Budoucí hity podle herních žurnalistů 5/5
zdroj: tisková zpráva

Budoucí hity podle herních žurnalistů 5/5

7. 6. 2006 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Volba tří nejlepších her výstavy E3 2006, zklamání a tip na výsledek souboje konzolí - terčem těchto dotazů se tentokrát stalo 30 novinářů z domácích časopisů, řad autorů TISCALI, herních webů či zahraničních médií.

Autor: jd
Publikováno: 7. června 2006 (aktualizace 22:00)


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výstava E3 2006 před pár týdny skončila a život v herním průmyslu se pomalu vrací do normálních kolejí, ale o událostech z této největší události každého roku se bude hovořit ještě hodně dlouho. Z desítek čerstvě oznámených nebo blíže poodhalených titulů (viz náš intuitivní přehled) jste si dozajista vybrali své favority, u nichž, stejně jako my, netrpělivě odpočítáváte zbývající měsíce do vydání. Abyste mohli svá očekávání porovnat s tím, do čeho vkládají naděje osobnosti herní scény, uspořádali jsme velkou anketu.

V její první části jsme si minule přečetli názory domácích vývojářů a distributorů. Nyní, v druhé části přichází na řadu herní žurnalisté - čili autoři, redaktoři a šéfredaktoři domácích i zahraničních herních webů a časopisů - které jsme oslovili se stejnými otázkami. Zajímavé na odpovědích je mj. to, že většina žurnalistů obvykle uvedla ty samé tři hry :)

Anketa je průběžně aktualizována - během dne budeme postupně přidávat názory dalších respondentů, takže se nezapomeňte vrátit:

první díl E3 ankety - herní vývojáři a distributoři
středa 8:00 - zástupci papírových herních časopisů
středa 12:00 - první polovina autorů TISCALI Games
středa 16:00 - redaktoři domácích herních webů
středa 19:00 - druhá polovina autorů TISCALI Games
středa 22:00 - zahraniční novináři a ostatní


A) Jaké jsou podle vašeho názoru tři nejzajímavější hry předváděné na výstavě E3 2006 a čím vás přesně zaujaly?

B) Co vás na letošní E3 nejvíce zklamalo?

C) Jak čekáte, že dopadne souboj X360 vs. PS3 vs. Wii vs. PC?

1. várka odpovědí - zástupci papírových herních časopisů
8:00

Jan Modrák, šéfredaktor SCORE

A) Trojici jsem vybral z PC her, ještě předtím ale pár konzolových favoritů. Z next-genových věcí mě dostaly projekty Resistance: Fall of Man, Assassin's Creed, Heavenly Sword, Lost Planet, Dead Rising, The Darkness a Army of Two. Posledně zmíněný projekt asi nadělá hodně starostí Karlovi Papíkovi a vůbec bych se nedivil, kdyby se EA inspirovala základním konceptem jeho Voodoo Nights více než je zdrávo (tak nějak se v branži povídá, že jí tahle metoda není cizí). U následujících titulů zdůrazňuji, že jde o moje osobní "best of", nikoliv nejlepší hry E3 jako takové. Byla tam určitě řada zajímavějších her, které si ale osobně patrně nespustím.

1. Crysis - Už dopředu bylo jasné, že to bude výjimečný titul a E3 prezentace probíhala zajímavým stylem - člen vývojářského týmu nám něco ukázal, my byli ohromeni, čekali efektivní zakončení ("no a vo tomdle to asi tak je"), načež to všechno dotáhl do extrému, šel za roh a ukázal něco ještě úžasnějšího. A tak dokola. Crysis bude nářez! Úžasná grafika a dynamická hratelnost...

2. Just Cause - Ani jako redaktor herních časopisů se nevyhnete určitým subjektivním pocitům, jinak řečeno fandění (nechci říkat rovnou nadržování). Just Cause jsem viděl před rokem přímo ve Švédsku a jak je zřetelné z mého preview, učaroval mi. I teď, o rok později, zjevně naplňuje tehdejší vizi vývojářů Avalanche a značně se zlepšil. Řada českých kolegů (E3 prezentace probíhala v relativně velké skupině) se uculovala při prezentaci vyskakování ze střechy auta a rozevírání padáku, nebo dalších ne tak docela realistických (kulantně řečeno) nápadů, nicméně já tyhle akrobatické vychytávky chápu jako oběť hratelnosti. Just Cause vypadá jako klon Boiling Point, GTA a Far Cry, ale je myslím mnohem více. Bude hrou jasně spadající do osvědčeného a momentálně oblíbeného žánru, ale hrou s vlastní identitou. Tři vykřičníky!

3. Stranglehold - Hollywood a videohry, to je vztah stále značně "italský". I tenhle projekt je hodně inspirovaný jinou úspěšnou hrou (Max Payne), navíc jde o nástupce kultovního filmu Hard Boiled - co víc chcete vědět? Kamera, akce, ovládání, příběh.. to všechno mi v E3 ukázce imponovalo. A navrch to skvěle vypadá. Nečekaný favorit!

B) Zklamala mě v první řadě spousta her. Nečekal jsem letos žádné zázraky, ale jen málo her je příslibem zajímavé hratelnosti, o originalitě nemluvě. Nakonec to dopadlo tak, že jsem byl nadšený i z prezentací her, které jsou ve skutečnosti jen "dobré". Tak třeba Scarface - za normálních okolností by podobná hra měla zapadnout v davu. Při té bídě ale naopak docela vyčnívala.

C) Nevnímám to jako souboj nebo dokonce válku, jak naznačuje otázka. Už se opakuji, ale trh je dost velký, aby pojmul všechny čtyři zmíněné platformy. Myslím, že si PC zachová svůj specifický trh "hardcore" hráčů (že neutáhne stočlenné týmy? Pche, jen se podívejte na EA, kdo jiný by vycouval jako první...) a uvidí se, zda uspěje s oslovením zcela opačné části trhu pomocí "casual" her (jednoduché internetové hříčky), kde toho má sice stále ještě hodně před sebou, ale těží z faktu, že takřka nemá konkurenci (nepočítáme-li Mac, pak jen Xbox Arcade). Paradoxně by tak oslovila dva zcela protichůdné segmenty zákazníků - ty by sice bylo prakticky nemožné kombinovat (tj. udělat hry akceptovatelné oběma typy), ale zase jich dohromady není málo. Pomůže i internetová distribuce - zvýšením zisku těch, kteří si to více zaslouží a kdo ví, třeba časem i snížením podílu pirátství.

