Autor: Jiří Sládek Publikováno: 19.října 2008 |
![]() ![]() ![]() ![]() Týrání s humorem Morální dilema naštěstí na hráče většinou nedoléhá v celé své tíži. Přispívá k tomu nadhled a humor, kterým je hra – včetně temných pasáží – prošpikována. Třeba takový chrám stínů, doupě zlých mnichů. Zkouška přijetí spočívá v tom, že musíte sníst pět živých kuřat. Komentář, který k tomu má tvrďák u brány, je skutečně zábavný. A s lehkým nadhledem je zpracováno i získávání bodů temnoty obětováním přilákaných nebožáků… Obsah hry je sice hodně dospělý, ale zpracování relativně odlehčené. ![]() ![]() ![]() Snadno pochopíte Fable 2 je od začátku chytlavou záležitostí. Ovládání je jednoduché a příjemné, akce jsou chytře rozloženy na jednotlivá tlačítka xboxového gamepadu a mimo boj a konverzaci si vystačíte vlastně jen s analogovými páčkami a jedním tlačítkem. Nejlepší mi přišlo, že svět je opravdu živý a autoři dobře namíchali porci akce a příběhu. Povedlo se jim také vybalancovat příběh a nepovinné úkoly a další aktivity. ![]() Questy posouvající děj vpřed jsou zábavné, ale vesměs nejsou časově nijak ohraničené. Což potěší, protože pak máte čas na všechno možné. A věřte nebo ne, leckdy jsem se přistihl, že mě víc baví pobíhat po krajině a se svým psíkem hledat zakopané poklady, nežli plnit úkoly. Čas od času se pobavíte i u nějakého zaměstnání; a i když je práce barmana nebo kováře vlastně jen o stereotypním mačkání butonu v pravou chvíli, po krátkých dávkách se úplně neomrzí. I když mnohem zábavnější je samozřejmě práce nájemného vraha… Na šikmé ploše V Albionu lze vůbec páchat spousta nepravostí. Ale bacha, pokud budou mít vaše špinavosti nějaké svědky, brzy si na vás došlápnou stráže, podobně jako třeba v Oblivionu. Ze svých špatných skutků se můžete vyplatit penězi, vše napravit veřejně prospěšnými pracemi nebo situaci – krátkodobě – řešit zabitím strážce pořádku. Pokud se rozhodnete pro cestu zla, můžete na svojí pověsti pracovat vandalstvím (vykopávání zamčených dveří), vykrádáním příbytků, a třeba i těmi vraždami. ![]() ![]() ![]() Bohatý svět a souboje ![]() Pak tu máme různé skryté poklady, truhlice odemknutelné jen určitým počtem speciálních klíčů, různé hrobky a kobky… a také démonické dveře. Podobně jako v prvním dílu jde o vstupy do speciálních lokací, které skrývají zajímavé poklady. Nemůžete ovšem vejít jen tak, musíte splnit požadavek, který vám hlava na dveřích sdělí. Tak třeba jedny dveře chtějí předvést několik psích kousků. Jiné mají hlad a chtějí přinést maso. A dalším udělá radost, pokud před nimi požádáte svojí lásku o ruku. Nudit se prostě nebudete. A užijete si i ve městech. Miláček davu Vesnice a městečka překypují životem. Kohokoliv na ulici můžete různými gesty oslnit nebo pobavit; a pokud se budete snažit, může vás i následovat. Ano, i falešným přátelstvím budete jako temný hrdina získávat oběti pro Kolo strastí v už zmíněném chrámu stínů… Ani v pozdějších fázích mě blbnutí a diskuze s vesničany nenudily, už proto, že gest se postupně naučíte opravdu hodně. Ale můžete to myslet i vážně. ![]() ![]() ![]() Uděláte si přátele, nebo získáte partnerku či partnera. U každé osoby si můžete přečíst, co má a nemá ráda, a tomu přizpůsobit své chování. Až se vypravíte na