zavřít

FIFA 15 - recenze

Xbox One

Recenzovaná verze: Xbox One

Vychází na platformách: PS4, Windows, PS3, X360, WiiU, Xbox One

Verdikt: Skvělá nabídka herních módů, návykový Ultimate Team, skvěle vypadající herní prostředí a skutečná fotbalová atmosféra. V tom všem FIFA 15 exceluje. Bohužel, zpracování zápasů přináší změny, které sice řeší některé staré problémy, ale zároveň přidávají nové.

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

metacritic 82/100

- Recenze autor: Martin Bach Komentáře: 0

Psal se rok 1995 a já jsem seděl jsem u své milované Amigy. Dlouho do noci jsem hrál Sensible World of Soccer a představoval si, jaké by to bylo, hrát na počítači opravdu reálný fotbal. Takový, ve kterém by fotbalistický sestřih Ivo Knoflíčka vlál podle směru větru, ve kterém bych na první pohled poznal, že se zápas hraje na Anfieldu nebo v Edenu, nebo kde bych mohl s hráči dělat kličky jako Romário. Dnes, skoro o dvacet let později, takový fotbal hraju. Sice bez Knoflíčka a Edenu, ale za to se skvělou grafikou, hromadou zajímavých módů, reálnými sestavami mnoha desítek světových týmů a dokonce i online hrou. Přesto se mi ale v souvislosti s FIFA 15 vkrádají na mysl nejčastěji slova „kontroverzní” a „rozpačitá”, a to věru nejsou termíny, které se v souvislosti s fotbalem od EA Sports skloňují příliš často.

Ne, tou kontroverzí opravdu nemyslím, že ve hře nebude až do 26. října k dispozici suspendovaný lidožrout Luis Suárez. Naopak, co se týče důrazu na podobné neherní detaily, pokročili EA Sports zase o pěkný kus dál. Problém letošní Fify spočívá ve změnách hratelnosti zápasů, potažmo v úpravách pohybu hráčů a jejich kolizí, které nedopadly vůbec dobře. Odcitujme si ale nejprve úryvek z tiskové zprávy, kterou EA vydali u příležitosti oznámení FIFA 15.

„Jemně vyladěná biomechanika postav napomáhá fotbalistům reagovat a pohybovat se s větší stabilitou a lépe ovládat míč, pokud ho mají v držení. Precizní kroky, obraty v nízké rychlosti a lepší ovládání míče v rychlém běhu umožní fanouškům vést hráče na hřišti s vyšší mobilitou a kontrolou.”

Pomineme-li inovativní výrazivo a sloh, hráč by mohl z výše řečeného vyrozumět, že FIFA 15 přichází s vylepšenými animacemi, pohyby hráčů a ovládáním míče. Pokud bychom brali jednotlivé prvky zvlášť, pravděpodobně bychom se shodli na tom, že autoři svůj slib splnili. Animací je skutečně víc než loni, pohyby hráčů, zejména brankářů, jsou přirozenější a ovládání míče je přesnější a v globálu zvýhodňuje útočícího hráče před obráncem. Ovšem to všechno jako by EA vyvíjeli separátně, a když poté spojili jednotlivé prvky dohromady, něco se pokazilo. Jinak si nedovedu vysvětlit fakt, že v každém zápase nastane hned několikrát situace, která vypadá tak nepřirozeně, že hraničí s glitchem.

Zejména v pokutových územích se dějí věci: hráči padají jeden přes druhého, obránci stojí uvnitř branky, míč se odráží všude možně a mezi tím vším lítá bezradný brankář. Karol Polák tomu říkal „trma vrma” a v televizi to bylo napínavé a zábavné. Ve hře ale jenom trnete, kam se po té hromadě přemetů a kotrmelců odrazí míč, a kdo se k němu čirou náhodou dostane. Občas to pak dopadne třeba takhle

Nejlepší obranou je obrana

Jinak je ale třeba uznat, že FIFA 15 dala hráčům do vínku větší variabilitu pohybu a nové triky - třeba efektní patičky, rozmanité kličky nebo úhybné manévry, vypadají velmi pěkně. I proto je s podivem, že největší problémy, co se týče animací, jsou v něčem tak obyčejném jako běhání. Tady má FIFA 15 bezesporu velké problémy a zejména hráči, kteří mají lepší atribut rychlosti, působí při sprintu prkenně a nepřirozeně.

Četných glitchů, bugů a nesmyslných situací si ale po pár desítkách odehraných zápasů přestanete všímat. Budete sice vědět, že tam jsou a uvědomíte si je pokaždé, když nějak ovlivní samotnou hru (což se naštěstí nestává tak často), nebo když vás na ně upozorní nějaký kolemjdoucí. FIFA 15 se totiž hraje vlastně velmi dobře, přestože v mnoha okamžicích nevypadá realisticky. Hlavní podíl na tom mají úpravy obranné hry, kterou se EA Sports snaží už delší dobu posunout k taktickému bránění a nikoliv jen k prostému mačkání tlačítka na odebrání míče.

FIFA 15 jde v tomto ohledu ještě dál než předchozí dva ročníky a od útočících hráčů tak přichází mnohem větší nebezpečí než kdykoliv dřív. Pokud na nový styl hry nepřistoupíte, dočkáte se na vyšších obtížnostech situací, kdy jeden protihráč projde skrz čtyři vaše obránce jako nůž máslem. Vaši obránci nesmí být statičtí, musí lépe vykrývat prostory pro přihrávky a nesmí se bát jít často do skluzů. Klasické odebrání míče nejenže ztratilo na efektivitě, ale navíc při jeho použití budete častěji faulovat. Nedělal jsem si čárky, ale odhadem bych řekl, že penalta se kopala (ať už proti mě nebo soupeři) tak v polovině ze zhruba 60 zápasů, které jsem ve FIFA 15 odehrál.

Důsledkem ztížené obrany při soubojích jeden na jednoho je mimo jiné i zvýhodnění šikovných a rychlých hráčů - tedy těch největších hvězd. Ti byli samozřejmě vždycky silnější než průměrní hráči, ale ve FIFA 15 se občas pohybují jako nepřekonatelné mašiny, které se dostanou z každé situace a zařízení trefí i poslepu ze 40 metrů. Na jedu stranu je fakt, že ve FIFA 15 zvládne i hráč z druhé ligy fantastické míčové triky v plném běhu, takže je logické, že takový Neymar nebo Ibrahimovič bude ještě silnější, na druhou stranu ale taková věc moc neprospívá uvěřitelnému pocitu ze hry. 

Mezi třemi tyčemi

Velkou změnou prošli brankáři a pohříchu platí, že i jim by bylo možné s klidem přilepit na čelo nálepku „kontroverzní”. Na jednu stranu dostali Čechíno a spol. novou škálu pohybů a jejich zákroky vypadají fantasticky. Stejně tak je o dost těžší přehodit je při samostatném úniku lobem, protože při nich vybíhají inteligentněji než dřív. A rovněž střelba z dálky nemá díky kvalitnějším brankářům takovou úspěšnost jako dřív. Problém je ale v tom, že zatímco některé jejich zákroky jsou až supermanské, jindy pustí střelu z dálky mezi nohama nebo nechají propadnout centr až metr před brankovou čáru, aniž by se snažili jej stáhnout ze vzduchu.

Brankáři to mají díky pozměněné fyzice míče a celé řadě komplikovaných situací ve vápně mnohem těžší než dřív a v reakcích na všechny ty odrazy a dorážky celkem obstojí. Ale jejich chování při centrech, rozehrávkách a v jiných naprosto standardních situacích je nepředvídatelné a často vás dostane do problémů. 

Fotbal jako ze salónu

Pokud v hratelnosti zápasů udělala FIFA 15 dva kroky vpřed, pak jeden bokem a dva dozadu, v případě grafického zpracování a nejrůznějších serepetiček okolo šli vývojáři naštěstí jenom kupředu. Hlavně v případě anglické Premier League, se kterou EA podepsalo speciální licenční smlouvu, je zpracování veškeré neherní omáčky skutečně dokonalé. Stadiony, diváci, efektní záběry a skvělá atmosféra musí potěšit každého fandu téhle soutěže. Obecně je vidět, že velkým hvězdám a známým klubům se tvůrci FIFA 15 věnují s mnohem větší pečlivostí než zbytku licencovaných týmů, ale to je koneckonců logické.

Určité kosmetické změny najdete i v zápasech. EA se v marketingových materiálech chlubí hlavně novým zpracováním emotivních projevů hráčů. Rozčilují se po zkažené přihrávce, po hrubém faulu se začnou strkat a máchají rukama, když nedostanou míč tam kam potřebovali. To je sice všechno krásné, ale v praxi si takových drobností asi moc všímat nebudete. Ostatně, já jsem si těchto animací začal všímat až poté, co mě na ně někdo upozornil. 

Online je vše

Letošní NHL 15 všem připomnělo, jak moc jsme si během let zvykli na obrovské množství různých herních módů. FIFA 15 si naštěstí drží víceméně stabilizovanou nabídku. Oproti loňsku ubyla klasická tréninková aréna, v níž jste mohli pilovat třeba rohové kopy a jiné situace. Naopak návratu se dočkal turnajový režim. Jinak je nabídka prakticky shodná s předchozím ročníkem a je znát, že vývojáři se letos snažili upravit hlavně zápasy a nikoliv herní módy.

Větší pozornost tak věnovali jen FIFA Ultimate Teamu, i když ani v tomto módu nečekejte zásadní změny. Tvůrci omezili možnosti hromadných prodejů kartiček (už nemáte k dispozici neomezené množství slotů) a do hry přidali možnost hostování. Hra vám tak občas nabídne sérii prémiových hráčů, ze kterých si můžete vybrat jednoho, který s vámi odehraje předem dané množství zápasů. Je zřejmé, že podobný krok vás má hlavně nalákat k otevírání dalších balíčků a pátrání po super hráčích, ale budiž.

Zajímavou novinkou jsou také „koncepty”. Jde o týmy, které si můžete složit z kompletní nabídky kartiček ve hře a zkoumat, jak bude fungovat chemie a nastavení mezi jednotlivými hráči. Do konceptů sestav můžete zapojovat i své aktuální hráče a zjišťovat co a jak. Asi nemusím dodávat že s takto vytvořenými týmy nemůžete hrát, ovšem i přesto je podobné fantazírování docela zábavné.

Důležitou otázkou je, jak si FIFA 15 vede ve zpracování online hry, protože nemá smysl si nic nalhávat - už několik let vděčí EA Sports za úspěch právě online hraní. Vedle Ultimate Teamu (který nadále nabízí i úmorné off-line režimy) je možné zahrát si i online i kariéru a zápas s více hráči na každé ze stran.

V prvních několika dnech od vydání hry dostávaly servery EA zřejmě pořádně zabrat a například z prvních deseti zápasů ve FUT jsem se dočkal šesti odpojení hned poté, co zazněl závěrečný hvizd. Pak se naštěstí vše uklidnilo a podle všeho už v tuto chvíli servery návaly hráčů relativně zvládají a strpět musíte jen větší prodlevy při připojování. 

Není verze jako verze

Většinu zápasů jsem odehrál v Xbox One verzi FIFA 15, ale pár střetnutí jsem absolvoval i na PC a Xbox 360. V prvé řadě musím tedy všechny PC hráče uklidnit - PC verze využívá Ignite Engine v plné míře. Obě verze, tedy pro nové konzole a PC, jsou v podstatě totožné, jenom PC verze nabízí navíc rozšířené možnosti nastavení grafiky a možnost hrát na myši a klávesnici.

Kvůli novému enginu ale PC hráči přišli o českou lokalizaci a komentář Míry Bosáka. S ním se zřejmě pro novou generaci Fify už nepočítá a vzhledem k tomu, že česká pobočka EA letos zavřela krám, neměli bychom si dělat velké naděje ani do budoucna. Češtinu už tak mají k dispozici jen hráči na PS3 a Xbox 360. Ke cti EA je ale třeba říct, že se obě "old-gen" verze rovněž dočkaly úprav a nejde tedy klasicky konstatovat, že v nové krabici se nachází stará hra. Samozřejmě, pokrok už není zdaleka takový, jako PC a next-gen verzí, ale na X360 mi nyní hra připadala trochu vyladěnější a pomalejší než dřív. A lepší kosmetické změny, než žádné. 

Vraťme se ale ještě na závěr k té „skutečné” patnáctce. FIFA 15 má rozhodně potenciál bavit po celou sezonu, ale nemůžu se ubránit pocitu, že v EA Sports šlápli s letošními změnami vedle. I když budete ochotni tolerovat popsané chyby, nedostanete vlastně o moc lepší zážitek, než jaký nabídla FIFA 14. Vývojáři jakoby se snažili opravit něco, co nebylo až tak úplně rozbité. Je možné, že na těchto nových principech v budoucnu postaví dech beroucí hru, ale letos jí k tomu ještě něco chybí.

Tagy: fotbal sportovní

Zdroje: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.