zavřít

Vietcong 2 CZ - recenze & rozhovor

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Suma sumárum vnímám Vietcong 2 jako jen lehce nadprůměrnou hru, která neurazí, ale asi ani nenadchne. Není odfláknutá, průměrný hráč v ní najde vše, co by čekal a možnost hrát za obě strany v kampani a i jednotlivé mise s volitelnou výbavou beru jako klad, nicméně vše kazí neodpovídající HW nároky, slabší umělá inteligence a další neduhy.

Hodnocení redakce 6/10

Jak hodnotíme

metacritic 61/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Namísto neprostupné džungle uličky vietnamského města. Namísto neotřelých nápadů tuctová hratelnost. Namísto grafických orgií přehnané HW nároky. Proč je Vietcong 2 takový, jaký je, vysvětluje J.Kolář z Pterodonu

Autor: Mickey Mouse & jd
Publikováno: 16.listopadu 2005
První recenze české finální verzeVerze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 1 týden


Zhruba před dvěma a půl lety vyšla z dílen brněnských vývojářů Pterodon vydařená first-person střílečka Vietcong. Její devizou bylo krom řady zajímavých nápadů na oživení hlavně netradiční prostředí, do té doby hrami opomíjené vietnamské džungle a s ní spojených nástrah či neotřelých specifik. Hra se pak po zhruba třičtvrtě roce dočkala datadisku Fist Alpha a nyní máme k dispozici její pokračování s prozaickým názvem Vietcong 2, o kterém je celá dnešní recenze finální české verze. Na ní, resp. pod ní navazuje rozhovor s hlavním designérem Jarkem Kolářem z Pterodonu, který ochotně odpověděl na otázky, které nám přišly na mysl po zdolání hry.

Staronový engine
Vietcong 2 je poháněn inovovaným enginem původní hry, což se odráží krom nějakých těch vylepšení především na hardwarových nárocích. Ty považuji za velký neduh tím spíš proto, že hra nevypadá ve srovnání s jinými současnými tituly nijak extra a tak bych čekal, že aspoň svižně poběží. Bohužel tomu tak není a při přestřelkách často zoufale padá počet snímků za vteřinu pod rozumně hratelnou úroveň i na HW konfiguraci, která podobným titulům z letošního roku bohatě dostačuje.

Grafika jako taková není zlá, ale hře přeci jen v tomto ohledu chybí jakási jiskra k tomu, aby hráči padla do oka. Osobně mi přišla nevyvážená - místy pěkné scenérie se střídaly s texturami nijak valných kvalit a barev.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Lokalizace
U nás prodávaná česká verze, na kterou se těch pár týdnů rozhodně vyplatilo počkat (všechny dosavadní recenze odjinud pocházely z nedodělané anglické verze - pozn.ed.), je kompletně namluvená v češtině, s výjimkou videosekvencí, kterými jsou jednotlivé mise odděleny. Zde si lze ale zapnout psané titulky, takže neanglofilní hráč o nic nepřijde a za to patří tvůrcům dík. Dabing není špatný, místy ale trpí neautentičností a působí trochu uměle. Milovníci hrubší mluvy si užijí výrazů jako „kurva“ a „doprdele“, kterými se hra jen hemží, což jí nemám za zlé, jelikož jsou používány přirozeně a nečiší z toho snaha hru za každou cenu samoúčelně opepřit.

Jak mám na hrách z produkce domácích firem rád, obsahují vždy zdánlivé drobnosti, z nichž je vidět, že autoři nad hrou přemýšlejí. U Vietcongu je to třeba možnost volitelně mířit skrz mušku jen po dobu držení příslušné klávesy. Po jejím uvolnění se vrátí hlaveň zpět k pasu. Věřím, že si to řada hráčů oblíbí. Dále zmíním třeba volitelné ukládání screenshotů v BMP či JPG formátu, zobrazování fragů podle několika filtrů, označování cheaterů či volitelné vypnutí pískání v uších při výbuchu granátu.

