta potenciálu, který ale z nějakého důvodu prostě zákazníky nepřitahuje. Může za to způsob navržení internetového obchodu [PSN] nebo lidé zkrátka o nabízených službách neví nebo já sám nevím. Mám za to, že těch opravdu špičkových her je jak šafránu, jenomže hráči využívají daných platforem jednotvárným způsobem – buď si koupí konzoli, nebo si koupí Black Ops. Tak to je. Možná si stáhnou herní dema, ale už si nestáhnou ty menší hry. Neví o nich, takže je za tím špatný marketing. Nemají přehled o hrách, které vycházejí.“

    Ilari Kuittinen dále burcuje, ať se chlapci ze Sony i Microsoftu vzpamatují, dají hlavy dohromady a navrhnou nový systém internetových obchodů, které by konečně byly ku prospěchu věci a aspoň v základu okopírovaly systém vyhledávání a doporučování, jaký „funguje např. u Amazonu“. Já vás pro změnu vyburcuji, abyste zabrousili na oficiálky studia Housemarque a odškrtli si, že znáte všechny jejich hry.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • Už jste hráli Realm of the Mad God, nezávislé MMO zadara? Tohle ‚MMO‘ je vlastně takovým křížencem Diabla, Torchlightu a Minecraftu. První dva jmenované tituly prozrazují leccos o herní náplni: výběr z několika povolání, pobíhání po světě, střílení a mlácení, kořistění zabitých nepřátel atd. Zmínka o Minecraftu padla proto, že kostičková grafika je momentálně v kurzu a tvůrci Realm of the Mad God se toho kurzu hezky drží. Nač ale ty uvozovky kolem MMO?

    RotMG je sice onlinový hack and slash (navíc zdarma a ve Flashi), ale lidé tady spolu moc nekomunikují. Když se plánuje křížová výprava na nějakého tuhého bosse, probíhá to způsobem, že si tak pobíháte po světě, najednou spatříte skupinku čtyř dobrodruhů, přidáte se, ani nedutáte, a když pak na bosse narazíte, rozpoutáte peklo. Když peklo pomine a všichni náhodou přežijí, rozletí se po mapě jako supi a kořistí, co se dá. Každý za sebe. Než se rozkoukáte, všichni jsou už v Mexiku a na vás tu nic nezbylo. Jak říkám: peklo.

    Herní adrenalin přiživuje i fakt, že jakmile vaše postava umře, je to permanentní. Pak nezbývá, než hru rozehrát znova za někoho jiného. Tahle pravidla jsou ale vykoupena rychlým levelováním, takže to není zas tak horké. Hrajte na těchto stránkách.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • Guardians: The Last Day of the Citadel jest prvotinou italských nezávisláků z Drakkar Dev, kteří spadají do škatulky mladých, ale dravých videoherních vývojářů; studio založili teprve před rokem. To ale nikoho nezajímá, protože hlavní je otázka: jak vlastně chlapci tvoří? Guardians: The Last Day of the Citadel je hrou (stejně jako třeba Infinity Blade) vyvíjenou pro platformy iOS. S Infinity Blade má společný i herní styl: pobíhání zleva-doprava, mydlení nepřátel na pozadí obstojného fantasy příběhu. Engine Unity jí na iOS dělá jedině parádu a hudební vata od 93 Steps je jednoduše monumentální. Hlavní protagonistka Loreena Eysgaard navíc vzdáleně připomíná Rynn z Drakanu, takže tvůrci neponechali ani nostalgické duše na ocet. Za 85 korun je to navíc posvěcená krádež, která za ten hřích prostě stojí.

    Zvětšit zdroj: Archiv

  • MMO mod StarCraft Universe, postavený na enginu StarCraft II, který napodobuje raidy z World of Warcraft, se prezentuje 4minutovým videem a říznou hudbou.

  • Na XBLA vyšlo akční RPG Bastion, které prodává doprovodný trailer jak z divokého západu – Američan by řekl: „Awesome.“ Brzy čekejte recenzi.

  • Opět se vracíme ke službě Xbox Live Arcade a ptáme se: jak Microsoftu prodat svou hru?

  • Tvůrci 3D Marku oznámili tower defensovku Unstoppable Gorg se stylizací amerických sci-fi filmů 50. let.

  • Legenda z id Softu, John Carmack, kritizuje některé nezávislé tvůrce za snobský přístup ke hrám klasických žánrů.

  • Card Hunter, hybrid karetní a stolní hry s prvky taktické akce a RPG od Jona Cheye z Irrational Games, láká retro trailerem.

  • Jak by se vám líbilo nabourat se do něčího bankovního účtu pomocí psacího stroje poháněného párou? Ve steampunkovo-kyberkriminální hopsačce The Swindle to bude možné!

  • Rovněž si připomeňme závodní věc Nitronic Rush, silně inspirovanou stařičkou San Francisco Rush 2049, která, zdá se, frnknula z vašeho hledáčku – napravte to v diskusi.
  • Dan Vávra máchá na válečném oři palcátem a Martin Klíma, Viktor Bocan a Zbyněk Trávnický staví vozovou hradbu – nové české nezávislé herní studio Warhorse zřejmě káže podobojí!

  • V polovině srpna bychom už konečně mohli nahlédnout do světa nezávislých herních tvůrců – ve snímku Indie Game: The Movie.

  • Tvůrci Trine 2 se nejspíš nechali inspirovat Blizzardími The Lost Vikings (1992), a ve vývojářském deníčku tak poodkrývají nové schopnosti rytíře.

  • Endre Barath, autor nezávislé Dead Cyborg, se herním příběhem hrdě pasuje k takovým velikánům jako Philip K. Dick a Ray Bradbury. Naplňuje své ambice?

  • Tvůrci Resistance 3 ukazují, že když se chce, dá se propagovat i hravě!

  • Analytická firma Forecasting & Analyzing Digital Entertainment zaznamenala za první polovinu roku 2011 na Xbox Live Arcade nárůst tržeb o 41 %, kdy největší úspěch náleží Full House Pokeru a Torchlightu; že by se Ilari Kuittinen pletl?

  • Equilibristicky pojatá E.Y.E: Divine Cybermancy plánuje dát dohromady Blade Runnera, Ghost in the Shell a Warhammer 40K – není to sen?

  • Další Humble Indie Bundle (nezávislý balík ‚hračku za kačku‘) nabízí pětici her za cenu, jakou si podle vás zaslouží. Jděte je omrknout, dokud jsou, protože nebudou… nebudou.

  • V All Zombies Must Die! „bude možné střílet, kuchat, krájet, vyhazovat do povětří, smažit pod elektrickým proudem, zapalovat, ozařovat a vůbec všerůzně kosit na desítky dalších způsobů“. Kdy? Na konci roku. Kde? Na Steamu a PSN.

  • Nejnovější články