Sid Meier Pirates - recenze
9/10

Sid Meier Pirates - recenze

15. 12. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Když dva dělají totéž, výsledek nemusí být vždycky stejný. Přesně tohle dokazuje konkurenci v podobě Port Royale nebo Tortugy slavný designér Sid Meier, který představuje remake své letité klasiky Pirates.

Autor: Bergy
Publikováno: 15.prosince 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 9 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Poslední léta si německá firma Ascaron vytvořila něco jako monopol na hry, ve kterých člověk prožívá dobrodružství jako karibský pirát či obchodník. Dokládají to nejen oba díly Port Royale, ale i titul Tortuga: Piráti nového světa, který se snažil maximálně zjednodušit jinak komplikovaný herní systém. Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že tato herní oblast je vcelku nasycena, zkouší letos před Vánocemi své štěstí rovněž slavný designér Sid Meier s předělávkou své klasiky Pirates! Tato novinka má hlavní rysy podobné jako hra Tortuga: Piráti nového světa, ale bylo by hodně naivní myslet si, že se Sid Meier snažil pouze srovnat krok. Jak už bývá jeho zvykem, chtěl nám přichystat něco, co se stane v daném žánru opět pojmem a ne jen tuctovou hrou.

Vzhůru na moře
Začátek Pirates! se shoduje s výše uvedenými hrami. Je proto nutné hlavního hrdinu nějak pojmenovat, zvolit si stupeň obtížnosti, vybrat preferovaný obor dovedností a určit, kterým rokem zahájíte svou pirátskou kariéru. Stejně jako v hrách od Ascaronu je volba výchozího letopočtu spjata s odlišným poměrem sil námořních mocností a různými startovními pozicemi. 17. století bylo zkrátka pro karibskou oblast velmi bouřlivé a jednotlivá přístavní města či celé ostrovy dosti často měnily své majitele. Hned zkraje je tak patrné, že Pirates! se dají hrát pokaždé trochu jinak, což svědčí o slušné znovuhratelnosti.

Ještě než započne váš nový život mořského vlka, je třeba se rozhodnout, jestli své služby nabídnete anglickému, španělskému, francouzskému nebo holandskému království. Je to ovšem jen formalita nutná k zahájení samotné hry. Nic vám posléze nebrání změnit názor a plnit rozkazy od toho, od koho budete chtít.

Bojové úkoly
Jakmile se ujmete velení nad svou lodí, zavítáte do libovolného města, na které na mapě narazíte. Se zdejším guvernérem prohodíte pár slov, on vám ukáže, kde se nalézá nejbližší nepřátelské město a můžete vyrazit na volný lov. Hlavní herní náplň ale tvoří pátrání po ztracených členech vaší rodiny a plnění důležitých úkolů, které vám zadávají guvernéři. Boje s nepřátelským loďstvem jsou tak jen součástí např. doprovodu nového guvernéra na nové působiště či osobního doručování důležitých zpráv znamenající vyhlášení války nebo uzavření míru.

Při snaze dostát svým závazkům je však nutné dávat pozor, s kým vaše země vlastně válčí, protože když budete útočit na neutrální lodě, guvernéři to nijak neocení. Za to když vypleníte a zajmete pár lodí nepřátel, pochvala či možné povýšení vás zcela jistě nemine.

Je libo trochu tance?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tímto způsobem si lze navíc vysloužit obdiv dcer jednotlivých guvernérů a navázat tak citové vztahy. Čtete správně, vaše postava není jen po boji prahnoucí námořník, ale především dobrodruh, který se s radostí dvoří pěkným slečnám. Má to ovšem malý háček. Osobní kouzlo jaksi v podobných případech nestačí, a pokud se chcete opravdu blýsknout, musíte něžné pohlaví oslnit tanečním uměním. Naskytne-li se proto možnost zúčastnit se nějakého bálu, je třeba jí využít. Pak už záleží jen na vašem postřehu a hbitých prstech. Během tance totiž guvernérova dcera svou ručkou naznačuje jakým směrem se máte pohnout a musíte včas stisknout patřičnou klávesu.

Na nižší stupeň obtížnosti je to vcelku brnkačka, protože taneční kreace nejsou složité a vše se odehrává v přijatelné rychlosti. U vyšší obtížnosti ale přituhuje, protože tanec nabírá na obrátkách a výjimkou není ani náročnější skladba kroků. Když v takové zkoušce obstojíte, rozhodně uděláte dojem. V opačném případě máte z ostudy kabát :)

Vraťme se ale k povinnostem, které piráta živí. Kromě loupeživých výprav, které vynášejí zdaleka nejvíc (zvlášť když si počíháte třeba na loď převážející zlatý poklad), si můžete přivydělat zjednodušeným obchodem. Veškeré komodity jsou v Pirates! zredukovány na několik málo obchodních artiklů a ty lze převážet tam, kde za ně dobře zaplatí. Je to ale zdlouhavý a nudný způsob jak si pomoci ke zlaťákům, takže pochybuji, že ho bude někdo ve větší míře používat.

Námořní bitvy
Přepadávání lodí je daleko výnosnější záležitost, ale také nebezpečnější. To k tomu však patří a trocha toho vzrušení určitě neuškodí. Když už si vyhlédnete nějakou svou oběť, musíte se k ní přiblížit na určitou vzdálenost. Poté je možné aktivovat útočný režim, při kterém dochází k samotné bitvě mezi loděmi. Ještě předtím je ale docela užitečné si zkontrolovat, jestli pro vás soupeř není příliš velké sousto. Přepadávat třeba loď převážející invazní vojsko osobně nepovažuji za příliš dobrý nápad, alespoň ne v začátcích hry ;)
Také se může stát, že narazíte na početnější flotilu, takže proti vám bude stát více lodí. I když sami můžete disponovat více jak jedním plavidlem, není vám to nic platné. Na bitevní mapě totiž lze mít a ovládat pouze jednu vlastní loď, což vás poněkud znevýhodňuje. Tato podivná vlastnost ale není novinkou, stejně to funguje i například v Port Royale 2 nebo Tortuze.

Jakmile se lodě k sobě ještě více přiblíží, přichází na řadu pořádná kanonáda. Nejdelší dostřel mají klasické náboje, což jsou obyčejné koule, které ničí hlavně trup lodě. O něco blíže se však musíte k soupeři dostat, hodláte-li použít řetězové střely (dvě koule spojené řetězem), které trhají plachty a lámou stěžně. Na zredukování nepřátelské posádky jsou pak nejvhodnější šrapnely, kterými z minimální vzdálenosti provětráte cílovou palubu.

Nutno ovšem dodat, že k základnímu vybavení normální lodě patří pouze obyčejné koule. Možnost střílet řetězovými střelami a šrapnely si musíte obstarat formou upgradů u nejbližšího lodního tesaře. Je to sice nelogické, protože střílíte stále stejnými děly, ale v celé hře se zase na oplátku nestaráte o stav munice, takže se nikdy nemusíte bát, že by nebylo čím střílet.

Šermířské souboje
V případě, že nechcete napadenou loď moc pocuchat, aby neklesla její hodnota při pozdějším prodeji, je ideálním řešením snažit se co nejrychleji k ní přirazit a jít na zteč. V tomto momentě se hra přepíná do dalšího režimu a tím je šermířský souboj, ve kterém se bije váš hrdina s kapitánem druhé lodě. Před samotným zahájením šermu si vyberete vhodnou zbraň (útočnou či obrannou podle povahy boje) a posléze stejně jako v případě tancování nastupují na scénu vaše reflexy a hbité prsty. Z útočných pohybů je k dispozici výpad zakončený bodnutím a dva druhy seknutí. Bránit se lze skrčením, vyskočením nebo zablokováním soupeřova výpadu vlastní zbraní. Na soupeře lze stisknutím další klávesy udělat i posměšný dlouhý nos, ale to si nechte snad až na dobu, kdy vašemu šermířskému umění bude jen málokdo stačit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výsledek zteče však nezávisí jen na souboji s kapitánem. Na pozadí se také odehrává boj mezi oběma posádkami, a pokud jsou vaši muži poraženi dříve, než si poradíte s kapitánem napadené lodi, jste nuceni se vzdát. Je to věc nemilá, ale prohry k životu patří stejně jako výhry. Sid Meier však myslel i na tohle, takže vaší porážkou hra rozhodně nekončí. Ve většině případů skončíte jen ve vězení s útulnou kobkou 1+0 a střešním oknem, respektive mříží. Jestliže nemáte hluboko do kapsy, lze se z vězení poměrně snadno vyplatit, v opačném případě musíte nějaký ten měsíc počkat, až dostanete nabídku k útěku. Pokud ji přijmete, dostáváte se do další mezihry, která vás nutí plížit se tiše temným městem a vyhýbat se strážím. Když v této stealth akci uspějete a dostanete se na okraj města, jste volní a můžete zpátky na moře. Máte-li smůlu a chytí vás, putujete zpátky do svého temného příbytku a čekáte na další příležitost.

Dělení kořisti
Život na moři, zvlášť když není o dobrou kořist nouze, je rozhodně fajn, ale je třeba dbát i o morálku posádky. Čím déle jste totiž na moři, tím více se mužstvu zhoršuje nálada. Důvod je prostý, touží po dělení kořisti a vy si ji zatím necháváte všechnu pěkně pro sebe. Každým úspěšným bojem se sice kázeň trochu pozvedne, ale nelze to takto provozovat donekonečna. Dříve či později se tedy musíte odhodlat v některém z měst rozdělit nahrabanou hromádku zlata mezi členy posádky s tím, že určitý podíl jde do kapsy i vám.

Po rozdělení kořisti následuje menší oddych, během něhož několik měsíců zůstáváte na pevnině a automaticky se posunete v čase zase o kousek dál. Může se vám to sice zdát poněkud divné, ale později odhalíte, že se jedná o záměr. Vaše postava totiž stárne a pobyt ve vězení nebo odpočinek na pevnině přispívají k urychlení časové linie. Proto je v Pirates! možné prožít s jednou postavou relativně snadno několik různých období.

Obléhání měst z pevniny
Ač se to zdá být skoro nemožné, jsou zde ještě další herní možnosti. Karibik pro hráče zkrátka neznamená jen cestování po moři. Kdykoli vás to napadne, můžete připlout k pevnině a s posádkou cestovat po souši. Jedině tímto způsobem se třeba dají objevit skryté poklady, ke kterým vás dovedou mapy. Kompletní mapy nebo jejich útržky se dají sehnat za úplatu od chlapíků v přístavních tavernách. Mimochodem na těchto veřejných místech se rozhodně vyplatí pokecat si s každou zde přítomnou postavou, protože se tímto způsobem dozvíte řadu velmi zajímavých informací.

Dalším herním módem, který určitě stojí za zmínku je útok z pevniny na nepřátelská města. V tomto případě se hra tváří jako tahová strategie, takže hráč během svého kola přesouvá své vyloděné jednotky, řídí střelbu z palných zbraní nebo provádí zteč. Když jsou přidělené akční body vyčerpány, je na tahu počítač, který ovládá jednotky obránců. Vítěz je pochopitelně ten, kdo na hlavu porazí svého protivníka.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Snadná ovladatelnost
Ovládání celé hry je vymyšleno perfektně. Ve své podstatě vám na drtivou většinu akcí postačí numerická klávesnice a to jak pro plavbu na moři, tak pro bitvy, šermování, plížení, tahový režim či tancování. Navíc si není vůbec třeba nic pamatovat, protože v pravém dolním rohu vám neustále svítí obrázková nápověda, která jasně ukazuje, k čemu jednotlivé klávesy v daný moment slouží. K ovládání lze využít i myšku, ale já osobně jsem používal převážně klávesnici. Snad jen když chcete na moři použít dalekohled, což se provádí přes pravé myšítko, je nutné využívat obě periferní zařízení zároveň.

Líbivá grafika
Grafické zpracování je pojato zvláštním způsobem. Hlavně postavy vykazují skoro až komiksový nádech, ale to vůbec není na škodu, právě naopak. Pirates! si nehrají na vážnou hru, o vtipné okamžiky zde není nouze a tomu odpovídají i například různé druhy animací, které zakončují šermířské souboje. Jednou protivník skončí ve vodě poté, co mu vzplanou šaty od ohně, jindy ho sejme dřevěná bedna uvázaná k uvolněnému lanu atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Jak sami z okolních obrázků můžete vidět, prostředí, ve kterém se hra odehrává, je hodně proměnlivé. Nejkrásnější pastvou pro oči je však podle mého pohled na volné moře, kde se proháníte se svojí lodičkou, přičemž se dá využívat přibližování a oddalování kamery. Při následných námořních bitvách jsou k vidění detailní modely lodí, které se mi velmi líbily. Otáčet kamerou sice nelze, ale dá se využít dvou různých pohledů. Praktičtější je určitě ten statický, kterým koukáte na moře z ptačí perspektivy. Je velmi přehledný a dobře se při něm dají zaměřovat děla, když se snažíte zasáhnout protivníka. Naproti tomu druhá varianta poskytuje mnohem více efektní pohled, při kterém je kamera umístěna za zádí vaší lodi a svírá s vodní hladinou ostrý úhel. V tomto případě vidíte krásně do dálky, ale hůře se střílí, protože chybí potřebný nadhled.

HW nároky a rekapitulace
Hardwarové nároky jsou překvapivě přijatelné. Soudím tak z toho, že Pirates! běhaly dobře v rozlišení 1024x768 i na mé už poněkud starší sestavě ve složení Athlon XP 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400. Jako udávané minimum by vám mělo postačit 1 GHz procesor, 256 MB RAM a 64 MB na 3D kartě. Myslím proto, že tuho hru si může bez obav zahrát většina případných zájemců.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěr by se možná slušelo říci, v čem se nejvíc odlišují Sid Meiers Pirates! od konkurence z dílny Ascaronu. Je to především ve vynikající atmosféře a neustále se měnícím herním prostředí, které zabraňuje upadání do stereotypu. Humorný nádech je rovněž výrazné plus, a tak není divu, že tato hra prostě chytí a jen těžko pouští. Ještě pro jistotu znovu připomínám, že Pirates! se dají hrát pokaždé trochu jinak, což znamená, že po jednom dohrání zábava ještě zdaleka nekončí.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Cheaty...