Yager - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Yager - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Futuristických leteckých stříleček není nikdy dost, ale Yager, který jako jedna z prvních her vychází pouze na DVD, nás mile překvapil zábavnou hratelností a excelentní grafikou překonávající věhlas Incomingu.

Autor: David Ducháček
Publikováno: 29.října 2003
Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Venku je odporně a zima, ale to mi nevadí. Dostal se mi do rukou slibný akční titul s názvem Yager. Říká vám něco Incoming? To je asi zbytečná otázka. Yager je futuristická střílečka podobného ražení. To však samo o sobě není zrovna kladem. Incoming z roku 1998 společně s pokračováním Incoming Forces z loňska byly velmi přímočaré a nebojím se říci hloupoučké letecké akčňárny. Yager je však mnohem vyspělejším soupeřem a je zvláštní tím, že jako jedna z prvních PC her v historii vychází pouze v DVD verzi.

 Něco málo o příběhu
Děj Yagera se odehrává v blízké budoucnosti 21. století. Úloha hlavního hrdiny byla svěřena do rukou zkušeného a téměř vykopnutého pilota Magnuse Tidea. Důvody, proč málem přišel o svoje místečko u firmy Proteus raději nebudeme rozpitvávat, však on vám to rád poví sám. Hlavní je, že nakonec dostal druhou šanci. Magnus je špičkový letec, který se zapletl do marného boje s korupcí - přepadáním leteckých „korábů“.

Prudění ze strany pirátů zdaleka není jediný problém, jež budete se svými digitálními přáteli řešit. Komunikační systém se začal hroutit a pár lodí se netradičním způsobem sesunulo k zemi - údajně selhal celkový „imunitní sytém“ lodi. Hm, podivné. Že by v tom měla prsty megazáporácká korporace DST - úhlavní nepřítel všech demokratů? Rozhodně! Magnus má tedy následující zdrcující plán. Nejprve zatočí se všemi zápornými a deprimovanými živli, poté konečně sbalí svou favoritku z oblasti komunikací (Sáru) a nakonec kompletně očistí svoje jméno plánovanou genocidou veškerého zla ze společnosti - desintegrace DST spojená s reinstalací hlavního mainframu Microsoftu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bojová taktika rozhoduje
Souboje ve hře si můžete vychutnávat různými způsoby. Záleží, kdo je vašim protivníkem - jestli střílí naváděné a smrtelně nebezpečené rakety, disponuje „obyčejnými“ lasery nebo se vás snaží ukolébat těžkými kulometnými rytmy. Musíte si uvědomit, že manipulace s obyčejnou létající věcí není nic snadného. A Střelec není jen tak obyčejný stroj! Dokáže se přepínat mezi dvěma letovými režimy. První má značně omezenou rychlost a je vhodný ke špionážím a stealth misím.

Druhá varianta připomíná vzdušnou verzi Nightridera po stisknutí tlačítka „boost“. Okamžitě po přepnutí enormně vzroste rychlost a strafovací (v 3D akcích úkrokové - pozn.ed.) klávesy budou místo úhybných manévrů plnit funkci „rotoru“ - stisknete levý strafe a loď se přetočí doleva atd. Užitečnou pomůckou je automatické zaměřování nepřítele, likvidace je pak mnohem snazší.

 Nejste nesmrtelní aneb fyzikální model na scénu!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Yager díky bohu něco na způsob fyzikálního modelu obsahuje, což se o dřívějších hrách z tohoto žánru rozhodně říci nedalo. Vaše letadýlko není nezničitelné. Dejte si dobrý pozor zejména přistání, protože zbrklý nálet na vodní hladinu končí okamžitou destrukcí. Letmé zaškobrtnutí o vodní hladinu oslabí váš systém a taky vám popraská přední sklo (působí efekt). Nepřátelské letky reagují na vaši střelbu rovněž adekvátním způsobem. Pokud je trefíte jen do ramene, chvíli to ještě ve vzduchu zkoušejí dál, občas se snaží ještě pozlobit, ale po dalším zásahu už není co řešit a řítí se do záhuby.

I vám se něco podobného přihodí, pokud včas nedorazíte k opravné plošině. Těch je na každé mapě určitý počet a poznáte je snadno podle zelených R vyznačených na mapě, která je jinak poměrně strohá. Na plošině stačí přistát a za pár sekund je vaše skořápka jako nová. Jednou se mi povedla vskutku peprná příhoda. Jednou jsem se vracel z úspěšně bitvy s notně poškozeným pískajícím strojem (ochranné systémy se aktivují v případě vážného poškození), když jsem před sebou konečně rozpoznal opravnou plošku. Mé nadšení nebralo konce, až sem při těch radovánkách pozapomněl na aktivovaný „rychlý režim“. V momentě uvědomění jsem již nestačil zareagovat a celá mise byla….ta tam.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 25 misí... to nezní špatně
Dle mého skromného názoru je to počet velmi slušný, se kterým se většina z vás určitě ráda srovná. Rozhodující totiž není množství, ale kvalita. Yager začíná jako většina ostatních akčních titulů krátkým tutoriálem. Jelikož nejde hned přeskočit, musíte s ním chvíli zápasit. Není důvod panikařit, tutoriál je dětsky snadný. Po jeho úspěšném absolvování se naučíte základním manévrům a můžete plynule vklouznout do hry. Tréninkový program se totiž neodehrává v reálném prostředí (ani v Matrixu), ale ve speciálním simulačním sektoru scifistického stylu - hala s náhodně rozmístěnými poloprůhlednými dlaždicemi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Byl jsem docela překvapen relativní různorodostí následujících misí - očekával jsem 99% výplň prvoplánovou destrukcí. Z toho mne Yager vyvedl hodně rychle. Řada misí se totiž nese v pomalejším tempu, jež přechází až do mrazivě lenivého stylu - vaše loď se díky dokonalé navigaci musí čas od času „proplížit“ pečlivě střeženým územím, aby poté zneutralizovala vše živé a dynamické.

Dokonce v některých pasážích opustíte svoji věrnou plechovou družku zvanou Střelec a posadíte se za otočné střílny či do kokpitu obrovské transportní lodi. Je to příjemná změna, i když jsou vzdušné souboje hodně cool. Ty pochopitelně celému hernímu běsnění dominují. Na některé úkoly (viz. závěr hry) však zdaleka nebudete sami. Často vás bude někdo doprovázet nebo alespoň „popostrkovat“. Spoluletci jsou inteligentní bytosti a svoje schopnosti si uchovávají i v nepřehledných situacích. Mohu s klidným svědomím říct, že jsem to od svého druha schytal. Kéž by to samé mohli říct oni :)

 Legrácky
Tvůrcům rozhodně nechybí smysl pro humor, o čem svědčí oddechová mise v baru a tuna Magnusových hlášek. To si takhle sedíte na za otočným dvojhlavňovým kulometem a sestřelujete předměty jako při „trapu“. Zpočátku se nic zvláštního neděje, devastujte malé dřevěné lodičky na klidné hladině, padající barely atd. Za chvíli se však místnímu holobrádkovi přestane zamlouvat vybavení hospody a začne provádět „jarní úklid“ - bude vám předhazovat veškerý nábytek, abyste mu dokázali, jak jste se naučili střílet. Občas se mu totiž povede předmět odhodit úplně jiným směrem než stojíte, což nevrle komentuje majitel podniku :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ze střeleckých artefaktů nelze nezmínit klasický laser ala Star Wars, sniperku a rychlopalný kulomet. Laser v primárním režimu bere malé množství energetických munice (ta se postupně regeneruje), je rychlá a na většinu malých objektů ideální. Kulomet je o poznání silnější, jenže jeho munice je docela omezená. Sniperka připomínající railgun se hodí na pohodlnou likvidaci pomalých cílů - vřele doporučuji na likvidaci střílen. Nejtěžším kalibrem je napalm kanon - vystřeluje obrovské ohnivé koule. Touhle gigantickou záležitosti s extrémně vzácnou municí bohužel disponuje i nepřítel, takže pozor.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Umělá inteligence a obtížnost
Umělou inteligenci už jsem z části nakousl. Spoluhráči jsou bezproblémoví parťáci schopní neverbální remote-komunikace, ale co na to nepřítel? Jeho schopnosti sice nejsou tak dobré jako vašich spřátelených letek, avšak pořád se pohybujeme na přijatelné (rozuměj nadprůměrné) hranici. Letadla se pohybují velmi obratně, útočí rafinovaně z několika stran (což asi není tak úplně zásluha A.I .:) a když poznají, že na to nemají, zbaběle prchají. Logicky největší problémy dělají letouny s raketami.

S obtížností už je to trochu problematičtější. V Yageru jsou tři klasické volby, přičemž začínajícím tu nejvyšší nedoporučuji. I na střední byste však mohli mít s dohráním velké problémy. Obtížnostní stupně nelogicky odlišuje jen počet nepřátel, všechny ostatní atributy se nemění (počet opravných plošin, munice, rychlost pohybu), což je velmi divné a nechápu, proč tvůrce hry tato možnost vůbec nenapadla.

 Ono to nejde ukládat?!?
Nee, nejde. Bohužel, tento způsob se zdá být čím dál populárnějším a upřímně řečeno, není to krok správný směrem. Mise sice nejsou nijak dlouhé a jejich dohrání zabere většinou sotva hodinku, jenže ani na nejlehčí obtížnost není Yager žádná procházka hračkářstvím. Musíte tedy vzít zavděk automatickými checkpointy - povede-li se vám splnit část úkolu, za odměnu získáte uloženou pozici.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Excelentní grafika
Vizuální zpracování Yagera je opravdu výjimečně nadstandardní. A když píši „opravdu“, myslím to vážně! Vzhledem k neustále se zvyšujícím nárokům na kvalitu a především rychlost enginu musel Yager předvést něco bravurního a neotřelého. Po pravdě řečeno, postavit projekt s nemalými ambicemi na neznámém enginu vlastní výroby je od německé firmičky Yager Development solidní risk. A ouha, několikaletá časová i finanční investice se však překvapivě vrátila.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Yager nádherně zobrazuje vodní plochu, pohodlně vykresluje všechny objekty do nejmenších detailů - stromy, hory a jiné zvrásněné či zasněženého povrchy. Voda vypadá fantasticky a dokonce se chová jako tekutina - je průhledná, pohybuje se a drobnými vodotrysky reaguje na střelbu. Tedy voda, jak má být. S létajícími tělesy a futuristickými objekty tvořeny z lesklých kovy převážně modrých barev si grafici pěkně vyhráli - motor sestává z několika dalších odkrytých součástek, křídla mají výsuvná kormidla apod.

Po bližším zkoumání bychom jistě ve hře poznali i pár prvků z Incomingu. Mám na mysli zejména zvláštně vypadající výbuchy - pokud odprásknete soupeře z dálky či jej postupně devastujete, je vše v pořádku. Z nastřeleného plecháče se začne kouřit a po chvilce se za doprovodu mohutné exploze skácí k zemi jako raněná poštolka. Jenže, když protivníka náhodou (záměrně) odpravíte z bezprostřední blízkosti, můžete si všimnout poměrně nekvalitního exploze-efektu. Je to prkotina, protože soubojů z blízka si moc neužijte, ale zamrzí to.

Ostatní FX prvky byly naprosto v pořádku….ach ta voda. Kouř i záblesky zbraní nemají chybu, ovšem tou pravou vizuální parádičkou jsou mise v mlze a deštivém prostředí - aneb atmosféra, jež by se dala Rákosníčkem krájet.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Ozvučení a multiplayer
Na hudebním doprovodu si prý dali tvůrci docela záležet, ale hudba mi přišla celkem obyčejná. O žádnou bombu nejde - jednoduché motivy střídají rychlejší rytmy, přičemž výsledkem je ucházející hudební stopa, které si díky podstatně hlasitějším zvukům možná ani nevšimnete. Zvukové efekty nemají chybu, ostatně jako ve většině současných projektů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S multiplayerem se původně počítalo jako s naprostou samozřejmostí, jelikož hra přímo vybízí ke kooperativnímu zápolení, ale nakonec to dopadlo všechno jinak. Současná verze hry (v2.22) žádnou multiplayer variantu nenabízí. Pokud kliknete na položku ve hře, dozvíte se, že máte dohledat na internetových stránkách, ale tam je pouze uvedeno, že síťová hra začne fungovat až později. Nejsem si tedy vůbec jist, kdy bude multiplayer dostupný a hlavně jestli vůbec. Buďme pozitivisti, nakonec se snad objeví...

Stáhněte si: Demo, Patch, Videa, Cheaty...

Související články: Novinky

 
David Ducháček
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora)



 
 
David Ducháček
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Yager je docela milým překvapením. Z obyčejné akční záležitosti se vyklubala propracovaná a hlavně zábavná letecká arkáda s úžasným vizuálním zpracováním. Podstatnou vadou na kráse je (snad jen dočasná) absence multiplayeru a poměrně vysoká hardwarová náročnost, i když to už snad ani nelze brát jako chybu. GeForce 4 Ti 4200 zkrátka asi podle tvůrců hry patří do starého železa :)

Nejnovější články