zavřít

Arcade Olé! #10: Paperboy

iPad iPhone Android Windows Xbox 360 Amiga NES ZX Spectrum Commodore 64 Atari ST Arcade

- Retro autor: Martin Bach Komentáře: 0

Většina českých hráčů včetně mě poznala arkádu Paperboy poprvé díky verzím pro osobní počítače. Hra vyšla v druhé polovině 80. let snad na všech myslitelných platformách a do určité míry je její odkaz živý dodnes - Paperboy si zahrajete na Xbox 360, iOS, Androidu a jednou možná i na Oculus Rift. Jenže kořeny hry sahají až do roku 1984, kdy Atari vyrobila Paperboy jako arkádový automat, a právě o něm si budeme vyprávět v dnešním dílu Arcade Olé!

Paperboy je dílem interního týmu Atari, který v roce 1984 vedli designér Dave Ralston a programátor John Salwitz. Oba později pracovali na několika dalších hrách od Atari včetně zaznamenání hodných kusů jako 720° nebo The Empire Strikes Back a v roce 1995 založili společnost Blue Shift, která funguje dodnes. Paperboy ale přesto zůstal jejich největším hitem. Hned po vydání bylo jasné, že na první pohled jednoduchý nápad založený na klukovi, který v izometricky zpracované ulici rozváží noviny, se podařilo přetvořit v zábavnou a návykovou hru.

Podle dobových záznamů Atari vydělával jeden automat Paperboye první měsíc po vydání v průměru takřka dvojnásobek standardního příjmu jiných novinek. Házení novin předplatitelům, ničení domů nepředplatitelů a vyhýbání se překážkám i klasickému provozu bylo správně vybalancováno po stránce obtížnosti a propracované animace bavily hráče i po mnoha a mnoha pokusech. Punc netradičnosti pak všemu dal specifický styl ovládání, který v automatové verzi využíval řídítek, kterými hráč určoval nejen směr, ale i rychlost jízdy.

Paperboy Originální náčrtek konceptu Paperboye ze schůzky tvůrců

Nepříliš překvapivě právě řídítka, respektive celý způsob ovládání, představuje největší technologický oříšek spojený s tímto strojem. „Paperboye jsme sehnali teprve předloni,” vypráví Honza Orna z ArcadeHry.cz.

„Ozvala se nám jedna firma z Liberce, že likviduje sklad, a že by nás z toho něco mohlo zajímat. Měli tam samé modernější automaty, navíc hodně zničené, takže všechno nasvědčovalo tomu, že nepůjde o moc plodný lov.” Pak ale kluci v jednom rohu objevili kabinet s Paperboyem. „Měl dost. Boky byly totálně zdevastované a přestože měl snahu nabíhat, zdaleka nefungoval. Společně s naším technologickým expertem Veslym jsme se ale shodli, že tahle hra stojí za pokus.”

Ovládání však bylo velmi problematické, přičemž hlavní průšvih spočíval v tom, že v automatu už se kdysi někdo „hrabal” a pokoušel se jej opravit. „Byla to klasická česká oprava - chvíli zkoušeli nějaký experimenty, něco přepájeli, něco ztratili a nakonec to prostě zakrytovali a vykašlali se na to,” vypráví Honza.

Nejdůležitější věc, která se při opravě ztratila, bylo jedno ze speciálních ozubených koleček, které přes potenciometry přenášely do hry údaje o zatáčení a rychlosti z řídítek. Taková kolečka byla v automatu celkem čtyři, každé mělo jiné rozměry a nebylo možné je navzájem nahradit.

Naštěstí pro osud Paperboye v Čechách existovala před lety v USA firma RAM Controls. V roce 2005 ji založil arkádový nadšenec David Adams, který se dokázal přes své zdroje dostat ke specifikacím a dokumentaci celé řady výrobců herních kabinetů. Adams začal podle těchto specifikací vyrábět speciální ovládací prvky, které bylo možné použít jako náhradní díly do starých automatů. A právě na jeden jeho výrobek, sadu tří ozubených koleček do Paperboye (čtvrté chybělo, ale to bylo v automatu funkční), narazil Orna během svého pátrání na eBay.

