zavřít

Freedom Force - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Vynikající akčně-taktická-dobrodružná hra na motivy komiksů ze šedesátých let se vším všudy: atmosférou, dialogy, grafikou a americkým vlastenčením. Jen jedna chyba se najde: zapomenete na školu, práci, jídlo, televizi a budete hrát, dokud poslední zloduch bude ohrožovat existenci New Yorku, lidstva a samotného vesmíru vůbec!

Hodnocení redakce 10/10

Jak hodnotíme

metacritic 90/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Jásejte, osvoboditelé dorazili! Komiksoví superhrdinové z Freedom Force přišli právě včas, aby zachránili New York před zkázou v taktické strategii s RPG prvky od tvůrců System Shocku.

Autor: Pavel Dobrovský
Publikováno: 4.dubna 2002


Jeden ze svatých grálů počítačových her byl pojmenován „funkční RPG na motivy komiksů“. Marně ho dělaly firmy Microprose, Hero Games. Dokonce rytíř invenčních strategií Peter Molyneux zlomil zoufale meč a raději vytvořil Black & White, což rozhodně nebylo na škodu. Supermani a batmani americké popkultury jsou herně nezpracovatelní, protože jejich charaktery vykreslené pomocí superschopností jsou statické a neprocházejí trvalejší vnitřní ani vnější změnou (pakliže není jejich součástí, jako například morfování z člověka do zeleného obra u Hulka), a to je zrovna u hry podstatná složka zábavnosti. Jakýkoliv RPG systém je na přibírání vlastností a jejich zlepšování závislý.

 Komiksový svět od tvůrců System Shocku
Jak ale napsat věrnou komiksovou RPG hru, když Captain America nebo Spiderman zůstávali stále stejnými osobnostmi a de facto se od změny snažili uchránit jen své město nebo Spojené státy? Nabízí se cesta parodie (Superhero League of Hoboken, Legends, 1994) anebo neměnný hrdina zamaskovaný dynamickým posilováním od začátku daných schopností. Irrational Games zvolila druhou možnost a dobře udělala - pouhý rok vývoje dokázal z enginu NetImmense vykřesat vynikající grafické schopnosti a z hlav bývalých “systemshockáků” Ken Levina a Jon Cheya strukturovaný retro-příběh se základy v šedesátých letech minulého století. Těm dobám se také říkalo STŘÍBRNÝ VĚK komiksů!

Dokázali Levine s Cheyem zachránit atmosféru stříbrného věku a jaký osud čeká hrdiny hry Freedom Force? Jen čas napoví!


Je třeba si uvědomit podstatu komiksového umění: ať v Evropě vycházely sebelepší dílka, mateřským kontinentem pro bublinové příběhy se stala severní Amerika, jmenovitě Spojené státy. Samotní Američané přiznávají, že jejich přínos celosvětové popkultuře je především v jazzu aneb v řešení rasové schizofrenie pomocí hudby, a v komiksu, který se po mocné vlně antipatií v padesátých letech stal zpolitizovanou pomůckou kapitalistického boje proti nechutným „komoušům“. Například členové skupiny Fantastic Four od Jacka Kirbyho vznikli následkem ozáření při vesmírných závodech se SSSR.



Během šedesáti let se vytvořil metavesmír se zástupy superhrdinů (viz nepříliš starý Kingdom Come, kde jsou nadlidé stejně početní jako kapři v Austrálii) a týmy bojujícími za svobodné USA. X-Men, Avengers, Fantastic Four a další naleznou svůj odraz ve Freedom Force. Přestože je produkt od zesměšňování tématu na hony vzdálen, je to právě neobyčejná serióznost, která z něj vytváří absurdní přehlídku barev, sexuality, patriotismu, kostýmů a herních stylů.

Ale kdo je v té tajemné skupině bojující za spravedlnost? Objeví se Pérák? A o čem to vlastně je?! Počkejte na další odstavec!


 Záchrana New Yorku
Začátek posloupného příběhu vystihuje poválečný strach z vědeckých zbraní. Nebezpečí jaderného útoku a ozáření se promítá do náhlého spadu tajemných kontejnerů z vesmíru. Dopadem uvolněná Energie X vytvoří super-lidi s nepřirozenými schopnostmi. Několik z nich vytvoří pod vedením červenomodrého Minutemana skupinu Freedom Force a právě včas! První vlna nepřátel přichází... Paralelní dějiny New Yorku jsou popsány v třiceti misích, v misích oplývajících neuvěřitelně stylovými nepřáteli a hrozbami, které budou každému povědomé. Co soubor misí, to módní trend.

Začíná se konfliktem FF s ruskými záškodníky a jejich bossem Nukleární Zimou. Zde čtenáři musí prominout malé odskočení - právě Nukleární Zima dokázal kvalitu celé hry. Personifikace účinků jaderného útoku symbolizuje absolutní informační vakuum, které panovalo na obou stranách železné opony v průběhu studené války. Nepřítel mohl mít prakticky libovolnou ničivou zbraň a vypadat jakkoliv a z toho také komiksy čerpaly. USA se v komiksové alternativě stávají izolovaný ostrovem, který jeho ochránci musí ubránit za každou cenu. Máte snad výběr barev na Supermanově trikotu za náhodnou? Psychologická masáž čtenářů nebyla tak jednostranná, za jakou ji měl doktor Frederic Wertham v padesátých letech:

Špatně kreslené, napsané a tištěné na špatném papíře - představují napětí pro mladé oči a nervové systémy a výsledkem takových podřadných hrůz je stimulace násilí. Drsná černá a červená krade dětem smysl pro rozlišení barev; podprahové vsouvání sexu a vražd nutí děti vymýšlet si v tajnosti lepší příběhy. Pakliže nechceme vychovat příští generaci ještě divočejší, měli by se rodiče a učitelé celé Ameriky spojit a zničit „komické“ časopisy.


Werthamova pravda je dnes nepodstatná, každopádně opomíjí skutečnost, že komiksy v první řadě bránily americkou kulturu před vpádem cizáků a jen horko těžko aklimatizovaly své účinkující na rostoucí mezinárodní porozumění. Po Nukleární Zimě přicházejí další hrozby inspirované městskými legendami a populární vědou či mytologií: tyranosauři a raptoři, obří mravenci, mafiáni, šílení vynálezci, zběsilý řecký bůh, mimozemšťané a tak dále. Ti všichni mají v úmyslu zničit korunní město Spojených států: New York.

 Smiřte se s tím
Minuteman je doplněn Mentorem, podivným humanoidem z kosmu s telepatickými schopnostmi. Během několika misí se přidá španělský přistěhovalec proměněný v ohňového El Diabla, mechanický obr ManBot, studentka chemie Alchemiss, dryáda Eve s lukem a dalších přibližně dvanáct postav. Komiksové kostýmní fetiše a archetypy jsou použity v celém spektru. Freedom Force mají vlastní základnu a firemní vznášedlo. Minuteman se stává opatrovníkem Liberty Lada podobně jako Batman s Robinem. Mentor je cizincem na Zemi podobně jako Superman; Mravenčí muž typickým intelektuálem; ManBot utíká před vlastní minulostí a tak dále a tak podobně. Základna slouží k reorganizaci čtyřčlenné úderné skupiny a zlepšování jednotlivých vlastností v závislosti na dosaženém levelu.

Každý hrdina má maximálně sedm schopností svázaných s jeho podstatou: El Diablo se specializuje na oheň, Eve na střílení šípem, Man´o´War na hrubou sílu, Minuteman na patriotické údery holí. Charakter misí vyžaduje pokaždé jinou konfiguraci, ovšem po nalezení té nejideálnější se jakákoliv mise stává procházkou růžovou zahradou. Herní styl kombinuje strategické UFO: Enemy Unknown a soubojový interface z Baldur´s Gate. V podstatě své lidi přesouváte ulicemi a snažíte se co nejrychleji zneškodnit nebezpečí. Domy, auta, civilisté, zkrátka vše na ulicích je plně interaktivní a dá se buď zničit anebo využít, ovšem k dokončení mise není ničení městských rekvizit nutné.

 Super schopnosti supermanů
Obvyklá taktika se zjednodušuje na co nejrychlejší doběhnutí k nepříteli anebo na rovnoměrné rozdělení týmu po několika cílech. Pauzování soubojů a výběr bojových technik je tím nejdůležitějším a převažuje FF na stranu akční zábavy. Smrt hrdiny znamená přechodné vyřazení z mise, ovšem v další se objevuje v plné síle. Zkušenosti nelogicky přibývají pasivním hrdinům stejně jako těm ve výsadku.


Superschopnosti jsou super. Nezačínají pouze možností vytrhnout lampu a odpálit s ní zloducha padesát metrů do vzduchu anebo zvednout auto a vytvořit funkční barikádu. Nekončí odrážením kulek a využíváním specialistů k alternativnímu řešení misí. Široký výběr útočných, obranných, kontaktních a nebojových schopností nabízí téměř nekonečné množství strategií. Pro ilustraci: několik pokročilých misí jsem vyřešil s minimálním akčním prvkem. Zapnul jsem u Bulleta sprintování a oběhl všechny checkpointy s tím, že nepřátelé byli vždy pomalejší. Ani se nenadáli a vžžžžum, byl konec mise.

 Animované sekvence
Za vybojovanou prestiž lze najímat další hrdiny z omezené herní nabídky anebo z personalizovaného seznamu, kde si hrdinu můžete vytvořit sami. Editor hrdinů je zabudovaný přímo ve hře, ke komplexnějšímu designu však budete potřebovat externí program z oficiálních stránek, kde jsou k mání výtvory ostatních hráčů - ano, svého oblíbence jistě najdete. Hráčské společenství Freedom Force je podporováno nejen skinováním, ale především internetovou hrou pro maximálně čtyři hráče přes GameSpy Arcade (přiložený na CD, po nainstalování se automaticky updatuje na nejnovější verzi). Modemisté mohou rovnou zapomenout - nejlepší ping bývá 400 ms. Majitelé pevné linky mají možnost vymodelovat svého hrdinu a vyzkoušet ho v aréně. Body za vítězství automaticky zvyšují prestiž a hrdina je svým způsobem perzistentní, i když jde o variantu síťové hry a ne onlineovky.

Co ještě chybí ke komiksovému pocitu? Animované sekvence! Pouze intro a vysvětlení původu jednotlivých hrdinů je podáno v statické koláži kirbyovských obrázků (téměř technické obrysy figur, dětské kolorování), o zbytek příběhu se stará engine a vypravěč s „napínavými“ dialogy pulp magazínů či posledních řádek Zeleného Raoula. Takový přístup patřil k tehdejší době - znervóznit diváka při sledování televizního seriálu nebo čtení dobrodružného příběhu. V britském Boys Own Paper končila dobrodružství v okamžiku, kdy se hlavním hrdinům děje něco smrtícího - přežijí??? Kdo je tajemný muž ve stínu klobouku??? A tak podobně. Rozřešení přišlo až s dalším číslem, v našem případě s další misí.

 Grafický NetImmense engine
Dialogy namluvené omezeným hlasovým týmem jsou poněkud vidlácké, ale i to patří ke stylu laciných komiksů. Hlášky záporáků, například megalomanského architekta Mechanical Man:“Frank Lloyd Weber?! To byl proti mě amatér!“ jsou k popukání. Vlastně, když přemýšlím nad smysluplností dialogů, ona se hra skládá pouze z hlášek. Jednotlivé doprovodné skladby jsou plnohodnotné, nepřekypují snahou o orchestrální dojem a nejsou ani trapným kvíkáním - patrná počítačovost věci jen prospívá.


Engine NetImmense dosahuje výborných výsledků na pomalejším konfiguraci (Celeron 466/256 RAM/Matrox G400) ačkoliv na první pohled vypadá jako přepracovanější systém z The Sims. Dva druhy kamery dovolí buď sledovat mapu z jednoho úhlu anebo jí zafixovat za zvoleným hrdinou bez možnosti pořádné rotace. Kamerové skripty jsou jako další části NetImmense přístupné uživatelskému zásahu a na fanouškovských stránkách se již teď objevují návody na přeprogramování výhledu. Realističnost prostředí podivně koresponduje s komiksovými nápisy „Boom“ a „Swoosh“ nebo jednoduchou reprezentací úderu - bílou skvrnou.

 Jasná volba
Celá hra se dala dohrát systémem, který jsem se plně naučil u Warcraft a s úspěchem ho používám v jakékoliv hře s prvky taktiky: vytvoření silné střelecké skupiny a jedné volavky s úkolem vodit nepřátele na dostřel. Ale nic jsem neřekl. Nijak jsem vám neporadil. Na Freedom Force musíte přijít sami, užít si jí do morku kostí a zapomenout na americké vlastenectví, které kape z monitoru jako převařené mléko z hrnce.

Freedom Force přináší nádherné poznání, takové, jaké jsem skoro nečekal: hry tohoto charakteru dokazují sílu (a existenci) herního umění. Sláva! Hernímu teploměru vystřelila rtuť až k Měsíci!

Stáhněte si: Demo (58 MB nebo 91 MB), Cheaty

 
Pavel Dobrovský
připravil: jd




 
 

Kupte na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.