zavřít

C&C: Generals Zero Hour - recenze

Windows

Recenzovaná verze: Windows

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Parádní datadisk, který nepřidává k lepšímu jen nové kampaně a jednotky, ale také nové herní možnosti.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Víc než jen obyčejný datadisk. Tak by se dal popsat přídavek Zero Hour pro real-time strategii z rodiny C&C, který hru neobohacuje jen o další kampaně a jednotky, ale také o zbrusu nové herní možnosti.

Autor: Bergy
Publikováno: 23.října 2003
Verze hry: finální/s češtinou
Doba recenzování: 1 týden


C&C: Generals (recenze) z letošního února jsou zatím posledním přírůstkem do jedné z nejznámější a nejpopulárnější RTS série. Nový příběh, který byl svým dějem daleko blíže současné realitě než předchozí díly a hlavně kompletní přechod na trojrozměrnou grafiku přinesl do hry velké oživení. Už jen tohle v podstatě zaručovalo, že dříve nebo později vznikne nějaký ten datadisk a zda zůstane jen u jednoho, to se ještě teprve ukáže (jen pro zajímavost, zatím každý díl Command & Conquer série měl nějaký přídavek).

 Obsah datadisku
První datadisk pro Generals je tedy nyní realitou a nese název Zero Hour. Jeho základ tvoří 3 nové kampaně (vždy po pěti misích) spolu s várkou nových jednotek a budov, kterých má být podle slov autorů hned kolem třiceti. Upřímně řečeno, počet nových misí sedí přesně, ale druhou cifru musíte brát s určitou rezervou. Ono by se totiž mohlo na první pohled zdát, že s novým datadiskem získáváte možnost stavět a ovládat 30 nových subjektů či objektů, ale skutečnost je trochu odlišná.

Nových jednotek a budov je v Zero Hour sice docela pěkná řádka, ale háček je v tom, že do výše uvedeného počtu jsou zahrnuty i některé pouze vylepšené stroje z původní hry a jednotky, které třeba ani nemůžete sami ovládat. Řada z nich je navíc k dispozici jen skrze generálské bonusy, což znamená, že dokud nenasbíráte určitý počet bodů a nezasloužíte si je, v některých misích se k nim třeba ani nedostanete.



 Vylepšený arzenál
K asi nejzajímavějším vámi skutečně vyráběným a ovládaným novým jednotkám patří na straně USA například mikrovlný tank, který sice nedisponuje žádnou hrozivou zbraní, ale dokáže vyřadit z provozu jakoukoli mechanickou jednotku nebo kulometnou věž. Tím pádem je pak skoro hračkou vyřídit paralyzovaného jedince i třeba slabými pěšáky. Postižená jednotka se totiž pod útokem mikrovln nemůže nijak bránit a ani se stáhnout z bojiště.

U GLA jistě vzbudí největší pozornost bitevní motorka, která se prokazuje velkou rychlostí a víceúčelovostí. Standardně se vyrábí s kulometčíkem, ale nic vám nebrání vyměnit její jednočlennou posádku za třeba vojáka s RPG nebo teroristu s dynamitem. Získáte tak snadno hned několik různých variací jedné a té samé jednotky, přičemž motorky s teroristy v sedle jsou šikovné a velmi rychlé kamikadze. K zahození není u GLA ani nový bitevní autobus, do kterého se může naskládat hned několik kulometčíků a raketometčíků zároveň. Neposkytuje sice takovou ochranu jako třeba betonový bunkr, ale palebnou sílu má slušnou.

Čína v původní hře tak trochu trpěla jednoúčelovými leteckými jednotkami, ale nyní má k dispozici těžký vrtulník zvaný Helix. Jeho základní výzbroj tvoří sice pouhý kulomet, ale výborně se hodí k transportu a může se mu dokoupit upgrade na shazování napalmových bomb, které už dokáží pěkně zatopit (a to doslova :) A kdyby vám to bylo málo, tak ten samý vrtulník se dá ještě vylepšit rotačním kulometem, propagační věží nebo bunkrem. Opět tedy z jedné jednotky lze vyrobit hned několik různých verzí.

 Nové struktury
Co se týká budov, tak své uplatnění při hraní za Američany jistě nalezne tzv. Firebase, což je dělostřelecký post, který může být opevněn ještě dalšími čtyřmi vojáky (posádka plní čistě obranné účely) dle vašeho výběru. GLA má možná nejlepší vychytávku vůbec, protože disponuje útočným tunelem, jehož vyústění můžete zvolit v kterékoli části mapy. Útěchou pro nepřátele GLA může být fakt, že tato velmi zákeřná věcička se nedá normálně vyrábět, ale spadá do oněch generálských bonusů.


Čína zůstává věrna svým hackerům a nyní může stavět i internetová centra, která vám mohou například odhalit soupeřovy velitelské budovy na mapě. Je to docela šikovná věc, pokud zrovna hledáte cíl pro své jaderné střely nebo dalekonosné dělostřelectvo :)

 Náplň misí...
.. je podle mého názoru na podobné úrovni jako v původních Generals. Každé misi předchází filmeček v podobě televizního zpravodajství, následuje místy fascinující in-game animace a poté jsou na řadě jednotlivé bojové úkoly hráče. K těm patří třeba zajímaní soupeřových raketových sil než dojde k odpálení raket, ubránění se ve středu mapy nájezdům útočníků, kteří přicházejí ze všech stran, infiltrace nepřátelské základny pomocí ukořistěného vlaku, osvobozování měst, ničení soupeřových základen atd.

Patnáct misí seřazených do příběhové linie jednotlivých kampaní je docela slušným obsahem takového datadisku a v mnoha případech je to i maximum, kterého se lze ze strany autorů dočkat. Zero Hour je na tom ovšem jinak, protože jeho tvůrci si nedali za cíl „pouze“ C&C Generals rozšířit o pár dalších misí, ale vnést do svého díla i nové herní možnosti.

 Generálové a jejich specializace
Kromě klasických kampaní si tedy můžete své schopnosti vyzkoušet v několika stupních obtížnosti u velice zajímavé herní volby, která by se dala definovat jako generálská výzva. A o co jde? Představte si takový glóbus, na němž je 9 žetonů. Ty představují 9 generálů (3 z každé soupeřící strany), kteří mají svou určitou specializaci. USA mají například generály se zaměřením na laserové zbraně, vzdušné síly a zbraně hromadného ničení. GLA se zase orientují na přepadení s maskováním, toxické zbraně a výbušniny s bombami. Výčet uzavírají čínští generálové, kteří se drží jaderných zbraní spolu s rozšířenými tankovými a pěchotními divizemi.


Vaším úkolem je vybrat si jednoho z jmenovaných generálů a spolu s jeho taktikou změřit síly s ostatními specializovanými generály. Taktika těchto bojů se dost odlišuje od normálních misí, protože díky jednotlivým zaměřením mají všichni generálové nějaké silné a slabé stránky. Tak například generál vzdušných sil může stavět levněji letectvo, dostane se snadněji k leteckých generálským bonusům, ale na druhou stranu nemá k dispozici vůbec žádné klasické tanky.

Naopak generál rozšířené tankové divize může stavět levněji bitevní tanky a vybavit je velmi zkušenou posádkou. Letectvo sice zakázané úplně nemá, ale zase ho vyjde mnohem dráž než normálně. Různými bonusy a handicapy tak jsou dopředu dány taktické možnosti hráče i počítačového protivníka.

Jakmile svým generálem-specialistou porazíte jednoho soupeře, následuje souboj s dalším generálem. Váš způsob válčení zůstává obdobný, ale počítač na vás vždy vyrukuje s jinou taktikou. A v tom je právě kouzlo tohoto módu, protože se neustále musíte adaptovat na jiný styl boje. Když vás navíc váš vlastní generál omrzí, stačí si ho vyměnit a tím pádem měníte taktické možnosti zase vy, protože dostanete úplně jiná vylepšení spolu s novými omezeními.

 Slovní projevy počítačového protivníků
Ačkoliv proti kampaním tohoto datadisku jsem nevznesl křivého slova, ve srovnání s generálskou výzvou jsou podle mého jen slabým odvarem. Záleží asi hodně na nátuře každého hráče, ale osobně si myslím, že mnoha lidem udělá tato novinka daleko větší radost než tucet podobných kampaní. Důvod je prostý. Zatímco obyčejné mise jdou jen suše ve šlépějích původní hry, generálská výzva je zcela novým herním zážitkem, který se prostě musí vyzkoušet.


další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Pravda, nedoprovází vás zde žádný příběh ani filmečky, ale bitvy mezi generály jsou okořeněny zase jinak. Během vašeho snažení vás počítačový soupeř šikovně hecuje a mnohdy zesměšňuje vaše počínání. Například když vám přestane stačit kapacita elektráren, počítač se vám hlasem znepřáteleného generála začne vysmívat a trefně dodá, že by mohl využít tohoto výpadku energie k rychlému útoku na vaši základnu :) Když se pak třeba ještě vytasíte se stavbou jaderné rakety, začne se opět pochechtávat, že se stejně nedostanete k tomu, abyste ji použili atd.

Ještě bych měl doplnit recenzi o informaci, že i když se tento datadisk nachází hned na dvou CD, k jeho instalaci je zapotřebí vlastnit původní hru C&C: Generals. Jestli jste se už jinak podívali na přiložené obrázky a divíte se českým textům, tak je to proto, že jsme měli s předstihem k dispozici neoficiální Raptorovu češtinu, kterou si nyní i vy můžete stáhnout ve finální verzi odsud.

 Závěrem
Celkově mám za to, že datadisk Zero Hour dalece předčil to, co se od normálního datadisku očekává a hlavně svým generálským módem vyloženě překvapil. Doufám jen, že jestli se autoři rozhodnou vytvořit nějaké další přídavky pro C&C: Generals, budou minimálně stejně kvalitní a nápadité jako tomu bylo v tomto případě.

Stáhněte si k datadisku i původní hře: Demo, Trailery, Cheaty, Čestinu, Patch...

Související články: Command & Conquer: Generals recenze (2/2003), Návod, Novinky

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy
Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.