Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 19.března 2007 | Verze hry: review-evropská/PS3 Doba recenzování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() Stylové menu s davy jásajících fanoušků na koncertu rockové kapely dává předtuchu toho, co se na vás chystá, jakmile v pozadí proletí vrak hořícího auta. Hudební doprovod tvoří licencované skladby více či méně známých kapel, mezi nimi i výborné Nirvany. Položkou Play se dostanete k samotným závodům, které tvoří jedenadvacet festivalů, na které postupně získáváte vstupenky. Každá vstupenka znamená minimálně jeden, maximálně čtyři závody a cílem je dojet na stupních vítězů, jinak se nekvalifikujete. Za to dostáváte body, které se vám sčítají a na jejich výši záleží, který další festival se odemkne. Festivaly jsou také rozděleny do čtyř levelů podle obtížnosti a některé vyžadují, aby jste předchozí úroveň kompletně dohráli nejhůře na prvním nebo druhém místě. Mimo to se odemykají i další vozidla do závodů. K dispozici je celkem sedm závodních tříd (Bike, ATV, Buggy, Rally Car, Racing Truck, Mud Plugger, Big Rig), ale jen málokdy máte na výběr. Většinou jste postaveni před hotovou věc a s čím se pojede je předem určeno. Vyzkoušíte si tak každé vozidlo nebo motocykl, ale občas mě zamrzelo, že mi hra nedává více možností experimentovat s výběrem techniky. ![]() ![]() ![]() Před závodem si zvolíte přesnou podobu stroje, přičemž na začátku jsou k dispozici tři varianty ve třech barevných úpravách. Nepochopím, proč mě v menu neinformují o tom, jaký má vozidlo výkon, jaká je jeho prostupnost terénem atd.? Výběr vozidla v dané třídě tak ovlivňuje jen estetickou stránku a to je určitě veliká škoda. K uzoufání je rovněž příšerně pomalé načítání jednotlivých modelů, což snad nemá jinde obdoby. Vlastní loading lokací je však výrazně rychlejší – další postřehnutelná změna oproti demoverzi (dojmy). Zuby, nehty… Všechny závody se jedou na tři kola, během nichž se musíte probít pelotonem houževnatých soupeřů a udržet se na jejich čele. Vynikající design tratí jsme vzpomínali již v dojmech. Promyšlená spleť klikatících se cestiček různých kvalit a povrchů ovlivňuje chování vozidel a dokonalé obeznámení se s tratí je základním předpokladem k úspěchu. Spíše bych dodal, že je to nutnost. Několikrát se mi stalo, že jsem jel stejnou trať třeba popáté a pokaždé jsem objevil nějakou zkratku nebo další trik, jak ujet ostatním. Jízdní model je arkádový, ale rozdíly v chování vozidel jsou více než patrné. S rychlým a hbitým motocyklem sice dosáhnete nejvyšší rychlosti, ale i sebenepatrnější šťouchnutí vás pošle k zemi. Také obtížnější terén, zejména bláto, není optimální volbou pro lehké jednostopé vozidlo. Na blátě je jako doma Mud Plugger, který díky svým velkým kolům s hrubým dezénem snadno projede prakticky čímkoliv. Ještě větší průchodnost terénem mají náklaďáky, které ochotně převálcují vše, co jim stojí v cestě. Nerozumí si však s kaskadérskými rampami a většina pokusů o podobné zkrácení tratě vede k haváriím. Ve finále to tedy znamená, že permanentně laborujete nad tím, které vozidlo je optimální pro danou trať, případně kterou z cest zvolit, abyste strávili co nejvíce času na nejvhodnějším povrchu. ![]() ![]() ![]() Ovládání je obvyklým standardem závodních her, tedy pohodlné a zažité. Dal bych jen přednost možnosti přesunout si ovládání nitra na jiné tlačítko. Modrý křížek mi nevyhovoval – palec mě po čase opravdu bolel a mým dlaním by seděl spíše zelený trojúhelník. Hra však