Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 17.září 2008 | Verze: česká/PC/prodávaná Doba recenzování: 10 dnů |
![]() ![]() Kvůli úvodním potížím na Maxis serverech jsem byl nucen hrát několik prvních dnů off-line, než mi podařilo připojit (viz tabulka níže). Mám tak možnost zhodnotit rozdíl hraní s původním obsahem na DVD a s náhodným obsahem jiných hráčů. A musím říct, že rozdíl byl znát. Originální obsah přímo u hry bych označil jako sterilní. Nevýrazné příšerky, které sice vypadají dobře, ale jdou na jistotu, aby se aspoň trošku líbily všem. Žádným způsobem to nepodporuje zvědavé zkoumání ve hře. Víte, že můžete hledat jak chcete, a stejně na nic extra nenarazíte. ![]() ![]() Překvapilo mě, že během postupné evoluce příšerek nepřepíší aktualizované verze výtvorů svou starou verzi, ale uloží se jako nový druh. Zejména v průběhu druhé fáze není problém vytvořit přes deset verzí jedné příšerky, které se liší pouze pozicí uší a jinou tlapou. Není potom divu, že Sporepedia narůstá takovým tempem do milionů, když od mnoha potvor obsahuje mnoho, skoro stejných verzí. ![]() ![]() V nastavení lze zapnout různé filtry. Můžete tahat pouze oficiální obsah přímo od Maxisu. Výtvory svých kamarádů. Nebo si vyžádat pouze nejnovější obsah. Lze se i přihlásit k odebírání Sporecastů, což je obdoba RSS čtečky. Když založíte Sporecast, všichni přihlášení hráči dostanou potvůrky, které do něj vložíte. Skvělé řešení, protože se můžete přihlásit k odběru kousků, jejichž kvalitu již někdo zhodnotil a přebral podle tématu. Přesto mi v těchto filtrech scházely minimálně dvě funkce. Možnost stahovat obsah pouze od určitého hodnocení výše nebo přijímat pouze obsah vyžádaných Sporecastů. Ale většina hráčů stejně bude stahovat všechno plus obsah kamarádů a bude jim nastavení vyhovovat. Při spouštění nové hry lze konkrétní Sporecast nebo kamaráda nastavit jako téma pro domovskou planetu. Potom na ní budete nacházet převážně výtvory dané osoby, což je šikovné. ![]() V okamžiku, kdy začnete samotnou Sporepedii prohledávat ručně, nastávají bohužel potíže. Jediné, co lze dělat, je vyhledávat pomocí jednoho políčka, které prohledá jméno autora, výtvoru a tagy najednou. Maximálně lze ještě vyfiltrovat základní kategorie, zda chcete hledat příšerky, UFO, apod. Od sdíleného obsahu, na němž hra z velké části stojí, jsem čekal více možností. Třeba filtrovat podle parametrů - chci okřídleného masožravce a bez nohou nebo osminohou potvoru s nejvyššími tanečními schopnostmi. V současné podobně celé prohlížení Sporepedie končí u zobrazení několika nejnovějších kousků, do kterých nakouknete, zda vás něco nezaujme. Cílené hledání je pomalé a krkolomné. Spojení s okolním světem Poslední věc, kterou postrádám, je větší podpora komunity umožněním komunikace. Jediné, co teď lze dělat, je přidávat komentáře k jednotlivým výtvorům. Ale ve chvíli, kdy mám přidaného kamaráda, ocenil bych minimálně možnost zaslání vzkazu. V okamžiku, kdy narazím na kvalitní Sporecast nebo originální příšerku, rád bych na ni kamarády upozornil bez přepínámí do externího komunikačního klienta. ![]() ![]() ![]() Motivace k opětovnému hraní Spore se snaží udržet hráče co nejdéle. A využívá k tomu několika prostředků. Jednak výše zmíněné sdílení obsahu a náhodné generování planet, což je asi nejspolehlivější. Kdykoliv hru spustíte, je prostředí zcela jiné. Překvapivě to funguje. I když mě hratelnostní principy druhé fáze nijak nenadchly, mám často potřebu si ji projít jen ze zvědavosti, co tentokrát uvidím nového a absurdního. Druhou metodou jsou standardní achievementy. Lze jich odemknout desítky. Od naprostých prkotin, až po výzvy typu udělat tak kvalitní potvůrku, že se propracuje do sekce doporučených downloadů na oficiálních stránkách hry. Ale těžko říct, zda tato metoda někoho přiměje dřepět déle u hry, která ho jinak nebaví. ![]() ![]() ![]() A třetí motivací je systém bonusových vlastností. Každou fázi lze zakončit s jedním ze tří hodnocení. A každé přináší jiné bonusové schopnosti do všech následujících fázi. Styl hraní za buňku tak ovlivní i možnosti v civilizační nebo vesmírné fázi. Pokud například jako buňka sežerete vše, co se hýbe, získáte schopnost chvilkové nesmrtelnosti jednotek v civilizační fázi. Pokud se vydáte vegetariánskou cestou, dočkáte se schopnosti vyléčení jednotek na bojišti. Nebo přátelské chování k ostatním kmenům, vyústí v lepší úvodní vztahy během meziplanetární diplomacie. Díky tomu je hráč motivován hrát hru vždy od začátku. Pokud by začal například hned ve vesmíru, o bonusy přijde. A potom to motivuje vyzkoušet různé herní styly. Nevím, zda je to dobře či ne, ale všechny bonusy (a jak je získat) jsou ve hře velmi přehledně popsány. Odpadá tak motivace ze zvědavosti "Zkusím to projít akční formou, ať vidím, co mi to odemkne". Hned na začátku se můžete mrknout, co vás může potkat a rozhodnout se pro ideální cestu. Když už jsem zmínil rozdílné herní styly, líbila se mi jejich vyváženost. Ani jedna není výrazně těžší než druhá. O žádné z nich nelze říct, že je hlavní a druhá jen do počtu. Naopak se často doplňují a nelze použít jen jednu z nich. Například i čistě válečné rasy se musí občas snížit k diplomatické cestě, aby získaly spolubojovníky. A i mírumilovné národy budou, na vyšší obtížnosti, jednou za čas napadeny a bez boje se neobejdou. ![]() ![]() ![]() Připomínky k celé hře Češtin být můj kobyl Spore u nás vyšlo v lokalizované verzi. Kvalita překladu je kolísavá. V delších textech a celých větách je vše v pohodě. Překlad zní česky a ne krkolomně. Potíže nastávají při jednoslovných názvech, které jsou mnohdy přeloženy úplně mimo, případně zcela doslovně a ztrácí tak smysl. Například vlastnost "Zdržení" ve skutečnosti znamená "Útok s rozběhem" a nebo termín "Vychladnutí" se má chápat jako "Četnost opakování". Umím si představit, že tyhle překlady mohou české hráče zmást a může trvat dlouho, než se dotyčný dopídí, proč mu schopnost Zdržení zešediví, kdykoliv se přiblíží k protivníkovi. Je znát, že překlad dělal externista, který měl k dispozici pouze texty a nikdo se asi nezatěžoval něčím, jako je betatest českého překladu (?) Zamyšlení nad editory Krom hraní je Spore z velké části zaměřeno na editory a rozmanité možnosti editace. Samotné editory jsou vyvedeny velmi přívětivě. Ovládání je snadné a intuitivní. Obsahují stovky dostupných dílů a většinu z nich lze ještě drobně modifikovat. Maxis splnil svůj slib, že i hráč bez jakéhokoliv talentu zvládne za dvě minuty vytvořit model, za nějž se nemusí stydět. Zklamání přišlo s počtem editorů. Před vydáním se Maxis chlubil lákavými čísly jako "18 editorů". Ale ve skutečnosti, z marketingových důvodů, započítal každou drobnou modifikaci. Editorů je v principu pouze pár. Známý editor příšerek, čtyři drobné obměny editoru budov, deset skoro stejných editorů pro vozidla, skromný editor hudby a možnost měnit vzhled planet. Podle preview jsem čekal maličko víc. Třeba editor rostlin, který je s největší pravděpodobností odložen pro účely datadisku. Svědčí o tom to, že rostliny mají svou zvláštní sekci ve Sporepedii. ![]() ![]() ![]() Technických chybek poskrovnu Nakonec musím pochválit nezabugovanost hry. Za celou dobu hraní mi ani jednou nespadla, nezatuhla, nenastal potíž s questem, který by kvůli chybě nešel dokončit, ani nic podobného. A celé se to plynule hýbalo i na slabším stroji. Pouze jednou mi zmizel náhled jedné příšerky ve Sporepedii, což nijak neovlivnilo hratelnost. V grafice zamrzí již zmiňované doskakování předmětů, bez kterého to sice nejde, ale mohlo být lépe zamaskováno. Rýpalům jistě neunikne nesmyslnost animací u nejkrkolomnějších potvor. Ale to bych nepovažoval za chybu vzhledem k tomu, že lze vytvořit opravdu skoro cokoliv, tak kvalita automaticky generovaných pohybů vyráží dech. Vzhledem k jednoduchým pravidlům je i umělá inteligence jednoduchá. A spíše založena na náhodném chování, než na propracovaném vyhodnocování strategických možností. V buněčné fázi potvůrky plují přímo za potravou. V druhé fázi jen tak náhodně popochází a občas provedou útok na nejbližší hnízdo. V kmenové na vás mohou podniknout výpravu. Ale opět zcela přímočarou, bez strategického podtextu. Až v civilizační části se situace zlepšuje. I když jde v zásadě o posílání jednotek v co největším množství na náhodné cíle, překvapí vzájemná diplomacie. Jednou mi jeden z národů dal požadavek zastavit obchodování s jejich nepřítelem. Jindy vyhlásil válku za jiné náboženství. Ve vesmíru už se vše odehrává na abstraktní úrovni nad vesmírnou mapou. Útoky pirátů a válečných rivalů jsou tak opět víceméně náhodné události na samotných planetách. Není způsob, jak je vidět nebo jim předejít už na vesmírné mapě. A umělá inteligence při UFO soubojích se těžko hodnotí. Jejich délka je tak krátká, že není čas, aby se projevila. ![]() ![]() ![]() Osobně jsem velmi zvědav na samotnou budoucnost Spore. Nabízí se přirovnání k Sims. Také šlo o rutinní hru, s omezenými možnostmi, která po pár hodinách přešla v stereotyp. Ale fůrou datadisků a druhým dílem se vyhoupla na jednu z nepropracovanějších her, která vydrží klidně měsíce. Pokud rozpačité reakce hráčů neodradí EA od dalšího financování, jako že určitě ne, máme se na co těšit. Ale zatím je Spore pouze na začátku cesty a konkurenční Sims nabízí nejen více obsahu, ale i možností stavění. Pokud bych já mohl projevit svá přání do datadisku, šlo by určitě o editor a sdílení questů minimálně pro druhou a pátou fázi. Někdo ze čtenářů volal po srovnání Spore s podobnými hrami. Druhá fáze byla před vydáním přirovnávána k Diablu, kmenová k běžné realtime strategii, civilizační ke zjednodušené Civilizaci se záběrem na celou planetu. A vesmírná fáze silně připomínala Black and White, pouze s boží rukou nahrazenou UFem. Spore mi ovšem vzalo vítr z plachet. Ve výsledné hře jsou jednotlivé fáze natolik zjednodušené, že s výše zmíněnými hrami nejdou srovnávat. A s výjimkou začátku, který je nápadně inspirován hříčkou Flow, mě ani nenapadají jiné hry, které by fungovaly na podobných principech a šlo s nimi srovnávat. Herní pravidla a propracovanost mi spíše přijdou na úrovni kvalitnějších flashových hříček. Pouze v mnohem líbivějším kabátku a s tím, že jich dostáváte pět najednou. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Tak trochu jiná hra Souhrnně zhodnotit Spore je těžké. Jde o něco jiného, než jsou hráči zvyklí. Většina hráčů přesto ze setrvačnosti mylně očekává běžné principy a hratelnost. Spore je bezvadná stavebnice, která online sdílením motivuje k čím dám lepším výkonům a jen tak hráče nepustí. Není to hra, ale hračka. Jejím smyslem není hraní něčeho, ale hraní si. A cílem není dohrání, ale samotná cesta ke konci. ![]() Stáhněte si: Demo tvoření příšerek, Trailery, Videa... Související články: Recenze 1.část, Recenze 2.část, Článek o tvoření příšerek, GC dojmy, Preview, Novinky |
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |