Autor: Frix Publikováno: 6.září 2005 | Verze hry: finální/anglická pro PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Příběh se mi na poměry běžných RPG a také některých akčnějších odnoží zdál neucelený a bez pointy. Vaši rodiče i sestra byli vyvražděni během nájezdu banditů, ale poté se vás ujme Cech hrdinů, který jej vycvičí v, eh, hrdinu, jehož cílem je nalezení údajně přeživší sestry a také obligátní záchrana světa. Nedivte se častému použití slova hrdina, během hraní Fable jej uslyšíte prakticky neustále – hlavní postava je totiž bez osobnosti, nelze jí přiřadit jméno, nemluví, nikterak na nic nereaguje, v zásadě máte v ruce beztvarou plastelínu. S tou se můžete v mnoha směrech výborně pobavit, ovšem z plastelíny nejde vykouzlit hloubka, ![]() Cech hrdinů nad vámi drží vládu po celou dobu, jelikož pro plnění veškerých hlavních a většiny vedlejších úkolů se v něm budete muset stavit pro tzv. Quest Card. Pojetí úkolů je jednotvárné, vedle několika výjimek se samozřejmě jedná o boj provázený různými důvody, čas od času je pro změnu třeba hledat po světě předměty pro různé osoby, jako třeba houby na tvorbu léčivého nápoje. Rozlehlost mapy je bohužel minimální a kromě toho se při každém přechodu nahrává nová oblast, přičemž projití jedné z nich často trvá jen pár desítek vteřin. Kdo si stěžoval na časté nahrávání u Half-Life 2, měl by si pro srovnání zkusit Fable, v průběhu několika úkolů totiž skutečně strávíte více času nahráváním lokalit, nežli hraním. Díkybohu, že tvůrci dali možnost využít teleportů, které se objevují zhruba v každé třetí mapce a dovolují mezi sebou volné přesuny téměř kdykoliv. Náplň úkolů Do hry je začleněn suchý britský humor, který pomáhá atmosféře, ovšem úkoly samotné snad ani větší množství klišé nemohly pojmout – ochrana karavan, vybití potvor v dané oblasti, vyčištění jeskyně od goblinů, čas od času boj s nějakým silnějším protivníkem. Zde tedy nečekejte nějaké novátorské originální zážitky, ty se nám pokoušejí Molyneux a spol. servírovat v dalších částech hry, tu s menším, tu s větším úspěchem. ![]() ![]() ![]() Za splněné úkoly získáváte automaticky zkušenost, z mrtvých nepřátel ovšem vypadnou jen podivné zelené kuličky, které za chvíli zmizí a bez nich se vám zkušenost nepřičte. Z již tak chaotických bojů se pak stává vyloženě nestíhatelná záležitost, kdy člověk neví, kam dřív skočit a v prstech na klávesnici praskají klouby. Dalším způsobem, jak získat zkušenost, je ukazování trofejí z mrtvých bossů okolostojícím lidem, na získání bodů však musíte překonat své stávající maximum (pokud jej tedy dosáhnete příliš brzy, jste nahraní a trofeje ztratí smysl). Souboje, kámen úrazu ![]() Zajímavostí, která si rozhodně chválu zaslouží, je způsob, jakým Fable hráči přiděluje zkušenost ve sférách boje, dovednosti a magie. Kromě obecné zkušenosti, kterou dostáváte za splněné úkoly, se hrdinovi průběžně přičítají i bodíky za používání schopností během boje – bijte se mečem, přibudou body u síly, za používání luku k dovednosti a za kouzla k magii. Je to rozhodně novátorská myšlenka, která férově určí zaměření vaší postavy, ačkoliv v začátcích by se hodila větší benevolence. ![]() ![]() ![]() Kouzla jsou opravdu účinná až na vyšších úrovních, hodilo by se mít možnost je posílit a přitom si na to vydělat třeba válečnou sekyrou. Mimochodem, u bojových kouzel není uvedena jejich účinnost, musíte tedy s pomocí rychlého postřehu sledovat obláčky s počtem hitpointů, které se po zásahu u postav ukazují. Svatba, rybaření, stárnutí... Podobně jako v GTA můžete kupovat domy, flirtovat s dívkami a dokonce se s nimi oženit, Jako minihra je to dobrý nápad, ovšem pouze na jedno použití. Přítelkyně v San Andreas jsou oproti tomu regulérní herní složkou, která nabízí zábavu navíc (a tím teď nemyslím HotCoffee mod). Rybaření vám zase poskytne zadarmo potravu na doplnění zdraví (k tomu ovšem lépe poslouží lektvar), ale možná vás z kmitání vlascem budou bolet prsty. Nápadů je ve Fable fůra, ovšem dle přísloví devatero řemesel, desátá bída, povětšinou mne rychle omrzely a raději bych přivítal, kdyby tvůrci investovali více času do prohloubení hlavní úkolové linie. Pohrobkem původních ambicí hry je hrdinovo stárnutí. Efekt času měl původně být znát úplně na všem, zůstala však jen hlavní postava. Stárnutí probíhá poněkud zmateně, dvacetiletý chasník je z vás za pár minut, poté ještě několikrát bleskově zestárnete a po zbytek hry se držíte na úrovni zhruba šedesátiletého starce, nic z toho ovšem neovlivňuje ani v nejmenším rychlost pohybu nebo bojové schopnosti. Vzpomínáte ještě na úvodní povídání o slupce a jádru? ![]() Je vražda dobrý nebo špatný skutek? Co se týká formování hrdiny dobrými a zlými skutky, autoři Fable zřejmě vidí svět černobíle a totéž aplikují na hráče. Zabíjejte bandity a pomáhejte NPC, dostanete pozitivní body, zabíjejte nebo jinak škoďte NPC, dostanete negativní body. Systém přesvědčení je opravdu hodně jednoduchý, skoro by se hodilo říci na úrovni předškolních dětí. Hry jako KoTOR, Deus Ex nebo Splinter Cell vás nutí dělat závažná rozhodnutí, jejichž výsledek není dopředu jasný a na svatouškovské jednání se tu moc nehraje, zatímco Fable vám umožní farmářovu rodinu ochránit před nájezdníky, nebo ji povraždit a farmu vykrást. Jasoňové mají nad hlavou doslova svatozář a kolem nich poletují éteričtí motýlci, drsoňové vypadají jako Darth Maul s krvavě rudými oky a rohy na čele. ![]() ![]() ![]()
Krk je prd hrdelní ![]() ![]() ![]() Rozdíly oproti konzolové verzi K dokončení dějové části stačí splnění přibližně dvaceti úkolů v čase kolem sedmi hodin včetně tutoriálové části (nicméně lze hrát opakovaně a být tím zlým). Krátkost byla Fable často vytýkána, protože i po prošmejdění všech zákoutí a splnění všech úkolů dosáhla užitná doba maximálně 20 hodin, což je na RPG poměry opravdu málo. Naštěstí je PC konverze obohacena o několik nových oblastí, ve kterých se objevují noví nepřátelé, máte k dispozici více zbraní a samozřejmě se zvětšil i počet nepovinných úkolů o rovných 16. Tato část hry je přístupná i po dohrání děje, což je rozhodně dobře. Neodpustím si ovšem rýpnutí do autorů, po dokončení je hráč nucen sedět a čekat u bez nadsázky čtvrt hodiny dlouhých závěrečných titulků, jež nelze přeskočit a v nichž je děkováno všem domácím mazlíčkům nebo uveden počet pizza donášek, které Lionhead během tvorby hry spotřeboval. Když už jsem u změn oproti konzolové verzi, hodí se zmínit systém ukládání, který nepochybně některým z vás hne žlučí podobně, jako mně. Hru si nemůžete uložit během plnění úkolu, ať je sebedelší. Uloží se vždy pouze statistiky vašeho hrdiny a jeho poloha na mapě, úkoly je ovšem třeba plnit v celku. Vznikají tak problematické situace třeba ve spojení s nočním hraním, ale především nechápu, proč autoři bazírují na ![]() Vítězství formy nad obsahem Když odmyslíme příliš časté nahrávání lokalit a vysokou náročnost na hardware (samozřejmě v případě, že si chcete vychutnat hezčí efekty, jako je shader model 3.0, jinak lze hrát i na starších PC, ovšem za cenu znatelně horšího vzhledu), Fable je po technické stránce skutečná lahůdka. Všechno je detailní, neuvěřitelně barvité, pohádkové a jednoduše krásné. Najdou se samozřejmě i chudší oblasti, ale po většinu času je rozhodně na co se dívat. Animace postav jsou komiksově přehnané a roztomilé, den plynule střídá noc a přestože je cyklus snad až moc rychlý, atraktivita mu nechybí. Největším zážitkem je ovšem proměna hrdinova vzezření v závislosti na tom, po jaké stezce se jej rozhodnete vést. Nepatřím mezi hráče, kteří by na grafice zakládali celý svůj požitek, ve Fable ovšem vzhled bez debat platí za obohacující prvek. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Malé varování pro ty z vás, kteří jsou už přejedení v poslední době extrémně populárního bloom efektu – ve Fable je naprosto všude a často v až groteskním množství, například slepice vypadají, jakoby uvnitř sebe měli gigawattovou zářivku a pokud na sobě má hrdina bílé oblečení, svítí jako pouťová atrakce. Stejně skvělé jsou zvuky, zvláště pak orchestrální hudba nemá chybu a bude vás mile provázet každým momentem. Efekty i dabing jsou rovněž excelentní, milovníci britského akcentu si přijdou na své. Shrnutí ![]() Stáhněte si: Trailer, Video, Cheaty... Související články: Anglický návod, Preview (5/2001), Novinky | ||
Frix | |
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování |