zavřít

Arcade Olé! #9: Challenge (Pong)

Windows Arcade

- Retro autor: Martin Bach Komentáře: 0

Už to jsou skoro dva roky, co jsme na Games.cz rozjeli seriál Arcade Olé!, v němž jsme vás, společně s Honzou Ornou z Arcadehry.cz, seznamovali s nejdůležitějšími nebo nejzajímavějšími arkádovými automaty. Soudě podle ohlasů šlo o úspěšný počin, proto jsme se rozhodli na celou akci navázat a během letošního léta rozjet „druhou sérii“. A čím začít? No čím jiným, než „takovou tou nejstarší hrou“!

Foto: Pavel Dobrovský

Spojení „taková ta nejstarší hra“ zaznělo z úst jednoho bývalého provozovatele heren na Kolínsku, se kterým se před pár lety Orna domluvil na koupi několika starých herních automatů a flipperů. Obchod už byl uzavřený, kluci naložili na svůj vozík za autem několik strojů, domluvili se na ceně a majitel zavíral garáž, ve které měl přebytečné automaty složené.

„Zamumlal si to tak nějak pod vousy, skoro jsem to neslyšel. A říkal jsem si, že on hrám nerozumí a bůhví, co tím myslí. Rozhodně jsem nevěřil tomu, že by měl Pong,“ vzpomíná na tenhle zajímavý okamžik Honza Orna. Nakonec se odhodlal a zeptal se. Jaké bylo jeho překvapení, když se před ním po odházení hromady krámů objevil koktejlový kabinet s hrou Challenge z roku 1974. „Je to nejstarší mašina, kterou v aréně máme a těžko jí někdy něco překoná,“ říká o Honza o automatu, který sice není v pravém slova smyslu Pongem, ale přesto jde o jeden z nejvzácnějších kousků v jeho sbírce.

Příběh Pongu už byl odvyprávěn mnohokrát a nemá smysl jej opakovat. Stroji, který navrhl Allan Alcorn pro Atari je všeobecně přiznáván statut první komerční video hry vůbec, a není pochyb o tom, že právě díky Pongu se v listopadu 1972 začala psát hlavní kapitola herních dějin. Atari natrefilo zlatou žílu a poptávka po Pongu byla obrovská, čehož nepřekvapivě využila celá řada napodobovatelů. V první polovině sedmdesátých let tak vznikly desítky nejrůznějších klonů Pongu, které zaplavily Spojené státy a přiměly Atari k dalším inovacím a vývoji lepších automatů a nových her.

Jedním z takových klonů byl právě i Challenge, za kterým stojí dnes už dávno zapomenutá arizonská společnost Mirco Games. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se soustředila na výrobu flipperů a do historie se zapsala hlavně flipperem Spirit of 76, který se v roce 1975 stal první pinballovou hrou řízenou mikroprocesorem. Challenge byl jedním ze tří pokusů firmy prosadit se i v nové oblasti video her (další dva automaty nesly názvy PT-109 a Dawn Patrol a šlo rovněž o klony jiných her), což se ale nakonec nepovedlo a Mirco Games v roce 1978 zkrachovala.

Challenge (Pong)

Jak se ale mohl automat z Arizony, který mají podle záznamů Arcade-Museum.com ve své sbírce jen čtyři lidé (včetně Orny), dostat až do ČSSR? O tom můžeme jen spekulovat, ovšem určitou nápovědu dává nápis „Mirco Games GMBH“ na samotném automatu. Firma svého času čile obchodovala s Německem a podle Wikipedie dovážela z Německa do USA známé mechanické stolní „fotbálky“. Je pravděpodobné, že pro tento účel vznikla německá pobočka Mirco Games a právě přes ní se do Evropy dostal i tento unikátní automat.

Mimochodem, Challenge není unikátní jenom tím, že existuje už jen v několika málo exemplářích. Speciálním jej činí hlavně funkčnost konkrétního kusu, který stojí v Červeném Újezdě. „Automat fungoval od začátku, hned jak jsme jej pořídili. Pak nám sice odešel zdroj a několik kondenzátorů, povedlo se nám ale sehnat podobné, které naštěstí zafungovaly. A od té doby běží bez problémů, mnohem spolehlivěji než většina novějších strojů, které mám ve sbírce,“ komentuje stav svého klenotu Orna.

Z dlouhodobého hlediska se ale nedá očekávat, že by Challenge běžel v Arcadehry.cz nějak dlouho. „Ten hardware je zkrátka úplně jinde, a jestli se tam něco pokazí, dost pochybuji, že se nám to povede dát dohromady,“ odrazuje všechny zájemce od zbytečného otálení. Šance, že se někdy povede sehnat podobný stroj, nebo dokonce, že by se někdy v Arcadehry.cz objevil originál Pongu od Atari, je totiž podle Orny minimální. „Nedávno jsem viděl originál v prodeji v Anglii. Stál 7000 liber,“ odhaluje hlavní důvod Honza.

Challenge (Pong)

Co si představit pod pojmem „hardware je mimo“ vám dojde ve chvíli, kdy si uvědomíte, že ovládání i celá řada dalších věcí uvnitř automatu funguje analogově. „V kabinetu není žádný mikroprocesor, který by všechno řídil. Jde jen o hru s úrovněmi napětí na jednotlivých součástkách,“ vysvětluje Orna. Příliš vzácné naopak není provedení automatu, a to přesto, že v československých a českých hernách se takzvané koktejlové stroje moc nevyskytovaly.

„Když se řekne herní automat, většina lidí u nás si představí klasické upright automaty. Takzvané cocktail kabinety byly ale na západě minimálně stejně populární a byly jich vyrobeny statisíce,“ vysvětluje Honza. Na rozdíl od klasických „stojacích“ automatů byly ale stolkové stroje určeny k tomu, aby si k nim lidé sedli, položili na ně pití a hráli je klidně v pozdních hodinách na večírcích. „Není tedy divu, že naprostá většina z nich skončila v nefunkčním stavu na smetištích, politá přinejmenším pivem.“ K tomu lze dodat jediné – čest jejich památce!

Pokud si chcete vyzkoušet Challenge a další desítky klasických arkádových her v jejich původní podobě, navštivte muzeum Arcadehry.cz - otevřeno je každý týden od pátku do neděle!

Další díly seriálu Arcade Olé!: Space InvadersCosmic AlienGauntletMs. Pac-ManBattlezoneOperation ThunderboltGalaga, Golden Axe

Tagy: retro Arcade Olé!

Zdroje: wikipedia,Arcadehry.cz,Arcade-museum.com

Novinky na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.