Hyrule Warriors - recenze
9/10
zdroj: Archiv

Hyrule Warriors - recenze

Datum vydání:
19. září 2014
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 9. 2014 21:30 | Recenze | autor: Jakub Kovář |

Magické království Hyrule je neodmyslitelně spjato s The Legend of Zelda hrami, což jsou akční adventury s logickými hádankami, důrazem na průzkum a zajímavým soubojovým systémem, který ale nehraje hlavní roli. Dynasty Warriors, respektive přímo série her Warriors s rozdílnými přívlastky, je naprostým opakem Zeldy – jde o rubačku založenou na skládání komb okořeněnou výraznými RPG prvky. Lidé v Koei Tecmo a Nintendu se však rozhodli, že dvě naprosto odlišné značky hodí do mixéru a výsledný koktejl vyladí směrem k oblíbené bojovce. Chuť výsledného produktu je inovativní, velice plná, jemná, vyvážená a potěší jazýček každého gurmána i obyčejného jedlíka.

Koncept hry je přitom nesmírně jednoduchý: v kůži hrdiny pobíháte po bitevním poli, zabíjíte nepřátele a snažíte se zabrat základny sloužící jako spawn pointy. K tomu všemu používáte dva analogy pro pohyb a rozhlížení a dvě tlačítka pro útok, která kombinujete za účelem vyvolání roztodivných komb.

Jedno se hodí spíše na plošnou destrukci slabších příšer, jiné dá na budku silnějším bossům, třetí je něco mezi, čtvrté uvolní cestu... Prostě bojovková klasika, která ale neomrzí. V jednoduchosti může být ještě pořád krása.

Návaznost jednotlivých komb a jednoduchost ovládání jdou ruku v ruce, nicméně i tady platí pořekadlo platné pro hry od Nintenda: je jednoduché se hru naučit, ale ohromně těžké ji úplně ovládnout. Časem se probojujete k lepším a delším kombům či úplně jiným zbraním a zvolna stoupající křivka obtížnosti spolehlivě prověří vaše schopnosti. Neustálý příval nepřátel a celkově vysoké tempo hry vás nenechají ani na okamžik vydechnout. Z hraní nicméně nebudete unavení, ale naopak příjemně pobavení.

Tu se prosekáte hejnem slabých nohsledů k jednomu z minibossů, rychle ho vyřídíte a doběhnete do pevnosti, kde rozpoutáte peklo plošnými útoky, abyste přivolali dalšího minibosse a vyřídili ho. Jenže ouha, na druhé straně bojiště dostávají přes ústa pro změnu vaše jednotky!

Rychle tam zamíříte, cestou rozčísnete pěšinku několika plukům a postavíte se většímu bossovi. Jeden kotoul mimo dosah jeho útoku, následuje rána na komoru, když je oslabený, a vše zakončíte jedním ze dvou ultimátních útoků. Na odpočinek ale není čas! Musíte rychle do útoku, dokud jsou nepřátelé oslabení!

Není to jen o reakcích, ale i o hlavě

Pokud by Hyrule Warriors byla jen o rychlých prstech, přesunech a útocích, nejspíše by brzy přestala bavit. Tvůrci si to uvědomili a zakomponovali do hry řadu taktických prvků. Hodně třeba záleží na tom, proti komu stojíte – jeden miniboss se chová jinak než druhý, třetí, čtvrtý a desátý. Někdy je lepší nepřítele zasypat deštěm ran, jindy je dobré počkat až se vyčerpá a zasáhnout ho ve chvíli, kdy odhalí svou slabinu. Je to zábava a hlavně musíte stále přemýšlet, ne jenom mechanicky klikat.

Mezi nejtěžší boje a nejsvětlejší stránky hry ale patří souboje s velkými bossy. Na jejich likvidaci nestačí svaly a rychlé prsty, je třeba zapojit mozek nebo speciální taktiku – třeba použít katapulty schované v základnách, které musíte samozřejmě nejdřív dobýt.

Čekají vás však i střetnutí osobnějšího rázu: třeba obřího pavouka musíte po jednom ze speciálních útoků střelit do oka lukem, abyste jej na čas oslabili a mohli do něj chvíli mlátit. Jenže i když víte jak na něj, představuje pavouk stále poměrně velký oříšek. V mezičase decimuje vaše jednotky a vyhnout se útokům vůbec není lehké. A když vás zabije před koncem mapy, rozhodně vás to nepotěší. Když jej ale rozsekáte vy, je to jiná písnička. Pak cítíte hlavně zadostiučinění a jste zvědaví, co vám hra předhodí příště.

Stereotyp, náš nepřítel

Hyrule Warriors žene neustále dopředu a hráče odměňuje za úspěchy přílivem nových a zajímavých věcí, které prostě musí vyzkoušet. Prohánějte se jako Link po Skyloftu nebo se podívejte s tajemným Sheikem do Water Temple – všude vás přivítá něco nového, co zajetý systém ozvláštní. Něco, co vás bude bavit a dodá hře tu správnou jiskru.

Hra ale překvapuje i spoustou dalších věcí. Poctou sérii Zelda je třeba větší důraz na průzkum a používání předmětů. Známé bomby třeba odpálí kámen, pod nímž se schovává truhla s novou zbraní, nebo se přitáhnete hákem přes zničený most. Dále se po mapě potulují Skulltuly, které se objeví jen po splnění specifických podmínek, a za jejich sebrání se odemknou další bonusy... A proč je prostě neposbírat všechny?!

V Hyrule Warriors se skutečně nebudete nudit a roztrpčí vás snad jen pár okamžiků, kdy se opakují některé mapy v Legend módu. Dá se to ale překousnout. Už jen kvůli tomu, že se mapa pokaždé trochu liší a nejde o kopii 1:1.

Navíc se jisté opakování týká hlavně jednoho bojiště a mimo něj vám tvůrci předhazují vskutku úctyhodný počet unikátních map. Poklonu vyžaduje i délka hry: Hyrule Warriors vydrží na minimálně dvacítku hodin pohodového hraní. Dohrát oba herní režimy a splnit opravdu vše ale zabere mnohem více času.

zdroj: Archiv

RPG je náš kamarád

Zkratkou RPG v mezititulku samozřejmě nemyslím ruční granátomet sovětské výroby, ale prvky, na něž jsme zvyklí z klasických „role-playing“ her. Vyprávění příběhu a rozhovory v Hyrule Warriors možná hrají druhé housle, ale systém vylepšování postav to v mnohém vynahrazuje.

Nechci zabíhat do suchopárných detailů, nicméně skill systém je postavený na šikovném mechanismu, kdy k povýšení na vyšší úroveň potřebujete mít jisté materiály. Získáváte je po boji ze speciálních částí bossů a minibossů, přičemž jisté druhy nepřátel se samozřejmě vyskytují jen v předem daných úrovních. A odměny? Pohybují se od snížení poškození vaší postavy přes rychlejší zabírání základen až po odemknutí nových komb.

Motivace rozvoje postav je tedy velká, získat potřebné suroviny nemusíte jen grindováním, ale spíše pečlivým sbíráním, které vám brání hnát se tupě vpřed a nepřemýšlet alespoň nad základní taktikou. A samozřejmě vás systém motivuje i ke střídání různých herních režimů a procházení již hotových úrovní s novými hrdiny (bank surovin je ovšem společný). A znovu platí, že je to zábava!

Hyrule Warriors je z uvedených důvodů skvělá rubačka, která ozvláštňuje klasické skládání komb nutností taktizovat, exceluje level designem, odkazuje na průzkum a používání předmětů v Legend of Zelda, potěší dobře udělanými RPG prvky a výbornou vyvážeností jednotlivých obtížností. 

Verdikt:

Akční rubanice ve známém světě, kterou si zamilují zkušení hráči i nováčci. Hyrule Warriors nabízí skvělou hratelnost s přístupným ovládáním a dobře navrženým růstem obtížnosti. Navíc se nebojí akcentovat průzkum a taktické chování.

Nejnovější články