Super Mario 3D World - recenze
9/10

Super Mario 3D World - recenze

2. 12. 2013 21:00 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Zatímco celý videoherní svět se momentálně hádá o to, zda je lepší Xbox One, nebo PlayStation 4, já si spokojeně hovím v obýváku na gauči a hraju skutečnou hru nové generace. Zatímco ostatní se honí za stále lepšími a lepšími technologiemi, grafikou a nesmyslnými pozlátky, já sedím na gauči a užívám si titul, který je navržen s citem pro dobu a dokáže nabídnout hodiny a hodiny nikdy nekončící a neuvěřitelně nápadité zábavy. Zatímco ostatní řeší Forzu a Killzone, já držím v ruce trošku otravný tabletoidní ovladač a užívám si Super Mario 3D World.

Bezchybný mix

Evoluce může mít mnoho podob a v posledních letech jsme jaksi zapomněli, že nejde jen o prázdna kouzla s počty polygonů a minimálně pro mě zcela nepochopitelnou honbu za nesmyslnými 4k rozlišeními. Ne, někdy máte tu zdaleka nejdůležitější evoluci přímo pod nosem - pokud jste podobně jako já nad Nintendem v posledním roce zlomili hůl, běžte ji honem slepit!

Snad poprvé od startu Wii U totiž na trh přichází hra, která není remake staré klasiky a přitom si zaslouží nálepku „must have“. Ano, Super Mario 3D World skutečně není remake a navzdory nadějnému začátku ani revoluce ve stylu prvního Super Mario Galaxy. Přesto se jedná o jednu z nejlepších her současnosti, která perfektně ukazuje, jak se má snoubit parádní hratelnost a moderní grafika.

Kvality Super Mario 3D World jsou vidět hned na první pohled. Barevné menu, opravdu nádherná hudba a vpravdě nápaditá hratelnost vás obejmou hned v menu a na dalších zhruba dvacet hodin rozhodně nepustí. Stačí prvních pár kroků na dneska už klasické mapě ve stylu deskové hry, kde si můžete volně vybírat rozličné světy, a nádheře Maria znovu propadnete - navždy.

Zářivá všehochuť

Snad jediným opravdu patrným pokrokem Wii U oproti základnímu Wii je full HD rozlišení a nesrovnatelně detailnější textury. 3D World prodává obojí na jedničku a ani se u toho nezapotí. Jak už je u Nintenda zvykem, jedna zářivější barva střídá druhou a Mario se veze na vlně roztodivných nápadů a detailního zpracování každé lokace směrem k dokonalosti.

Napříč ledovým královstvím až po inovativní stínové levely nebo zcela tradiční travnaté plošinky vypadá 3D World zkrátka úžasně. Ale to není všechno! On navíc i zcela neopakovatelně zní.

Nejen, že generické tóny starších dílů autoři oživili daleko rozvernější kompozicí, ale tématické provázání samotné grafiky a hudebního doprovodu skutečně posouvá tohoto Maria, minimálně co se audiovizuální stránky týče, na úroveň galaktických dobrodružství.

...

Dokonalá klasika

Škoda, že se hra zastavuje těsně pod vrcholem, jehož symbolem je již tolikrát zmiňované létání vesmírem. Ačkoli se totiž nejedná o remake, 3D World navazuje na odkaz handheldového titulu 3D Land a nijak zásadní nebo revoluční prvek vás během hraní nepotká. V Nintendu se to ani nesnažili nějak zakrýt - kdo zná předcházející 3DS titul, asi už tuší kde je problém. Zatímco Super Mario Galaxy byl revoluční kusek herního designu, 3D World je pouze bezchybně provedená klasika.

Ačkoli tak tvůrci vyhrávají bitvu se stereotypem a každý level oživují nějakým překvapivým nebo v sérii dosud neviděným nápadem, jako celek hra představuje klasický plošinovkový zážitek. Prostě skáčete z místa na místo, měníte 2D a 3D perspektivu a sem tam zašlápnete nějakou tu červenou želvu. Nic víc, nic míň.

V jednom i ve čtyřech

Někdy ale bezchybný návrh stačí. Zatímco třeba poslední New Super Mario Bros. U měl dost velké problémy se singleplayerem, 3D World se konečně dá hrát i v jednom. O nic nebudete ochuzení a vzhledem k neskutečně komplexním úrovním se nikdy nebudete nudit. Ať už se snažíte přežít v bludišti postupně mizejících a objevujících se plošinek, putujete úrovněmi jako dvourozměrný stín nebo opakovaně skáčete na Bowserovu palici - Mario nikdy nezklame.

Rozhodně tím ale nechci říci, že byste měli poslat přítelkyni, ba dokonce přítele pryč. Multiplayer je totiž přesně podle očekávání bezchybný a stejně dobře jako sólistům poslouží jednotlivé úrovně i čtyřčlenné skupině. Přijít dobrovolně o spolupráci Maria, Lugiho, Toada a Peach totiž určitě nechcete.

Skrze ohromné množství power-upů, unikátních schopností každé postavy a rozličná překvapení rozesetá po úrovních totiž autoři vytvářejí unikátní mix kreativity, kterému nelze odolat. Nikdy nedojde na stereotyp a dokonce ani na, pro plošinovky tolik typickou, frustraci. Super Mario 3D World je prostě navržený s citem. Obtížnost, která představuje výzvu, ale nikdy na vás neklade přehnané nároky, je toho jasným důkazem.

....

Sázka na jistotu

Stejně tak je nový Mario důkazem opravdu důležitých aspektů budoucnosti hraní. Na základech všech předchozích her série rozehrává oslnivý koncert kreativity a dokonale promyšleného návrhu. Je to dokonalá evoluce značky, na které ani nechcete hledat chyby. K dokonalosti už jí totiž přeci chybí jen úplně malinkatý kousíček.

Není to grafika, která dobře prodává barevný a veselý svět značky, ani povedená hudba. Dokonce to není ani hloupá kamera, která mě snad jako jediná trošku kazila zážitek. Trošku překvapivě je to bezchybný návrh a level design.

Navzdory skvělým puzzlům, zábavnému skákání, úžasnému multiplayeru a dobře nasazené obtížnosti pořád hrajete "jenom" Maria. Nikdy se u Super Mario 3D World nebudete nudit, ale ani si neřeknete, že tohle musíte za 10 let pustit svým dětem. Ve výsledku se totiž jedná pořád o hodně tradiční záležitost, ve které tvůrci se základním konceptem posledních pěti her ani pošesté zásadně nepohnuli.

Tradiční Mario, který dovedl k dokonalosti všechny možné stránky instalatérského řemesla. Nejedná se sice o revoluci, ale často vás překvapí a nikdy se v jeho společnosti nebudete nudit.