Adiós džungle
Největší novinkou druhého pokračování Vietcongu je výrazná změna prostředí. Zatímco první díl se víceméně celý odehrával v džungli, čili v prostředí pro Vietnam typickém i z mnoha filmů, druhý díl posouvá hru úplně jinam. Což zní na první pohled zajímavě. Začnete v nevěstinci (to zní ještě zajímavěji), zúčastníte se večírku a až se hra rozjede, vnoříte se do přestřelek v městských ulicích. A tam taky zůstanete po celou kampaň za americké vojáky. Upozorňuji na to z toho důvodu, že se tak hra v podstatě změní v klasickou střílečku v prostředí, které nám předkládá většina ostatních válečných akcí a nejsem si jist, zda to v případě Vietcongu není spíš krokem zpět.

Na tomto místě musím ale ihned doplnit, že hru jde hrát i za druhou stranu, tedy vietnamské komunisty, a tam už se opět vracíte do pralesního světa tak, jak bychom asi od vietnamského konfliktu čekali. Vietnamská kampaň je ale dost krátká a je dostupná až poté, co dohrajete tu americkou, takže si na první skočení do spletité zeleně chvíli počkáte.

Absolut štolverk
Vietcong 2 nabízí po stránce hratelnostní zhruba to, co ostatní střílečky podobného typu. Pracujete v týmu, který můžete do určité míry i jednoduše ovládat. Bohužel, nikde ve hře nepřijdete do situace, kde by to bylo opravdu nutné a klidně se prostřílíte i obyčejným rambo stylem. Jak jsme zvyklí už z prvního VC, máte v partě jak zdravotníka plnícího roli mobilní lékárny, tak ženistu, který na zádech nese neomezené množství munice do čehokoli, co ve hře najdete. Tito chlápci jsou vždy po ruce a tak o nedostatek střeliva nebude nikdy nouze, což je možná trochu škoda, protože vás tak hra nenutí si šikovné zbraně šetřit a používat je s rozmyslem.

U singleplayerových misí hraje vždy velikou roli umělá inteligence. Ve Vietcongu 2 ji jde rozdělit na AI spoluhráčů a nepřátel. Spoluhráči si vedou v přestřelkách celkem obstojně, co ale nepotěší je jejich chování vůči vám. Respektive to, jak je řeší engine. Ve stísněných lokacích se často zbytečně pletou. Občas, když se zastaví na schodech, je nelze obejít a pak řešíte situace typu „jak sakra sejdu po těchhle schodech dolů“. Druhá typická situace je při přestřelce, kdy vám klidně vběhnou před hlaveň a vy je pěkně pokropíte, aniž byste za to nějak mohli. Občas se vám podaří někoho takto sejmout a to pak zamrzí, zvlášť ve vyšších obtížnostech, kde je omezený počet ukládacích pozic.

Krom toho je jedním z rysů hry to, že pokud se přiblížíte s puškou k nějaké překážce, automaticky se jí zvedne hlaveň. Totéž se ale děje i tehdy, když se někdo (v tomto případě vaši spoluhráči) přiblíží k vám. A to v případě, že po sobě zrovna pálíte s protivníkem nebo zaměřujete sniperkou, není nic příjemného - tohle by AI určitě řešit měla.


V případě protivníků je AI asi ještě horší. Jednají podle jednoduchého principu, často je zahlédnete mnohem dříve než oni vás, jak zaraženě stojí a čekají, až se odstartuje skript, který je nakopne. Pak po vás začnou pálit s tím, že občas schovají hlavu, aby ji na tom samém místě znovu vystrčili a nakoupili do ní olovo. Velice častý přímý kontakt s nepřítelem probíhá tak, že namísto, aby se vás snažil na ty dva metry, co vás dělí, zlikvidovat, klečí a snaží se vypadat neviditelně. Prostě inteligence počítače se moc nepovedla a tak je tuhost hry dána především počtem nepřátel a omezeným ukládání v rámci mise.

 Kampaně
Už jsem psal, že singleplayer ve Vietcong 2 jde odehrát jak za americké vojáky, tak i za opačnou stranu s tím, že stěžejní i delší je kampaň americká. Krom toho lze hrát již odehrané mise jednotlivě, navíc si do nich můžete vybrat zbraně, jaké chcete. Otázkou je, zda na to budete mít chuť, osobně jsem si po odehrání hry celkem oddechl, protože mi přestřelky přišly dost jednotvárné a i když se hra snaží o změnu prostředí a neustále vás zásobuje různými úkoly, v podstatě nejde o nic jiného než jít a střílet po všem, co se hne. Ať už z tanku či člunu, pořád to je jedno a to samé, což se po chvíli omrzí.

Tak, jak mě dokázal první díl zaujmout, tak mi ten druhý přišel jako jeho slabý odvar, který vyšel asi jen proto, že to bylo v plánu. Postup v kampaních je navíc hodně lineární a předem daný, takže ani alternativní postupy a řešení situací tu neuplatníte. Navíc nejde přeskakovat úvodní videa do misí a to ani tehdy, kdy už máte kampaň za sebou a jejich obsah dávno znáte. A to taky hře nepřidá.

Velkým pomocníkem je radar, na kterém vidíte jednak celou svou partu včetně symbolů pro zdravotníka a ženistu, ale také cíl, kam máte aktuálně namířeno. Takže zákysy asi nebudou moc časté, i když se jim možná sem tam nevyhnete, ale to spíš proto, že najednou nebudete tušit, co po vás hra vlastně chce. Někdy je třeba dojít na určité místo, jindy si s někým promluvit, což většinou řeší seznam úkolů, ale občas jsem opravdu nevěděl co se ode mě čeká.



Párkrát mi nešla položit výbušnina, přestože jsem byl na místě, kam měla přijít. Pobíhal jsem pak sem tam a snažil se hru přemluvit, což se po čase vždycky nějak povedlo, aniž bych kdy zjistil důvod, proč to nešlo rovnou. Jednou jsem zaznamenal i veselou historku, kdy náš džíp před sebou strkal klečícího Vietnamce, jenž se snažil naši posádku postřílet. Nešlo jej přejet, a tak pomohla až rána z milosti.

 Multiplayer
Součástí Vietcongu je multiplayer a ten má údajně být tím hlavním, nač se autoři hry zaměřili a nabízí několik herních režimů (rozebírali jsme je v dojmech z dema). V kooperativním hraje tým živých hráčů proti počítačovým nepřátelům. V CTF platí klasické pravidlo, kdy se snažíte sebrat protivníkovu vlajku a donést ji do vlastní základny. Nechybí ani klasický Deathmatch včetně jeho týmové varianty. Poslední Assault je pak hrou obránců proti útočníkům. Do hry jsou zakomponována přednastavená povolání - konkrétně ženista, medik, kulometčík, mariňák, radista, odstřelovač a eliťák komando. Postavy jsou specifické svými schopnostmi a výbavou, kterou lze v rámci dostupnosti pro vybraný typ vojáka ještě měnit.

Hodnotit multiplayer Vietcongu je předčasné, rozhodně pro něj hra nabízí teoreticky celkem dost. Krom různých herních modů to je spousta zbraní a engine dokonce podporuje něco na způsob mutátorů, jimiž lze volitelně hru obzvláštnit. Ani parametry nastavení serveru nejsou nijak chudé a za zmínku stojí rovněž vlastní anticheatovací program HradBa, který je možné při hraní používat proti blbečkům. Vypadá to i na možnost vytvářet vlastní mapy, ale u hry jsem zatím žádný editor nenašel.

 Resumé
Celkově při hodnocení Vietcongu beru v potaz prvky, které mě při hraní oslovily nejvíce. Jednak to je přehnaně náročný engine, který na to, co za hardware vyžaduje, nenabízí odpovídající kvalitu. Dále to je celkem diskutabilní změna prostředí z pralesa do profláknutých urbanistických lokací a úbytek nápadů, kterými se hra v prvním díle mohla chlubit. Umělou inteligenci také není zač chválit, takže dle mého názoru Vietcong ve svém druhém dílu celkově degradoval a ke konci se mi už díky stereotypu i přejedl. Netvrdím, že je to hra špatná a svoji hodnotu určitě má. Nicméně jsem od pokračování dobře rozjetého titulu čekal opravdu něco víc než nekořeněnou nastavenou kaši.


Po stránce multiplayeru nelze zatím moc hodnotit - to, zda se uchytí, ukáže čas. Teoretické předpoklady má, ale to ještě nic neznamená. Osobně jsem v něm nenašel nic extra, multiplayerové mapy jsou jen vybrané lokace ze singlu a abych řekl pravdu, ani při skotačení na serverech jsem se do hry nijak extra neponořil. Na konto modů DM a TDM jsem pro tento typ hry celkem skeptický, co-op je spojen s AI a tak považuji za skutečně hratelné CTF a Assault.







Rozhovor s Jarkem Kolářem, hlavním designérem VC2 z Pterodonu

Jak jsi spokojen s výslednou podobou Vietcongu 2 a je něco, co ti ve hře osobně chybí nebo bys to v dnešním světle řešil jinak?

S podobou Vietcongu 2 spokojen nejsem. Nejvíce mi chybí mise, které jsme museli kvůli málo času na vývoj vypustit. A co bych řešil jinak? Asi bych se tolik neodkláněl od principů původního Vietcongu, které jsme po vzájemné dohodě s vydavatelem na začátku projektu pozměnili.

Co bylo na vývoji Vietcongu 2 nejsložitější, implementace kterých vlastností hry či řešení jakých potíží se pro vás stalo noční můrou (a podepsaly se na pozdějším datu vydání, než jste původně chtěli)?

Noční můrou při vývoji pro nás bylo jednání s producenty našeho vydavatele Take 2. Jejich neprofesionální přístup a spousta nečekaných “překvapení” nám neustále ztěžovaly vývoj. Také jsme v průběhu vývoje udělali různé špatná rozhodnutí, které se pak díky velmi krátkému času na vývoj nedaly vyřešit tím nejideálnějším způsobem.



Hra se prodává v USA od konce října - máte už nějaká prodejní čísla od vydavatele, případně je zájem hráčů vyšší nebo menší než o jedničku? A jaké převažují ohlasy od samotných hráčů?

O prodejích nemáme žádné informace. Ohlasy od našich fanoušků, kteří chodí do fóra na naši oficiální stránce, je dvojí. Vetší část hru chválí, část lidí kritizuje, že je hra odlišná od původního VC.

Co osobně považujes za tři nejdůležitější rozdíly v hratelnosti VC2 oproti prvnímu dílu, tedy tři důvody, proč by si hráči měli titul pořídit?

1) Městské prostředí a z toho vyplývající větší filmovost a linearita. 2) Víc intenzivní akce a efektních situací. 3) Propracovanější multiplayer.

Spousta lidí se pozastavuje nad přehnanou náročností hry, přestože grafika není úplně nejmodernější jako v jiných FPS z letošního roku. Čím přesně je tenhle nepoměr způsoben? Případně jaké funkce či vychytávky doporučujes vypnout pro plynulejší běh?

Nemodernost grafiky je způsobena omezeným použití speciálních efektů (světla, stíny, normal mapy). Ale detailnost geometrie, rozlišení textur a také složitost prostředí zas tak zastaralé není. Od toho se odvíjí i náročnost. Ale bylo by zbytečné vás tady přesvědčovat o tom, že VC2 má špičkovou grafiku a že běží zcela optimálně.

Pokud někomu připadají textury málo detailní, co bys jim poradil, ať nastaví?