Také u trojice konzolí nemám o nikoho strach. Wii je velmi zajímavý koncept a hry jsou zábavné a slibné, ale má také hodně otazníků. Technologie je poměrně snadno "zneužitelná" konkurencí (včetně EyeToy, která je ostatně na trhu už dávno a je postupem času stále přesnější) a vývojáři jsou údajně nespokojení s Wii ovladačem (osobně mi také nepřišla přesnost ovládání kdovíjaká). Kdyby to nebylo Nintendo, byl bych skeptický, takhle jim věřím. Je to Nintendo a to umí, má nejlepší nápady a hlavně IP, s Wii navíc chytře míří jinam než konkurence a může se tak snadno stát druhou konzolí v domácnosti (jak úspěšnou, to už záleží na oné ceně - podle dílčích informací by měla být velmi přijatelná). Microsoft patrně zvýší svůj celkový podíl na trhu (hlavně díky náskoku) a druhá vlna her je hodně atraktivní, PlayStation 3 si ale i přes překvapivě početné problémy (Blu-Ray, dotování ceny, stížnosti vývojářů...) svůj píseček nakonec patrně pohlídá. Daleko zajímavější bude bitva v naší republice, kam se Microsoft konečně rozhoupal vstoupit. Sony mi potvrdila, že se ještě letos chystá u nás připojit na internet PS2, což si lze vykládat jen tak, že Xbox bere jako důstojného soupeře a nechce mu launch jakkoliv zpříjemnit. Připočtěte sice nezávislého, ale velmi obratného distributora Nintenda a je jasné, že nás čekají zajímavé Vánoce.


Mikoláš Tuček, zástupce šéfredaktora SCORE

A) Více méně jsem už odpověděl v reportáži, takže nezbývá než jen zopakovat. Bioshock za neskutečnou atmosféru, Spore za vypiplanost a další ukázku osvícenosti Willa Wrighta a jako třetí – což je spíše můj osobní favorit - určitě Hellgate: London. To nepředvedlo nic moc nového a já osobně to vnímám jako dobrou zprávu, že se ladí, ladí a ladí.

B) Mě zklamalo jedině to, že netrvala o tři dny déle a že jsem tak neměl čas na jiné věci než na schůzky, prezentace a interview.

C) Jestli se jedná o souboj, tak PS3 vs Xbox 360, kde se čím dál víc přikláním k Xboxu 360. Už jenom díky náskoku (a taky se lépe portují hry na PC). PC samotné je držák, Mercedes mezi všemi - žádná extra originalita, ale svoje si vždycky uhraje. Wii je oproti tomu naprosto unikátní model, který hráči buď přijmou a nebudou chtít jinak, nebo zůstanou u tradičních platforem. Já osobně stále preferuji PC, ale Wii by mohlo být první konzolí, kterou si pořídím. Už jenom kvůli baseballu a pingpongu.


Jiří Sládek, vedoucí přílohy GameStar v PCWorldu

A) 1. Bioshock - zatím vypadá velmi dobře vizuálně i co se zveřejněných informací týče, a pokud opravdu bude tak dobrý jako svého času System Shock...

2. Aion - od tvůrců pro mne skvělých Guild Wars rozhodně nečekám žádné "béčko", a předpokládám, že zase vymyslí alespoň pár v MMORPG zatím příliš neviděných postupů. A
grafika vypadá neuvěřitelně.

3. A do třetice RPG - titul s pracovním názvem Project Gray Company od autorů konzolových mlátiček na motivy Pána Prstenů. Může to být docela průšvih, nebo super hra, takže jsem fakt zvědav. Tři je ale dost málo, takže za zbylé hry, na které se těším, jen telegraficky jmenuji Zaklínače, Neverwinter Nights 2, Shadowrun, Haze, Spore, a spousta dalších...

B) Na to, že většina představených titulů je pokračováním úspěšných sérií nebo těží z filmové/knižní licence, nebo to, že konzole vyhrávají nad PC jsem si už zvykl, takže vyloženě zklamán z ničeho nejsem. Vlastně ano, štve mě, že pořadatelé z výstavy vykázali jednu spoře odděnou hostesku... :)

C) Souboj konzolí u nás určitě vyhraje PS3 díky dobré tradici PlayStationu v ČR, ve světě bude bitva mezi PS3 a XB360 určitě vyrovnanější. Wii je podle mého názoru jasná trojka. A dlouhodobě - přiznejme si to - postupně stále více a více PC ustupuje konzolím obecně.


Kamil Gric, šéfredaktor Doupěte

A) Těžko hodnotit tolik rozdílný zážitek, jako je sledování prezentací a na druhé straně možnost si hru na vlastní kůži osahat i vyzkoušet. V kategorii "hrál jsem" u mě vítězí trojice Table Tennis, Lost Planet a Caesar IV, u nichž jsem strávil nejvíce času. Oblasti "viděl jsem" pak vévodí čerstvě ohlášené Heavy Rain a Assassin´s Creed, jimž dýchá na krk už přeci jen starší, ale čím dál zajímavější Spore (kdo neviděl Robbina Williamse při jeho prezentaci, nechť svou chybu okamžitě odčiní).

B) Pro českého hráče, jenž stále preferuje PC, je E3 rok od roku chudší - což prokázal nejen pohled na seznam ohlášených a prezentovaných titulů, ale také smutek ve tváří mnoha českých kolegů z branže. Pro fanoušky konzolí ale nemohla být E3 2006 zklamáním; měla být a také byla o konzolích nové generace.

C) Co se týče souboje platforem, otázka "Kdo vyhraje?" je poněkud zavádějící a zcestná. Podívejme se na Nintendo, které kráčí odlišnou cestou než ostatní, a dost dobře nemůžeme jednotlivé platformy mezi sebou porovnat. Jistě zajímavé bude sledovat souboj Xbox 360 a PS3, kteří se před Vánoci utkají i na našem trhu. A bát se nemusí ani PCčkáři; jejich platforma je stále silná a dostatečně zajímavá.


Jan Morkes, zástupce šéfredaktora Doupěte

A) 1. Assassin’s Creed – Středověká akce umístěná do otevřeného prostředí městských ulic a zákoutí. Trailer vypadá po grafické stránce nádherně, otázkou zůstává, jak se do značné míry „filmovou akci“ podaří transformovat do herních principů, aniž by jí to ubralo na adrenalinu a zábavnosti.

2. Spore – Jeden z titulů, který brnká na struny hráčské fantazie. Postupná evoluce vlastnoručně vytvořeného druhu, vylepšování jeho vlastností při zakrňování ostatních, osidlování vesmíru… Zní to více než zajímavě i pro mě, nesimsoidního hráče. Jsem zvědavý, jak se Wrightovi podaří vypořádat se s motivací.

3. Table Tennis – Coby virtuálního sportovce mě rozhodně zajímá nový počin od Rockstaru. Grafika je sice fajn, mnohem víc mě však zajímá ovládání. To je podle všeho rovněž povedené, takže se už nemůžu dočkat plné verze.

B) Sice už loňský rok leccos naznačil, prohlášení vydavatelské společnosti THQ však s definitivní platností pohřbilo mé naděje upírané k ukrajinskému Stalkerovi. Hra, která mě dopředu přinutila přečíst si knižní předlohu, bude pravděpodobně jen obyčejnou střílečkou s radioaktivním spadem z Černobylu.

C) Je třeba samozřejmě rozlišovat situaci u nás a na hlavních trzích. Zatímco v České republice bude pozvolna klesat dominance PC ve prospěch PS3 a pravděpodobně i Xboxu 360, ve světě se dá očekávat nesmiřitelný souboj PS3 a Xboxu 360 o pozici jedničky (a díky Japonsku asi opět zvítězí Sony). Všichni jsou dnes sice nadšeni z Wii, myslím si však, že Nintendo bude stát zase trochu stranou hlavní bojové linie.


Martin Bach, redaktor LEVELU

A) Sice jen zpostředkovaně, ale nejzajímavější mi připadala noirově laděná záležitost pro Wii s názvem Sadness, které se moc nemluvilo a trailer vypadá úžasně. Z představených PS3 her se nejlépe jevilo video z akce Eight Days, ty filmové prostřihy vypadají neotřele. Co se týče PC, sáhnul bych po Crysis a samozřejmě i Bioshocku. A nakonec bych zmínil onlineovky Tabula Rasa a Soccer Fury.

B) Zklamal mne jednoznačně lineup EA, kromě Spore a Crysis, o kterých jsme věděli už před E3, nepředvedla největší herní firma nic moc zajímavého.

C) Ohledně souboje konzolí a PC: myslím, že nemá smysl to řešit, stačí si počkat ;)


2. várka odpovědí - první polovina autorů TISCALI Games
12:00

Korgull, zástupce šéfredaktora / novinkář TISCALI Games

A) 1. Spore - Stejně jako loni i letos to u mě jednoznačně vyhrála Spore Willa Wrighta. Jak by řekl Pavel Pelán z reality show VyVolení 2, je to "grandiózní, svěží a na pohodu". Grandiózní ve své komplexnosti, svěží s ohledem na celkový nápad a výraz "na pohodu" podle mne vystihuje smysl pro humor, který tento titul projevuje, což je mi velmi sympatické.

2. The Ship - Dále mě zaujala akční a zejména multiplayerová hra The Ship. I na ní je vidět, že tvůrci mají smysl pro srandu a nebojí se přijít s něčím originálním.

3. Assassin's Creed - Obecně můžu říct, že mě zaujalo hodně her zamýšlených pro konzole X360 a PS3. Když vyberu jednu za všechny, pak asi tuhle. Vypadá zajímavě po všech stránkách, a jestli se objevi i na PC...

B) Zklamat mě nemělo co.

C) Pokud jde o konzole, směrodatný bude marketing, nabídka her a cena. PC nepovažuji za ohrožené.


Cappy, HW sekce a autor TISCALI Games (akce / závody)

A) Heavy Rain, Alan Wake, Assassin's Creed, Rome Total War: Alexander, Command & Conquer 3 a další. Byla by jich spousta. Podle mě nelze říct jenom tři tituly. Zaujaly mě zpracováním a neotřelými nápady. Ale otázka zněla, které předváděné hry... takže řeknu jen jednu. Tou nejzajímavější hrou byla na E3 Spore. Nevím jak dlouho jí Will Wright vymýšlel, ale celý ten koncept vypadá prostě úžasně. Geniální je v tom, že vlastně mixuje několik her dohromady a vypadá to jako další úžasná simulace. Ono celá Wrightova tvorba se vlastně točí kolem simulací. Smyšlených i reálných světů. Takže by mě to překvapovat nemělo. SimCity, SimAntz, The Sims... Ale stejně. Jestli bych nějaké hře přál úspěch, tak rozhodně této.

2) A co mě zklamalo? Letošní E3 bohužel potvrdila směřování herního byznysu kamsi do.... no řekněme, do nevyzpytatelné oblasti. Je třeba konstatovat, že ten trend už tu byl. Ale nástup nových konzolí ho strašně zviditelnil a ještě urychlil. Chtělo by to nějaký velký třesk, který by trošku pročistil prostředí. Proč? Je zřejmé, že pro malé a střední herní vývojáře v tomto roce končí časy srandy. Definitivně. Tím chci říct, že vývojáři s malými rozpočty už nebudou nikdy schopni dělat špičkové hry a navíc v krátkém termínu. Takže se dočkáme hromady odkladů, zrušených her, her stokrát předělávaných. Všechno taky nasvědčuje tomu, že menší vývojáři nebudou schopni zvládat vývoj po technické stránce. Nebudou mít peníze na kvalitní a dostatečně rychlý grafický engine, nebudou mít komplexní fyzikální engine, nebudou mít nejmodernější zvukové technologie – no prostě nebudou mít nic, co moderní hra vyžaduje. Pokud náhodou ano, hrozí jim, že nebudou tvorbu AAA hry zvládat po manažerské stránce, protože uřídit tým s 30-ti (a více) lidmi, kteří se zabývají "vývojem", rozuměj, něčím, u čeho není předem jasné, jak to dopadne - to není to samé, jako řídit soubor mažoretek. Mnoho vývojových týmů s tím nemá absolutně žádné zkušenosti a dojede na to.

To, že na E3 byla drtivá většina her prezentována jenom jako hrubé nedodělky (hotové tak z 40-ti procent), je jen jedním z mnoha průvodních jevů. Samozřejmě, všichni by chtěli vidět něco víc. Ale kde nic není, tam ani.... A to není veškeré "legraci" konec. Při dobré konstelaci hvězd není až takový problém hru vyvinout - problém je tu hru prodat - a z toho prodeje navíc ten vývoj zaplatit. Asi víte, že v minulém roce jsme na TISCALI měli řadu her v recenzích hodnocených více než nadprůměrně. Stejně tomu bylo ve světě. Na prodejích se to ale nijak neodrazilo. Proč? Zdá se, že dneska je to prostě o tom, že mít špičkovou hru samo o sobě nestačí. Je logické, že když se jí pak prodá 10 000 kusů, druhé pokračování už se neobjeví. Tady vstupuje do hry další faktor. Vydavatel. U mnoha vydavatelů je chování tak předvídatelné, až to hezké není. Hlavně směrem ke svým ovečkám, vývojářům (a k jejich škodě). Snaha vyrábět něco "co právě frčí" je u mnoha těchto amatérů naprosto zřejmá. Když frčí lineární děj, snaží se nutit vývojářům, aby dělali hry s lineárním dějem. Když frčí GTA, chtějí dělat "něco jako" GTA, když frčely Tycoony, dělaly Tycoony. Bez efektu. Amatéři si stále pletou hry s módou a oděvním průmyslem a jsou schopni své názory měnit častěji než ponožky....

C) Vítězové budou dva. Sony a Microsoft. Ne že bych Nintendu nepřál nějaký ten zářez na pažbě, ale... Sony vyhraje díky Playstation 3 a Microsoft díky PC. Nevím co by se muselo stát, aby to tak nedopadlo. Já už jsem se k tomu několikrát vyjádřil a tady není o čem. Dejte teď Xbox 360 nálepku "Playstation 3" a bude se prodávat zaručeně nejlépe. Je zřejmé, že PS3 má výborné jméno, budou na ní určitě dobré hry a nejenom to. Playstation 3 má to, co ostatní konzole nemají. Tj. velmi početnou skupinu skalních fandů. Hlavně na domácí půdě v Japonsku. A Japonci by svojí Playstation za nic nevyměnili, i kdyby Xbox 360 byla jediná a poslední konzole na světě. V takovém prostředí prostě Xbox 360 nemá šanci. Wii možná bude jako druhá konzole do rodiny, ale žebříčky prodejnosti trhat nebude. No a Microsfoft bude ovládat PC i nadále. Ne snad proto, že by prodával nejvíce her. Ale protože vlastní jedny z nejdůležitějších vývojových nástrojů, které jsou k vývoji her potřeba a navíc může mluvit do toho, co bude za dva nebo tři roky na PC jako standard.


Bergy, autor TISCALI Games (strategie / simulátory)

A) 1. Supreme Commander - jedna z nejúchvatnějších strategií poslední doby, která mě kromě vychytané grafiky přitahuje zejména rozsáhlými taktickými možnostmi na obrovských mapách se skutečně dalekým dostřelem jednotek. Po dlouhé době to tedy vypadá, že by mohlo dojít k razantnímu oživení RTS scény. Zejména pokud v této hře bude i řada revolučních novinek.

2. Command & Conquer 3 – doufám, že se podaří zachytit onu vynikající atmosféru z předešlých dílů, kterou vždy umocňovaly filmečky s živými herci. Podle dosud zveřejněných obrázků se zatím nedají dělat moc velké závěry, ale oficiální trailer mě přesvědčil, že je na co se těšit.

3. Storm of War: Battle of Britain – nová generace nejlepšího leteckého simulátoru z druhé světové války, která podle očekávání převezme žezlo po IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles a Pacific Fighters. Znatelný posun vidím v ještě reálněji vypadajících kokpitech a vylepšení jistě nemine ani okolní krajinu a letový model. Obávám se jen neskutečných hardwarových nároků.

B) Zklamáním je zjištění, že EA ani letos neohlásili pro PC žádný automobilový simulátor závodů NASCAR a dál se tomuto sportovnímu odvětví věnují pouze na konzolích :(

C) X360 a PS3 budou mít vyrovnané pozice a povedou nesmiřitelný boj. Pochopitelně za předpokladu, že Sony opravdu stihne PS3 vydat do konce roku, protože předvánoční trh bude klíčový. Wii si stejně jako PC půjde i nadále svou vlastní cestou a své příznivce si udrží. Pochybuji, že by nějaký hráč svoje PC zahodil a zcela ho nahradil něčím jiným, spíš v ČR vzroste počet uživatelů mající jak klasický počítač. tak i nějakou next-gen konzoli.


Jiří Lavička, autor TISCALI Games (FPS / akční)

A) Hodně mě potěšilo oznámení Mercenaries 2. Jedničku považuji za vynikající akční peklo a dost mě zklamalo, že nakonec sešlo z PC verze. Na next-gen konzolích by mohlo tohle "válečné GTAčko" správně vyniknout. Velmi zajímavá je ukázka z Heavy Rain, osobně jsem nikdy adventury nebral jako hlavní okruh zájmu, ale poslední dobou jich je jako šafránu a tohle je navíc od tvůrců Fahrenheita, takže... má zvědavost pracuje na plné obrátky. A nakonec Assassin's Creed: renderované video vypadalo úchvatně a konečně se zas odpíchneme o kus dál od vzkříšeného Prince. Očekávám hodně a doufám, že i hodně dostanu :-)

B) Skutečných zklamání je minimum, snad jen neochota PS3 her ukázat víc gameplay, ale beru to tak, že se bude dohánět na poslední chvíli.

C) Co se týče konzolového souboje (PC neřeším, to si cestu vždycky najde), X360 se nijak nevzepjal a PS3 ho podle mého očekávání válcuje mnohem atraktivnějším line-upem her... Jestli bude každá třetí z chystaných her alespoň nadprůměrná, nedotknu se Xkové mašinky ani bidlem. A co se týče WII, myslím, že každého překvapilo, že v něm je určitý HW potenciál a že ty hříčky s ovladačem nejsou graficky na úrovni arkanoidu. WII by mohlo najít cestu do mnoha domácností, možná i jako sekundární mašinka vedle nějakého velkého bratra, ať už jím bude Xko nebo PSko. Držím Nintendu palce, navzdory faktu, že věci jako Project Hammer zatím vypadají po dějové stránce neskutečně prostoduše. Mým favoritem je každopádně PS3 a do toho listopadu už to holt vydržím.


Marek Beniač, autor TISCALI Games (závody / sporty)

A) 1. BioShock – tady asi není moc co dodávat, ani vysvětlovat co přesně mne zaujalo. Stačí jen říct hra od Irrational Games a tak trochu příbuzný geniální legendy jménem System Shock. Těším se na příběh, těším se na hlubokou a propracovanou hru, těším se na hutnou atmosféru. Stísněné prostory vesmírné lodi nahradí neméně neutěšená podvodní stanice, místo hrozby v podobě Shodan se dočkáme možná ještě děsivějších protivníků. Vzhledem ke zkušenostem vývojářského týmu a množství času, který hře věnují, má BioShock vysoká hodnocení předem zaručena.

2. Heavy Rain – E3 prezentace, kteroužto díky videu viděl předpokládám každý čtenář Tiscali Games nejméně ;) jednou, je myslím dostatečně výmluvná. Přiznávám, že hlavním tahákem této adventury je zatím úchvatné technické zpracování. Přesto jsou to znovu tvůrci (studio Quantic Dream) jejichž jméno je zárukou kvality. Věřím, že zbrusu nový engine a dokonalé animace se stanou nástrojem pro dechberoucí, emotivní podívanou, v duchu předchozích projektů – Omikron: The Nomad Soul a Fahrenheit.

3. Indiana Jones – nový Indy možná nebude tak revoluční, jako BioShock nebo Heavy Rain. Doktor Jones nás v podstatě navštíví „jen“ v prosté third-person akci, plné soubojů a bláznivých honiček, které jsme v jeho podání viděli už mnohokrát. Lákadlem je samozřejmě filmová licence, účast George Lucase i kouzel od Industrial Light and Magic. LucasArts ovšem tentokrát sázejí především na nový Euphoria engine, starající se o fyziku, umělou inteligenci, interakci i animaci všech postav a objektů. Pokud vše dopadne jak má, vývojáři nezapomenou na adventurní prvky a okoření hru Indyho typickým humorem, mělo by to být hodně dobré.

Titulů, které patří do kategorie „ať už to mám proboha na disku“ by dozajista bylo víc. Mohl bych jmenovat ještě Prey (to nebude jen obyčejná střílečka) nebo podruhé slíbené a tentokrát snad už definitivní pokračování Sam & Max (sice jen systémem epizod, ale policejní duo králík & pes beru v jakékoliv podobě). A nesmím zapomenout ani na další Command & Conquer, vždyť se vrátí GDI, NOD a Tibérium! Ačkoliv tyhle hry budou ve svých žánrech zcela určitě útočit na příčky nejvyšší, nečekám od nich vyloženou revoluci, nýbrž „jen“ sakra dobrá pokračování něčeho, co už jsme viděli. Proto to umístění pod stupni vítězů.

B) S klidným srdcem mohu prohlásit, že letošní E3 nezklamala absolutně ničím. Ale jen díky tomu, že já osobně jsem od ní naprosto nic neočekával ;) Ano, mohl bych tradičně kritizovat omezenou výstavní plochu a velké množství návštěvníků, stejně jako všudypřítomný chaoz a hluk, díky kterému člověk neslyší vlastního slova, natož aby pochytil, co povídají ti úžasní virtuální panáci támhle na obrazovce. Zamrzí také absence něčeho bombastického, kvůli čemu by opravdu stálo za to trmácet se až do Los Angeles. Možná jsem jen líný, ale spíš mě unavuje ten věčný hype, přerůstající poslední dobou mnohdy do vyložených lží. Každý vám tvrdí, že jejich hra je nejlepší. Že realističtější grafiku jinde neuvidíte. Že použitá umělá inteligence přesně reaguje na činnost hráče nebo že fyzikální engine má k dokonalosti už jen krůček. A samozřejmě, že to, co vidíte není render, ale realtime záběry ze hry ;)

C) Nevidím tak daleko do budoucnosti, ale řekl bych, že k souboji X360 vs. PS3 vs. WII vs. PC vůbec nedojde. Podle mého názoru si PC půjde dál svou cestou a počítačoví hráči si takříkajíc budou hledět svého. Podobnou strategii patrně zaujmou také fanoušci Nintenda, i když lze předpokládat rozšíření jejich řad o nové členy. Díky novému způsobu ovládání a originálním hrám uloví Wii jistě početnou skupinu zatím nezasažených jedinců. Opravdová bitva se dá očekávat jen mezi Microsoftem a Sony. Jak to dopadne je ve hvězdách, nicméně řečeno sportovní terminologií, Xbox 360 měl lepší vstup do zápasu a zároveň i podporu diváků. PS3 však určitě nesloží zbraně a její zkušení hráči budou mít dozajista sílu utkání vyrovnat a snad i otočit. Dost možná se jim to ale podaří až v prodloužení – pokud to tedy neskončí remízou.


3. várka odpovědí - redaktoři domácích herních webů
16:00

Martin Kaller, šéfredaktor GamePro

A) Z výčtu her, které se omezily toliko na nehratelnou prezentaci, bych osobně nejvíce vyzdvihl Assassin's Creed (PS3) pro přislíbený nesmírně komplexní svět a možnosti. A potom samozřejmě Metal Gear Solid 4 (PS3), z něhož silné emoce vyzařovaly už na dálku. Šlo přitom o nesmírně přitažlivě nastříhanou ukázku, která však o hratelnosti, stejně co tvůrce Hideo Kojima, téměř vůbec nic neprozradila. Co se týče her, které se představily mnohem prokazatelnějším způsobem, bych rád poukázal na The Legend of Zelda: Twilight Princess pro GameCube a Wii jako vysoko jakostního představitele žánru akčních RPG, kterých na konzolích mnoho není. A zatím nepojmenovaný projekt od Naughty Dog slibující další povedenou tombraiderovku, co by však na rozdíl od Tomb Raider Legend mohla nabídnout daleko sofistikovanější akci (tu, kde se střílíte s oponenty).

B)+C) Zklamala mne víceméně celá E3, mluvím zejména o kapitole představení next-gen konzolí. Co se týče jejich úspěšného tažení napříč světem, očekávám další vítězství PS3, ale tentokráte bude seřazení na stupních vítězů (PS3-Xbox 360-Nintendo Wii) mnohem vyrovnanější. Trh pro PC bude pokračovat ve svém ústupu - pokud máte z nějakého důvodu dojem, že tomu od nástupu současných konzolí není, vězte, že 2004 a 2005 se v USA nesly již ve znamení dominance konzolí, a že na třetím největším herním trhu, ve Velké Británii, PC za rok 2005 vygeneroval cca 25% podíl (a nějakých 13 her, co se dostaly přes hranici 100 tisíc prodaných kopií, kdežto u konzolí uvedenou hranici překročilo 70 titulů). Strmější pád PC scény však zastaví vysoké náklady na vývoj next-gen konzolových her.


Saver, šéfredaktor Sectoru

A) Ťažko vybrať tri najlepšie, keďže kvalita hier na tohtoročnej E3 bola veľmi vysoká. Z grafického hľadiska posúva 3D hry na novú úroveň Crysis od CryTeku, inovatívnosť ukázalo Spore, ktoré kombinuje veľké množstvo štylov a ukazuje evolúciu v priamom prenose. Nakoniec by som vybral Test Drive Unlimited, ten rovnako ukazuje budúcnosť racingových hier a to v online svete. No medzi najlepšími treba spomenúť aj akciu Gears of War, novú sériu od Ubisoftu Assassins Creed alebo sci-fi Mass Effect od Bioware.