nabízí pouze předdefinovaná nastavení, která tohle neřeší. Malý posun jsem zaznamenal u ovládání motion senzorem, které je teď trochu sympatičtější, nicméně stále to není ekvivalent ke klasickému analogovému způsobu. Pořád se budete více trápit než skutečně hrát. …až do úplného konce ![]() ![]() ![]() Drobné nedostatky ![]() ![]() ![]() Nefalšovaná next-gen grafika Budu se opakovat, když znovu napíšu, že MotorStorm je nejlepší současná ukázka možností PS3. Je to totiž pravda a nic lepšího momentálně vidět nemůžete. Vzhled hry je však do určité míry kompromisem použitých technologií, protože všechno úplně bezvadné není. Grafika exceluje kvalitními modely aut, ostrými texturami a parádním nasvícením. Mimo to máte opravdu obrovský dohled, zaznamenáte slušnou destrukci objektů ve scéně nebo deformaci povrchu blátivých koryt. Vozidlo skutečně zanechává plastickou stopu, ačkoliv je na škodu, že to vývojáři nedokáží moc dobře prodat. Tratě jsou už před závodem tak rozježděné, že tvorbu nových stop nepostřehnete – já jsem se na to zaměřil, zastavil jsem a jezdil dokola, přičemž jsem sledoval, co se vlastně děje. Tohle všechno vypadá moc hezky a nadchne většinu hráčů. Když se však zaměříte na dílčí detaily, uvidíte, kde vývojáři šetřili. Kupříkladu reflexe aut – dnes jsou standardem realtime odrazy okolí, ale v MotorStormu používají předpočítanou Environment mapu, kterou měla už ve své době třeba klasika Colin McRae Rally 2. Nepovedly se ani zubaté, blikající stíny, které nejlépe deklarují, jak málo výkonu programátorům zbylo. Obyčejná shadow mapa nemůže dnes konkurovat technologii reálných soft shadows, navíc když kvalita ditheringu/blurování ani zdaleka neodpovídá rozlišení. Asi nemusím dodávat, že právě takovými ústupky se šetří výkon tam, kde ho není nazbyt. A občasné výpadky v jinak stabilním frameratu mi dávají za pravdu, že už nebylo odkud brát. Popisované potíže ovšem nemusíme nutně přičítat na vrub výkonu PS3. Je spíše pravděpodobné, že zkrocení Cellu je obtížnější, než Sony kdysi slíbila. MotorStorm i tak svým provedením určitě vyčnívá z řady podobných projektů a ve své podstatě ani nemá plnohodnotnou konkurenci. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Těsně před cílem Offroadové závody MotorStorm lze hodnotit veskrze pozitivně. Je to zdaleka nejlepší launch hra pro PS3, která nabízí neotřelé téma (byť je tu zmíněná podobnost zejména se hrou FlatOut), hezkou grafiku, zábavnou fyziku a bezproblémové ovládání. Upozornil bych především na stále populárnější spojení realistického, uvěřitelného ztvárnění a nereálných, avšak zábavných fyzikálních zákonů. Kombinace různých tříd vozidel, variabilních cest vedoucích k cíli a agresivního chování soupeřů bude velkým lákadlem, které ještě znásobuje povedený multiplayer pro dvanáct hráčů, kde máte i větší svobodu výběru. Ten ostatně hraje prim, podle ohlasu mnoha lidí, a odsouvá do pozadí kratší hru pro jednoho hráče, i když možnosti nastavení jsou jen základní. Proč tu také není nějaká časovka, eliminační mód, možnost vytvořit si vlastní závod výběrem soupeřů, na to nenajdete rozumnou odpověď. ![]() Každopádně - ať končíme optimisticky, pokud máte rádi závody, pak MotorStorm nesmí chybět ve vašem výběru her, které si pořídíte s PS3. A pro hráče, kteří propadli FlatOutu, je to naprostá povinnost, protože tuhle hru budou zbožňovat ještě daleko víc. Stáhněte si: Videa, Trailer... Související články: Dojmy z dema, Novinky... |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |