Mass Effect - mega-recenze
9/10
zdroj: Archiv

Mass Effect - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 11. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vychází nejzářivější hvězda v galaxii. Rozsvítila se u planety BioWare a posouvá styl vyprávění příběhů o světelné roky kupředu při skloubení RPG a lá Knights of the Old Republic s trendy z novodobých stříleček.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 20.listopadu 2007
Verze: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: Archiv
Mass Effect je sci-fi RPG pro konzoli Xbox 360, které už od počátku budí obrovskou pozornost hráčů i novinářů. Taky co jiného čekat, když se svého řemesla chopili BioWare, tvůrci hitů jako Knights of the Old Republic, Baldur’s Gate, Neverwinter Nights nebo Jade Empire?

 Galaxie v ohrožení
Hra vypráví o vzdálené budoucnosti lidstva kolem roku 2148, kdy jsou nalezeny pozůstatky starobylé civilizace na planetě Mars. Díky značnému technologickému skoku, který následuje, začnou pozemšťané cestovat do vesmíru a osídlovat nové planety. Brzy dojde i na kontakt s mimozemskou civilizací a první neshody, jelikož nově příchozí z bezvýznamné modré planety jsou až moc roztahovační. Do konfliktu se však vloží galaktická rada (Council), která sjedná příměří a přizve humanoidní druh k alianci dalších inteligentních civilizací. V tuto chvíli přicházíte na scénu vy, jakožto komandér-poručík Shepard, který slouží na nejmodernější bitevní lodi jménem Normandy.

Tohle je jen zlomek událostí, které následují: Lidé nemají v alianci moc dobré postavení, jsou považováni za příliš agresivní a nepředvídatelný druh. Stejně tak zástupci Země nedůvěřují fyzicky odlišným cizincům a když dojde k brutálnímu vyhlazení lidské kolonie Eden Prime, vyvolá to velké rozhořčení pozemského ambasadora a vojenských představitelů. Jedno podezření stíhá druhé a Shepard postupně odhaluje nepřítele tak strašlivého, že jej v rámci galaktického společenství považují pouze za mýtus, temný stín z legend, který nemá s realitou nic společného.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Scénář napínavě líčí další dramatický vývoj, který má globální dopad na celou galaxii. Autoři si pohrávají s tématy jako láska a nenávist, věrnost či zrada, pohrdání i úcta. Popisují vyhrocenou situaci s bezpočtem vedlejších událostí s lehkostí Shakespeara a dramatičností Moliéra. To vše v téměř svobodném virtuálním světě, který má svou historii a který se neustále přizpůsobuje vašim činům, respektuje danou volbu. Nechci posuzovat, zda se jedná o nejlepší herní příběh všech dob, jak někteří kolegové tvrdí, ale já jím byl uchvácen. Tak kvalitních a propracovaných námětů se opravdu mnoho nevidí…

 Hledá se hrdina
Jak jsem již zmínil, ve hře se zhostíte úlohy velitele Sheparda, jemuž musíte nejprve vtisknout individuální osobnost. Vzhled a volba primárních dovedností nikoho neudiví, snad jen výsledek tvarování obličeje působí nadmíru skvěle. S nadsázkou lze říci, že se blíží skutečnému člověku. Alespoň já byl se svým výtvorem velmi spokojen a když na mě v jednom prezentačním videu vybafnul původní obličej velitele Sheparda, docela jsem se ho lekl. Odstrčeny nejsou ani příslušnice něžného pohlaví a pokud chtějí udělat ze Sheparda ženu, mají volné pole působnosti. Hráčům-mužům ale volbu ženy nemohu doporučit, pokud pak nechtějí odmítat nabídky NPC kolegů, byť jen ve virtuální rovině :)

