F1 2014 - recenze
5/10
zdroj: Archiv

F1 2014 - recenze

Datum vydání:
17. října 2014
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

31. 10. 2014 11:36 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Bylo to mimořádně netradiční setkání. F1 2014 se v žádných reklamních textech neprezentovala jako hra, kterou opravdu musíte mít, což je úplně nová zkušenost s reklamou. Avšak upřímnost za upřímnost – kde nic není, tam opravdu ani marketingový specialista nic nesvede. Místo kyprého vychloubání proto Codemasters jen potichu konstatovali, že vedle právě vycházejícího F1 2014 pro PC a staré konzole připravují i díl nový, který přinese zásadní koncepční i technické proměny. Tedy vše, co chybí hře, o níž právě budete číst.

Recenzovaná F1 2014 vznikla ze dvou pragmatických důvodů. Jednak bylo nutné reagovat na změny ve světě skutečné Formule 1, proto nový díl obdržel upravená soutěžní pravidla, texty, čísla i barvy, a také hra přijala roli jakéhosi výběrčího daní. Jejím nákupem za víc než sebevědomou cenu atakující hranici padesáti euro přispějete Britům na vývoj next-gen titulu, který byste, narozdíl od aktuální novinky, asi opravdu chtěli hrát.

Úžas jen v očích nezkušených

Z aktuálního formulového dílu budou upřímně nadšeni pouze ti, kteří si obnovené série F1 od Codemasters všimli teprve nyní, po pěti letech. Pouze modernou nepolíbené závodníky totiž hra uchvátí elegantní symbiózou arkády a simulátoru, dynamickou grafikou a koneckonců i onou pedantsky přesnou licencí zaručující soutěžním okruhům i jezdeckým týmům vždy aktuální skok z televizních obrazovek na monitory.

Jenže pokud dobrá tradice v Codemasters vždy velela herní série postupně vylepšovat, u formulí tato snaha už loni zřetelně povadla a letos vyjelo z boxů cosi, co svým obsahem splní opravdu jen roli přepisovače sportovních tabulek. F1 2014 nenabízí krom omlazených soutěžních reálií a dat prakticky nic, kvůli čemu by si ji majitelé předchozích dílů měli koupit.

zdroj: Archiv

Osm ran do převodovky 

V rámci plnění licenčních podmínek se tedy projedete po novém okruhu v ruském Sochi, závodní převodovky zařadí i osmý stupeň, systému rekuperace energie se mírně změní provozní režim, maloobjemové motory vám do uší zahrají ještě unylejší skladby a jistojistě si „užijete“ zas o něco absurdnější systém trestů, jež mezi závodníky ubíjí i sebemenší náznak agresivity.

Systém „pokut za rychlou jízdu“ naštěstí hra umožňuje nastavit v několika méně striktních variantách. Jde o příjemnou úlitbu méně náročným hráčům, která společně s možností ukládat hru i v průběhu závodu dělá z moderní F1 opět titul, který se prostě umí přizpůsobit.

Největší devizou F1 2014 tedy zůstává schopnost nabídnout adekvátní zážitky jak zkušeným jezdcům, tak i úplným začátečníkům. Autoři tuto zajímavou politiku kompromisu nyní podporují například i mnohem přívětivějším ovládáním hry na gamepadu. A snad se vám bude líbit i automatické přizpůsobení náročnosti hry na základě úvodního soutěžního testu. Anebo rychlá volba nastavení auta v režimu „sucho-voda“, jež svou jednoduchostí snad vypadla z her konce osmdesátých let. 

Překlenovací období 

Máte-li pocit, že právě vyjmenované vlastnosti přeci jen mohou být pokládány za zajímavé novinky, berte v úvahu, že u poctivěji vyrobené hry by ani nestály za zmínku. F1 2014 opravdu po všech stránkách působí jako překlenovací titul, který svým strohým menu na úrovni budgetového WRC, minimalistickou prezentací a naprostou absencí čehokoliv atraktivního bokem hlavní sezony dává na srozuměnou, že současný formulový ročník se ve hrách objevuje z čisté povinnosti.

Z F1 2014 zbyly pouze dobré dojmy z jízdní dynamiky a z velké „ohebnosti“ nastavení. S ním se Codemasters nyní zavděčí každému. Z žádné jiné závodní hry vás nebude po několika okruzích tak bolet hlava i žaludek, ale zároveň žádná jiná hra nebude tak ochotna slevit ze svých nároků. Vedle toho ale už nic pozitivního od F1 2014 nečekejte.

Verdikt:

Letošní herní napodobenina formulové sezony ztratila soudnost. Novinky či zajímavosti v F1 2014 opravdu nehledejte, tahle hra vznikla jen z povinnosti.

Nejnovější články