B) Sklamanie bolo z prezentácie Sony, ktoré na to, že ohlásilo cenu 600 dolárov toho veľa na konzole nepredviedlo. Žiadne True HD sa nekonalo, rendery vypustené na poslednej E3 sa pretavili do bežných hier, alebo sa neukázali vôbec. Ale aj tak väčším sklamaním bola neprítomnosť nového Wolfensteina, ktorý mal vyjsť už túto jeseň.

C) Každá z platforiem má niečo do seba a niečím zaujme svojich prívržencov, Xbox360 skvelo rozbehol novú generáciu a ukázal ako ma vyzerať online prepojenie, Sony s PS3 nadsadil cenu ale fanúšikov, ktorí obetujú bude mať stále dosť, Wii zase chytí tým, že je diametrálne odlišné a nakoniec na PC prichádza väčšia podpora Microsoftu v hernej oblasti so systémom Windows Vista. Celkovo to vyzerá, že sa platformy viac vyrovnajú a herne to bude rovnako len lepšie, keďže stále viac firiem sa tlačí na viac platforiem, aby pokryli náklady na stále drahší vývoj hier.


SpaceJunker, redaktor Sectoru

A) Z toho množstva skutocne zaujímavých titulov je vybrat iba tri naozaj tažké, ale sú to: Assassin's Creed kvôli interaktivite so živým herným prostredím, The Legend of Zelda: Twilight Princess na túto hru caká celý svet a bude sa kvôli nej kupovat konzola Wii a vdaka revolucnému ovládaniu posunie Red Steel intenzitu herného zážitku zase o kúsok dalej. FPS akcia s pištolami a katanami má jednoducho gule.

B)+C) Rebrícek sklamaní prekvapivo vedie všemocné slovné spojenie next-gen a na druhom mieste je konzervatívnost Sony. To, co predviedli s „redizajnovaným“ DualShockom ma zaskocilo viac ako astronomická cena PS3, ci absencia hry Metronome. Keby bola položená otázka opacne, co prekvapilo, bol by to potenciál konzoly Wii, ktorá je mojim ciernym konom. V nasledujúcej koncorocnej bitke formátov bude isto lámat predajné rekordy.


Fish, šéfredaktor GameZone

A) 1. Spore - Odjakživa jsem byl hračička a kreativní hry byly mojí volbou. Will Wright pro mě vždy představoval osobu, jež dělá hry speciálně pro mojí osobu. SimCity 2000, oba díly The Sims, a teď snad i Spore. Líbí se mi idea vytváření si vlastního živočišného druhu dle libovolných vlastností. Jen se modlím, aby možností bylo opravdu mnoho a Spore nedopadlo jako The Movies, hra s vysokým potenciálem, avšak po týdnu zcela prozkoumaná a stereotypní.

2. Battlefield 2142 - Tady asi není co zkazit, nicméně mě láká hra v hávu dnes již staršího MechWarriora, ještě k tomu spolu s dalšími lidmi online. I když si nedělám naděje, že by BF nějak revolučně změnil své herní principy, určitě půjde o netradiční zapářku, která se s trochou štěstí může i prosadit.

3. Age of Empires III: The WarChiefs - Ačkoliv jsme o datadisku AoE na E3 moc neslyšeli, jedná se o čistě osobní záležitost. AoE hraji již mnoho let s lidmi z klanu téměř denně a i kdyby Ensemble Studios přišli s datadiskem o kdovíčem, určitě by to byl pro nás jeden z kandidátů na hru roku. WarChiefs nebude jen tak ledasjakým datadiskem, díky tomu, že za indiány již půjde hrát jako za samostatný národ, dozajista to zamíchá celou komunitou a přinese zcela jiné herní taktiky, než na jaké jsme v současnosti zvyklí. Jen doufejme, že se datadisk nepotáže se zlou, jako tomu bylo u AoM: The Titans.

C) Co se týče bojů nejrůznějších platforem, vždy jsem byl tvrdohlavý zastánce PC a asi ještě dlouho v této situaci zůstanu. Díky cenám konzolových her a nemožnosti dělat na konzoli cokoliv jiného mi minimálně prozatím zůstane PC nejvěrnějším přítelem z řad elektronických pomůcek. Z toho mála, co vím, mám pocit, že Xbox360 bude přeci jen trochu univerzálnější platforma než PS3, proto bych fandil spíše jemu. Na druhou stranu vlastnit PS3 je určitě mnohem více sexy. Co se týče Wii, jde o to, zda počet her naplno využívajících možnosti jejího ovládání bude uspokojivý. Her speciálně pro ovladač Wii asi nebude mnoho, na rozdíl od her pro PS3/Xbox360. A konverze her z těchto platforem na Wii je sice hezká věc, nicméně pak nebude naplno využit onen začarovaný ovladač.


Bojler, šéfredaktor GameParku

A) Zajímavých her bylo představeno hodně, osobně se těším na Command & Conquer 3, který podle všech zatím dostupných informací vypadá skvěle a rozhodně nepoškodí pověst série. Další hrou, která má šanci zapsat se do srdcí mnoha PC hráčů, je Jade Empire. Věřím že BioWare zůstanou hodni svého jména, dají si na konverzi z Xboxu záležet a výsledek bude stát za to. Pokud se jim to podaří, úspěch mají zaručen. Dále si rozhodně nenechám ujít datadisk Burning Crusade pro World of Warcraft, kterému jsem propadl a hraji ho dodnes. Nakonec bych zmínil další hru, chystanou podle filmu - Reservoir Dogs. Byl bych velice rád, kdyby to byla hra s velkým H, protože film patří k mým oblíbeným, nicméně se obávám, že bude jen těžit z použitého jména a dopadne to podobně jako s Godfatherem - nemastně, neslaně.


Petr Prošek, autor BW

A) 1. BioShock - originální prostředí, děsuplná atmosféra a spousta možností při řešení různých situací ve hře. Zatím vše nasvědčuje tomu, že i hráči zmlsaní System Shockem si na něm s radostí smlsnou.

2. Assassin's Creed - jedna z mála her pro PlayStation 3, které na výstavě skutečně stály za řeč. Již samotní borci z Ubisoft Montreal jsou určitou zárukou kvality, nemluvě o naprosto skvostném grafickém zpracování, mystickém prostředí Arábie 12. století a charismatickém hlavním hrdinovi z tajné organizace vrahů.

3. Crysis - vývojáři z Cryteku nejsou žádná ořezávátka, před pár lety zabodovali s Far Cry a příští rok se jim to na 99% povede i v případě chystané akce. Hráčům servírují přesně to, co se jim na Far Cry líbilo a přidávají několik voňavých bonusů. Vyzdvihují technologie a hra vypadá skutečně báječně.

B) Absence třetího Falloutu! O tom, že se Fallout 3 u Bethesda Softworks neobjeví ani letos, se vědělo již nějaký ten pátek před výstavou. Přesto jsem však doufal alespoň v krátkou ukázku nebo malý únik informací. Když už mají v Bethesdě z krku Oblivion, mohli se pochlapit a vypustit další skvostné screenshoty nebo trailery, z nichž si sedneme na zadek jako kdysi z prvních záběrů ze čtvrtého dílu The Elder Scrolls.

C) Ze souboje PlayStation 3 vs. Xbox 360 vs. Wii vyjde vítězně opět chlouba od Sony, i když zbylé dvě konzole jí budou stíhat s mnohem lepšími výsledky, než tomu bylo v případě jejich starších sourozenců. Pravdou je, že PlayStation 3 toho v porovnání s novým Xboxem a Wii zatím moc nepředvedla, ale nelze opomenout silnou pozici (a jméno), kterou si Sony vybudovala s předchozími konzolemi. Osobně si nedokážu představit asijského pařana, který si z obchodu místo nového PlayStationa odnáší Xbox 360 nebo Wii. A jak na nástup nových konzolí doplatí počítačoví hráči? Podle mého názoru to nebude tak horké, jak to na první pohled vypadá. Ani jedna z těchto novinek PC nenahradí a dokud budou počítače využívány ke každodenní práci, budou k dostání i nové počítačové hry. Nejspíš jich bude méně a komu to nebude po chuti, má možnost si pořídit jako bonus nějakou konzoli.


4. várka odpovědí - druhá polovina autorů TISCALI Games
19:00

Warlock, autor TISCALI Games (strategie / akční)

A) 1. World in Conflict – Po delší době další strategie, kde si člověk oddychne od stavění základny. Kvalitně odvedenou práci a hodně reálnou šanci na úspěch podle mě zaručuje už jenom to, že na ní pracuje vývojářský tým, který již vytvořil oba díly Ground Control. Čili očekávejme velmi kvalitní grafiku, rychlý spád, zajímavé kombinování jednotek a několik nových nápadů.

2. Spore – Osobně se nejvíc těším na tvoření všemožných potvůrek, kolonizování nových světů a především na intergalaktické bitvy. Navíc pokryje tak velký časový úsek období vývoje Země či jiné planety, se kterým hravě převálcuje Empire Earth či Rise of Nations.

3. Heavy Rain – Fahrenheit byl skvělý – mnozí (včetně mě) nezapomenou na netradiční ovládání či na neustálou možnost výběru a s tím související nelineární příběh. Když se tedy stejní tvůrci pustí do další adventury navíc s takovou grafikou, která zahrnuje precizní mimiku tváře a emoce postav, jak bylo předvedeno, bude jenom kousek od slovíčka dokonalý.

B) Na letošní ročník E3 si nemůžu po stránce předváděných titulů vůbec stěžovat. Vývojáři nezklamali a ukázali světu pokračování zaběhnutých sérií a vzkříšení se dočkal i legendární Command & Conquer. V žánru FPS bude opět hodně horko, protože rivalita je zde velká a ke každému titulu se stejným tématickým zaměřením vychází nejméně jeden konkurent. Vytáhly se i adventury, které i letos dokázaly, že o nějakém mrtvém žánru v jejich případě nemůže být ani řeč.

C) Ze souboje bych rozhodně předem vyřadil počítače, které jsou a i budou daleko více použitelnějším nástrojem nejen pro hraní her. A to že budou chvíli ztrácet dech v technickém pokroku komponent bych neviděl až za tak veliký problém. Co se týče Xbox vs. Playstation, bude podle mě záležet na pořizovací ceně, která zatím mluví ve prospěch Microsoftu. Svoje samozřejmě řeknou i dostupné tituly, které často rozhodnou o koupi. A už záleží jenom na hráči jestli dá přednost Halo 3, Metal Gear Solid 4 či Alan Wake. Přesně v opačné situaci se nachází WII, která těžko ohromí technickými parametry, ale zato bude široce přístupná pro všechny. Po shlédnutí názorného videa z Red Steel poprvé věřím tomu, že u hraní her se dá skutečně hýbat. Osobně si myslím, že se souboje konzolí vyjde jako vítěz X360, který je někde mezi příliš drahým PS3 a extravagantním WII, které kromě několika zajímavých titulů využívající senzory pohybu nic extra nenabídne. Navíc to vypadá, že si Microsoft koupil přísun kvalitních her, které se minimálně vyrovnají těm na PS3.


Pavel Oreški, autor TISCALI Games (FPS / akce)

A) 1. Armed Assault – graficky sice není úplně ideální, ale pokračování Flashpointu snad ani nemůže zklamat.

2. El Matador – o téhle hře víme už dost dlouho, ale video z hraní je zběsile akční a přeci jen jsem vlastenec. Jediné, co mě překvapilo, bylo velmi pomalu ubývající hodnota zdraví, ačkoli byl hlavní hrdina vrtán jednou kulkou za druhou.

3. Test Drive Unlimited – dávám ho sem tak trochu z nostalgie a tak trochu s důvěrou, že po nemastných neslaných dílech se vrátí hratelnost pětky nebo prvních ještě osmibitových inkarnací. Jistotou je kvalitní soundtrack. Já chci Shelby Cobra!

B) Co mě mrzí, je to, že se dle mého názoru většina firem soustředí na grafické zpracování, ale obsah jaksi pokulhává. Stále stejné boje s vetřelci, teroristy nebo fašisty? Kam se poděla invence? Navíc nevěřím tomu, že v kvalitě, v jaké je prezentován třeba Crysis, ho rozběhnete na nejlepším hardware dneška. Možná na nejvýkonnějších grafikách a procesorech příští generace a to je smutné.


Martin Holas, autor TISCALI Games (strategie)

A) Vzhledem k zalíbení v čemkoliv originálním nejnetrpělivěji očekávám příchod Spore od pana návrháře Willa Wrighta, který jako vždy ponechává značný prostor pro hráčovu kreativitu. Mému ostřížímu zraku neunikla ani akční adventura Overlord, a to především díky úsměvně úchylné atmosféře sálající z uveřejněných screenshotů. Pokud se autorům podaří parodie na fantasy žánr jenom z poloviny tak dobře jako T. Pratchettovi v jeho Zeměploše, je na co se těšit. No a do třetice mě nejvíce potěšilo potvrzení PC verze Jade Empire. Dobrých RPG není nikdy dost.

