Autor: Martin Holas Publikováno: 21.října 2005 | Verze hry: finální/anglická PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() Před bezmála třemi roky vyvrhla neznámá firma Wide Games na naše monitory svoji prvotinu Prisoner of War a i přes ne právě jednoznačnou kvalitu se tento titul zaryl do paměťových buněk hráčů nekonvenčním a odvážným pojetím v záplavách anonymních akčních šíleností. Především poměrně originální téma plánování a provedení útěku z koncentračního tábora za 2. světové války u některých hráčů bodovalo. Nyní na to Wide Games navazují další hrou Pilot Down: Behind Enemy Lines, se kterou jim pomohlo britské studio Kuju. Hluboko za nepřátelskou linií Věrni původní idee úniku z velmi prekérní situace tentokrát vývojáři nechali spadnout spojenecké letadlo hluboko nad nepřátelským územím. Po divoké potyčce v oblacích tak americký pilot Bill Foster zůstává v týlu nepřítele a myšlenkami se upíná na jediné - dostat se co nejrychleji do neutrálního Švýcarska. Pochopitelně to nebude tak jednoduché a výletní procházka zimní přírodou vás určitě nečeká. Přátelé neznámo kde, venku se smráká na solidní sněhovou vánici, německými patrolami se okolí jen hemži a co čert nechtěl, zasedlo si na vás německé letecké eso, kapitán Killinger, se svojí elitní gardou. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Pozor na podchlazení Těžko ale budete hrát celou hru kvůli pěkným animacím, a tak se podívejme, co Pilot Down nabízí mimo ně. Lhal bych, kdybych řekl, že je toho úplně málo. Po pádu jste vrženi rovnou do akce a ku pomoci je vám jen několik objevujících se nápověd během první mise. Dozvíte se mimo jiné o několika zajímavých aspektech, kterými použitý herní systém oplývá. Tím prvním, který vás bude trápit od začátku do konce Fosterovy cesty, je jakýsi měřič stupně podchlazení. Kdykoliv jste vystaveni nepříznivým vnějším vlivům jako je déšť, studená voda, sníh (a během hry na příznivé vlivy prakticky nenarazíte), stupnice sama sebe pomalu ukrajuje a jakmile se ukrojí úplně, začne si brát svoji daň i ze sousedního ukazatele zdraví. Ohřát se samozřejmě můžete na takticky rozmístěných bodech (krb v domě, hořící barel uprostřed nepřátelského tábora), což vás nutí být neustále v pohybu a pokud možno se nikde příliš nezdržovat. Celkově považuji toto řešení za zajímavou a rozhodně i zábavnější alternativu k obyčejnému časovému limitu, který by mise ohraničoval. ![]() ![]() ![]() Druhou zajímavostí, na kterou během postupu hrou narazíte, je jakási symbolická přítomnost RPG prvků. Za úspěšné plnění povinných i nepovinných úkolů získáváte zkušenostní body, za které po každé misi dostanete možnost vylepšit si jednu z vlastností vašeho charakteru. Těch je ostatně na výběr solidní řádka. Najdete tu "překvapivě" schopnost manipulace s různými druhy zbraní, ale i zajímavější kousky jako plížení nebo tiché zabíjení pomocí smrtícího chvatu. Zabíjíme potichu ![]() Po taktické stránce je Pilot Down vybaven vcelku slušně, bohužel, jak už jsem zmínil, hra vás nenutí většiny možností využít. Dokonce i na začátku hry velmi používaný stealth kill, tj. uškrcení nic netušící německé hlídky holýma rukama, s nástupem střelných zbraní ztrácí na atraktivnosti a když jej použijete, tak prakticky jen z touhy narušit stereotypní zvuk tlumiče pistole. Tajným zabitím výčet možností hry ale nekončí. Můžete se bez ostychu plížit, lákat stráže na cigarety nebo klepání do zdi, zabité nepřátele uklízet do bezpečí,... vše opět využijí pouze ti z vás, kteří si budou chtít užít tichého boje za každou cenu. Ovládání hry je zpracováno ve znatelně konzolovém duchu (hra vyšla souběžně i pro PS2/Xbox), koncipovaném spíše pro gamepad než kombinaci klávesnice a myši. Oko zarytého PCčkáře zcela jistě objeví věci, které by šly vyřešit daleko lépe, ale naštěstí se dá zvyknout na ledasco. Pozitivnímu dojmu více než napomáhá velmi dobře zvládnutá práce s kamerou, díky které se nestává, že by obraz ujížděl do prapodivných úhlů v těch nejnevhodnějších okamžicích. ![]() ![]() ![]() Broučkiáda V případě, že by vše, co jsem zatím popsal, fungovalo, měli bychom co do činění s v mnoha ohledech zábavnou, i když nepříliš originální a zapamatovatelnou střílečkou. Autoři se se svou prací a optimalizací kódu ovšem nepárali a hrou prostupuje řada velmi nepříjemných bugů. Na jednom ze strojů, na kterých jsem Pilot Down testoval, hra sveřepě odmítala detekovat myš a nezbývalo tudíž než se spolehnout na nucenou improvizaci v podobě gamepadu. Na dalším docházelo za určitých okolností k totálnímu zpomalování hry. Až na třetí zvolené konfiguraci vše pracovalo bez problému, pominu-li občasné padání do operačního systému (které ve spojení s nemožností ukládání hry v průběhu misí vykouzlilo na mém obličeji nepěkný výraz mučedníka v posledním tažení :-) ![]() Pokud už budete mít to štěstí a hrou proplujete bez výše zmíněných problémů technického rázu, čekají na vás další a další smrtící chyby. K těm největším řadím například komický výpadek AI, kdy nepřátelé zamrzli na svých postech a nereagovali na sebesilnější podněty. Umělá inteligence ostatně vůbec nepatří k silným stránkám tohoto titulu. Pravidelně budete svědky situací, kdy německá hlídka bez známek podivu projde kolem mrtvol svých spolubojovníků nebo nedbá zuřivého štěkání samopalu o pár metrů dále. Veškerá obtížnost soubojů s nacistickými pohlaváry pak spočívá v jejich krčení se za překážkou a výstřelech v pravidelných intervalech. Ruku v ruce s tímto kráčí jednoduché technické zpracování, které na každém kroku připomíná, že hra byla od počátku koncipována multiplatformově a že původně měla vyjít už v roce 2003. Speciálních efektů nebo lokací, které by stály za zmínku, tu mnoho nenaleznete. Proslovům, že jednoduchost grafiky byla zvolena záměrně vzhledem ke komixovějšímu tónu hry, se dá jen zasmát, vždyť i takový styl může být honosnou grafickou podívanou (viz např. X-Men Legends 2, i když to je přece jen z jiného soudku). ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zvuky se nesou v linii čistého průměru. Pušky střílejí, tlumiče bafají, děla burácejí, roury rourácejí… Nic překvapivého či ohromujícího. Hudba taktéž vhodně na pozadí doplňuje dění na obrazovce. Nikterak neruší ani není otravná, orgastické výlevy nad nebetyčnou kvalitou vás každopádně nečekají. Poslední kulka ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, píše i pro Gamestar; studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |