Mezera         na trhu Počítačový hráč si již mohl vyzkoušet role         téměř všeho možného i nemožného - mohl se stát obyčejným pracujícím člověkem,         nezničitelným hrdinou, odporným mutantem, hladovým vetřelcem nebo třeba         lepkavým slizem. Čemu se ale autoři doposud docela úzkostlivě vyhýbali,         zřejmě v obavách z negativních reakcí veřejnosti a možného cenzurování,         byly postavy z druhé strany zákona. Někdo sice může namítnou, že tu je         vynikající Thief a jeho pokračování Thief II od Looking Glass Technology,         ale ten se zaprvé odehrával v minulosti a zadruhé je trochu sporné, jestli         byl zlodějíček Garrett tím pravým představitel podsvětí. Tuto zjevnou mezeru         v herní nabídce se rozhodla vyplnit dánská firma IO Interactive, která         pod křídly vydavatele Eidos Interactive již delší dobu vyvíjela nekonvečně         pojatý takticko/akční simulátor nájemného zabijáka Hitman: Codename 47.         Pokud vám, stejně jako mně, jméno IO Interactive nic neříká, pak vězte,         že se jedná o spojení herních vývojářů Reto-Moto a Nordisk Film & TV A/S.         Hmm, asi jsem vám ani sobě moc nepomohl, neboť tohle mi neříká už vůbec         nic :) Neznámé jméno firmy nemusí ještě automaticky znamenat béčkový titul,         za chvíli uvidíte jak se v tomto případě dařilo IO Interactive s Hitmanem.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Hned na začátku         se musím přiznat, že jsem od této hry očekával něco maličko jiného a že         mě moc nezaujala. Po pravdě řečeno mě některými svými vlastnostmi hraní         dost znechutila. Jelikož si ale myslím, že Hitman v sobě skrývá velký         potenciál (a některé kladné recenze na Internetu mi to jen potvrzují),         který dokáže odhalit pouze člověk tomuto hernímu stylu oddaný, dal jsem         hru zahrát a okomentovat jednomu mému, Thiefovsky orientovanému (pozor,         to není úchylka :) kamarádovi. Jeho kurzívou psané komentáře budou následovat         za každým sporným odstavcem.
  Zdravím :)
   Příběh                  Stále ještě existuje hodně lidí co si myslí, že příběh je u akční hry         věc víceméně podružná. To je ale velký omyl. Podle mého názoru špatný         příběh dokáže docela úspěšně potopit i jinak dobrou hru a naopak. Pěkným         příkladem z poslední doby může být akční bondovka No One Lives Forever         (NOLF) od Monolithu, což je pouze lehce nadprůměrná střílečka, kterou         do nebeských výšin tahá právě skvělý příběh. Hitman je na tom bohužel         o poznání hůře, jeho příběh je prostě takový nijaký. Jednoho dne se jednoduše         probudíte ve vypolstrované místnosti v oblečku který se až nápadně podobá         svěrací kazajce. Doposud vždy zavřené dveře se ale znenadání otvírají         a neznámý a mimochodem pěkně vlezlý hlas s podivným přízvukem vám přikazuje         opustit místnost. Napoprvé jsem nějak nepochopil, že ze svého současného         působiště, zřejmě ústavu pro duševně choré, vlastně utíkám (spíš mi to         připadlo jako součást nějakého tréninku), a proto se mi první setkání         se zřízencem stalo osudné. No nic, jsem venku a můj tajemný průvodce si         v tichosti své tmavé, monitory přecpané, kanceláře mne ruce. Časoprostorovým         skokem se přeneseme do Hong-Kongu o rok později, kdy pracujete jako nájemný         zabiják pro Agenturu. Ta vám zadává jednotlivé úkoly pomocí speciálního         notebooku, který zároveň slouží i jako místo pro objednání a nákup zbraní.         No a to je bohužel skoro všechno, prostě Agentura zadá úkol a vy ho musíte         splnit. Je sice pravda, že mise jsou spolu provázány do jednoho celku,         ale o tom, kdo jste a proč to vlastně všechno děláte, se alespoň zpočátku,         nedozvíte vůbec nic.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ohledně         NOLFu s tebou kupodivu musím souhlasit, jinak si ale myslím, že jsi zbytečně         zaujatý. Příběh Hitmana je sice asi více tajemný než by bylo záhodno,         ale je to přeci jenom simulátor nájemného vraha a ten o sobě nemůže na         počkání všechno vykecat. Mimochodem, s tím tvrzením ohledně otázky ‚Proč         to vlastně dělám?‘ nemáš tak úplně pravdu, ke konci se totiž náplní misí         stává i hledání vlastní identity. Že by jsi se tak daleko nedostal? :)
   Trénink         a ovládání         Během první tréninkové mise, ehmm chtěl jsem říci během vašeho útěku ze         sanatoria, jakoby náhodou procházíte přes různá stanoviště, kde jste tajemným         průvodním hlasem seznamováni se všemi aspekty ovládání, výstroje a výzbroje.         Že by účelem ústavu bylo i něco jiného než jen ubytování duševně chorých?         Ovládání je stěžejním prvkem každé akční hry. Bohužel u Hitmana se, alespoň         z mého pohledu, vůbec nepovedlo. Nevím, co vedlo autory k použití jedné         speciální klávesy pro rychlý pohyb vpřed místo klasického a tisíckrát         ověřeného schématu s využitím kurzorových kláves pro pohyb a strafování         a jedné další klávesy pro přepínaní mezi během a chůzí, rozhodně to ale         nebylo hráčovo pohodlí. Že by maximální snaha o realističnost? Podle předchozího         popisu si to možná nedokážete dost dobře představit, ale ovládání hitmanova         běhu je docela složité. Dopředu to jde jednoduše, máte na to jednu speciální         klávesu. Horší už je to s rychlým strafováním (úkroky do stran), na to už potřebujete klávesy         dvě a ještě běžíte šikmo. No a rychlý pohyb vzad? O tom si nechte jen         zdát, to prostě nejde. 
  Co k tomu dodat? Tohle je typický pohled quakera. Tady jde v první         řadě o simulaci nájemného zabijáka ve skutečných podmínkách, proto byli         autoři nuceni trochu poupravit i ovládání. Zkoušel jsi vůbec někdy strafovat         a k tomu ještě rychle? :)
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V tréninkovém levelu vám tajemný průvodce mimochodem sdělí, že Hitman je         schopen dělat téměř vše. Jediné, co nedokáže, je skákat. V reálu to tedy         znamená, že pokud narazíte na nějakou překážku a váš hrdina na ni automaticky         nevyleze, tak máte smůlu. Vy s tím nic nenaděláte. Abych autory stále         jen nehanil, tak jsem si nakonec nechal jednu věc, která se jim na ovládání         docela povedla. A to systém příkazových meníček sloužících pro ovládání         všech předmětů ve hře, od obyčejného otevírání dveří, přes obírání mrtvol         o zbraně a šaty, až po instalovaní bomb. Stačí prostě jen dojít k požadovanému         cíli, stisknout pravé tlačítko myši, vybrat požadovanou činnost a je to.         
  To, že Hitman neumí skákat, je opravdu nepříjemné, ale jinak je podle         mého názoru ovládání vcelku v pořádku. Předchozí dva odstavce vyzněly         až příliš negativně, tak strašné to rozhodně není.
   Mise         a umělá inteligence Každá mise začíná         přijetím zprávy na Hitmanově notebooku obsahující jednotlivé cíle a výši         odměny, případně ještě fotografie obětí nebo mapy objektů. Nejsem sice         profesionální vrah, ale odměna v řádech desetitisíců dolarů za splnění         komplexní mise mi přijde docela směšná. Navíc si z těchto peněz musíte         zaplatit i zbraně a vybavení. Jejich volbu rozhodně nepodceňujte, závisí         na ní totiž úspěch celé mise. Asi nejlepším způsobem, jak zjistit optimální         výběr, je zahrát si danou misi párkrát nanečisto a vyzkoušet si různé         možnosti řešení. Naštěstí si většinou nemusíte dělat starosti s náboji,         protože je určitě najdete u někoho, kdo vám bude cestou překážet :)
  Autoři opět dokazují, že to s realističností myslí opravdu vážně. Informace,         které vám poskytne zaměstnavatel, jsou totiž jen ty nezbytně nutné, na         zbytek si musíte přijít sami. K nákupu zbraní bych jen dodal, že je nejlepší         se řídit původní (defaultní) nabídkou hry. 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Obtěžkáni         informacemi a výbavou můžete směle vyrazit do akce. Všechno jde jako po         másle, až do okamžiku, kdy se potřebujete někoho zbavit. Ne že by byl problém         někoho zabít, to rozhodně ne. Problém je, že si toho, dříve než stačíte         tělo odstranit do nejbližšího kanálu nebo kontejneru, někdo všimne a vyhlásí         poplach. V tu chvíli po vás jde většina okolo stojících nepřátel a jelikož         ve hře neexistuje něco jako lékárnička, jedná se většinou o váš konec.         To, co pro někoho znamená splnění jeho snů o realističnosti, že kurzívový         příteli :), pro nás ostatní představuje noční můru. Co se holt dá dělat,         Load. Ale to snad …. ne. Ono se to během mise nedá uložit. Nějak opravdu         netuším, co se autoři snažili dokázat tím, že neimplementovali funkci         save. Navíc do hry, která je silně závislá na dobrém načasovaní a kde         jediná menší chybička téměř vždy znamená konec. Jestliže jsem byl ochotný         některé předchozí prohřešky Hitmanovi prominout, tak tohle rozhodně nemůžu.         Nemožnost uložení rozehrané mise (stačilo by alespoň na několika místech)         ho v mých očích sráží z hlediska hratelnosti hluboko dolů. 
