Máte námět či připomínku? Napište nám
inFamous 2 - recenze
9/10
zdroj: Archiv
Recenze

inFamous 2 - recenze

Datum vydání:
8. června 2011
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 6. 2011 0:30 | autor: Jiří Škrampal |

První inFamous se i přes drobné chybky technického rázu stal jedním z nových standardů svého žánru a zároveň i klenotem herní knihovny PlayStation 3. O to horší startovní pozici zaujímá inFamous 2, kterému předchůdce nasadil laťku opravdu pekelně vysoko. Prostoru pro zlepšení i nové nápady je ale v otevřené městské akci vždycky dost. Bohužel i bohudík zároveň, se tým Sucker Punch tvrdošíjně drží hesla, že není třeba spravovat něco, co funguje. Dokonce tak dobře, že dokáže vyvolat opravdové a nefalšované herní nadšení, jev při konzumaci současné videoherní produkce velmi vzácný.

Pokračování, jak má být

Příběh inFamous 2 přímo navazuje na dramatické události konce prvního dílu a hra si příliš neláme hlavu s tím, že nově příchozí nemá tušení, o co jde. Chytře se přitom vyhýbá detailům, které by naznačily, jestli příběh vychází z dobrého nebo špatného konce jedničky. Na začátku vás jen seznámí s nejzákladnějšími událostmi a hurá do hry. Naneštěstí pro hlavního hrdinu, charismatického Colea MacGratha, byl konec inFamous jen slabým odvarem toho, co na něj čeká v úvodu pokračování.

Věštba jeho úhlavního nepřítele Kesslera se vyplnila a do Empire City vstoupila ničivá síla známá jako Beast. I když Coleovi sebevědomí nechybí, brzy se přesvědčí, že proti schopnostem nelidského nepřítele nemá nejmenší šanci. S pomocí agentky CIA Kuo a kamaráda do deště Zekeho se mu podaří uprchnout do města New Marais, které leží 1500 mil od ruin Empire City. 1500 mil mezi Colem a neskutečnou mocí monstra se ale začne rychle zmenšovat. Beast ví, kde Colea hledat, s drtivou jistotou kráčí směrem k New Marais a za ním nezůstává nic než spálená země. Cole tak má jen několik dní na to, aby ve městě, kde vládne šílený diktátor, zjistil, jak použít zařízení RFI, jedinou zbraň, které se Beast bojí.

V komiksově laděném vyprávění tentokrát ubylo kreslených pasáží a mnohem častěji jste do dalšího děje přesunuti pomocí enginových sekvencí. I díky výtečnému dabingu a dialogům, kterým nechybí vtip, patří příběh inFamous 2 k těm opravdu povedeným. Kromě klasického souboje dobra se zlem v něm najdete i špetku filosofického přesahu, který vám ve finále ukáže, že ani svět inFamous není tak černobílý, jak se zpočátku tvářil.

Anděl s ďáblem v těle

Cole ani tentokrát není ve svém boji sám. Kromě obtloustlého a užvaněného Zekea do týmu nově přibral agentku Kuo a pološílenou dredařku Nix. Nejsou to ale jen tak obyčejné holky od vedle, stejně jako Cole i ony získaly zvláštní schopnosti, které se vám často budou hodit. V klíčových momentech hry před vámi vždy leží rozhodnutí, kterou z nich podpoříte.

Pyromanka Nix většinou řeší problémy rychle, efektivně a bez ohledu na kupící se mrtvoly civilistů. Naproti tomu Kuo se snaží o věcech uvažovat, nedělat ukvapená rozhodnutí, nechat místo akce ideálně v takovém stavu, v jakém ho našla. Váš vztah s jednou z dívek, které představují dobro a zlo, se dokonce promítne do jedné z Coleových schopností.

Temná strana elektriky

Kromě příběhu se vaše činy podepíšou také na vizáži hlavního hrdiny a hlavně na repertoáru jeho elektrických dovedností.  Odemykají se postupně, jak procházíte příběhem a posunujete se na další úroveň dobré nebo špatné karmy. Tím ale k nové schopnosti získáte pouze přístup, následně si ji musíte „koupit“ za nasbírané zkušenosti a v některých případech i splnit další speciální podmínky: zasáhnout nepřítele, aniž by o vás věděl, zabít jedním granátem čtyři lidi nebo shodit ze střechy celou skupinku vojáků.

Je to originální způsob, jak podobné prvky zapojit do herního systému, který jednoduše funguje (lépe než trofeje, na které polovina hráčů ze srdce kašle). Když už pro novou schopnost budete něco muset opravdu udělat, budete si jí vážit mnohem víc, než když vám hra prostě oznámí, že jste jí dostali.

Složení Coleových schopností se od posledně příliš nezměnilo. Hlavní zbraní jsou opět různé druhy rychlých elektrických výbojů, které Cole dokáže střílet z dlaně. Díky hektickým přestřelkám, které vyplňují velkou část hry, má inFamous 2 nádech klasické 3rd person akce. Střely jsou ale jen začátek, postupem hry bude likvidace nepřátel čím dál tím víc podřízená spíš vaší fantazii než omezením prostředků. Seznam zbraní doplňuje několik druhů granátů s různými účinky, rakety s dlouhým doletem, nejrůznější útoky pomocí silových polí a v neposlední řadě elektrická vidlička, kterou Cole mlátí nepřátele nablízko.

Způsoby likvidace vojáků, civilistů a vůbec všeho, co vám postaví do cesty, uzavírají speciály Ionic Vortex, Ionic Storm, Ionic Drain a Ionic Freeze. Storm je dobře známý už z prvního dílu a jedná se o nejsilnější úder do jediného cíle, který bez problému vyřídí i některého z četných mini-bossů. Monstrózní účinky Coleových schopností ještě umocňuje prostředí, ve kterém přibyla spousta zničitelných objektů, jako jsou lešení nebo dráty elektrického vedení. Pokud máte destruktivní sklony, můžete zkusit prohnat skrz rušnou ulici třeba Ionic Vortex. Pokud si hrajete na kladného hrdinu, trochu vám to zamává s karmou, ale sledovat, jak malé tornádo odnáší chodce, auta, odpadkové koše i policisty, kteří vám to chtěli zatrhnout, je k nezaplacení.

inFamous 2 je otevřená městská akce, na rozdíl od Nica v GTA ale Cole necestuje autem. Mnohem víc mu vyhovují napájené koleje a elektrické vedení. Díky svým schopnostem manipulovat s elektřinou po nich může stylově „bruslit“ a dráty, spolu s dalšími vychytávkami, jako je elektrický provaz, slouží k rychlým přesunům po městě. Hra se nedrží zpátky a schopnosti, na které jste v prvním díle museli čekat dlouhé hodiny, máte k dispozici hned od začátku, a to včetně levitace Static Field.

Dobří holubi se vracejí

Pojďme teď předpokládat, že jste první inFamous hráli. Kdyby to snad nebyla pravda, není nic jednoduššího, než si ho teď stáhnout z PlayStation Network. inFamous je totiž jedna z pěti her, kterou mají zdarma k dispozici všichni uživatelé PSN, jako omluvu za neslavnou krádež choulostivých informací a s ní spojený měsíční výpadek celé sítě.

Ve srovnání s prvním dílem inFamous 2 už nevypadá tak slavnostně a nablýskaně. Nutno ovšem podotknout, že především proto, že první inFamous byla fantastická hra. Tým Sucker Punch jen kráčí dál po vyšlapané cestě a směle ignoruje fakt, že trocha inovace by hře opravdu slušela. Změny se smrskly vlastně jen na nové nepřátele, předělaný systém soubojů na blízko, několik nových druhů schopností a dramaticky vylepšenou grafiku. Jo a Cole také konečně umí přelézt plot.

Ve hře najdete poschovávaná i povedená překvapení. Hned na začátku si například můžete domyslet, že chaos ve městě New Marais nejspíš způsobily problémy s IT. Na všech technických terminálech totiž najdete BSOD. Místní kino zase promítá hity jako Assassin’s Need, Epic Hickey nebo Hey, Low Reach. Grafika se oprostila od technických nedodělků jedničky a jedná se o velmi pěknou podívanou. Obzvlášť v situacích, kdy je na scéně několik desítek vojáků, mezi nimi pobíhají civilisté, z ničeho nic se do boje připletou monstra z bažin a uprostřed toho s oslňujícími záblesky vybuchují vaše granáty. inFamous 2 má ovšem svoje momenty i mimo bitevní pole, kdy si z vrcholu nejvyšší budovy města užíváte pohled na město, které svou září zalévá západ slunce.

Nekonečný život

Největší novinkou je ale jednoznačně tvorba uživatelského obsahu, která v podobném typu nemá obdoby a na PlayStation se mu vyrovná pouze LittleBigPlanet a ModNation Racers. Možnosti editoru jsou obrovské a s trochou fantazie a umu v něm jdou vytvořit fantastické věci. Jelikož je editor opravdu komplexní nástroj, je pro začátečníka obtížné ihned začít používat všechny jeho funkce. Tvůrci na to ale mysleli a dali hráčům k dispozici balík předpřipravených misí nejrůznějšího druhu, které stačí jen vzít, poupravit a vydat. V případě, že na tvorbu misí nemáte chuť nebo náladu, se na ně můžete s klidem vykašlat a jen si užívat mise, které vytvořili jiní.

Několik dní po vydání už je k dispozici pořádný balík uživatelských misí a přibývají po desítkách denně. Většinou se sice jedná o narychlo spíchnuté první pokusy nevalné kvality. Můžete si ale zapnout filtr uživatelských hodnocení, který vám na mapě zobrazí jen ty nejlépe hodnocené. Potenciál UGC je obrovský a upřímně se těším na to, až se talentovaní designéři z řad hráčů pustí do díla.

Kde MacGrath klopýtl

Kdybych měl mermomocí na hře něco kritizovat, výtky by směřovaly podobným směrem jako v případě prvního inFamous. Hry jsou si podobné jako vejce vejci, a pokud vás jednička příliš nebrala, na dvojku raději zapomeňte. Stejně jako v jedničce i dvojka trpí celou řadou drobných technických chybek, jako je zasekávání civilistů o auta nebo jejich výskyt tam, kde by je člověk nečekal (o půlnoci se po hřbitově pravidelně procházejí davy lidí). Variabilita vedlejších misí by také mohla být pestřejší. Ani jedno ale nic nemění na celkovém dojmu ze hry, který inFamous 2 katapultoval mezi několik málo titulů, které by si žádný majitel PS3 neměl nechat ujít.

Verdikt:

inFamous 2 je ten typ pokračování, který fanoušky prvního dílu přivede do extáze. Příběh je komiksová lahůdka, ze které by se scénáristé X-Menů mohli učit, a Cole má v rukávu spoustu nových triků, které v New Marais udělají pořádný rozruch. K tomu přidejte masivní podporu uživatelského obsahu a máte před sebou hru, které devítku neseberete, kdybyste do technických chyb šťourali sebevíc.

Nejnovější články