Největší Elder Scrolls se vrací. Daggerfall se obrodil v Unity a stojí za vyzkoušení
zdroj: Archiv

Největší Elder Scrolls se vrací. Daggerfall se obrodil v Unity a stojí za vyzkoušení

17. 12. 2017 17:30 | Téma | autor: Mars Vertigo |

Svět The Elder Scrolls je s námi již neuvěřitelných třiadvacet let a stále se těší u hráčů velké oblibě, možná dokonce té největší za celou dobu své dosavadní existence. Je snad někdo, kdo by neznal fenomén Skyrim? Ten před šesti lety zasáhl do srdce jak PCčkáře, tak konzolisty. Jeho neuvěřitelně otevřený svět a neustálá podpora moderské komunity z něj vytvořila téměř nesmrtelnou herní modlu – už jen v roce 2012, tedy rok od svého vydání, měl k dispozici přes deset tisíc modů. Nicméně ani Skyrim se nemůže rozlohou svého světa zdaleka poměřovat s jedním ze svých slavných předků, jenž se v polovině let devadesátých let dočkal kultovní slávy. A tím je The Elder Scrolls II: Daggerfall.

Svět jako žádný jiný

Bethesda tenkrát stavěla na úspěchu Areny a rozhodla se jít v Daggerfallu ještě mnohem dál. Pomocí procedurálního generátoru vytvořila svět, který v rámci fantasy RPG svou megalomanskou rozlehlostí předčil vše, co bylo do té, ale i od té doby vytvořeno.

Daggerfall představil mamutí svět o rozloze 161,6 tisíc kilometrů čtverečních, který obsahoval na 15 tisíc měst, dungeonů, chrámů a usedlostí rozdělených do 47 regionů. K tomu 750 tisíc NPCéček! Pro srovnání, takový Morrowind, který se objevil o pár let později, nabízel herní svět o rozloze pouhých 24 kilometrů čtverečních, což je cca 0,01 % Daggerfallu.

Hra samozřejmě používala jen několik sad textur, omezený bestiář příšer a vygenerované dungeony, questy i NPC. Pochopitelně také obsahovala spoustu bugů. Ale i tak šlo tenkrát o kromobyčejný zážitek, který svým měřítkem ohromí i dnes. Hra měla navíc pět různých konců a představila dnes stále populární mechaniky včetně možnosti transformace do vlkodlaka či upíra nebo tvorby vlastních kouzel.

Objevila se také jízda na hřbetě koně či rychlé cestování mezi libovolnými body na mapě, což bylo navíc podmíněno volbou dopravního prostředku, tím, zda bude hráč přespávat po krčmách či venku, a tím, zda zvolí cestu opatrnou či zbrklou. Hra k tomu ještě vypočítala celkové náklady na cestu a dobu nutnou k jejímu uskutečnění.

Daggerfall - Unity verze zdroj: Archiv

Vzkříšení obra

Daggerfall na rozdíl od svých následovníků nedisponoval oficiální podporou modů, ale komunita se přeci jen pustila do díla a vytvořila si vlastní nástroje. Jedním z nejznámějších pokusů, jak Daggerfall oživit, bylo jeho převedení do nového enginu. O to se poprvé pokusil XLengine (ten mimochodem pohání i další klasiky jako Dark Forces či Outlaws) a vloni započatý Daggerfall Unity. A tvůrci druhého jmenovaného se právě podařilo dosáhnout významného milníku. Hru lze totiž od uplynulého týdne dohrát od začátku až do konce.

Projekt tím sice není ani zdaleka hotov (je zhruba v polovině), chybí moře vedlejších questů, rozhovory s nedůležitými NPC mají jen kostru, chybí systém reputace anebo zatím není možné kouzlit a vstupovat do jiných organizací než do gild bojovníků. Nicméně port už nyní podporuje textury s vysokým rozlišením a další grafické modifikace obsahující třeba i nové sady textur, modely, světelné efekty, post-processing a k tomu ještě navíc pohodlné ovládání a vylepšený interface (přiložené obrázky jsou z verze opatřené environmentálními mody a sadou nových textur).

Pohodlným ovládáním je myšlen především mouse look, jenž hru přetavuje na mimořádně příjemný uživatelský zážitek (schválně si předtím zkuste originál). Kompatibilních modů je teprve hrstka, ale mnohé další jistě přibydou. Automapping také doznal vylepšení, a i když stále není dokonalý, už to zdaleka není takový guláš jak v originále, kde i kvůli němu je až příliš snadné se v těch obřích dungeonech Daggerfallu nakonec úplně ztratit.

Dejte tomu šanci!

Protože je hra stále ve fázi testování, má nastavený aktivní debugger, jehož se však lze lehce zbavit stiskem kláves Shift + TAB. Pakliže se zaseknete v dungeonech, konzole vám umožňuje si trochu zacheatovat a život si usnadnit třeba teleportem. Gavin “Interkarma” Clayton, tedy ústřední postava za celým projektem, si vede detailní vývojářský deníček a transparentní seznam položek, které hodlá do budoucna implementovat.

Vzhledem k tomu, že je Daggerfall zdarma a legálně ke stažení, doporučuji jej rozhodně všem milovníkům svobodomyslných RPG vyzkoušet. A možná se budete divit, jak svěže se to v novém hábitu i přes svoje letité mouchy hraje. Takže nejen pamětníci, ale i všichni ostatní RPG gurmáni, jen tomu dejte šanci. Neprohloupíte.

Nejnovější články