MotorStorm - mega-recenze
9/10
zdroj: Archiv
Recenze

MotorStorm - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 3. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Ohlušující burácení motorů se prodírá oponou z bláta a špíny... Startují závody agresivních vozidel, motorek nebo tahačů na nejbláznivějších tratích světa napříč skalnatým údolím aneb nejlepší hra současnosti pro PS3.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 19.března 2007
Verze hry: review-evropská/PS3
Doba recenzování: pár dnů


Obrázek zdroj: Archiv MotorStorm je návyková záležitost jako droga. Jakmile ho jednou okusíte, musíte hrát stále víc a víc, až dostanete křeče do prstu od neustálého používání nitra. Jen málokdy začínám chválou, ale tady je na místě. Divoké offroad závody bez pravidel se snaží vecpat někde mezi FlatOut a Burnout. Z obou her něco mají, ale současně přináší i vlastní pohled na věc. Tvůrci z Evolution Studios tady uplatnili poznatky z rallye série WRC (PS2) a na výsledné kvalitě jejich nového titulu je to znát.

Vzhůru do skal
Předlohou ke ztvárnění všech tratí ve hře se stalo americké údolí Monument Valley, které je tak proslavené svými zkorodovanými pozůstatky skalních masivů. Mohlo by se zdát, že jedno prostředí, ke všemu pouštní, nenabídne dobrou variabilitu tratí. Sám jsem se toho bál, ale byl jsem příjemně překvapen, jak obstojně si s tím grafici a designéři poradili.

Každá trať má své unikátní pasáže – jednou jsou to skalnaté srázy, podruhé blátivé koryto, potřetí spousta nájezdových ramp. Podle jména se je rozlišovat asi nenaučíte, ale jakmile se objevíte na startu, hned si uvědomíte, co vás čeká. Oblíbil jsem si zejména výborně navržený skalnatý okruh Rain God Mesa, kde asi nejčastěji dochází k dramatickým pádům do hlubin, protože valnou část tratě se pohybujete na okraji propasti. Stačí se však naučit znát zrádné úseky a pak už si budete zběsilou jízdu dokonale vychutnávat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Mnohem horší je to však s celkovým počtem tratí. K dispozici je totiž pouhých osm okruhů a to je přeci jen hodně nízké číslo. Problémem také je, že tvůrci vás stihnou se všemi tratěmi seznámit už v první čtvrtině singleplayeru a pak už se vše stále dokola opakuje. O jakous takous obměnu se snaží změna nasvícení nebo noční provedení, ale příliš to nepomáhá. Noc také není dvakrát temná, jezdí se bez světel a pro mě postrádá potřebné kouzlo, kde by se v krajině křižovaly kužely reflektorů.

Festival startuje
Stylové menu s davy jásajících fanoušků na koncertu rockové kapely dává předtuchu toho, co se na vás chystá, jakmile v pozadí proletí vrak hořícího auta. Hudební doprovod tvoří licencované skladby více či méně známých kapel, mezi nimi i výborné Nirvany. Položkou Play se dostanete k samotným závodům, které tvoří jedenadvacet festivalů, na které postupně získáváte vstupenky.

Každá vstupenka znamená minimálně jeden, maximálně čtyři závody a cílem je dojet na stupních vítězů, jinak se nekvalifikujete. Za to dostáváte body, které se vám sčítají a na jejich výši záleží, který další festival se odemkne. Festivaly jsou také rozděleny do čtyř levelů podle obtížnosti a některé vyžadují, aby jste předchozí úroveň kompletně dohráli nejhůře na prvním nebo druhém místě. Mimo to se odemykají i další vozidla do závodů.

K dispozici je celkem sedm závodních tříd (Bike, ATV, Buggy, Rally Car, Racing Truck, Mud Plugger, Big Rig), ale jen málokdy máte na výběr. Většinou jste postaveni před hotovou věc a s čím se pojede je předem určeno. Vyzkoušíte si tak každé vozidlo nebo motocykl, ale občas mě zamrzelo, že mi hra nedává více možností experimentovat s výběrem techniky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Před závodem si zvolíte přesnou podobu stroje, přičemž na začátku jsou k dispozici tři varianty ve třech barevných úpravách. Nepochopím, proč mě v menu neinformují o tom, jaký má vozidlo výkon, jaká je jeho prostupnost terénem atd.? Výběr vozidla v dané třídě tak ovlivňuje jen estetickou stránku a to je určitě veliká škoda. K uzoufání je rovněž příšerně pomalé načítání jednotlivých modelů, což snad nemá jinde obdoby. Vlastní loading lokací je však výrazně rychlejší – další postřehnutelná změna oproti demoverzi (dojmy).

Zuby, nehty…
Všechny závody se jedou na tři kola, během nichž se musíte probít pelotonem houževnatých soupeřů a udržet se na jejich čele. Vynikající design tratí jsme vzpomínali již v dojmech. Promyšlená spleť klikatících se cestiček různých kvalit a povrchů ovlivňuje chování vozidel a dokonalé obeznámení se s tratí je základním předpokladem k úspěchu. Spíše bych dodal, že je to nutnost. Několikrát se mi stalo, že jsem jel stejnou trať třeba popáté a pokaždé jsem objevil nějakou zkratku nebo další trik, jak ujet ostatním.

Jízdní model je arkádový, ale rozdíly v chování vozidel jsou více než patrné. S rychlým a hbitým motocyklem sice dosáhnete nejvyšší rychlosti, ale i sebenepatrnější šťouchnutí vás pošle k zemi. Také obtížnější terén, zejména bláto, není optimální volbou pro lehké jednostopé vozidlo. Na blátě je jako doma Mud Plugger, který díky svým velkým kolům s hrubým dezénem snadno projede prakticky čímkoliv. Ještě větší průchodnost terénem mají náklaďáky, které ochotně převálcují vše, co jim stojí v cestě. Nerozumí si však s kaskadérskými rampami a většina pokusů o podobné zkrácení tratě vede k haváriím. Ve finále to tedy znamená, že permanentně laborujete nad tím, které vozidlo je optimální pro danou trať, případně kterou z cest zvolit, abyste strávili co nejvíce času na nejvhodnějším povrchu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ovládání je obvyklým standardem závodních her, tedy pohodlné a zažité. Dal bych jen přednost možnosti přesunout si ovládání nitra na jiné tlačítko. Modrý křížek mi nevyhovoval – palec mě po čase opravdu bolel a mým dlaním by seděl spíše zelený trojúhelník. Hra však nabízí pouze předdefinovaná nastavení, která tohle neřeší. Malý posun jsem zaznamenal u ovládání motion senzorem, které je teď trochu sympatičtější, nicméně stále to není ekvivalent ke klasickému analogovému způsobu. Pořád se budete více trápit než skutečně hrát.

…až do úplného konce
Když jsem začal testovat evropskou verzi hry, přepadlo mě na chvíli zklamání, že se toho až tak moc nezměnilo. Jistě, přibyl nám slibovaný multiplayer, ale jinak je hra obdobou své japonské verze z Vánoc. Dílčí, na první pohled neregistrovatelné rozdíly tu ovšem jsou. Jedním z nich je umělá inteligence. V dojmech jsem si stěžoval, že se moc nezávodí a že by chtělo přidat na agresivitě AI řidičů. To se mi bezezbytku vyplnilo, protože co na vás čeká teď, to se jen tak nevidí.

V MotorStormu se totiž bojuje o každý centimetr a žádný nedostanete zadarmo. Soupeři jedou na plný plyn, narážejí do vás, bez okolků vás sestřelí nebo vyprovodí do bezedné propasti vztyčeným prostředníkem. V agresivní bezohledné jízdě vynikají zejména řidiči kamionů vědomi si své váhové převahy. Zcela záměrně vás rozšrotují kdykoliv jim k tomu dáte příležitost. Budete proklínat stále tytéž situace, kdy kvůli vlastní hloupé a zbytečné chybě přijdete o vítězství na dohled šachovnicovému praporku. Na místě, které jste stokrát projeli bez problémů, lehce ťuknete do vyčnívající skály a už letíte jako na kolotoči. A budete zbožňovat okamžiky, kdy se rvete o vítězství do posledních metrů trati a nakonec o ten pověstný centimetr zvítězíte. Ta neustálá potřeba rychlosti, nutnost jet na hranici možností na okraji propasti a s rizikem exploze motoru, to je přesně to, co dělá tuhle hru tak výjimečnou.

Mistrem se tu stane ten, kdo se naučí optimálně využívat zátah nitra. Výkon je neomezený, ale motor nevydrží vysoké zahřívání, které je spojeno s jeho účinkem. Musíte si tedy pohlídat ukazatel v levém dolním rohu obrazovky, případně natrénovat sluch na výstražné znamení, které ovšem není příliš patrné a v ohlušujícím řevu ostatních aut snadno zanikne. Pokud to přeženete, motor exploduje a vám nezbude nic jiného, než počkat na restart.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Explodující motor se dá velmi šikovně využít v závodu, zejména v jeho závěru. Asi třikrát jsem zvítězil právě tímto stylem, kdy jsem záměrně nechal vybuchnout vozidlo a následná tlaková vlna mě vymrštila vpřed. Hra totiž nehlídá pozici vozidla, ale jezdce a pokud proletíte cílovou bránou, můžete vyhrát, protože je to nejrychlejší způsob, jak se dostat před soupeře. Jediné, co potřebujete, je naučit se tenhle trik správně načasovat.

Drobné nedostatky
Během asi dvanácti hodin hraní jsem se setkal s několika menšími chybami, které vás mohou překvapit. Ta nejpodivnější je náhodná ztráta ovládání, ke které došlo celkem třikrát. Stalo se to vždy po použití nitra - s vozidlem najednou nešlo zatočit a nitro zůstalo aktivní, přestože jsem tlačítko nedržel. Nemohl jsem nic dělat do té doby, než auto někde narazilo. Teprve poté jsem nad ním získal zpět kontrolu.

Občas se také stane, že hra vás po nehodě umístí na konec závodního pole, klidně několik stovek metrů před místo, kde jste před chvílí skončili. To opravdu naštve, protože v normálních případech pokračujete zhruba ze stejné pozice. V menších kaňonech je zase nepříjemné, když se na vás nalepí velký náklaďák. Pokud řídíte ze třetího pohledu, jeho přední kabina vám zakryje výhled, takže prakticky nic nevidíte. Je to opravdu hloupá chyba, která šla snadno eliminovat třeba zprůhledněním objektu.

Posledním problémem, který stojí za zmínku, je jinak velmi efektní ničení vozidel. Vozidla prakticky pokaždé explodují a jen málo nehod se bez exploze obejde. I docela malé ťuknutí do skály nebo nevinné a pomalé převalení se na bok způsobí, že vozidlo explodujete. V kontextu k popisované mini havárii to působí doslova jako pěst na oko. Exploze nebylo nutné tak často používat a určitě by bylo zajímavější více ukazovat prosté krčení plechů nebo odpadávání součástek.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Nefalšovaná next-gen grafika
Budu se opakovat, když znovu napíšu, že MotorStorm je nejlepší současná ukázka možností PS3. Je to totiž pravda a nic lepšího momentálně vidět nemůžete. Vzhled hry je však do určité míry kompromisem použitých technologií, protože všechno úplně bezvadné není.

Grafika exceluje kvalitními modely aut, ostrými texturami a parádním nasvícením. Mimo to máte opravdu obrovský dohled, zaznamenáte slušnou destrukci objektů ve scéně nebo deformaci povrchu blátivých koryt. Vozidlo skutečně zanechává plastickou stopu, ačkoliv je na škodu, že to vývojáři nedokáží moc dobře prodat. Tratě jsou už před závodem tak rozježděné, že tvorbu nových stop nepostřehnete – já jsem se na to zaměřil, zastavil jsem a jezdil dokola, přičemž jsem sledoval, co se vlastně děje.

Tohle všechno vypadá moc hezky a nadchne většinu hráčů. Když se však zaměříte na dílčí detaily, uvidíte, kde vývojáři šetřili. Kupříkladu reflexe aut – dnes jsou standardem realtime odrazy okolí, ale v MotorStormu používají předpočítanou Environment mapu, kterou měla už ve své době třeba klasika Colin McRae Rally 2. Nepovedly se ani zubaté, blikající stíny, které nejlépe deklarují, jak málo výkonu programátorům zbylo. Obyčejná shadow mapa nemůže dnes konkurovat technologii reálných soft shadows, navíc když kvalita ditheringu/blurování ani zdaleka neodpovídá rozlišení. Asi nemusím dodávat, že právě takovými ústupky se šetří výkon tam, kde ho není nazbyt. A občasné výpadky v jinak stabilním frameratu mi dávají za pravdu, že už nebylo odkud brát.

Popisované potíže ovšem nemusíme nutně přičítat na vrub výkonu PS3. Je spíše pravděpodobné, že zkrocení Cellu je obtížnější, než Sony kdysi slíbila. MotorStorm i tak svým provedením určitě vyčnívá z řady podobných projektů a ve své podstatě ani nemá plnohodnotnou konkurenci.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Těsně před cílem
Offroadové závody MotorStorm lze hodnotit veskrze pozitivně. Je to zdaleka nejlepší launch hra pro PS3, která nabízí neotřelé téma (byť je tu zmíněná podobnost zejména se hrou FlatOut), hezkou grafiku, zábavnou fyziku a bezproblémové ovládání. Upozornil bych především na stále populárnější spojení realistického, uvěřitelného ztvárnění a nereálných, avšak zábavných fyzikálních zákonů. Kombinace různých tříd vozidel, variabilních cest vedoucích k cíli a agresivního chování soupeřů bude velkým lákadlem, které ještě znásobuje povedený multiplayer pro dvanáct hráčů, kde máte i větší svobodu výběru. Ten ostatně hraje prim, podle ohlasu mnoha lidí, a odsouvá do pozadí kratší hru pro jednoho hráče, i když možnosti nastavení jsou jen základní. Proč tu také není nějaká časovka, eliminační mód, možnost vytvořit si vlastní závod výběrem soupeřů, na to nenajdete rozumnou odpověď.

Zvětšit zdroj: Archiv Právě zbytečně omezená nabídka singleplayeru a pouhopouhých osm tratí je největším nedostatkem hry. Drobné technické chybky odpustíte, protože hratelnost je na tak vysoké úrovni, že rádi přimhouříte oko. Ale neubráníte se stereotypu a fenoménu „déjŕ vu“, když již po desáté pojedete ten samý závod. Mě také překvapilo, že po technické stránce jede MotorStorm skutečně na hraně, což dokládají občasné problémy s frameratem. Není to nic dramatického, ale opravdu jsem je nečekal. Předpokládal jsem, že to vývojáři ještě vyladí. Dobrou vizitkou také není fakt, že hra postrádá offline multiplayer, tedy možnost zahrát si třeba s kamarádem přes split screen, což je u obdobných konzolových her samozřejmostí.

Každopádně - ať končíme optimisticky, pokud máte rádi závody, pak MotorStorm nesmí chybět ve vašem výběru her, které si pořídíte s PS3. A pro hráče, kteří propadli FlatOutu, je to naprostá povinnost, protože tuhle hru budou zbožňovat ještě daleko víc.


Stáhněte si: Videa, Trailer...

Související články: Dojmy z dema, Novinky...

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým






 
 
Ivan Kratochvíl

Verdikt:

Výborné offroad závody, které nejlépe vystihuje spojení zběsilá rychlost, divoké bouračky a maximální adrenalin. Už dlouho jsem neviděl závodní hru, kde se na posledních sto metrech můžete dostat z šestého místa na první a vyhrát o dvě setiny sekundy. Tahle hra by si nepochybně zasloužila jít přes devadesát procent, ale chudá nabídka tratí a jednoduchý koncept singleplayeru sráží všechno ostatní. Potenciál této hry je určitě obrovský, ale nebyl bezezbytku využit. Jinak k dokonalosti opravdu mnoho nechybělo.

Nejnovější články