Ve hře je možné nastavit, zda textury mají být v plné kvalitě uložené v systémové paměti (a pak se dle potřeby nahrávají do video paměti) a nebo zmenšené tak, aby se vešly do paměti na videokartě (což znamená, že jsou „rozmazané“). Více se o tomto problému dočtete v manuálu. U tvorby hry jsme trošku přehnali náročnost na textury (chtěli jsme je mít co nejvíce detailní), takže na plné detaily je občas v levelech spotřeba více jak 200 MB textur.



Proč jste do hry zakomponovali zvedání hlavně pušky při blízkosti nějakého objektu? Nedá se to nějak vypnout, aby to nelezlo na nervy v přestřelkách?

Zvedání pušky bylo přítomno již u původního Vietcongu.

Co se změnilo v umělé inteligenci oproti prvnímu dílu a čím to, že se spolubojovníci často motají před puškou (takže jim hráč musí střílet do zad)?

S předěláním celého enginu jsme změnili take AI. Oproti VC1 jsme opravili mnohé neduhy (zasekávání, zavazení, poskakování). Postavy si hledají nejlepší možné úkryty, aby mohly efektivně bojovat s nepřítelem. Motání postav před hráčovou hlavní jsme řešili a určitě se nestane, že by si naběhli pro ránu, když zrovna střílíš. Ale je možné, že v nějaké situaci je jejich “aktivita” v obsazování výhodných pozic na obtíž.

Kampaň za Vietcong je pro mnohé vítaným zpestřením, proč ale není delší? Neuvažujete o jejím prodloužení třeba v datadisku?

Díky přehnaným nárokům na vydavatele na krátký čas pro vývoj jsme museli vietnamskou kampaň dost osekat. Domlouvali jsme se, že odstraněné části vydáme později. Ale v tuto chvíli si vůbec nejsem jistý, jak to dopadne.

Můžeš nám něco prozradit o obsahu singleplayerového dema a kdy dojde k jeho vydání? A bude ještě nějaké demo české verze?

O případném vydání singleplayerového dema rozhoduje vydavatel 2K Games. Ačkoliv jsme takové demo připravili, nevím kdy a jak by mohlo vyjít. Česká verze dema určitě nevznikne.


15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Hovořil jsi o tom, že jste kladli velký důraz na multiplayer - čím konkrétně má přitáhnout hráče a co v něm je lepší / jiné než u konkurence?

Způsob hraní – je nutné se více skrývat a bojovat takticky. Množstí zbraní a to jak jsou vyvážené. Systém na bodování a odemykání classů. Ovladatelná vozidla. Statistiky (bohužel díky problémům s vydavatelem, tato již hotová část hry, není zatím v provozu na internetu).

V multiplayeru existuje možnost nahrát vlastní mapy a mutátory, ale není zatím jasné, kde se dají vytvořit. Plánujete v blízké budoucnosti na veřejnost uvolnit jejich editor (resp. rovnou přídavné mapy) nebo k tomuto účelu sloužící nástroje? Event. co ve hře hře změní patch a kdy se objeví?

Intenzívně pracujeme na editoru map. Chtěli bychom podpořit plnou modifikovatelnost celé hry. Brzo vyjde patch, protože se objevil problém s CD klíči (při nesprávném fungování GameSpy serveru se projeví špatně použité GameSpy SDK). Co bude patch dále obsahovat, to v tuto chvíli nejsem schopen říct.

Můžeš prozradit, jestli už pracujete na něčem dalším? Má to nějakou spojitost se sérií Vietcong, nebo jde o něco úplně nového, případně jaký to je herní žánr?

Chystáme se na AAA projekt pro PC a next-gen konzole. Ale v tuto chvíli vám více nemohu prozradit.

Děkujeme za rozhovor.


Stáhněte si: Dema, Trailery, Videa, Cheaty...

Související články: Dojmy z multiplayerového dema, Exkluzivní preview, Novinky, Vše o prvním dílu Vietcongu


Mickey Mouse & jd
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru


 
 
Mickey Mouse & jd

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.