Pro Evolution Soccer 2014 - recenze
7/10

Pro Evolution Soccer 2014 - recenze

Datum vydání:
19. září 2013

18. 10. 2013 21:00 | Recenze | autor: Petr Poláček |

Šedivé stadióny pookřály novými tribunami, hráče ženou dopředu mnohem větší návštěvy a závěrky fotoaparátů cvakají jako o život. Atmosféra je plná adrenalinu, a sebevědomí hráčů exponenciálně roste, když fandové sborově skandují název klubu. Podívejte se na něj! Tělem naznačil pohyb vlevo, ale zhoupnul se i s míčem na druhou stranu a běží na bránu. Podařilo se mu v souboji tělo na tělo přetlačit obránce a míří sám na bránu. Chystá si kličku, ale na poslední chvíli se rozhodne pro střelu. Pálí a je to …zase vedle.

Dost neuměle jsem se právě nesnažil reprodukovat konkrétní zápas zahraniční ligové soutěže. Do těch několika málo vět jsem se jen snažil ukrýt svědectví o změnách, které PES 2014 přináší oproti předchozím ročníkům. Vesměs k změn k lepšímu, jak si za chvíli povíme. Změn, které z PES po neslaném a nemastném nádechu v minulém roce konečně dělají solidního konkurenta FIFA sérii od Electronic Arts.

Tvůrci v loňském ročníku PES konečně začali s realizací systémových změn, které avizovali několik posledních let, ale vždycky z nich z mnoha důvodů sešlo, když se podařilo uskutečnit v zásadě jen nějaké maličkosti. Letošní PES ale stvrzuje skutečnou snahu dostat sérii na úroveň FIFA, když do hry nasazuje nový FOX Engine, který pohání kupříkladu Metal Gear Solid V. Výsledkem je značný pokrok v celkové prezentaci, což se nejvíce ze všeho odráží na vzhledu stadiónů a méně už na zpracování hráčů samotných.

Atmosféra zápasů je na konto spousty drobných detailů opravdu vynikající, a přestože i hráči přibrali pár důležitých polygonů navíc, pořád to nestačí na konkurenční FIFA hry. Některé známé hráče poznáte, ale pořád vám na nich bude připadat něco divného. Jakoby tu řádil známý syndrom uncanny valley, kdy podobnost virtuální osoby je hodně blízko reálu, ale pořád příliš daleko na to, aby výsledný dojem byl nejenom přirozený, ale hlavně příjemný na pohled. Naštěstí mě to trápí jen v replayích, protože fotbalové hry zásadně hraju v pohledu z výšky a drobné nuance v obličejích čutálistů mi, díky bohu, unikají.

Ty máš ale fyzičku!

Jestliže PES 2014 ještě pořád, navzdory novému enginu, nedosahuje audiovizuálních (komentář Jima Beglina a Jona Championa je tradičně naprosto prkenný, nepřesný a prostě příšerný) kvalit FIFA 14, v oblasti animací všeho druhu se konkurence takřka vyrovnala. Posílením vlivu fyziky na hru a na konto nového systému zvaného M.A.S.S. se hráči v PES 2014 pohybují s míčem i bez něj mnohem přirozeněji, což je logicky podstatné i pro samotnou hru v mnoha situacích - od přebírání míče, přes kličky, až po fyzické střety.

FIFA se spojování předskriptovaných animací zbavuje úspěšně posledních několik let, což hře samozřejmě prospělo, protože je mnohem dynamičtější a zábavnější. Na dojem z hraní PES 2014 to má stejně blahodárný účinek, který se ale může dostavit až po delší době hraní.

Na první pohled tedy poznáte jiné pohyby hráčů a dojde vám, že s hubeným hráčem obránce hromotluka prostě nepřetlačíte, protože hra přenáší atributy hráčů do jejich chování na hřišti. Nejpodstatněji však nové zpracování pohybu hráče ovlivňuje dění na hřišti při využití pokročilejších manévrů jako jsou například kličky s naznačením pohybu na jednu a uskutečněním pohybu na druhou stranu.

