Od webdesignu k vývoji
Herní designér Josh Sawyer začal v roce 1999 pracovat pro Interplay jako webdesignér. Odtud si však rychle proklestil cestu k designu a v roce 2001 už byl vedoucím návrhářem Icewind Dale II pro Black Isle Studio. Později se podílel i na Neverwinter Nights 2, Fallout New Vegas nebo Pillars of Eternity. Joshova kariéra je zkrátka extrémně zajímavá a neméně zajímavý je i on osobně. Elegantní intelektuál, který vás neohromí jen svou rozsáhlou znalostí her, ale na počkání vysype z rukávu klidně i detailní rozbor nejrůznějších epizod evropských dějin. Ostatně, v našem rozsáhlém rozhovoru se o tom můžete přesvědčit sami.
Vzpoura lenochů
Články od Jirky Pavlovského v Levelu jsou vždy netradiční, což jedno z hlavních témat tohoto čísla jenom potvrzuje. Jirka původně dostal ke zpracování jiné téma, ale z původního zadání se nakonec vyklubala úvaha o lenosti, netrpělivosti a dalších zlozvycích, proti kterým musíme v dnešních hrách bojovat. Současná herní scéna uspokojuje spíše sběratele achievementů a lidi, kteří chtějí se svou oblíbenou hrou trávit stovky hodin učením a vysbíráváním všech drobností na mapě. Co mají ale dělat lidé, kteří jsou líní od přírody? I na to Jirka ve svém článku hledá seriózní a pravdivou odpověď…
PUBG versus zbytek světa
Imitace provází herní průmysl od jeho počátků a mnohdy přispívá k etablování žánru. Jak se ale mohou opravdoví inovátoři bránit proti zneužívání svého vlastního přínosu? Byla by přísná právní ochrana vůbec prospěšná pro samotné hráče? Dva hity - PlayerUnknown's Battlegrounds (dále PUBG) a Fortnite - rozpoutaly diskusi o přiměřené míře imitace v herním průmyslu.
Tvůrci druhého zmiňovaného titulu, který je v současné době ve fázi předběžného přístupu, totiž před pár týdny přidali do hry mód Battle Royale, který se až příliš podobá veleúspěšnému PUBG a jen kopíruje současný trend. Nicméně počty hráčů Fortnite ukazují, že obě hry mohou prosperovat a najít si vlastní část publika i přes mnoho nesporných podobností. Společnost Bluehole Studio, která vyvíjí PUBG, ale naznačila, že zvažuje právní řešení údajného kopírování ze strany Epicu. Může však vůbec očekávat úspěch v soudním sporu? Více se dočtete v článku Honzy Švelcha.
Politika leze do her
A Honza Švelch obstaral i další článek, na který bychom vás rádi upozornili. Pokud totiž hrajete hry s cílem odtrhnout se od strastí běžného života a politiky především, možná jste si sami všimli, jak se v posledních letech změnila situace. Počítačové hry nevznikají v apolitickém vzduchoprázdnu. Ideologie se do her často dostává neúmyslně, příběh i mechaniky totiž často replikují současné uspořádání světa.
Hry tak implicitně propagují určité hodnoty nebo životní styl. Vývojáři a hráči se ale čím dál častěji dobrovolně zapojují do politické diskuse. Kauza Gamergate v roce 2014 polarizovala svět počítačových her a rozpoutala debatu nejen o tom, jak má vypadat moderní herní produkce, a jaká měřítka mají být uplatňována při jejím posuzování. I na to se tedy v novém Levelu podíváme.
Nové herní autority
Před dvaceti lety to bývalo snadné. Pokud jste chtěli něco vědět o nové hře, otevřeli jste herní časopis nebo ještě se zeptali kamaráda. Před deseti lety jste si ještě před tím otevřeli herní web. Jenže pak nastala éra blogů, sociálních sítí i YouTube a s nástupem těchto fenoménů se leccos změnilo. Zatímco se tradiční média snaží přizpůsobit novým trendům, objevily se na obrazovkách počítačů nové populární tváře. Zároveň se díky digitální distribuci a internetu obecně zvýšila i moc uživatelských hodnocení. Kdo vlastně dnes nejvíce ovlivňuje myšlení hráčů? A komu patří budoucnost? O tom píše ve svém tématu Ladislav Loukota.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 79 korun - je tedy o dvacku levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media a Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah LEVEL 279 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.