Braid - recenze PC verze
9/10
zdroj: Archiv

Braid - recenze PC verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 5. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vypadá jako obyčejná plošinovka, jen obohacená o možnost různě poroučet času. Ale to není zdaleka vše, na což musíte přijít sami. A že to bude opravdu fuška!

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 27.května 2009
Verze hry: Steam/PC/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Konzoloví hráči se již delší dobu těší z fenoménu jménem Braid a nyní se dostal i na počítače. Mě, jako příznivce hopsaček, tato hra zaujala na první pohled. Popravdě, zaujala snad každého, kdo jí kdy zkusil. Pojďme se tedy podívat, proč je tak dobrá.

Máme čas...
Hra Braid se stala legendou krátce po svém loňském vydání na Xbox Live Arcade, kde sklidila značný úspěch. Na první pohled tento počin vypadá jako obyčejná hopsačka, jen obohacená o hrátky s časem. Ale to není vše, v Braid je toho hrozně moc a vše je výborné. Něco ovšem zůstane skryto až do samotného závěru, kde je pro vás přichystáno velké překvapení. Mohu dopředu říct, že dohrát Braid je skvělý pocit.

Pro pochopení základů doporučuji na úvod shlédnout video z jednoho ze světů Braid. Ukazuje jednu z možností, jak ovládat čas. Tady šlo o Timovo alter-ego, s jehož pomocí se můžete zkrátka rozdvojit. Na tomto principu pak musíte vyřešit všechny levely.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hra obsahuje sedm různých světů a v každém z nich máte jinou možnost, jak poroučet času. Třeba časový prsten, který vytvoří bublinu, ve které se čas zpomalí na úplné minimum. Že kanón střílí moc rychle a vy nestihnete proběhnout? Víte, co dělat, máte ten prsten. Nutno poznamenat, že možnost převinout čas dozadu, zastavit ho či převinout dopředu máte vždy. Nejčastěji budete používat převíjení dozadu, ale na ty zbylé dvě možnosti radím nezapomenout.

Některé hádanky jsou skutečně zapeklité, připomínají mi složitější matematiku. Chce to přesně znát a zkoušet zákonitosti světa Braid a podle toho činit. Máte stále motivaci, protože pokud neposbíráte všechny dílky puzzle, nikdy nesložíte všechny obrazy. A o tom to je - o sbírání dílků puzzle, které jsou ukryty v jednotlivých levelech. Že jsou kolem kytičky, mráčky a celé to vypadá krásně neznamená, že je to jednoduché. Ne, není to jednoduché.

Rozdělení na jednotlivé světy ve stylu Super Mario Land 2 je koncept, který se podle mě u hopsaček velmi osvědčil. Možnost vracet se do již navštívených kol a řešit případné nedořešené problémy se hodí. Navíc to dává pocit, že máte v hopsačce jistou svobodu pohybu jako v RPG.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Nesnáším růžové králíčky
V každém ze světů máte pár stejných nepřátel, jako třeba jakési chodící borovicové šišky, masožravé kytky, růžové králíčky a bossy. Ač je druhů nepřátel málo, oni tam nejsou zdaleka jen kvůli tomu, abyste je povraždili. Naopak, ve většině levelů vám slouží jako klíč k úspěchu. Třeba chodící šišky jsou dobré jako trampolína. Zato růžoví králíčci, to jsou bestie, které se musí hned zabít, nejsou k ničemu. V celé hře není pro ně využití a dokonce v jednom kole, pokud je nezabijete, vám následně znemožní postup dál.

Zpracování budí velmi dobrý dojem, pozadí při pohybu scroluje v mnoha vrstvách, občas to vytváří 3D defekt jako leporelo. Hra vypadá zkrátka výborně. Nenechte se ovšem zmást krásným prostředím a zdánlivě infantilním stylem zpracování. Je to velmi těžké a řekl bych, že hru mohou plně pochopit spíše jen dospělí. Ale ani mladší hráči nebudou mít o zábavu nouzi.

Ač hra nevypadá příliš náročná na hardware, tak se mi jí nepodařilo zprovoznit na ASUS EEE 901. Tam mi nešlo víc her, které na normálním notebooku s integrovanou grafikou šlapaly. Věřím, že na klasickém notebooku s jakoukoliv grafikou Braid fungovat bude. Oficiálně potřebujete 1,4 GHz procesor a 1GB RAM. Minimální požadavky na grafiku jsem nedohledal.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Zvuků je poskrovnu, hudební nabídka už je pestřejší. Je to zvláštní instrumentální hudba, podle mě velmi dobrá. Jde většinou o akustické nástroje, jako je piáno či smyčce, vše přirozeně doplňuje dění na obrazovce a navozuje zvláštní atmosféru. Na zvuk i hudbu platí převíjení času jako skoro na cokoliv ve hře. Když tedy posouváte čas dozadu, hudba hraje pozpátku, zvuky také. Je to celkem na hlavu, ale ono to jinak ani udělat asi nešlo. Ono totiž nestačí, pokud by jen grafika jela pozpátku, nevytvořilo by to ten správný dojem. Ještě dodám, že hra se dá ovládat myší a klávesnicí, nebo X360 gamepadem. PC verze je s tou konzolovou totožná.

Zachránit princeznu... před kým?
Možná je divné hovořit u skákačky o příběhu, ale ten zde je a je pěkně hutný. Styl jeho vyprávění mi připomněl hry jako již zmiňovaný Super Mario. Rozdíl je v tom, že příběh je to hlavní, o co zde jde. A co to je, zjistíte až na samotném konci. Nemohu ovšem prozradit více, už tak je v této recenzi náznaků mnoho. Nic v této recenzi není samoúčelně...

Příběh je vyprávěný pomocí knih na oblačném mostě. Tímhle mostem vždycky procházíte do nových světů a je tam jen jako rozcestí a pro vyprávění příběhu. Ono to přicházení na neustále nové hádanky nějakou dobu trvá, a tak si člověk může odpočinout čtením různých narážek v textech. Ty jsou sice krátké, ale obsahují mnoho odkazů na různá témata ze života. Právě to si myslím, jak jsem psal výše, bude nepochopitelné pro děti. Jako mínus mi to ale vůbec nepřijde, protože královsky se bavit lze i bez sledování příběhu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky v galerii

Až po dohrání jsem si uvědomil, co jsem to vlastně hrál. Napovím, že o zachraňování princezny vůbec nejde, je to vše úplně naopak. Tím mi Braid vyrazil dech. Tuhle věc musíte dohrát, abyste věděli, proč je tak dobrá, já vám to říct nemůžu. Dohrání Braid může zabrat spoustu času. A i když ho dohrajete, čeká na vás další plejáda rozličných tajných levelů s hledáním série hvězd a další. Je toho mnoho a za 13 EUR, za které je hra nabízena ke stažení, rozhodně stojí.

TRAILER

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky

 
mindwarp.cz
>autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni




 
 
mindwarp.cz

Verdikt:

Dříve se říkalo, že čas je čtvrtý rozměr. A i když Braid má dvourozměrnou grafiku, třetím rozměrem je zde právě čas. Jeho provedení je naprosto výborné a všechny aspekty hry fungují jako švýcarské hodinky. Současně jde o nejlepší novodobou plošinovku na PC. Ten, kdo Braid bez cizí pomoci dohraje, se může považovat za vysoce inteligentního.

Nejnovější články