S nahrazením lidské práce stroji nebo umělou inteligencí se pracuje celá staletí. Podívejte se třeba na průmyslovou revoluci, automatizované tovární linky nebo boty, kteří sami monitorují světové události a sepisují zprávy. Ani ve videohrách není inteligentní generování obsahu ničím novým – s úspěchem ho využila Far Cry 2 nebo indie hit Spelunky a řada dalších. Angelina je ovšem mnohem vyspělejší: umí hru sama vymyslet a otestovat, aniž by k tomu potřebovala člověka.
Vysokoškolský student Michael Cook, který Angelinu naprogramoval, vysvětluje, že umělou inteligenci musel nejprve naučit logiku herních mechanismů a zadat základní informace o schopnostech nepřátel, definici „úrovně“ a tak podobně. Pak stačilo jen stisknout tlačítko „udělej skákačku“ a Angelina se do toho pustila.
Angelina z databáze postav a grafických prvků složí náhodné úrovně, včetně chování nepřátel a začne s testováním. Podle Cooka proběhne přibližně čtyři sta prověřovacích cyklů, při kterých AI zjišťuje, zda je hra vůbec hratelná, zda jsou plošinky dosažitelné, zda se na jednom místě nehromadí příliš mnoho power-upů nebo nepřátel, a zda je matematicky vůbec možné dojít do cíle. Program zároveň analyzuje chování nepřátel a všechny možnosti jejich pohybu a přemýšlení. Z každého cyklu si vezme ten nejúspěšnější a spojí je ve finále dohromady - do hry.
Cook podotýká, že Angelina se neučí, pouze bere nejúspěšnější vygenerované designy a skládá je dohromady. Ale i to je víc, než dost. Výsledky jsou zatím velmi jednoduché, Cook není žádný grafik ani špičkový návrhář her. Avšak do budoucna má Angelina velký potenciál třeba jako pomůcka pro vyrábění skákaček na Facebook nebo mobilní telefony. Vlastně nemusí hry přímo vyrábět. Vývojáři s její pomocí mohou zjistit, jak ve hře funguje určitý typ nepřítele nebo power-upu a podle toho přizpůsobit návrh úrovně, nebo si naopak nechat navrhnout sérii úrovní a následně je podle vlastního uvážení osazovat.
Angelina je malým krokem pro hráče, ale velkým skokem pro umělou inteligenci na straně vývojářů. Cook plánuje projekt nadále rozšiřovat a přizpůsobovat ho novým možnostem. V současnosti už Cook pracuje na hře Mechanic Miner+, ve které se zdá, že Angelina pěkně zazáří.