Po určení jména a vzhledu pokračujete volbou svého původu, služebního záznamu, psychologického profilu a jedné ze šesti profesí. Prvně jmenované ovlivňují zejména nahlížení ostatních na vaši osobu. Pokud se třeba rozhodnete pro pověst válečného hrdiny, budete známou postavou. Lidé vás poznávají, žádají o autogram nebo fotografii. Získáte také velký respekt mezi vojáky, kteří se snadno podřídí vaší autoritě a poslouchají na slovo.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Profese pak předurčuje talent k určitým činnostem. Každá specializace se projevuje různou úrovní ve třech oblastech - Combat, Tech a Biotic. Combat zlepšuje práci se zbraněmi, Tech je výhodný pro dešifrování bezpečnostních systémů, Biotic pak umožňuje manipulovat s objekty na dálku. To je jen stručný výčet možností, protože celek je daleko komplexnější. Voják tedy lépe bojuje s palnými zbraněmi, má větší odolnost i sílu, protože Combat tvoří jedinou složku jeho schopností. Naopak inženýr šikovněji hackuje nepřátelská zařízení, poněvadž tato profese je tvořena jenom dovedností Tech. Pokud budete vyžadovat od obou něco, zvolte narušitele, který kombinuje Combat a Tech dohromady, avšak na poloviční úrovni.

Pochopitelně, že získaný talent budete dále rozvíjet, dokonce odemykat další vlastnosti. Nelekněte se tedy toho, když se vám ani s vojákem nebude moc pohodlně střílet sniperkou. Dokud nezlepšíte stabilitu při míření nebo neeliminujete zpětný ráz, budete se trochu trápit.

zdroj: Archiv


galactic conquest video

 Malý krok pro člověka...
V roli Sheparda stoupáte na společenském žebříčku a brzy se stanete prvním člověkem, který bude reprezentovat lidstvo v elitních galaktických jednotkách Spectre. Vzápětí také získáte velení nad křižníkem Normandy, který otevírá bránu k cestování po galaxii Mléčná dráha. Zdejším záchytným bodem je obří vesmírná stanice Citadel, na níž se schází zástupci jednotlivých druhů a řeší své spory. Zkuste se po stanici jen tak procházet a poslouchat mnohdy lidsky přízemní spory, se kterými se ve skutečném životě setkáváme dnes a denně. Najdete tu také ambasády, finanční kanceláře, obchody, startovací doky, ale i nejrůznější bary, v nichž se pokocháte svíjejícími se tanečnicemi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Na stanici Citadel také započnete pátrání po příčinách událostí na Eden Prime, o jehož výsledcích budete složitě přesvědčovat zástupce galaktické rady. Hlavní dějová linie je předdefinovaná, ale nabízí spousty křižovatek a variabilních řešení, protože záleží i na takových detailech, jako je volba člena týmu. Nepohybujete se totiž osamoceně, ale obvykle jsou vám k dispozici další dva NPC kolegové. Ti samozřejmě zasahují do dění, ovlivňují rozhovory a mnohdy se tak dozvíte skutečnosti zcela odlišné, jakmile si stejnou situaci zopakujete v jiném složení. Tvůrci zašli tak daleko, že pátrání se může obrátit jiným směrem, přestože dříve či později pravdu odhalíte.

Při hraní doporučuji zabývat se rovněž úkoly vedlejšími, které vám dokreslí podivuhodný svět Mass Effect, i jednotlivé postavy, které jej obývají. Můžete třeba pomoci odhalit pašeráky zbraní, rozmluvit naivní dívce práci informátora nebo zkopírovat tajná data. Výrazně tak prodloužíte herní dobu, která na snadnou obtížnost činí necelých dvacet hodin. Plněním takových odboček se však klidně vyšplhá i na dvojnásobek a hlavně, uvidíte zajímavé, často i lechtivé situace. Je také nad slunce jasné, že rozvětvený příběh přímo volá po opětovném hraní. Délka hry záleží i na tom, jak pečlivě pojmete průzkum jednotlivých planet a na kolik patříte mezi sběratele Achievement bodů. Pro ty se totiž hra může stát nekonečnou noční můrou…

 ... velký skok pro lidstvo
Pro cesty ke hvězdám slouží překrásná vesmírná mapa, s jejíž pomocí prozkoumáváte mlhoviny a sluneční systémy Mléčné dráhy. Kdo z nás alespoň jednou nezatoužil po křesla kapitána Picarda z hvězdné lodi Enteprise? Svět Mass Effect se Star Treku či Hvězdným válkám trochu podobá, přestože není tak idealistický, ale je více prorostlý korupcí a politickými intrikami.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Bohužel, v každém slunečním systému najdete obvykle jen jednu planetu, na kterou lze učinit výsadek. Ten zbytek má buď extrémní klimatické podmínky nebo je nezajímavý. Spočítal jsem dostupné solární systémy a dospěl k číslu, že celkem můžete navštívit třicet míst včetně stanice Citadel. Planety vhodné pro výsadek jsou velmi různorodé, ale zpracování krajiny je na dnešní dobu poněkud jednodušší (viz videa/obrázky). Střídají se ty pusté s těmi, které jsou plné života. Pouštní nahradí džungle, vulkanicky činné ledové hroudy. Jednou budete bloudit skalnatými masivy, podruhé s úžasem pozorovat roje meteorů v atmosféře. Kvalitativní výjimku tvoří planety, které jsou součástí hlavní dějové linie. Na jejich povrchu totiž najdete i propracované základny, které vypadají výborně.

Abyste nebyli nuceni chodit všude pěšky, dostanete k dispozici šestikolové vozítko Mako. Ovládáním se částečně podobá Warthogu ze série Halo, ale není tak agilní. Fyzika je však na slušné úrovni, i když někdy vyvádí podivné věci, pokud zkusíte přehnaně kaskadérské kousky (kolize potřebovaly více dopilovat). Výzbroj tvoří dělo a kulomet, v těžkém terénu pak pomohou trysky umožňující skoky. Je to velmi chytlavý prvek, který usnadňuje uhýbání před nepřátelskými střelami.

zdroj: Archiv


space quest video

 Zábavné přestřelky
Mass Effect není jen o nekonečném chození, pátrání a mluvení, ale také o urputných přestřelkách. Pokud tedy nepatříte mezi příznivce zdlouhavých RPG her, zbystřete pozornost. Akční pasáže bych přirovnal ke hrám Ghost Recon Advanced Warfighter nebo Gears of War - postavu sledujete kamerou umístěnou za jejími zády a pokud se přiblížíte k vhodnému objektu, nalepíte se na něj. Je tu však malý zádrhel v tom, že pokud je tento objekt nízký, jen pro zakleknutí, musíte tento pohybový úkon udělat manuálně. V opačném případě mechanismus krytí nefunguje, což je určitým dokladem toho, že systém není tak propracovaný, jak by člověk logicky očekával. U střelby mi také lehce vadilo, že nelze střílet naslepo, bez odkrytí se nepříteli. Na druhou stranu vás jen málokterý protivník donutí ustoupit do krytu a svým předvidatelným pohybem se většina z nich odsoudí k rychlé likvidaci.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Likvidaci nepřátel si usnadníte lepším vybavením, kde hra znovu sklouzává ke klasickým RPG prvkům, které všichni znáte. Budete měnit brnění, štíty, zbraně, upgradovat všechny možné vlastnosti včetně typu střeliva - kromě běžné munice lze totiž použít náboje obohacené uranem, fosforem, toxické, zápalné a jiné. Mají vliv nejen na ničivost, ale také na efekty, které vyvolávají. Nic se neponechalo náhodě a práce na optimální výstroji patří ke koloritům podobných her. Mimochodem, zbraně mají nekonečné množství munice, ale tato výhoda je výrazně poznamenána jejich přehříváním.

Pokud jde o zdraví, doplňuje se automaticky jako v Call of Duty. Opět však záleží na mnoha faktorech, mezi něž kvalita brnění, velikost energetického štítu, fyzická odolnost nebo schopnosti léčení. V případě krize lze navíc použít medikit, který doplní zdraví okamžitě.

Výzbroj a výstroj nakupujete u obchodníků, sbíráte po padlých nepřátelích nebo odemykáte zbraňové kontejnery. Abyste se dostali k jejich obsahu (velikost inventáře není omezena nosností), musíte absolvovat minihru s kontextovými tlačítky nebo obětovat technologický materiál Omni-gel používaný také pro opravu vozidla Mako. Omni-gelu však nikdy není nazbyt, proto je vhodnější zlepšit si schopnost dekódování a neplýtvat drahocennou surovinou.

 Týmová akce
Dva kolegové vás neopustí ani na bitevním poli a na jejich služby se lze více či méně spolehnout. Ačkoliv AI není nějak zázračná, netrpí vážnými chybami. Jejím největším problémem je, že se ráda připlete do vaší střelby, jinak bojuje poměrně efektivně, respektive ji v zápalu boje nevnímáte. Četl jsem sice o problému se zasekáváním vojáků, ale já jej nepozoroval. Čas od času se mi sice některý z AI kolegů někde zapomenul, nicméně nikdy se to nestalo v boji. A mimo akční pasáže můžete týmové NPC ignorovat, protože i kdyby se voják ztratil, na nejbližším checkpointu bude zase zpět.

Složení týmu volíte před výsadkem na určenou planetu. Na výběr máte až ze šesti postav, z nichž dva jsou lidé a zbytek cizí druhy čtyř různých ras. Opět i v tomto případě si musíte všímat rozložení sil v kategoriích Combat, Tech a Biotic, obzvláště pokud nedisponujete některou z těchto vlastností. Pokud však máte v týmu někoho, kdo danou vlastnost ovládá, pomůže vám to v mnoha situacích.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

AI kolegům lze vydávat čtyři základní povely - cover, attack, regroup a move, ale nutnost velet jsem příliš nepociťoval. Na vyšší obtížnost je vhodné určit jim cíl, aby vám pomohli v boji s odolnějším protivníkem, ale potom riskujete jejich předčasnou smrt. Osvědčila se mi taktika moc jim do řemesla nemluvit, protože potom daleko déle zaměstnávali nepřítele, kterého jsem snadněji dorazil. Jak jsem již uvedl, umělá inteligence, i přes určitou jednoduchost v chování, pomáhá dostatečně a většinou bohatě stačí, kdy vás vojáci následují. Důležitější je spravovat jejich volbu zbraní nebo power dovedností (podržením pravého nebo levého bumperu). Mnohdy se dostanete pod těžkou nepřátelskou palbu a krátkodobá imunita nebo vyšší odolnost štítu může rozhodnout. Během těchto vašich kroků se hra zapauzuje, takže si další krok v nastavení v klidu promyslíte (kdykoli chcete).

zdroj: Archiv


close quarters video

Grafický klenot
Už první pohled na hru vyvolá u většiny lidí bezbřehé nadšení nebo šok. Kamarád odmítnul uvěřit, že se dívá na grafiku renderovanou v reálném čase a považoval celou scénu za render. K tomu však menší vysvětlení. Grafika prostředí je velmi povedená, ať už se bavíme o kosmických lodích, vesmírné stanici nebo jednotlivých planetách. Kdo zbožňuje monumentální stavby, může se těšit na několik architektonicky zajímavých budov nebo jejich pozůstatků, které působí nadpozemsky. Pěkné jsou rovněž efekty, třeba velké exploze palivových nádrží, optické hrátky se světlem atd. Prostor pro kritiku by se sice našel, ale nepatrný (viz krajiny některých planet). Každopádně na tomto stupni je hra jen hezká, ale nic víc.

Ta fantastická úroveň zpracování přichází s úvodními rozhovory, kde poprvé uvidíte perfektně vymodelované obličeje hlavních charakterů, ale především jejich naprosto přesvědčivou mimiku, zejména dokonalou práci očí. Postavy dokáží bezchybně vyjádřit nejrůznější emoce, i tak komplikované pocity, jako je stud či pochybnost. Vzpomeňte si na to, až budete s mimozemskou ženou probírat stav splynutí – co to znamená určitě nemusím vysvětlovat… :)

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Vývojáři šli tak daleko, že uvidíte i póry na pokožce, vrásky v okamžiku, kdy se postava zamračí nebo nějak ušklíbne, dokonce i krůpěje potu. Všechno působí neskutečně živě, ze hry dýchá nějaké omamné, těžko definovatelné charisma. Díky tomu jsem nikdy žádný z rozhovorů neodklepnul, protože jsem neustále zíral na to, kam se posunul vývoj v oblasti počítačových her. Bez nadsázky se dá mluvit o nové úrovni v realtime zpracování, protože vedle Mass Effect vypadají rozhovory v Oblivionu beznadějně zastarale, jako mnoho let stará hra. Svou dílčí roli tu určitě sehrává i filmový filtr, jemný šum, který grafiku posouvá blíže k realitě. Lze jej sice vypnout, ale mně se tahle jednoduchá úprava moc líbila.

Svoboda projevu
Aby byl dojem z rozhovorů co nejpřesvědčivější, přistoupili tvůrci k řešení, kdy se vám zpřístupní odpověď dříve, než jiný mluvčí dokončí svou myšlenku. Nejedná se však o přesně definované věty, ale spíše o vaše interní myšlenky, kam směřovat téma hovoru. Kupříkladu NPC postava nabídne řešení problému a vám se v nabídce objeví možnost „To mě zajímá“. Pokud ji odklepnete, Shepard nezopakuje tento text, ale zeptá se „Máš nějaký konkrétní plán?“ nebo „Kde bereš tu jistotu, že to klapne?“. Výhodou tohoto řešení je, že se okamžitě zorientujete, co máte k dispozici - bezprostředně potvrdíte svou volbu a rozhovor je plynulý, jako ve skutečném životě.

Nedochází k žádným zásekům kvůli pročítání sáhodlouhých textů, protože se nestaráte o přesnou formulaci věty, pouze ovlivňujete atmosféru dialogu. K tomu výrazněji slouží ještě přidané vlastnosti, šarm a zastrašování, které rozšiřují nabídku odpovědí. Jejich volbou lze řešit kritické situace, třeba přesvědčit rozzuřeného kroganského válečníka Wrexe, nebo ty lechtivější, kdy se pokusíte přemluvit některou z žen k sexuálním hrátkám. Na Mass Effect je nejkrásnější to, jak snadno vycítíte, s kterým typem osobnosti mluvíte. Ať už se vám zdá, že mluvíte s hlupákem, zbabělcem nebo prchlivým egocentrikem, vždycky máte několik způsobů k řešení sporu. Můžete se přátelsky poplácat po zádech nebo na sebe tasit zbraně…

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Asi nejpůsobivější částí hry jsou nezvratná rozhodnutí, kdy jste nuceni obětovat jednoho z členů posádky nebo se jasně vyslovit pro některou z nesvářených stran. Před takovými dilematy budete stát několikrát a přiznám se, že ve skutečném životě bych si je nepřál zažít. Naopak rozhodovat se mezi poručíkem Ashley Williams a modrou Asarijkou Liarou je zábavné, stejně jako je úsměvné televizní interview pro jednu příliš dotěrnou moderátorku nebo úvodní proslov k posádce Normandy.


Mass Effect MTV gameplay video

Další postřehy
Tvůrci elegantně skloubili různorodé herní postupy do jednoho smysluplného celku. Filmové scény střídají řízené rozhovory, ty pak nahradí prozkoumávání okolního světa, přestřelky s nepřáteli, cestování vesmírem, jízda autem nebo minihry. Když už se vám zdá, že se začínáte nudit, náhle se něco změní a vy znovu neodoláte pobídce pokračovat v příběhu. Hra nevyžaduje věnovat se ukládání pozice, protože je proložena automatickými save checkpointy (přesto doporučuji čas od času uložit). Loading je poměrně rychlý a ve větší části probíhá na pozadí. Ke konci příběhu jsem si však všimnul pomalejšího načítání, které se projevuje občasným cukáním obrazu nebo doskakováním LOD modelů. Zkuste proto vyčistit cache paměť, která bývá viníkem podobných potíží. První dvacet hodin hry jsem totiž takový jev nepozoroval…

Vytáčel mě pomalejší běh a kdyby byl Shepard jen o něco hbitější, vůbec bych se nezlobil. Zkoušel jsem použít i pohyblivější brnění, ale nezdálo se, že by to vyvolalo kýžený efekt. Někdo by také mohl kritizovat menší míru destrukce, ale ta u takové hry není podstatná. Mnohem více zamrzí chybějící překlad do češtiny, o kterém se sice spekulovalo, ale nakonec se kvůli vysokým nákladům na kompletní lokalizaci nerealizoval. Našinec by jej určitě ocenil více, než relativně zbytečný překlad Project Gotham Racing 4.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší galerii (za část díky Xboxyde)

 Závěr
V poslední době vyšla taková spousta skvělých her, že člověk opravdu neví, kam dřív skočit. Letošní podzim je doslova přehlcený a hráči slaví nejbohatší hody v historii. Sám jsem hrál Crysis, Assassin’s Creed, Call of Duty 4, PC verzi Gears of War, Halo 3, Uncharted: Drake's Fortune a další, ale žádná z nich na mě nezapůsobila tolik, jako Mass Effect. Když někdo z insiderů před půl rokem tipoval, že právě ona bude nejlepší hrou letošních Vánoc, nevěřil jsem. Hra na mě při prezentacích dělala dobrý dojem, ale ne až tak přesvědčivý, abych podobným prohlášením věřil. Nicméně povedlo se. Uchytit se v nabité konkurenci se zcela novou značkou a hned vystoupat na samotný vrchol, to chce nejen um, ale i notnou dávku štěstí.

Zvětšit zdroj: Archiv Mass Effect není revolucí v pravém slova smyslu, ale pořádnou evolucí ve vyprávění příběhů. Má skvělou atmosféru a kombinuje prvky z Knights of the Old Republic s přestřelkami ve stylu moderních akčních her. BioWare dodrželi svůj obvyklý standard a přinesli nám chytlavou hru, kterou je hřích nehrát. Jednoduše řečeno, pokud zbožňujete science-fiction, bavíte se u Gears of War a současně nepohrdnete ani kvalitním RPG, pak zažijete opravdovou extázi. Škoda jen, že další díly ze zamýšlené trilogie jsou v nedohlednu.

zdroj: Archiv


soldier combat video

zdroj: Archiv


duck and cover video

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Mega-preview, Novinky, X06 preview

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým






 
 
Ivan Kratochvíl

Verdikt:

Geniální RPG kombinované s akčními přestřelkami nabízí vynikající příběh, který vás chytne a už nepustí. Pokud jste alespoň minimálně sci-fi pozitivní, budete hltat každičké slovo ve stovkách zajímavých rozhovorů, jejichž unikátní řešení, stejně jako grafické zpracování mimiky postav, začne určovat směr vývoje nových her. Zamrzí jen občasné výkyvy v umělé inteligenci, zpomalení loadingu a pár drobných chyb. Desítka unikla jen o vlásek.

Nejnovější články