Pro Evolution Soccer 5 - PC recenze
9/10
zdroj: Archiv
Recenze

Pro Evolution Soccer 5 - PC recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 11. 2005 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Série PES prochází postupnou evolucí, která se každým rokem úspěšně snaží víc a víc přiblížit skutečné kopané rozmanitou hratelností, vypilováním spousty drobností a fotbalovostí ve stylu geniálního Thiery Henryho na obalu.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 2.listopadu 2005
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická PC
Doba recenzování: pár týdnů

Obrázek zdroj: Archiv Počítačové zpracování kopané od japonské společnosti Konami není třeba dlouze představovat, neboť se ihned po svém objevení před dvěma lety na PC platformě stalo ikonou virtuálního sportu (viz naše recenze PES3&PES4). Ač se tento fotbal v podobě Pro Evolution Soccer 5 (dále jen PES5) objevuje na počítačích teprve potřetí, jeho skutečná historie je mnohem delší. Na konzolích už vychází přes deset let a můžeme jen děkovat za rozhodnutí tvůrců vstoupit i na pole domácích počítačů.

Jak dobře víme a název hry na to nedá zapomenout, jedná se v této sérii o evoluci, čili vývoj a zdokonalování stávající hry, která se každým rokem snaží víc a víc přiblížit skutečné kopané. Má-li hra po tolika letech ještě co nabídnout si zkusíme zrekapitulovat v následující recenzi PC verze. Na úvod ještě uvedu, že se článek bude věnovat singleplayeru, neboť hra po internetu v době, kdy jsem článek psali ještě nebyla zprovozněna a budeme se jí věnovat později samostatně. Připomenu ještě hratelné demo, které už před nějakým časem vyšlo včetně expanderu, rozšiřujícího jeho možnosti.

 Plíživá evoluce
PES5 - stejně jako jeho předchůdci - staví na robustním základu, ke kterému hra již v minulosti svým vývojem dospěla. Jistě si vzpomenete na úžas, když jste poprvé spatřili PES3 a s vyvalenýma očima koukali, co všechno tato hra vůbec nabízí. Přehršel tréninků, neuvěřitelnou spoustu herních a taktických nastavení, přebohaté možnosti ovládání nebo třeba výbornou kariérní Master League. Druhá vlna nadšení pak přišla v okamžiku, kdy jste začali zjišťovat, jak vše funguje a jak znatelný vliv mají herní volby na chování hry.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jistou nevýhodou konceptu každoročního zdokonalení již stávající hry je v tom, že na první pohled nemusejí být novinky tolik patrné, tím spíš, jedná-li se spíš o prvky hratelnostní než překreslené panáčky a stadiony. PES se ve svém vývoji dostal hodně daleko a tak je zjištění novinek čím dál složitější a chce to hru znát a s novou verzí si trochu pohrát. V případě PES5 najdete první rozdíly brzy po spuštění, kdy si nelze nevšimnout podstatně pomalejšího herního tempa než tomu bylo v minulosti. A to je dobře, hra se tak víc přiblížila skutečnosti.

S tím úzce souvisí umělá inteligence, která musí tuto pro živého hráče výhodu řešit. I to se ale tvůrcům povedlo a hra je teď o poznání taktičtější. Není zase tak jednoduché utéct po křídle, vypracování gólové šance vyžaduje šikovnost a přehled, každá dovednost, kterou si z bohaté nabídky ovládání osvojíte, se vám bude moc hodit.

 Reálnější systém hry
Zvětšit zdroj: Archiv Herní systém PES5 je založen – podobně jako skutečný fotbal – především na kvalitní obraně. A to je moc dobře. Dostat se na dvě přihrávky do vápna a pálit jednu šlupku za druhou asi nikoho rozumného dlouho bavit nebude a kompenzovat nedostatky AI supergolmanem taky není ideální řešení. PES5 je opět o poznání taktičtější, do čehož řadím jak lepší schopnost počítače pokrývat hráče v poli, tak vylepšené chování míče při přihrávkách a centrech. Řada nepřesností, plynoucích jak ze schopností hráče, tak i z konkrétní situace na hřišti, posouvá hru o kus blíž realitě.

Chcete-li dobře přihrát, je potřeba najít vhodný okamžik, vliv má to, zda sprintujete, jakým směrem od vás přihráváte, zda jste atakováni apod. Tohle už tu samozřejmě bylo dřív, ale v PES5 si s tím autoři opět vyhráli. K tomu přidali spoustu nových animací, díky nimž je hra o ještě přirozenější. Počítač předvídá přihrávky a tak spousta nahrávek naslepo skončí na jeho kopačkách. Počítám, že řada z vás narazí na problém, kdy celý zápas odehraje parádní fotbal, pouze mu budou chybět střely a branky. To je přirozené a jde právě o to se naučit v pozměněném prostředí pohybovat a zapojit taktiku, práci s míčem, změny herního tempa, kličkování a v neposlední řadě i možnosti strategické.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Rozhodčí a brankáři
Z konkrétně popsatelných hratelnostních novinek a vylepšení zmíním třeba ponechávání výhod. To v minulém ročníku nebylo zrovna vychytané a často útočnou akci spíš pokazilo. Nyní je už situace mnohem lepší a odpovídá tomu, co v dané situaci můžete od sudího čekat. Dokonce se stane, že rozhodčí nechá po faulu hru pokračovat a až v přerušení si faulujícího hráče zavolá a udělí mu kartu. Na konto „mužů v černém“ ještě doplním jejich snahu pískat opravdu důsledně. Většina kontaktů se soupeřem je posuzována jako faul a dokud si na toto přísnější měřítko nezvyknete, bude hra samý faul. Jde o to se přizpůsobit a vypichovat míče s rozmyslem, v okamžiku kdy není na kopačce. Osobně bych byl pro trochu benevolence, což lze ale částečně řešit výběrem rozhodčího, jehož pískání vám lépe vyhovuje.

VIDEO Z HRANÍ PC VERZE
Abyste mohli ochutnat krásu Pro Evolution Soccer 5, i když zatím nemáte plnou verzi, natočili jsme pro vás video přímo z hraní. Jde o dvouminutový sestřih z několika různých zápasů (včetně zimního), který zachycuje trénink, nebezpečné šance, ofsajdovou situaci (čáru) a samozřejmě také vstřelení pěkných gólů - to vše v pohledu z rozličných kamer či ve zpomalené opakovačce. Video (33 MB) doprovází stylová hudba, má při rozlišení 640x480 výbornou kvalitu a je vytvořeno v XVID kodeku.

V případě brankářů tvůrci dali zapomenout na problém s jejich ignorací střel, letícím mimo tyče. Pokud v PES4 míč mířil byť těsně mimo branku, golman zůstal klidným a vůbec se nenamáhal po míči natáhnout nebo vůbec jakkoli reagovat. Průšvih nastal v případě, že takováhle střela neskončila za čárou, ale třeba na kopačce útočníka, který se tak lacině dostal před prázdnou branku. Nyní už je však tahle potíž za námi a brankář míč buď chytá, anebo alespoň střelu sleduje a kryje odpovídající část branky.

Novinkou je vyhazování míče rukou obloukem do pole, což dřív nešlo. Celkově zůstaly schopnosti strážců svatyně v přirozeně rozumných mezích, nenechají vás lacině na holičkách, ale ani v nich nehledejte spasitele mizerné obrany. Občas udělají kiks, jindy naopak vychytají vyloženou gólovku. Hrají dobře i pozičně a i když je tu možnost s nimi ručně vybíhat, často si sami přijdou k hranici vápna třeba pro přetažený centr.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Útočníci a střelba
Do sestavy hráčů v poli přibyly z taktického pohledu dvě nové pozice. První z nich je Wing Back, což je jakési stažené křídlo, čili hráč, který se snaží při obranné fázi více stahovat. Druhá novinka je Second Striker, který zase plní úlohu při vytváření střeleckých příležitostí. Ona vůbec střelba je celkově zdokonalena a přináší několik novinek. Například když po uvolnění tlačítka pro střelu stisknete R2, hráč kopne placírkou, čehož výsledkem je o něco slabší, ale umístěnější střela. Když naopak stisknete po střele L2, hráč se pokusí o dělovku. A právě tohle dříve hře trochu chybělo a jak je vidět, autoři si toho byli vědomi a vhodně zareagovali. Přibyly i další prvky v ovládání, například delší předkopnutí si míče šikmo do strany při kontaktu s protihráčem. Chytře tak lze obejít obranu a v nezpomaleném tempu se uvolnit. Objevily se i nějaké ty „trademark“ pohyby, čili speciální parádičky, které umí jen vybraní hráči.

Zvětšit zdroj: Archiv  Z dalších novinek...
... vzpomenu třeba možnost zobrazení ukazatele staminy u parametrů hráče během zápasu. Používáte-li radar (a to je v PES prakticky nutnost), potěší možnost si nyní ručně navolit, jakou barvu budou mít hráči na něm zobrazení. Předejdete tak situacím, kdy se mezi sebou mísily puntíky podobných barev a radar se kvůli tomu stal nepřehledný. Trochu se změnil způsob ovládání hráčů při zahrávání přímých kopů, proto doporučuji tuhle oblast prozkoumat a potrénovat. Lépe se teď zobrazuje záznam ukazující ofsajd, kdy žlutá čára indikující místo, kde k postavení mimo hru došlo, v okamžiku přihrávky červeně zabliká.

Krom několika stadionů je novinkou i hra na sněhu, kdy jde hráčům při detailním záběru efektní pára od pusy a hraje se s barevným míčem, který na sněhu lépe kontrastuje. Podstatně se rozšířila už tak bohatá nabídka herních formací a s tím i její výběr, který je nyní rozdělen do dvou fází. Nejprve vyberete rozestavení hráčů, kdy pro vás bude podstatné početní rozvržení obrana-záloha-útok a rozestavení obrany. Poté následuje druhá fáze, kdy vybíráte mezi různými variacemi rozmístění záložníků anebo útoku. Určitě to nepřehlédněte a vyzkoušejte, je to trochu zastrčená, ale užitečná věc. No a užitečná je i nová možnost před zápasem volit zvlášť barvu dresu, trenýrek a štulpnů, čímž předejdete občasným nepříjemnostem v přílišné podobnosti hráčů na trávníku.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Mužstva a licence
Z pohledu mužstev se v PES5 nachází celkem 57 nároďáků, rozdělených do pěti skupin (Evropa A 20 mužstev, Evropa B 12, Afrika 7, Amerika 12, Asie a Oceánie 6). Klubových týmů je celkem 138, zahrnující nejslavnější ligy evropské (anglická, francouzská, německá, italská, holandská, španělská a zbytek světa). Na místě bude uvést, jak je to letos s licencemi, které mají pro řadu hráčů větší význam než hra samotná. Takže situace nakonec vypadá takto: plně licencované jsou tři ligy - italská Serie A, španělská Liga Espaňola a holandská Eredivisie. Krom toho mají licenci týmy, které jste mohli spatřit už v demu – Chelsea a Arsenal. Zbytek je opět tradičně vytvořen podle skutečnosti, pouze chybí oficiální názvy a jména, takže naši Spartu najdete pod označením AC Czech s kapitánem Popochskim :)
Zvětšit zdroj: Archiv
Což o to, situaci s licencováním a tahanicemi okolo něj si dovedu představit, ale na věc bych se podíval trochu jiným pohledem. Když už je situace jaká je, dovedl bych si představit snahu o co nejrozumnější možnost editací sestav, třebas externím editorem, aby si už hráči sami mohli potřebné úpravy provést. Na tomto místě nemohu neuvést fanatika Wolfa z hráčské komunity, který se každoročně stará nejen o zoficiálnění sestav a klubových názvů, ale hru totálně vyladí graficky v podobě skutečných dresů, kopaček, míčů, vlajek – prostě hru posune o několik pater výš. A za to mu patří zcela bezesporu stejný dík jako Konami za hratelnostní herní složku.

Jenže - letos už to vypadalo dost bledě, protože Wolf přišel s rozhodnutím se na mravenčí práci vykašlat. Důvody byly hlavně ty, že Konami každý rok bezdůvodně mění kódování grafiky, navíc vychází několik verzí toho samého fotbalu, datově ovšem nekompatibilní. A tak jeho práci, kterou zná celá komunita a Konami možná nejlíp, paradoxně ztěžují. Poslední zpráva přímo od Wolfa je ale pro nás všechny potěšující. Zvítězilo u něj zapálení pro hru a tak se budeme i letos moci těšit na megapatch, který dodá hře lesk a punc nejvyšší kvality po všech stránkách. Určitě se o něm u nás dozvíte, jakmile bude k dispozici. Už nyní je na světě update (1 MB) upravující jména hráčů, klubů i stadionů do jejich skutečné podoby. Existuje hned ve dvou verzích - po instalaci první nastoupíte s čistým štítem, druhá verze odemyká všechny bonusy PES shopu (soubor nahrajte do adresáře X:\Documents and Settings\Jmeno_Profilu\Konami\Pro Evolution Soccer 5\Save\folder1).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Tréninky
Tak, jak autoři hry zasáhli do vylepšování herní složky hry, opačný přístup zvolili ke zbývajícímu obsahu hry a je to možná místy škoda. Bohaté tréninky jsou skvělou možností se dokonale seznámit s hrou a natrénovat potřebné dovednosti. Bohužel, z minulosti už máme zkušenost, že ne zcela vše je ale zpracováno uživatelsky přítulně a některé tréninky neděláte pouze proto, že mrtvý čas mezi jednotlivými pokusy je zdlouhavý a po pár opakováních to prostě vzdáte. Tohle naneštěstí přetrvalo a celý tréninkový systém zůstal v podstatě nezměněn, i přesto, že by stačilo mnohdy jen maličko.

Obdobně mě mrzí přetrvávající drobnosti jako nemožnost přehrát opakovaný záznam po odpískání. Bonusy jsou rovněž úplně shodné s loňskými, takže žádné překvápko ani v PES shopu nečekejte. Tyto věci se prostě letos do pracovního plánu nevešly a tak budeme muset počkat, zda se něco vyvrbí příští rok, kdy by měla být hra vyrobena s ohledem na nextgen konzole, což teoreticky (i slovy samotných autorů) slibuje mnoho novinek a Zvětšit zdroj: Archiv možností.

V každém případě v trénincích najdete sem tam nějakou novinku anebo trénink na něco, co šlo provádět už dříve, jen k tomu neexistoval oficiální tutorial. Jak je známo, hra krom toho, co je v manuálu uvedeno umí i nějaké ty skryté věci a pokud vás hraní PES5 zajímá, nenechte si ujít online tutorialy na fanouškovském webu pesfan.com. Jsou tam vedle popisů i odkazy na videosekvence s parádičkami a popisem, jak je provádět, najdete tam soupisku skutečných klubů v porovnání s těmi, které jsou uváděny ve hře, návody na střelbu, zahrávání přímých kopů z různých pozic a vzdáleností, atd. atd.

 Master League
Změn se dočkala i Master League (neplést s Ligou Mistrů), kde se například změnil přístup k položce „Regulate Condition“, která odhalí skutečnou aktuální formu jednotlivých hráčů týmu. Dříve bylo potřeba spustit tréninkový zápas, kde se vám pak po chvíli objevil nápis, že je už sledování formy ukončeno. Bohužel to s tím, jak se hráči zrovna při tréninku chovali, nijak nesouviselo. Nyní je to už zpracováno tak, že se žádný trénink nekoná a hra vám automaticky u každého hráče napíše, jak se zrovna cítí. Možnost samostatného tréninku tu samozřejmě je i nadále, pouze tedy nemusíte trénink spouštět když jen chcete zjistit, jak na tom momentálně vaši hráči jsou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Z kosmetických nastavení Master League uvedu volbu pro přehrávání úvodních animací jen před důležitými zápasy. Je to dobrý kompromis, který zbytečně nezdržuje, ale jednou za čas, když o něco jde, si jej rádi vychutnáte a navodí vám soutěžní atmosféru. Vylpešené je pak třeba i zdokonalování hráčů a jejich vývoj, čímž je pilování mladých posil účelnější než dřív. Najdete tu třeba hodně užitečné grafy predikce jejich výkonosti, kdy budou na zenitu anebo zda už je dobré je prodat. Určitě zmíním i připravovanou novinku – fotbalový manažer, na kterém Konami pracují, má vyjít nejprve pro konzoli PS2, a bude spolupracovat s PES5.

 Multiplayer
Jednou z velice očekávaných novinek PES5 je online hra, respektive podstatně vylepšená online hra oproti té, která byla poprvé předvedena v loňském ročníku. Ten dovoloval pouze přímé propojení dvou hráčů na jejich IP adresu s minimem možností, které jinak hra nabízí a se zbytečnými omezeními. Letos by měla být konečně situace lepší, hry má nabízet možnost hry až 4 hráčů najednou a krom zápasů by měly jít hrát i turnaje. Uvidíme, jak jsem již avizoval v úvodu, online hře budeme věnovat samostatný článek. Pro ty, kdo to myslí vážně s hraním online existuje oficiální stránka www.pesrankings.com, kde se půjde zaregistrovat a vést statistiky svých zápasů plus další spoustu věcí, které server, jenž zatím ještě neběží (ale registrovat se už lze), slibuje.

 Závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Vylepšení je ve hře spousta a odráží se na přirozenější hratelnosti a celkovém chování hry. Úplných novinek zase není tolik kolik bychom si jich dovedli představit a určitě každého fandu hry napadne nějaká drobnost, která by vylepšit zasloužila, včetně použití myši v herních menu. Bohužel, neherní stránka herního obsahu se letos příliš neřešila, ale naštěstí to není to úplně nejpodstatnější. S oficialitami se Konami posunulo zase o kus vpřed, nicméně se opět letos spolehneme na Wolfa a jeho tým, jehož megapatch hru neuvěřitelně zkrášlí. Bude-li online hraní vydařené, nastanou vyznavačům PES krásné časy, protože právě v multiplayeru se výborně ukáže, jak kdo umí a v případě PES to platí dvojnásob. Přeji skvělou hru, na DVD v krabici s PES5 ji rozhodně najdete.

Stáhněte si: Demo, Expander, Trailery, Cheaty...

Související články: Recenze PS2 verze PES5, Novinky, Pro Evolution Soccer 4 recenze a tipy #1&#2, Pro Evolution Soccer 3 recenze

 
Mickey Mouse
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru






 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Shrnutím napsaného nelze než prohlásit Pro Evolution Soccer 5 opět za jednoznačného krále virtuálního fotbalu na PC. Jeho singleplayerová část je nyní opět o poznání bohatší a lepší.

Nejnovější články