Autor: Mart Publikováno: 9.června 2006 |
![]() Po vystoupení v Metal Gear Solid 3: Snake Eater se na PS2 vrací předělávka s podtitulem Subsistence, nabízející nový pohled na tohle zajímavé stealth dobrodružství. Vedle něj jsou dále k dispozici i lákavé bonusy, mezi nimiž je na předním místě online podpora. Konami zkrátka zdárně pokračují ve stopách svých dřívějších nápadů, kdy se každý díl v rámci MGS univerza ještě minimálně jednou protočil herním trhem při své reinkarnaci přinášející zpravidla hodnotná vylepšení (viz MGS2: Substance na PC). A návrat je to vpravdě velkolepý - bez velkého přehánění ;-) Nový Snake se starými fintami V Subsistence zůstalo vše více méně při starém jako v MGS3: Snake Eater (recenze). Ještě než pokročím k vysvětlení obratu "více méně", malá rekapitulace: jde o komplexní third-person stealth akci, jejíž jádro tvoří sólo výstup jediného muže s kódovým označením Snake, který se zdejšími, převážně exteriérovými obrazy musí proplížit a probojovat do smutného finále. Kde na něj čeká prominentní ruský vědec a Metal Gear, výtvor jeho geniální mysli, revoluční bitevní stroj, jenž by mohl zvrátit poměr sil na frontě, kterou jasně vymezila studená válka z druhé poloviny dvacátého století. Vašimi soupeři budou zejména anonymní ruští vojáci, ale také nepřátelské prostředí, kde se vyjma občasných pastí musíte mít na pozoru i před nebezpečnou faunou. Kam patří jedovatí hadi či krokodýli. Obé se však dá lovit a následně jíst, přičemž tahle zajímavá featurka bude dosti důležitá pro udržení vaší maličkosti v optimální kondici. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jestliže si tohle představení chcete pořádně užít a jít do toho opravdu hardcore, máte zde obtížnost, při níž vaše snažení končí tehdy, jakmile vás hlídkující stráže byť jen spatří. Což znovu dokresluje motiv, že i tentokráte lze MGS dohrát bez toho, že byste měli ruce od krve. Samozřejmě vyjma bossů, nebo Bosse? Tím jsme se pomalu dostali ke kapitole, co že je v téhle dvoudiskové edici vlastně nového. Disc 1: Subsistence Na prvním DVD se nachází hlavní singleplayerová kampaň více méně v těch samých intencích, jak ji znáte ze Snake Eater. Nechybí položka Demo Theater, kde si lze vybrat a znovu shlédnout jednu z mnoha nehratelných sekvencí, které ve hře spolu dotvářejí zajímavé příběhové pozadí, jemuž dominuje perfektní dabing a střih. Padlo-li v řádcích o pár řádků výše opětovně ono sousloví "více méně", hodí se konečně zmínit, co se tím myslí. Kamera. Kamera, klapka, MGS3 podruhé… Ve Snake Eater, jakkoliv povedeném herním vystoupení, jste mohli býti docela frustrováni kamerou nabízející pohled vesměs šikmo shůry (trademark série), který vám výrazně ztěžoval celkový přehled o dění, tím spíše, že byl vypuštěn obvyklý radar informující o postavení nepřátel. Takže jste se neustále museli přepínat do first-person perspektivy (v níž se nelze pohybovat), eventuálně využívat dostupné diagnostické nástroje informující o pohybu či hluku ve vašem blízkém okolí. ![]() ![]() ![]() Tedy ne, že by tyhle momenty v Subsistence snad nebyly využity, ale tentokráte jsou jen onou pomyslnou třešničkou na dortu, neboť tvůrci vám skrze Options dali na výběr. Jestli si to znovu zahrajete s původním kamerovým nahlížením, nebo zvolíte mnohem vstřícnější third-person režim, kdy máte kameru umístěnou klasicky za zády a lze s ní provádět i tolik potřebné manévry, abyste byli v obraze, ehm, takříkajíc v obraze. Zdá se to možná neuvěřitelné, ale díky téhle "maličkosti", která asi nejvýrazněji odlišuje singleplayerový mód Subsistence od toho předchozího ve Snake Eater, se z tohoto dobrodružství stává úplně nová hra. V tomhle kamerovém podání pak nejenom, že před sebou máme zdaleka nejlepší díl v rámci série, ale současně jeden z nejlepších herních kousků napříč všemi dostupnými platformami. MGS3: Subsistence slibuje být představením, kde náhle zapomenete na všechny zbývající neduhy, kam patří toporné rozpohybování postav, jež má motion-capturing vojenské přehlídky, nebo poněkud problematické střílení ve third-person. To jenom pro pořádek, abych nebyl obviněn z nekritického nadržování. Nicméně pozor, tím tahle herní kapitola nekončí. Ani zdaleka! Disc 2: Persistence Na druhém disku se totiž dočkáte hotové smrště novinek. Přehlédnu legrační mód Snake vs Monkey, kde provádíte "odchyt" opičáků ze hry Ape Escape v lokacích z MGS3. Přehlédnu velkomyslně také Duel, kde se lze utkat s vámi vybraným bossem z tohoto dílu. Tahle benevolence má své opodstatnění, přichází totiž další trumf, jímž je zbrusu nový online režim, na kterém si Konami zkoušejí půdu pro své budoucí herní příspěvky. Nový multiplayer Online režim nabízí podporu až pro osm hráčů a vyjma týmových bitev, které nabízejí klasické Capture the Flag (resp. Frog :-), Deathmatch a Rescue (obrana základny, resp. chránění legračního modelu uvnitř), je pamatováno taktéž na nápad, který by se dal klasifikovat jako Snake proti všem. Ostatní hráči, co zde jsou na pozicích stráží, musí hlídat citlivý mikrofilm, který chce Snake ukrást. Jsou však výrazně handicapovaní - ve stylu singleplayerové kampaně. Snake více vydrží, v soubojích má výrazné bonusy (např. jeho útok tváří v tvář rezultuje v okamžité a dlouhotrvající omráčení protivníka) a díky kamufláži může být zcela neviditelný. Online mód nabízí některé vylepšené lokace z MGS3, jakož i zcela nové mapy. Přes zajímavý nápad se však tento dočkal jisté kritiky. ![]() ![]() ![]() Předně je tu trochu jinak koncipované ovládání, o němž se v manuálu stydlivě mlčí. Mapy nejsou nikterak velké a smrt může být ta stará paní, která na vás mává na každém rohu. A to i přes využití mechanismů jako je schovávání se v papírové krabici, ve vysoké trávě či oslepení protivníků skrze k tomu určený granát. Mnohdy to totiž může spíše evokovat doslova bláznivé akční představení plné střelného prachu, namísto promyšlené a uvážené stealth akce. Nicméně záleží, s kým se v online srazíte a přes jistou nevyváženost tohoto nápadu se stále jedná o prvek, u něhož si můžete užít mnoho hodin docela dobré zábavy. Samozřejmě, že se online hraní dá adekvátně předdefinovat, takže lze vymezit jistá pravidla, kam patří zejména zbraně pro použití či čas pro hraní. Je tu podpora pro verbální komunikaci, jakož i USB klávesnici. Návrat retro klasiky Na druhém disku je taktéž přídavek v podobě původních her ze stařičké herní platformy MSX, jedná se o Metal Gear a Metal Gear 2: Solid Snake. Oba tituly jdou v zažitých intencích současných dílů v sérii MGS, to znamená velký důraz na stealth manévry při standardním nahlížení shůry, pochopitelně ve 2D zpracování. Je to docela zajímavé připomenutí minulosti, které má vycházet z novější předělávky těchto dílů pro mobilní telefony (2004), nicméně na rovinu: pokud si chcete zahrát nějakou dvojrozměrnou herní kapitolu v rámci MGS univerza, sáhněte mnohem raději po GameBoyi, kde se nachází hodnotnější projekt. Bonbónkem nakonec může být Secret Theater. K čemu bych jej přirovnal? Možná jste viděli nějaké bláznivé filmy s Jackie Chanem, u nichž se v titulcích na konci objevovaly nepovedené scény z natáčení, při nichž dílem mrazilo a dílem jste se dobře bavili. V případě Secret Theater u Subsistence bude v platnosti pouze to druhé. Je to souhrn dejme tomu alternativních či parodizujících nehratelných sekvencí ze hry, které jste tam přirozeně nenašli. Sice některé vzbuzují dojem, že je dělala spíše parta teenagerů, ale i tak se dá na tuhle legraci přistoupit a některé scény jsou skutečně prvotřídní! Nevím, jak tomu bude nakonec u nás, ale v Americe byla k mání speciální edice, obsahující ještě třetí DVD... ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Disc 3: Existence Pokud vám nevadilo a nevadí, že každá inkarnace z herní edice MGS sázela na filmové pojetí, což mimo jiné znamenalo, že jste byli v průběhu hraní konfrontováni s nezřídka docela dlouhými nehratelnými sekvencemi plnými rozhovorů, dostane se vám hotové nirvány. Třetí disk je de facto plnohodnotným filmem, zdařilým spojením všech ve hře obsažených sekvencí šikovně propojených s místy, jež ve hře jako hráč hrajete. Tato místa pak představují zkrácený a nově pojatý pohled na daný úsek, jehož precizní provedení tentokráte sledujete na pozici diváka. ![]() Související články: Metal Gear Solid 3: Snake Eater recenze (3/2005), Metal Gear Solid 2: Substance recenze (4/2003), Novinky |
Mart | |
editor: jd |