Při podobně komplexnějších manévrech, pokud se vám samozřejmě podaří, vás flexibilita pohybových kreací praští do očí. Vzhledem k tomu, že ale k uskutečnění výše popsaného potřebujete zapojit obě dvě analogové páčky a ještě nějaký ten trigger na gamepadu k tomu, je zřejmé, že PES 2014 nehodlá odkrýt své karty jen tak zadarmo. Zvlášť, když FIFA 14 umožňuje skoro srovnatelnou škálu triků také, aniž byste si kvůli tomu museli lámat prsty na ovladači.

...

Kolik umíš kliček, tolikrát jsi fotbalistou

Kdybychom vypočítali všechny dostupné manévry v PES 2014, tak podle mě FIFA 14 na body prohraje. Papírové údaje jsou ale jedna věc, jejich reálný dopad na hru je věc druhá. Dříve panoval názor, že PES hry jsou více simulace, které se prostě musíte naučit ovládat, aby hra dobře vypadala, zatímco FIFA hry byly považovány za více akční a stavěné tak, aby v prvé řadě potěšily oko i méně zkušeného hráče. Dnes už to ale neplatí.

Obě dvě hry využívají de facto shodných systémů (fyzika určuje pohyby a interakci hráčů, balón se chová jako samostatná entita, lze navigovat AI hráče bez míče, aby se zapojili do hry apod.), ale FIFA hry vám v jejich užití kladou díky lépe řešenému ovládání mnohem méně překážek. Komplexita PES 2014 a jeho ovládání začíná působit krapet uměle, a pokud bych mohl tvůrcům radit, v příštích letech by se krom jiného mohli zaměřit na přirozenější (ideálně kontextuálně dle situace na hřišti) provádění všech těch skvělých manévrů, které hra nabízí. A že jich není málo!

Další nová technologie (TrueBall) totiž umožňuje mnohem volnější zacházení s míčem. FIFA 14 se o vylepšení v tomto směru snažila se solidním úspěchem také, ale PES 2014 zvládá práci s míčem o fous lépe, hlavně na zemi. Když se naučíte pracovat s pokročilejšími technikami hry, můžete díky volně se pohybujícímu se míči vytvářet moc hezké akce, které zahrnují nejenom přebírání přihrávek s následným uvolněním, ale i falešné střely či kličky s navazující přihrávkou hráči na křídlo, kterého jste si tam nahnali díky další novince - týmové hře.

Sen o týmové hře

Jednou bych se rád dožil fotbalové AI, která se bude chovat organicky a zvládne analyzovat okamžitou situaci na hřišti. To znamená, AI spoluhráči se nebudou řídit hlavně přednastavenou taktikou, ale vloží do hry element vlastního rozhodnutí, když situace na hřišti s danou taktikou koliduje.

Zatím však chování AI buď nastavíte právě taktikou, které se ale musíte sami přizpůsobit, nebo si budete kolegy hráče komandovat vlastnoručně. Jde o další věc, kterou musíte zvládat krom kontroly míče, takže ji pravděpodobně využijete naplno až po delším tréninku.

Když ale i při běhu po lajně za soustavného odrážení soupeře v boji tělo na tělo zvládnete ještě navíc stiskem tlačítka naběhnout spoluhráče před bránu, kam za chvilku namíří váš centr, budete mít pocit fotbalového poloboha. Ovšem jen do chvíle, než se vám do vaší skvěle organizované hry začne plést zastarale zpracovaná obrana, haprující střety fyzikou ovládaných těl hráčů s autonomním míčem nebo ve výsledku i příliš přesílené posílání hrotových hráčů do brejku.

...

Když nevíš jak, kopni to dopředu

PES 2014 znatelně větším zapojením fyziky nejenom změnil celkový charakter hry, což určitá skupina skalních fanoušků, zvyklých na pomalejší a sofistikovanější tempo, nutně ponese dost těžce. Letošní PES dal kvůli tomu větší prostor i náhodě, což nezřídka vytváří známé trma-vrma situace, kdy se míč odráží nekontrolovatelně od hráčů, takže jej nestíháte zkrotit a v zásadě se snažíte odhadnou, ze kterého konce chumlu vypadne. Jak Martin trefně poznamenal, je to něco na způsob typického obrazu hry v Gambrinus lize, což ale neznamená, že to je reálné. Spíše nepěkně.

Jde sice většinou o krátké situace plné zmatku, ale během zápasů se objevují častěji než by bylo zdrávo. FIFA 14 se jim nezvládá vyhnout také, jak jsem psal v recenzi, ale nesetkáte se s nimi tak často jako právě v PES 2014.

Je to pochopitelná daň za to, že ze hry společně se skriptovanými animacemi zmizela i jistá kontrola, aby k tomu nedocházelo. Minimálně by však tohle zdanění mělo být menší, protože v podobných okamžicích se najednou velmi dobře působící simulace zhroutí do stavu, jenž až příliš připomíná chybu a ne náhodu, která je jinak ve fotbalové simulaci žádaná.

Peklo je, kde srdce je

Podobným „kazišukem“ je ostatně i nový systém Heart, což je jedna ku jedné ekvivalent tzv. Momentum prvku z FIFA her, kde ale tvůrci z EA Canada jeho dopad na hru v posledních ročnících tlumí. Heart znamená, že se do hry promítají nejenom fyzické atributy hráče a jeho tabulkové schopnosti, ale i aktuální nálada, kterou ovlivňuje atmosféra na stadiónu.

V praxi skvěle znějící systém se však občas promění v kočku, která vám právě pokálela drahý koberec a máte chuť jí vší silou odkopnout až někam na Mars (nikdy to ale člověk neudělá, samozřejmě). Fandění nebo naopak bučení fanoušků totiž v řadě okamžiků zvládne z doposavad solidně fungujícího týmu udělat bandu trosek z okresního přeboru, a naopak.

Místo prvku, který hraje druhé housle a dodává zápasům příjemnou nuanci, vám Heart na chvíli vezme z rukou kontrolu nad svěřenci, a udělá z nich budižkničemu nebo supermany. Doposud vydané patche nedokázaly účinky atmosféry zápasu na výkon hráčů utlumit do požadované míry, která by nepřekážela, ale jen přicmrndávala. Zřejmě se na to tvůrci ani nechystají, protože to podle všeho nebude jednoduché. Přitom jde o prvek, který mi dojem ze hry kazí ze všeho nejvíce. Dokonce víc než alibistické zpracování bránění v obecném slova smyslu.

...

Obrana zase chlastala!

PES hry historicky nutí hráče, aby bránili spíše pozičně. Jenže při zapojení fyziky už se střetům nelze vyhnout. Nově tak krom obvyklého pozičního nátlaku nebo skluzu máte možnost do protihráčů v běhu strkat pravou analogovou páčkou, což je fajn, ale nestačí to. Jinak řečeno, dobře sestavený útok při správně zahraných ofenzivních situacích obranu vždy překoná.

Můžete se bránit všemi dostupnými prostředky, kterých je strašně málo, a nepomůže vám to. Tvůrce za vylepšení kombinační a ofenzivní částí systému chválím, ale že si úpravy bránění nechali na další ročníky, nepovažuju ani trochu za moudré rozhodnutí. Obrana je kvůli tomu do značné míry statická a probudit obránce ze spánku poté, co jej útočník obejde, trvá nerealisticky příliš dlouho. I kvůli tomu jsou tak nesmírně efektivní vysunutí dopředu na hrotového útočníka. Klidně i na slepo.

Než mi došlo, že si na tuhle taktiku musím opravdu dávat pozor a nechávat stopera prakticky pořád dost zataženého, dostával jsem od hráčů, kteří už systém prokoukli, v online soubojích spoustu zbytečných gólů. Stejně tak jsem jich spoustu dával proti jiným hráčům, kteří systém ještě neprohlédli a věřili, že prostě vysunovací pasy dopředu jen špatně brání.

Trefujte zařízení, hergot!

Když se nedějí žádné systémové lapsy a prostor na hřišti dostávají schopnosti hráčů, dívá se na PES 2014 opravdu krásně. Ve zpracování a přihrávkách je letošní PES o fous přirozenější než FIFA 14, zejména pokud jdou po zemi nebo nízko nad ní. Přejímání centrů už ale tak krásné a přirozené není. Hráči se při zpracování ve vzduchu musí potýkat s fyzikou míče, což občas vyvolá výše zmíněnou trmu-vrmu. Hezky vypadající hlavičky nebo nůžky, které navíc vyplynou přirozeně ze situace, umí FIFA 14 lépe a je na to konto pestřejší.

Stejné je to se střelbou, ale to už platilo i pro FIFA 13, kde konečně začaly ve větší míře padat přirozeně vypadající góly z dálky. PES se v tomto má ještě dost co zlepšovat, navzdory všem změnám, které tvůrci provedli a týkají se hlavně manuálního zaměřování. Pořád je však mnohem snazší dát gól z akce až do vápna, než ze střely zpoza jeho hranice.

...

Online jako Popelka

Stejně jako v případě FIFA 14 platí, že drtivá většina systémových nešvarů a chyb pozbývá více či méně na významu při hře proti živým protivníků. Pro PES sérii je hra proti AI stále velmi podstatná, na rozdíl od FIFA série, která se už několik let soustředí hlavně na multiplayer. A je to pochopitelné, když nabídka multiplayerových módů v PES 2014 je zkrátka chudá.

Online zápasy a Master League Online jsou sice fajn, ale nepřináší nic extra nového krom proklamovaného vlivu realistického rozpočtu, jehož omezující faktor se de facto rovná nule. Multiplayerové zápasy 11 na 11 živých hráčů teprve prošly betou, a jakkoli jsou fajn, tak nevyváží bohatou multiplayerovou/online nabídku FIFA 14.

Řekněme, že vám stačí hrát rankované zápasy a budovat si svého online avatara, ale kde jsou podle reálu nachystané a pravidelně doplňované zápasy? Kde je ekvivalent Ultimate Team? Kde jsou všechny další prvky, které při hraní FIFA 14 umožňují hrát přesně to, nač má člověk v dané chvíli náladu a čas.

Ani snad nebudu připomínat, že základní multiplayer do hry přidaly až patche a další módy Konami teprve průběžně doplňují. Jakkoli tedy multiplayer sám o sobě funguje, protože síťový kód běží na PC dobře stejně jako matchmaking, a poskytuje radost ze střetu s živým protihráčem, nelze omezenou nabídku herních variant jen tak přehlédnout a dělat, že žádná konkurence neexistuje.

Jak můžeš trénovat, bez licence?

Nemlich to samé platí o licencích, kde Konami dlouhodobě s EA prohrává. Jako koncovému zákazníkovi mi může být jedno, že EA je větší firma s delší tradicí spolupráce s fotbalovými svazy a asociacemi. Šikovná fanouškovská komunita sice absenci reálných názvů a jmen většin evropských i světových klubů a hráčů vyřeší, ale už to vyžaduje aktivitu ze strany hráče. Pokud se sám nepostará, má smůlu. A čím více se fotbalové hry blíží na pohled i pocit hře skutečné, tím více smyšlené názvy vadí. Alespoň mně.

Licence na většinu týmů německé, chilské nebo argentinské ligy je fajn, stejně jako očekávaná přítomnost Ligy mistrů a dalších soutěží UEFA (a jednorázově i týmu jako ManU viz obrázky). Ale kde je zbytek světa? A proč je ve hře z českých týmů jen Sparta Praha, a ne v posledních letech úspěšnější Liberec nebo Plzeň? Na tyto otázky musí odpovědět někdo jiný - mně nezbývá než snít, že dny exkluzivních licencí jednou skončí a reálná jména či názvy všeho fotbalového budou ve FIFA i PES hrách. Do té doby ale bude v této oblasti vítězit FIFA, nedá se svítit.

Ale tak, dobrý to bylo...

Nejenom z tohoto důvodu nakonec FIFA 14 obecně vítězí na PES 2014. Zatímco na hřišti se obě hry díky snaze Konami opět dost přiblížily, aniž by každá z nich ztratila něco ze svých specifik, mimo hřiště nemá agenda EA Sports konkurenci. Přesto týmu vývojářů z Konami tleskám za to, že konečně udělali opravdu razantní krok vpřed a odhodlali se ke změnám, které možná spoustu oddaných fanoušků naštvou, ale ve výsledku jsou k dobrému. PES 2014 konečně vytváří alternativu FIFA sérii, kterou spousta hráčů velmi ráda využije.

PES série definitivně opustila šedou zónu a s novým zevnějškem i vytrénovanými svaly se znovu pouští do boje o fotbalový pohár. Bude to mít proti rozjeté sérii FIFA nesmírně obtížné, ale někde se začít musí.