Ghost 1.0 - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Ghost 1.0 - recenze

Datum vydání:
7. června 2016
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 10. 2016 9:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Hrám neškodí, když se v nich spojí tradice a moderna. Může jim to přinést ověřenou herní mechaniku a zároveň svěží nápady. Příkladem dobré mezigenerační symbiózy je sci-fi arkáda Ghost 1.0, která se inspirovala nejlepšími plošinovkami minulosti, ale nebrání se ani novým myšlenkám. Díky tomu vás dosyta pobaví proměnlivým herním tempem, nelineárním prostředím, velkorysým zdokonalováním hlavní postavy i fajn příběhem. Zamrzí pouze nevyrovnaná obtížnost a jeden malý přehmat v herní mechanice.

Rozvětvená chobotnice 

Ghost 1.0 patří do subžánru „metroidvania“ her, což znamená, že se inspirovala principy dodnes nesmírně zábavných plošinovek Metroid a Castlevania. Dalo by se říct, že oživuje herní styl, který sice v původní podobě už dnešní hráči moc nepamatují, ale tím na atraktivitě vůbec neztrácí. Naopak! Už proto, že jsou metroidvania hry známé svým velmi nelineárním prostředím, je hraní Ghost 1.0 velký zážitek.

Díky použití metroidvania konceptu se v Ghost 1.0 neběhá pouze „zleva doprava“, jak je jinak v arkádách běžné. Hráč se musí pohybovat ve všech směrech, přičemž se běžně vrací i na místa dávno objevená. Otevřené prostředí dává hře podobu jakési chobotnice s mocnými chapadly, kterou tvoří soustava spletitých chodeb a místností, kde čeká nespočet respawnujících se monster a nepřátelsky naladěná technologie. Dohromady to vytváří téměř nekonečno možností k rozvíjení bojové taktiky a růstu zkušeností hlavní postavy. Znalce žánru netřeba přesvědčovat, jaká je to zábava.

Složitost pouze náhodná

Přestože je herní mapa obrovská a její pomyslná chapadla rozvětvená, nehrozí zmatek ani otrocké pobíhání z jednoho konce na druhý. Autoři k otázce orientace v prostoru přistoupili citlivě a nebudou vás kvůli banalitám posílat přes celou mapu tam a zpět. Zmatenost či nuda nehrozí ani v pozdějších fázích, kdy mapu odhalíte v celé její velikosti. Na dlouhé vzdálenosti, kdy už by chůze opravdu vadila, pomohou vhodně rozmístěné teleporty, které zároveň slouží jako místa pro ukládání herních pozic. Opět se potvrdilo, že dobré „metroidvania“ plošinovky bývají chytře navržené a hrůzostrašně složitě vypadají pouze na první pohled.

Dobře navržené „chobotnici“ dává konkrétní podobu příběh o futuristické vesmírné stanici nadnárodní firmy Nakamura. Infiltrovala se do ní tajná agentka Ghost, která se vám okamžitě zalíbí, protože s ní přichází velmi stylový a zábavný scénář, co báječně odlehčuje jinak ryze bojovnou náladu hry.

Hlavní hrdinka je vyslankyní „tajné organizace“, kterou dále tvoří už jen dva víceméně asociální hackeři, zamilovaní do jídla v krabičkách a svitu počítačových monitorů. Z přítmí svého zatuchlého brlohu napadají přes počítač bezpečnostní systémy Nakamury tak, aby agentka mohla přímo na místě snadněji pronikat do tajů výroby inteligentních robotů a rozplétat jistou konspirační teorii. Příběh srší humorem, ale zároveň skvěle zapadá do herní mechaniky. Dvojice „moulů“ od umazané klávesnice pomáhá agentce řešit problémy tak věrně, že to zavání kooperativní hratelností.

zdroj: Archiv

Štědré vylepšování

Stejně jako design prostředí nadchne také systém levelování, který má podobu péče o hrdinčino tělo. Hra je i v tomto ohledu velmi moderní, ale současně tradiční. Starý dobrý sběr bodů po mrtvých nepřátelích a splněných úkolech souvisí s naopak velmi pokrokovým stromem zkušeností.

Agentka se zlepšuje hned v pěti různých oblastech po dvanácti dovednostech, což dává pěknou šedesátku skillů nejroztodivnějšího charakteru. Navíc si za herní měnu můžete dokupovat i nespočet dalších technologických upgradů a zlepšováků, které rovněž přispívají, ať už jednorázově, nebo permanentně, k posílení dívčiných schopností. Slečna Ghost je do jisté míry James Bond budoucnosti, což se vám bude opravdu líbit.

Skvělé na celém systému ovšem není ani tak celkový počet osvojitelných vylepšení, jako spíš jejich značný vliv na herní styl. Svoji roli hraje opravdu každá drobnost. Například „dvojitý skok“ změní od základu možnosti pohybu v otevřených prostorách. Třeba schopnost vidět zbývající životní energii nepřátel hlasitě promlouvá do bojové taktiky. Toto je ostatně mimořádně svérázné, zatímco ostatní plošinovky by ukazatel zdraví nepřátel měly ve standardní výbavě, v Ghost 1.0 jde o zprvu nedostupné vylepšení.

Hra je prostě geniální v tom, jak ovlivňuje celek pomocí detailů. Třeba do zbraní, světe div se, nemusíte sbírat munici, protože zásobníky se doplňují samy. O napětí ale nepřijdete, ba naopak. Zásobníkům totiž chvíli trvá, než se dostatečně nabíjí. A s dočasně mlčícím kvérem samozřejmě můžete schytat pěknou nakládačku. Zbývá dodat, že problém s nabíjením lze obejít střídavým používáním několika různých zbraní najednou, nebo ho lze opět mírnit různými upgrady. Autoři prostě mysleli na všechno.

Skvělá akce, nešťastné převtělování

Třešničkou na poctivě upečeném herním dortu je akce samotná. S ní hra znovu kopíruje minulost, ale doplňuje ji moderní dynamikou, solidními grafickými efekty, a zároveň i klidnými pasážemi s rébusy pro chytré hlavy. Ze všeho nejvíce ji tedy charakterizuje průběžná změna tempa, dokáže být neuvěřitelně strhující, ale i přemýšlivě pomalá.

V akčních momentech hra ohromuje bojem s mnohočetnou přesilou v podobě roztodivných příšer od robotů až po bioorganické červy. Zběsile se chvějící scény plné oslnivých světel a hromobití opravdu berou dech. Nicméně, ohromný kvapík se může kdykoliv zastavit a změnit v hádanku, založenou na principu výměny identit. Převtěleni v jinou osobu budete častokrát spouštět vzdálené mechanismy, otevírat dveře, obnovovat energii nebo dokonce ovládat mysl nepřátelských postav s cílem poštvat je proti sobě.

Mechanika převtělování je sama o sobě zajímavým herním doplňkem. Bohužel se v ní ale skrývá malý koncepční problém. Převtělování je oproti jiným hrám (třeba The Swapper) poněkud krkolomné a umělá inteligence na něj až příliš agresivně reaguje. Touha ostatních postav zlikvidovat jednu podezřelou často spěje do předem prohraných situací bez ohledu na rafinovanost vašich záměrů. Neférové útočení může za to, že převtělování do obrazovek plných nepřátel znamená pro návnadu téměř jistou smrt, což se ne vždy hodí. Bezvadně systém funguje pouze mezi neozbrojenými jedinci.

Časté umírání každopádně podtrhuje celkový charakter hry. Nevyhnete se mu tak jako tak kvůli vysoké obtížnosti, která má navíc tendenci výrazně kolísat. Přívaly frustrace přicházejí zejména ve dvou pravidelně se opakujících herních fázích. Děsit vás budou takzvané Alarm Zones, tedy jakési mini arény, v nichž se odehrávají štědře bodované souboje proti vlnám nepřátel, ale i bitvy s hlavními bossy. Budete je opakovat opravdu až příliš často. Ani dokonalá souhra dovedností a technických zlepšováků vás bohužel neušetří od přemrštěného stresu.

Přestože má Ghost 1.0 své nevýhody, pozitivní dojmy nakonec jasně převládají. Výrazně a bez pochybností. Pokud toužíte po akčním ohňostroji v rafinovaném prostředí a se zábavným vylepšováním postavy i špetkou humoru, jste na dobré adrese. 

Verdikt:

Ghost 1.0 je téměř po všech stránkách špičková arkáda. Nabídne strhující akci i rébusy pro zamyšlení. Zážitek ze hry, která trefně navazuje na staré časy s Metroid a Castlevania, mírně kazí jen nevyrovnaná obtížnost.

Nejnovější články