lov nevěsty, bude záležet, koho si vyhlédnete. Žebračka se spokojí s málem, sbalit majitelku obchodu už je o dost těžší a jak se teprve budete muset ohánět, když vám padne do oka nějaká šlechtična. ![]() S kondomem nebo bez? Nedílnou součástí hry je i sex. Pro heterosexuály i homosexuály. A nemusí jít nutně o partnerský – v pochybných čtvrtích městeček se promenádují prostitutky a nabízejí své služby každému. Za pár zlaťáků si tak může užít i ošklivý a nesympatický hrdina. Ale raději použijte kondom, přeci nechcete něco chytit! Pokud jste ale romantičtější povahy, okouzlíte osobu opačného pohlaví a založíte s ní rodinu. Manžel(ka) i děti vyžadují nějaké ty peníze, pokud možno pěkný dům (můžete si jej i podle svého vkusu zařídit nakoupeným nábytkem) a také pravidelné návštěvy, jinak jsou nešťastní. Pokud je rodina spokojená, dostanete občas dárek a navíc se za každý odpočinek v domácí posteli dočkáte nějakého bonusu. A představte si, že hře není cizí ani bigamie... Rodinný život se řídí jednoduchými principy, ale stejně mi připadal dostatečně zábavný a propracovaný. ![]() ![]() ![]() Nejlepší přítel člověka Ještě věrnějším společníkem nežli rodina je váš pes. Nejen, že běhá pořád s vámi, ale také pomáhá. V boji, při hledání pokladů či objevování questových lokací,. Jeho výkon v boji i čmuchání vylepšíte speciálními knížkami. A navíc si s psíkem užijete spoustu legrace, když ho naučíte různé kousky. Bude běhat pro míček, podávat packu nebo si zakrývat čenich, kdy si pšouknete… Jednoznačně jde o jednu z nejpovedenějších vychytávek celé hry. ![]() Za vším hledej peníze Stejně zábavný jako rodinný a psí život jsou i podnikatelské aktivity. Skoro každou nemovitost můžete koupit a začít vydělávat. Obyčejné domy pronajmete, hospodu nebo kramářský stánek vydělává obchodem. Záleží přitom na nastavení cen i lokalitě, samozřejmě – kovárna v hlavním městě vynese mnohem víc než stánek s jídlem v zapadlé vesnici. Navíc můžete ovlivňovat ekonomiku celého města: pokud budete hodně utrácet a pracovat, životní úroveň poroste, když budete vykrádat jeden obchod za druhým, bude tomu naopak. Fable 2 toho nabízí strašně moc. Když na chvíli opustíte snadné ovládání a prozkoumávání světa, můžete se ponořit do poměrně rozvětveného menu se všemi možnými údaji o vaší postavě. Do několika kategorií rozdělený (stejně jako v minulém díle bohužel nikterak moc přehledný) inventář ukazuje lektvary, poklady nebo třeba knihy (můžete se z nich ledacos naučit) a další předměty. Samozřejmostí jsou zbraně. Aktivní budete mít vždy jednu chladnou a jednu střelnou, lepší kousky navíc můžete vylepšit magickými kameny – má-li pro ně daná zbraň volný slot. ![]() ![]() ![]() Nežer, budeš tlustej! Zajímavý je i váš vzhled. Nevěšíte na sebe žádné brnění, ale různé oblečení. Kromě měnící se vizualizace postavy vám některé části oděvy také přinášejí bonusy či postihy. Když si obléknete třeba hábit uctívače stínů, lidé vás moc mít v lásce nebudou, zato získáte bonusové body zla… Svůj vzhled ovšem můžete ovlivnit i mnoha jinými způsoby: nechte si udělat tetování, investujte body do síly a naskočí vám svaly, cpěte se sytými jídly a ztloustnete… ![]() A záleží i na tom, zda jste dobráci (pak se z vás stane hrdina vzhledu krásného prince) nebo prevíti – to si vypěstujete démonickou vizáž. Musím říci, že i když jde v mnoha ohledech o kosmetické záležitosti, stejně jsem se přistihl, že si úzkostlivě hlídám váhu a zkouším kombinace tetování a modelů tak, aby můj avatar působil co nejhrozivějším dojmem. Vypěstovat si pověst tyrana s rozkydlým chudáčkem v nemastném neslaném ohozu přeci jen není to pravé. Z usmrkance svalovcem Samozřejmě nechybí také obrazovka s RPG atributy hrdiny. Celý vývoj se točí kolem čtyř základních kategorií, mj. síla, dovednost, vůle. Podle toho, jak bojujete (na blízko, střelnou zbraní či magicky) získáváte příslušné zkušenosti. Kromě toho existují i obecné, za zabití protivníka. Za zkušenostní body si kdykoliv a kdekoliv můžete pořídit další schopnosti nebo vylepšit stávající. ![]() ![]() ![]() V kategorii síly si namakáte větší poškození, více životů nebo různé speciální útoky či kryty. Dovednost je spjata s rychlostí útoků, přesnější střelbou nebo třeba mířením. A za body vůle si nakoupíte nebo posílíte různá kouzla; výběr je sice menší než v jiných hrách – kouzel je všeho všudy osm – ale aspoň využijete vše, co se naučíte. Myslím, že systém vývoje postavy skvěle kombinuje pochopitelnost s rozmanitostí a bohatými možnostmi, jak hrdinu zaměřit. Hraje se skvěle ![]() Ale pozor, pokud zapomenete třeba na nějaký vyloženě pracovní úkol, může se stát, že o něj přijdete. Zaměstnání jsou totiž časově omezená, stejně jako třeba výprodeje v obchodech. Ale nejde o nic tragického, časem se objeví podobný nebo stejný znovu, takže se nemusíte nervovat. A pokud byste jej přeci jen chtěli na poslední chvíli stihnout, stačí si zaplatit cestu dostavníkem, což je samozřejmě rychlejší než běhání pěšky. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Dobrá navigace Když už jsme u toho cestování – objevené lokace se vám přehledně zobrazují na mapě a můžete se do nich kdykoliv odkudkoliv (až na výjimky) přenést okamžitě. To je fajn už proto, že herní svět je dost rozsáhlý; podle slov autorů desetkrát větší než v prvním díle, tak jim věřme (ne, opravdu jsem to neměřil). Ve hře při cestování ale uběhne příslušná porce času. Orientace je pohodová i díky jasnému navádění k cíli aktuálního questu, nemluvě o tom, že se ze svého zápasníku s úkoly můžete snadno přenést přímo do požadované (nebo aspoň nejbližší) lokace. Škoda jen, že lokální mapa místa, kde právě pobíháte, moc přehledná není. Chytne (skoro) každého Poněkolikáté opakuji, Fable 2 nabízí opravdu rozmanitou zábavu. A chytlavou, hodně chytlavou. Několik nocí zakončených vyděšeným pohledem na hodinky toho budiž důkazem. Zajímavou možností je kooperativní multiplayer, kdy jeden hráč pozve do „svého“ světa jiného hrdinu a společně se mohou pustit do dobrodružství. Příjemnému hraní prospívá i pohodová pohádková grafika, která sice nenavodí hrůzostrašnou atmosféru v temných okamžicích příběhu, ale hra i díky ní hezky odsýpá. ![]()
Stáhněte si: Trailery, Úvodních 10 minut, Videa... Související články: Postřehy a fotky z české verze, Exkluzivní dojmy, Rozhovor s Peterem Molyneuxem, Návštěva vývojářů, Preview z jara 2008, Preview z podzimu 2006, Novinky, Recenze prvního dílu Fable |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem portálu TN.cz |