B) Dá-li se to tak nazvat, nejvíce mě zklamaly nelichotivé informace o Stalkerovi. Nic neočekávaného, avšak bílé na černém to bolí víc. Jinak byla letošní E3 z mého pohledu zklamáníprostá...

C) Souboj platforem spočívá jen v zápolení mezi Microsoftem a Sony, z něhož vyjde nejspíše vítězně právě Sony. PS3 má podle mého názoru větší herní i technický potenciál. PC tu zůstane tak jako tak, konzolemi nikterak neohroženo, a Wii se snaží pokud možno do boje nezasahovat a radši oslovit něčím jiným než výkonem. A nutno říci, že se mu to alespoň v mém případě docela daří.


Dick, autor TISCALI Games (akce / adventury)

A) Osobně mě asi nejvíce oslovil Assassin's Creed, který slibuje zajímavý příběh, pěknou grafiku a výbornou hratelnost. Ostatně trailer na hru je více než povedený a rukopis lidí, kteří se podíleli na Prince of Persia či Splinter Cellu, se tu jednoduše nezapře. Hodně velké naděje rovněž vkládám do hry Alan Wake od finských Remedy. Jejich "étrojkové" video toho sice z vlastní hry moc věcí neukázalo, ale jsem pořádně navnaděn a myslím, že se máme rozhodně na co těšit. Třetím titulem, který se dostal do středu mého zájmu, je stealth akce Death to Spies od týmu Haggard Games. Na první pohled vypadá v porovnání s jinými tituly lehce béčkově, ale věřím, že si své publikum najde.

B) Na letošní E3 nebylo nic, co by mě výrazně zklamalo - snad jen že jsem marně vyhlížel Duke Nukem Forever a on stále nikde ;-) Tedy něco by se přecijenom našlo - Call of Duty 3 a Brothers in Arms: Hell's Highway. Ani nevím proč, ale už jsem na tyhle válečné série trochu alergický, protože je to pořád o tom samém a v případě jejich pokračování to asi nebude jinak.

C) Ze souboje jednotlivých herních platforem půjdou dopředu samozřejmě i nadále konzole. Pomyslný boj pravděpodobně vyhraje díky své síle Sony s PS3, i když osobně mě více zaujalo WII.


Moolker, autor TISCALI Games (akce / strategie)

A) Jelikož je podle mě Fahrenheit jednou z nejlepších her minulého roku, jedničkou na letošní E3 se u mě bez debat stal adventurní titul Heavy Rain. Sice se o něm prakticky nic neví, ale fakt, že na něm dělají tíž tvůrci, je pro mě zárukou nejvyšší kvality (viz E3 trailer). Jakožto milovníkovi RTS mi vyrazila dech předváděčka pompézního Supreme Commandera, který má svým realistickým zpracováním megalomanských bitev opravdu šanci žánr strategií redefinovat. Na třetím místě se u mě umístilo akční RPG Dark Messiah of Might & Magic, jež kombinací propracované hry na hrdiny, vychytaného bojového systému a nutnosti praktiky neustále využívat okolní prostředí svým způsobem také přinese něco nového.

B) Globálně vzato si myslím, že byla letošní E3 chudší než ta loňská. Bylo zde celkově méně předváděných a oznámených titulů, které bych označil za atraktivní. Mám-li být konkrétní, tak největší kaňku u mě má JoWood / Piranha Bytes za to, že se víceméně vykašlali na předváděčku Gothic 3 – hry, držící první místo v mém osobním žebříčku nejočekávanějších titulů - a prezentovali pouze nic moc trailer.

C) Co se pomyslného souboje platforem týče, jednoznačně stojím za starým dobrým PC. Neočekávám, že by nás v brzké době mělo opustit a stále je pro mě primárním herním zařízením. Jako jasného favorita na vítěze konzolové války vidím v Nintendo Wii, jelikož jako jediné z next-gen krabiček přinese i výraznou inovaci v oblasti hratelnosti, což dokazuje parádní video z akce Red Steel.


Michigan, autor TISCALI Games (strategie / RPG)

A) 1. Command & Conquer 3 - Po (dle mého názoru) nemastných neslaných Generals, kteří na příběh téměř rezignovali a děj přesunuli blíže současnosti, se opět přesouváme do tibériem zamořeného světa, ve kterém se znovu rozpoutá válka mezi hodnými GDI a zákeřnými NODy. A vlastně i někým třetím. Videa, která na E3 proběhla, vypadají úchvatně.

2. Heavy Rain - Tvůrci úžasného Fahrenheitu si vybrali opět akční thriller, který jim jde nejlépe. Hlavní devizy hry, realistické emoce a mimika postav, vypadají vskutku nádherně, ale pro mě je hlavní atmosféra hry, v čemž jsou Quantic Dream mistři. Originálních kousků není opravdu moc, a proto jsem na tuhle pecku zvědavý.

3. Drakensang: The Dark Eye - Oznámení této hry mě více než příjemně potěšilo. Trilogie Realms of Arkania má dodnes v mém srdci místo, stejně jako fantasy svět inspirovaný papírovou předlohou Das Schwarze Auge a na další dobrodružství ze světa Aventurie se opravdu těším. Prvních pár screenshotů dává tušit poctivé RPG.

B) Za zvážení podle mě stojí to, že téměř každá druhá hra, která se na E3 objevila je buď pokračováním nějaké známé série nebo vychází z filmové předlohy, byť to není tolik titulů jako minulý rok. Je vidět, že se dává přednost zavedené značce než před neznámým titulem. Čistě originálních a nových her tak ubývá, ale i tady by se zástupci našli - např. ambiciózní Spore od Will Wrighta, nadějně vypadající RPG Project Gray Company od EA či Alan Wake od finských Remedy, který je ve vývoji již pěkně dlouho.

C) Co se týče konzolí, má XBOX 360 v současné době oproti PS3 krapet náskok v počtu podporovaných her. Zajímavou alternativou Nintenda je bezesporu nová Wii s ovladačem snímajícím pohyb, i když si myslím, že úspěchu výše dvou jmenovaných nedosáhne. Osobně však konzolím moc neholduji - to že jsou na hraní lepší než PC nám tvrdí jen PR manažeři se svými všudypřítomnými reklamami a věřím, že i nadále budou nejlepší hry stále vycházet pro PC..


5. várka odpovědí - zahraniční novináři a ostatní
22:00

Justin Fenico, redaktor ToTheGame

A) 1. Gears of War - neuvěřitelně zábavná third-person akce, která dobře uk

jd

Nejnovější články