GameStop: bazarovky neškodí novým hrám
zdroj: tisková zpráva

GameStop: bazarovky neškodí novým hrám

24. 2. 2009 23:23 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Šéf obchodů argumentuje i tím, že hráči získávají peníze na nákup novinek právě odprodejem stařešin. POKRAČOVÁNÍ KAUZY

Dlouhotrvající spor mezi herními vydavateli a americkým obchodním řetězcem GameStop, prodávajícím mimo jiné bazarové hry, má za sebou další kolo. Na nedávném DICE Summitu totiž vystoupil jeden z členů nejvyšší exekutivy GameStopu - J. Paul Raines - s tím, že si není vědom faktu, že by prodeje bazarových her nějakým způsobem poškozovaly herní byznys. Pro své smělé tvrzení se přitom opíral o několik docela zajímavých skutečností. Posuďte sami:
Ponejprv je to údaj, že pouhopouhá 4% prodaných bazarových her GameStopu spadá mezi herní novinky, čímž se myslí hry vydané během posledních dvou měsíců. Pak je tu výsledek průzkumu mezi dvěma tisícovkami hráčů-zákazníků, z něhož mělo vyplynout, že tito chápou nákup bazarových her spíše jako možnost zkusit něco nového, takový herní experiment. Zkrátka, že by si daný titul za plnou cenu stejně nepořídili, takže to nijak neovlivňuje jejich prodej. A naposled tady je info, že 70% hráčů získává peníze na nákup herní novinky právě odprodejem starších her!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Své si k problému řekl také šéf evropské xboxové divize Chris Lewis, který v bazarech vidí jednu mimořádně pozitivní skutečnost. Díky nim se totiž ke hraní dostane ještě větší počet lidí a rozrůstá se tak herní komunita. Existenci bazarů vedle standardních herních prodejen pak přirovnává k jakémusi přirozenému ekosystému, jehož má být osobně fanda. Zkrátka dle jeho názoru jsou herní bazary věcí, se kterou se herní průmysl musí naučit žít. Jak známo, i u nás chystá JRC-GAME rozjezd prodeje "ojetých" her.

Na druhé straně zde máme informaci, za kterou je známý analytik Michael Pachter, že 20% z celkových prodejů GameStopu - což má být okolo 2 miliard amerických dolarů, tvoří právě bazarové hry. Z nichž, jak už bylo mnohokrát řečeno a je to ohniskem celého dlouhodobého sváru, obchodní řetězec neodvádí herním vydavatelům žádné poplatky. Což nakonec může vést k situaci, že se vydavatelé soustředí na konkurenční firmy jako Wal-Mart či Best Buy, které předzásobí svými produkty - na úkor GameStopu. O tom, jaký má GameStop pro ně ovšem význam, nejlépe svědčí další statistika. U vybraných her totiž tenhle řetězec, mající po celém světě přes šest tisíc obchodů, zajišťuje 40-70% z celkových tržeb!

Nakonec jsem si nechal názor Dave Perryho z Acclaimu, kterému se postoj GameStopu vůbec nelíbí. Očekával totiž, že z jejich strany dojde k nějakému posezení s herními vydavateli a snaze o nalezení společného řešení, uspokojivém pro všechny zúčastněné. Současnou situaci pak přirovnává k imaginárnímu kinu, které díky masivní hollywoodské reklamní propagaci získává klientelu zvědavou právě na hollywoodské filmy. Ovšem poté, co návštěvníci daný film shlédnou, dostanou možnost vstupenku prodat nazpět kinu s tím, že tato bude následně nabídnutá dalším ve frontě. Ovšem Hollywood z téhle obchodní politiky už neuvidí ani ten příslovečný pětník. Což velice brzy povede k jeho nespokojenosti, stejně jako je tomu dnes v herní branži. Více o této kauze v dřívějším zpravodajství:

Povinná registrace na Steamu proti bazarům  [19.2.2009 12:12 - michal_jonas]
Jiný pohled na problematiku herních bazarů  [23.12.2008 13:13 - mart]
Bazary problémem i pro bestseller Halo 3  [26.9.2008 23:23 - mart]
Bazarové hry vs. výrobci vs. obchody vs. internet  [12.9.2008 14:14 - mart]
EA brojí proti bazarovým hrám  [2.9.2008 18:18 - mart]
zdroj: VentureBeat, foto VG247

Nejnovější články