  Nezbývá mi než souhlasit, že se umělá inteligence         (AI) oponentů v Hitmanovi rozhodně povedla :) Jen bych ještě doplnil,         že je nutné dávat si pozor i na obyčejné chodce. Ti sice nevyhlásí poplach,         ale začnou zmateně pobíhat po okolí a křičet, což dříve nebo později určitě         vzbudí pozornost některého z vašich nepřátel. K nemožnosti Save nemám         co dodat, hrát to samé 20x po sobě je opravdu pruda.
          Hlavním tématem většiny z celkového počtu 13 misí je likvidace nějaké         nepohodlné osoby. Pokud by se to někomu zdálo poněkud jednotvárné, můžu         ho ubezpečit o opaku. Mise se totiž od sebe odlišují především způsobem         provedení - jednou je to jedna rána sniperkou, jindy zase bomba v autě         nebo pistole s tlumičem nablízko. Navíc na vás v každé misi čeká nějaký         ten vedlejší úkol, jako je například vyhledání ztracené sošky v troskách         letadla a její doručení právoplatnému majiteli atd. Během svého pracovního         putování po světě se podíváte do exotických uliček v Hong-Kongu, hlubokého         pralesu v Kolumbii, temného přístavu v Rotterdamu a nakonec do Budapešti.
   Zbraně 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jak         jsem napsal o několik odstavců výše, hraje správný výběr zbraní a vybavení         klíčovou roli v přípravě na úspěšné provedení mise. Nabídka zbraní v         Hitmanovi přibližně odpovídá tomu, co by si v současné době mohl profesionální         zabiják opatřit na černém trhu, tedy víceméně kompletní nabídce světových         zbrojovek :) Ve vaší základní výbavě by rozhodně neměla chybět ocelová         škrtící struna, která se ukázala jako téměř ideální nástroj pro tichou,         precizní práci ve skrytých postranních uličkách, nebo alespoň vojenský         nůž. Dalším téměř povinným vybavením je jedna ze tří nabízených pistolí         (AMT 1911 HardBaller, Beretta 92., Desert Eagle Mark XIX). V případě,         že je vaší prioritou tichost, nezbude vám než vzít zavděk Berettou s tlumičem,         jinak berte vynikající Desert Eagle. O kategorii výše jsou dva známé samopaly         Heckler & Koch MP5 a UZI, které dobře poslouží především proti menším         skupinkám protivníků.
          Jestliže potřebujete ještě vetší palebnou sílu, tak na vás čeká pár zajímavých         kousků, počínaje M16A2 a konče nepřekonatelným M134 Minigun :) Nakonec         jsem si nechal svou nejoblíbenější zbraň - sniperku. Máte na výběr ze         dvou typů (Blaser Jagdwaffen R93, Walther WA2000), které se od sebe liší         především účinným dostřelem. Zde bych si dovolil jedno malé rýpnutí: když         už se autoři snaží o realističnost a přidali komíhání optického zaměřovače,         tak bych předpokládal, že se bude komíhat do všech směrů a ne jenom nahoru         a dolu.
   Grafika         a zvuky 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      IO         Interactive naštěstí nepodlehli mánii v licencování grafických enginu         her Quake 3 Arena nebo Unreal Tournament a vyvinuli pro Hitmana vlastní,         přesně na míru šitý, engine nazvaný Glacier. Bohužel ale nemohu sdílet         nadšení některých recenzentů na internetu, kteří ho vynášejí téměř až         do nebes. Nedá se říct, že by byl špatný, ale kvalit např. enginu Quake         3 Areny ani náhodou nedosahuje. Pravdou zůstává, že některé prostory (čínská         restaurace) jsou provedeny téměř dokonale a vytvářejí tak vynikající vizuální         dojem, na druhou stranu ale existují i místa, která se autorům moc nepovedla         (kolumbijský prales nebo ploché, anonymní domy ve městech). Suma sumárum         je Glacier engine pouze lehce nadprůměrný engine.
  Zase mi nezbývá než souhlasit, autorům Glacier enginu se podařilo vytvořit         pracovní nástroj přesně odpovídající potřebám hry. Jen mi trochu vadí         rozdílná kvalita použitých textur, některé jsou hodně detailní, jiné zase         hodně rozmazané.
          Za hudební a zvukový doprovod si autoři zaslouží velkou pochvalu. Kromě         výrazného a vynikajícího motivu v menu, slouží hudba v Hitmanovi pouze         jako kulisa. Nečekejte tedy žádné komplikované kompozice, ale spíše jednoduché         a tiché, podle prostředí zabarvené, skladby. Ani efekty, ať už se jedná         o tiché kroky nebo hlasité výstřely,         nijak nezaostávají. Podle zvuku výstřelů je dokonce možné, i bez vizuálního         kontaktu, poznat z které zbraně pochází. 
  Jen bych dodal, že podle zvuku lze rozlišit i od čeho se vystřelená         kulka odrazila.
  
 
 
  | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       |