Tomb Raider Chronicles
7/10
zdroj: Archiv

Tomb Raider Chronicles

Datum vydání:
15. prosince 2000
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 12. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tomb Raider Chronicles - recenzeAutor:NukemPublikováno: 1.prosince 2000Svět nerad...


Tomb Raider Chronicles - recenze

Autor:Nukem
Publikováno: 1.prosince 2000

Svět nerad přichází o své hrdiny, ty počítačové nevyjímaje. A tak se stalo, že ačkoliv Lara Croft zůstala pohřbena pod sutinami rozpadající se pyramidy, přichází Eidos s dalším pokračováním série Tomb Raider s příznačným názvem Chronicles.

 Sladké vzpomínání
Zvětšit zdroj: Archiv Pamatuji si na den, kdy jsem poprvé Laru uviděl. Tenkrát se mezi urostlé svalovce zachraňující svět nenápadně vetřela sličná a na první pohled křehká dívčina modré krve, kterou letecké neštěstí v Himaláji donutilo postavit se na vlastní nohy a jen díky své houževnatosti dokázala toto ledové peklo přežít. Po takové zkušenosti ji už nikdo nemohl zabránit, aby se vydávala po stopách dalších dobrodružství, ačkoliv šlechtické sídlo jejího otce skýtalo nekonečné pohodlí a bezpečí. V té době jsme vídali svět očima hrdinů, najednou před námi stanula dívka v celé své kráse. Byla rychlá, mrštná a zapeklité problémy řešila s neuvěřitelnou elegancí. Nový herní styl, kterému konkurovalo snad jen MDK, netradiční příběh, mystické prostředí, to vše pomohlo Laře do hvězdných sfér. Svět ji začal milovat. Sám se přiznám, že když poprvé před mýma očima spadla ze skály, tiše zasténala a naposled vydechla, u srdce mne zabolelo :)

Zpočátku toho Lara tolik neuměla, ovšem s dalšími příběhy se postupně naučila lézt po kolmých stěnách, ručkovat po stropech, sprintovat, plazit se úzkými průrvami a ovládat stále lepší zbraně. Těch příběhů bylo hodně a možná to způsobilo, že se zprvu nadšení hráči časem začali nudit. Ačkoliv skoro s každým dílem přibylo něco nového (pohyby, zbraně, či nepřátelé), systém řešení hádanek se od prvního dílu víceméně nezměnil. Lesk a sláva pomalu uvadaly. Možná proto se autoři rozhodli, že je na čase, aby Lara z herního světa odešla a tak v díle The Last Revelation jsme byli svědky jejího nešťastného konce. A nebo ještě ne?

 Utajená dobrodružství
Když jsme se dozvěděli, že pro nás Eidos chystá další díl, neubránili jsme se spekulacím, jak to chtějí udělat. Vyvázla snad Lara nakonec z bortící se pyramidy živá? Tentokrát však trpělivé čekání růže nepřineslo, neboť odpověď na naši otázku ani v tomto díle nenalezneme. Jak již název napovídá, půjde zřejmě o záznamy z let minulých. A skutečně. Hra začíná za deštivého večera, kdy Lařin věrný sluha Winston pokládá kytici k jejímu pomníku. Poté se v Croftově sídle schází s dvěma Lařinými přáteli (duchovním otcem Dustanem a Francouzem Pierrem), aby u praskajícího krbu společně popili několik šálků dobrého čaje. Společně vzpomínají na Laru a postupně odhalí čtyři příběhy, které zůstaly dosud utajeny. Každý z nich je zasazen do jiné doby, mezi příběhy, které jsme s Larou prožili v minulých dílech. Nebude nezajímavé, když si je v krátkosti připomeneme.

Zvětšit zdroj: Archiv První dobrodružství Lara zažívá jako teenager, když ji Von Croy zasvěcuje do tajů dávných časů (TR4 The Last Relevation, první tréninková část). Tady Lara získá svůj pověstný batůžek. Další příběh se odehrává na malém ostrůvku poblíž Irska, kdy je Laře 16 let a tajně sleduje otce Dustana až na tento bohem zapomenutý ostrov (TR5 Chronicles, část Black Isle). Po mnoha letech se Lara objevuje v Římě, kde ji nemilou společnost dělá texaský buran Larson a jeho šéf, Francouz Pierre - tady asi ještě jako její nepřítel (TR5 Chronicles, část Rome). Lara najatá bohatou Jacqueline Natla skládá mystický artefakt Scion (TR1 a Unfinished Business). Pátraní po Dagger of Xian zavede Laru do Číny, Nepálu a Benátek (TR2 a Golden Mask). Lara proti vyspělé technice při cestě za artefaktem, se kterým se setkala, když poprvé doprovázela Von Croye v TR4 (TR5 Chronicles, část Tower Block). Indií, Londýnem, Jižním Pacifikem a Jižním pólem nás Lara provede v dílech TR3 a Lost Artefact. Pod mořskou hladinou se naše hrdinka sveze v ruské ponorce s cílem získat mocný artefakt Spear of Destiny (TR5 Chronicles, část Russian Base). A poslední Lařina cesta vede do Egypta, po stopách boha Setha. Zde její pouť končí v útrobách Sethovy hrobky (TR4 The Last Relevation).

Obraťme nyní pozornost na samotný díl Chronicles. Jak již bylo řečeno, skládá se ze čtyř, na sobě nezávislých příběhů, každý v jiném čase a na jiném místě. Kromě toho, má každá část ještě další specifika, která hře celkově dávají trochu nový rozměr.

 Příběh první - Rome
První epizoda se odehrává v Římě, kdy Lara podnikne pouť, na jejímž konci se skrývá jistý mystický kámen. Tato část je starým známým Tomb Raiderem, jaký známe z předchozích dílů. Je pravděpodobně určena k seznámení se s hrou samotnou, pokud se snad najde někdo, kdo usedl k této hře poprvé. Proto je hned z počátku možné vyzkoušet si ovládání Lary v zákulisí opery. Pak Laře nic nebrání, aby se vydala za dalším dobrodružstvím. Do cesty se jí staví několik nepřátel, počínaje krysami či netopýry (ty nelze nijak zlikvidovat, prostě utíkat, dokud se nerozprchnou), přes hladové psy, až po mytologické postavy. Navíc se o kámen zajímá i Francouz Pierre, doprovázen trochu natvrdlým Texasanem Larsonem. Co se týče Pierra, tak nevím, jak se z něj jako nepřítele Lary stane později její přítel (setkali jsme se s ním v prvním vydání TR a pak v TR4), když na konci této části... no nic, nebudu prozrazovat :) Celkově je tu ale nepřátel málo. Popravdě řečeno, málo jich je vlastně v celé hře. Nejen na ně je hrdinka vybavena nejprve jen klasickými dvěma pistolemi s nekonečnou zásobou střeliva, později revolverem, na který lze přidělat laserový zaměřovač, následuje brokovnice s dvojím typem nábojů a rovněž neodmyslitelné Uzi.

Zvětšit zdroj: Archiv V batůžku má navíc přibalen dalekohled, fluorescenční světlice a nově hodinky TMX GRIP CLIP od firmy Timex pro sledování času, uběhnuté vzdálenosti atd. (touto skutečností se Timex náležitě chlubí na svých stránkách; hezká reklama :-) Co se týče nových pohybů, přibylo v této části chození po laně. Lara zlehka vykračuje po tenkém laně s notnou dávkou elegance, která jí je tak vlastní. Ani v této a následujících částech nechybí tajná místa, na která se obvykle dostanete jen při náležité pozornosti. Ano, jsou to "secrety". Toto slovo je ve smyslu herním asi nepřeložitelné, ale určitě každý ví, co znamená. V Chronicles jich je celkem 36 a jsou označena ležící zlatou růží.

 Příběh druhý - Russian Base
Následující příběh vypráví Pierre. Vzpomíná, jak se kdysi Lara rozhodla proniknout na ruskou ponorku, aby získala tajemný artefakt Spear of Destiny. Samozřejmě, že není sama, kdo má na artefakt zálusk. Soupeřem jí bude bos ruské mafie a velitel ponorky, který, ač očividně nerad, musí mafiána poslouchat. Opět část, která se příliš nevzdálila od zaběhnutého stylu Tomb Raider. Proti Laře se nyní postaví posádka ponorky, oheň a elektrický proud. Zde bych se zmínil o další novince, i když, jak si nyní uvědomuji, možná na ni přijdete i v první části. Lékárničky, náboje, ale i věci nutné pro dokončení hry se mohou ukrývat v různých regálech, skříňkách či zásuvkách, takže hledejte, hledejte, hledejte...

 Příběh třetí - Black Isle
Vraťme se do doby, kdy Laře bylo 16 let. Tehdy se jako nerozvážná dívka ukryje ve člunu, se kterým otec Dustan zamíří k jednomu malému ostrůvku poblíž Irska. Na tomto ostrově totiž panují temné síly zla a nerozumný člověk tu může najít pouze smrt. Když otec Dustan zmizí v mlze, vylézá Lara ze člunu. Nyní se ocitá zcela sama uprostřed démonické krajiny, smáčena hustým deštěm. Nedlouho po tom se setkává s prvním přízrakem. Oběšený muž, bez půlky jedné paže a rozevřenou hrudí Laru nabádá, aby mu přinesla jeho srdce.

Zvětšit zdroj: Archiv Bezmocnost osamocené dívky navíc umocňuje ten fakt, že po celou dobu nemá možnost se před útoky démonů nijak bránit. V poloprázdném batůžku nalezne jen lékárničky a své Timexy. Těmi ale nehmotného ducha asi těžko umlátí. Proto je odkázána pouze na svoji obratnost a rychlost, kdy před útoky musí buď uhýbat, nebo utíkat. Konečně pozoruhodná změna a právě včas, už jsem se začínal nudit. A aby se neřeklo, přibyl tu další pohyb. Ve starém mlýně se Lara předvede jako zkušená gymnastka, když na vodorovné tyči vystřihne pěkný veletoč následovaný saltem. Výslednou známku snižuje snad jen přílišné pokrčení v kolenou při dopadu.