„S tímhle automatem je zkrátka spojená obrovská dávka štěstí. Za prvé, že si nás vůbec všimla ta liberecká firma a něco nám nabídka. Za druhé, že jsme tam automat našli. A za třetí, že se povedlo sehnat takhle specifický náhradní díl,” říká Honza.

Trochu méně štěstí měl mimochodem samotný David Adams a jeho firma RAM Controls. Po čase se dostal do finančních problémů, přestal dodávat zapáleným arkádistům jejich předem zaplacené objednávky a firmu nakonec prodal. Dnes čelí několika žalobám a na serveru KLOV je jeho výmluvám a lžím věnováno samostatné diskusní fórum.

marka

Dalším problémem byl vzhled automatu. Kluci z ArcadeHry.cz nějakou dobu řešili hlavně funkčnost, a protože byl kabinet zastrčený mezi ostatními exponáty, zničené bočnice tolik nevadily. Nakonec se ale povedlo sehnat trojici odborníků ve složení Luboš, Rewegar a Oskar, která dala automatu úplně nový vzhled, jak ostatně můžete posoudit sami na přiložené fotce.

Aktuálně tak v aréně Arcadehry.cz stojí automat, po kterém pasou sběratelé z celého světa. Kabinetů s Paperboyem je sice po světě poměrně dost, zájem o ně je ale ještě mnohem větší a cena funkčního automatu se na aukcích pohybuje kolem 1000 dolarů.

paperboycelek
Předtím | Potom

Paperboy byl už v době svého uvedení trochu „jinou” hrou. Namísto vesmírného pilota, piráta, svalnatého vojáka nebo fantasy bojovníka dostali hráči do rukou obyčejného kluka rozvážejícího noviny a hráče to bavilo. Podíl na tom měla určitě i mánie kolem BMX a vůbec terénních kol, která v době uvedení hry zachvátila celé USA, a v devadesátých letech naplno vtrhla i k nám.

Jak už jsem naznačil v úvodu, hra se dočkala konverzí snad pro všechny myslitelné herní platformy své doby od BBC Micro a Acorn Electron, přes Commodore 64, ZX Spectrum a Apple II až po Game Gear, NES, Amigu nebo Mega Drive. V roce 1991 vyšlo dokonce pokračování, za kterým už ale nestál původní tým, a dokonce ani Atari. Firma totiž prodala práva na hru společnosti Mindscape, která Paperboy 2 uvedla na tehdejších domácích konzolích a počítačích.

Přijetí pokračování nebylo zdaleka tak pozitivní jako u prvního dílu. Hra vypadala po grafické stránce hůře než jednička a byla ještě těžší, což je vzhledem k vysoké obtížnosti prvního dílu na pováženou. I přesto se ale Paperboy (v druhém díle byla mimochodem i Papergirl, abyste si nemysleli, že debata o ženách ve hrách je záležitostí posledních let ;) dokázal vepsat do herní historie a svého ocenění se dočkal i ve filmovém světě. Cameo si střihl v disneyovce Raubíř Ralf z roku 2012.

Název: Paperboy
Vývojář: Atari Games
Výrobce: Atari Games
Země původu: USA
Rok výroby: 1984
Váha: 90 Kg
Počet hráčů: 1
Oficiální rekordy: Easy Street: 135 989 bodů, Eric Ahlers, USA, březen 2009; Middle Road: 124 120 bodů, Pat Laffaye, USA, květen 2005; Hard Way: 360 761, Brian Kuh, USA, červen 2006

Pokud si chcete vyzkoušet Paperboye a další desítky klasických arkádových her v jejich původní podobě, navštivte muzeum Arcadehry.cz - otevřeno je každý týden od pátku do neděle!

Další díly seriálu Arcade Olé!: Space InvadersCosmic AlienGauntletMs. Pac-ManBattlezoneOperation ThunderboltGalaga, Golden Axe, Challenge (Pong)

Tagy: historie retro Arcade Olé! automatovka

Zdroje: wikipedia,Arcadehry.cz,Arcade-museum.com,Arcade History

Novinky na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.