 Příběh čtvrtý - Tower Block
V závěrečné části dílu Chronicles se s Larou vydáme za artefaktem jménem Iris, do vysoké budovy strážené vyspělými poplašnými systémy, laserovými závorami, či již méně vyspělými strážnými. Její kroky po vysílačce sleduje Larou najatý hacker, který jí pomáhá odblokovávat bezpečnostní systémy a nebo jí radí při dalším postupu. Do labyrintu ventilačních šachet a spletitých chodem vstupuje Lara vybavena jen jedinou zbraní, kombinací ostřelovací pušky a automatu s tlumičem. To dává Laře možnost odstranit nic netušícího protivníka z bezpečné vzdálenosti, kdy i jedna správně mířená rána může být smrtící. Nebo je tu automatický mód - dávka nebo nepřetržitá palba - to třeba tehdy, když se nepřítel pohybuje (ono se totiž klávesnicí dost těžko zaměřuje i na stabilní cíl, natož na cíl v pohybu).

Obrázek zdroj: Archiv Je tu ovšem jeden háček. I utlumený výstřel může v některých částech budovy spustit poplašný systém, kdy ze stropů či stěn vyjedou kulomety a cestu zablokují laserové závory. V tom případě je Lara nucena zvolit jiný postup. V prvé řadě, pokud to jde, lze okolo strážných pomalou chůzí nebo plazením se nepozorovaně proniknout. Pokud však takový strážný blokuje cestu, má Lara k dispozici ještě jeden způsob. Když pozorně prozkoumá skříně a zásuvky, může v některých z nich nalézt lahvičku s chloroformem a nějaké hadříky. Jejich použití je již nasnadě. Snad bych ještě prozradil, že v části levelu se bude muset Lara obejít opět beze zbraně a později ji v inventáři přibyde i vystřelovací hák s lanem.

 Ještě něco navíc
Tomb Raider Chronicles je distribuován na dvou CD. Na prvním CD je samotná hra, na druhém, světe div se, editor místností. Až vás tedy přestanou bavit mapy, které pro vás připravili hoši od Core, máte možnost si vytvořit mapy vlastní. K dispozici je množství textur, objektů, nepřátel, předmětů a zvuků, které jste mohli vidět či slyšet v TR4: The Last Relevation. Přidán je 120stránkový manuál v PDF formátu. K tomu dostanete ještě osm map z TR4 včetně jedné tréninkové, která je v manuálu popsána podrobněji a soubor tomb4.exe, kterým se spustí "hra". V té si lze projít dodané či vámi vytvořené mapy. Jde o celkem originální nápad ve světě akčních adventur. Avšak obávám se, že tak masivní produkce uživatelských levelů, jaká je u 3D stříleček, se asi nedočkáme. No, nechme se překvapit.

 Resumé
Obrázek zdroj: Archiv To, že díl Chronicles je složen z nezávislých příběhů, dává možnost jednoduše měnit nejen prostředí, ale i způsob samotné hry, resp. styl plnění jednotlivých úkolů. Navíc znalci mohou zavzpomínat na předešlé díly a dozvědět se něco málo navíc o událostech předcházejících či následujících. Podle mne jde o celkem zdařilý tah, jak osvěžit pomalu zatuchající atmosféru série Tomb Raider. Nejprve připomenutí toho, co všichni dosud známe a pak zavčasu rázná změna místa, času a především způsobu, jakým je nutné tu kterou část hrát. Již to není jen střelba do všeho živého. Buď není možné střílet vůbec, nebo si lze vybrat, zda střílet, nebo šetřit náboje a potichu se protáhnout okolo nepřítele. To vše je podle mne přínos. Co trochu kazí dojem je malá škála a četnost protivníků.

Engine hry zůstal stejný a tak se Lara občas boří do stěn, probíhá skrz rohy a někdy i skrz stěny vidí. Občas kamera ztratí pár bodů ze své inteligence a nasměruje se značně nevhodně, takže hráč nevidí, kam Lara běží, nebo střílí. Někdy se také kamera vznese vysoko nad její hlavu a nenechá se přemluvit, aby se hnula z místa, ačkoliv by existovala určitě výhodnější pozice. Tak se může stát, že Lara zmizí z obrazovky a hráč se může jen dohadovat, kde její konec. Naštěstí takových míst není mnoho.

Nukem



Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv




Verdikt:

Hrdinná Lara Croft se vrátila, nikoliv však ze záhrobí, ale ve vzpomínkách jejích přátel. Pro ty, kteří sérii Tomb Raider nevidí poprvé to může být vítané zpestření, pro nováčky asi nesourodé fragmenty ze života jakési dobrodružné postavy. Těm radím seznámit se s Larou v minulých dílech. A teď jak to je s tou její smrtí. Je tedy Lara mrtvá? Tady jsme se odpovědi nedočkali. Snad příští rok v díle Tomb Raider - Next Generation, který je ale zatím ohlášen pouze pro Playstation 2.

Nejnovější články