Blur - mega-recenze
7/10
zdroj: Archiv

Blur - mega-recenze

Datum vydání:
28. května 2010
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 5. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co byste řekli na takový Project Gotham Racing 5, vytvořený také pro PC, a na tratích, kde je díky power-upům, bleskům či minám opravdu živo? PRVNÍ RECENZE

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 28. května 2010
Verze: X360/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Co byste řekli na Project Gotham Racing 5, vytvořený kromě Xboxu 360 také pro PS3 a PC? Já bych si s dovolením vzal ;) A určitě bych nebyl sám, vzala by si dozajista spousta virtuálních závodníků. Bohužel z tohohle mráčku asi nezaprší, protože Bizzare Creations se s Microsoftem (kterému pochopitelně značka PGR patří) nerozešli zrovna v dobrém. Prý toužili po něčem novém a chtěli také větší tvůrčí svobodu i prostor. Nakonec si plácli s Activision, pod jejichž taktovkou kutili v uplynulých měsících závody Blur, opentlené přívlastky jako akční, neřku-li revoluční.

 Neznáme se odněkud?
Ať už byly tvůrčí záměry jakékoliv a snaha jistě enormní, rukopis studia se jednoduše nezapře. Blur není herně ani vizuálně Projectu Gotham příliš vzdálen, pořád jde o staré dobré okruhové závodění, tentokrát však ozvláštněné zbraněmi. V tomhle ohledu jakoby PGR potkal Mario Kart, potažmo nedávný Sonic & SEGA All-Stars Racing, ať jsme názorně multiplatformní. Blur si totiž užijí majitelé X360, PS3 i PC. Podpůrné power-upy tu nicméně zcela dominují, celá hra je tudíž náležitě bláznivá, rychlá a arkádová, čemuž bylo podřízeno vše okolo.

Namíchat koktejl zvaný Blur jistě nebylo zvlášť složité, stačilo Project Gotham trochu výrazněji obarvit a přidat nějaké ty neony, spolu s laserovými paprsky kreslícími po obloze. Jsou to sice trochu omalovánky, ale zase ne tak přeplácané jako někdejší díly série Need for Speed (Underground či Carbon) případně tunerský Juiced 2. Jelikož se ovšem jezdí převážně v noci a asfalt bývá často mokrý, všechno tu hodně září, všude samý odlesk a odraz. Vesměs zachovány zůstaly mimochodem také scenérie, tratě jsou nejčastěji situovány do světových metropolí a vzhledem k o něco méně serióznímu pojetí, nabízejí množství odboček a zkratek.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Implementace zbraní a power-upů potom proběhla hodně nenásilně, s tímhle si vážně nikdo hlavu moc nelámal. Jednotlivé bonusy a vylepšení se v podobě neónově rozzářených ikon lehce vznášejí nad vozovkou, levitujícími objekty stačí jen v rychlosti prosvištět a už se vám hromadí na autě. Najednou lze vézt až tři power-upy, přehledně srovnané a vystavené na zadním nárazníku. Lze jimi navíc plynule rolovat, volit ten aktivní a nepotřebné za jízdy hned odhazovat. Kdo by však čekal vozy ve stylu Jamese Bonda, bude patrně zklamán – zdejší auta nemají žádné skryté střílny, ani výsuvné mechanismy. Veškerá střelba, jakož i obranné procedury, se zkrátka „tak nějak dějí“, bez toho aby vozidla jakkoliv morfovala.

 Zbraně veskrze klasické
Při pohledu na výčet power-upů asi uznáte, že srovnání s Mario/Sonic Kart nebylo úplně od věci. Vždyť Blur operuje prakticky se stejným arzenálem, jako každá druhá akční autíčka. Jsou tu miny, řízené střely, nitro, krátkodobý štít i rychlá oprava poškozeného vozu. Jestli se někde dalo přidat, dost možná se to týká právě téhle doplňkové výbavy aut – pouhých osm vylepšení (a většina z nich téměř bez fantazie) není zrovna devizou, jíž by se mohl Blur chlubit. Na druhou stranu, leccos se dá dohnat množstvím. Osm různorodých ikon zde bývá po trati rozmístěno až s nebývalou hustotou, v podstatě co pár desítek metrů, to svítící zástup power-upů, dávající dokonce na výběr.

Rozhodně tak není nutno příliš vyčkávat a extra taktizovat. Jakmile seberete něco šikovného, mrštíte tím patrně po nejbližším soupeři, protože hned za další zatáčkou nebo na dalších světlech bude možné obsah power-upů na zadním nárazníku obnovit. Blur na každý pád akcí nešetří, nejen hráč, ale též protivníci metají zbraněmi jak na běžícím páse – něco jako čas na oddych a chvilka klidu v závodě vlastně neexistuje. Zběsilé tempo navrch podporuje (kromě četné zásoby power-upů a rychlosti aut) také velikost startovního pole. Osm, deset, maximálně dvanáct vozů na trati začínalo být (zvláště) na konzolích trochu omezujících a nudných, alespoň v Bizzare Creations to tak vnímají. Blur proto operuje s číslovkou dvacet.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Pokročilé možnosti boje
Na užších okruzích tak mnohdy není místa nazbyt a pokud už se někdo nesnaží kolegu sestřelit zbraní, přinejmenším dochází ke kontaktům a strkanicím. Rozhodit někoho, poslat ho na svodidla, nebo proti sloupům ve středu tunelu, patří také k oblíbené zábavě. Některé power-upy nadto dokáží po menším úvodním rozčarování příjemně překvapit, takže až plně proniknete do tajů zdejších možností, Blur už se nebude zdát tak přímočarý a jednoduchý. Díky triu elektrických blesků například můžete ostřelovat soupeře na dálku – a to jak dopředu, tak i dozadu. Totéž ostatně platí pro miny, dají se prostě položit na silnici či naopak vymrštit vpřed, někomu do zad.

Při snaze dotáhnout vedoucí skupinku jistě dojde uplatnění i nabité (a strategicky umístěné) EMP shock pole, po jehož průjezdu ztratí auto na pár vteřin výkon. V chumlu a v těsném sevření mezi kolegy závodníky je zase šikovné odpálit takzvaný Barge, jakýsi pulsní výboj, který odmrští soupeře stranou. Úplně obyčejné nakonec není ani prosté nitro, však ho lze kromě razantního zrychlení využít i přesně opačně, k mohutné deceleraci. Což se hodí nejen u ostrých zatáček a blížících se vlásenek.

Tím se pomalu dostávám ke speciálním taktikám, jelikož kromě vytažení štítu se lze útokům také vyhnout, neřku-li bránit protiútoky. Sledovat zpětné zrcátko se tu určitě vyplatí, díky prostorovému zvuku může s orientací v bitevní vřavě pomoci i sluch. Zručný řidič se za jejich podpory může úhybným manévrem elegantně zbavit naváděného projektilu, či ho naopak zneškodnit střelou „zadovkou“, využití mnohdy dojde i barge pulsní vlna – aktivovaná v pravý okamžik dokáže odmrštit cokoliv dotěrného a nepřátelského.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Exkluzivní vozy ve světových metropolích
Je s podivem, že do tak bláznivého závodění sehnali tvůrci naprosto reálné a licencované vozy. Aut je přes sedmdesát, dělí se do čtyř výkonnostních skupin a vzhledem k atributům typu akcelerace, rychlost, ovladatelnost a odolnost, mají vcelku rozdílné charakteristiky. Arkádová fyzika však výraznější rozdíly stírá. Některé vozy jsou přesto vedené jako vhodné pro drift, jiné výtečně sedí, překvapivě je tu i řada off-roadů, pick-upů a podobného (ne zrovna obvyklého) závodního náčiní. Pár Land Roverů a Hummera s Bowlerem přivítá asi každý, ale závodní Ford Transit? Toho jsem viděl naposled snad v Colin McRae Rally. ;)

Garážím na každý pád dominují tradiční sportovní vozy, máme tady několik bavoráků, Audin (včetně modelu R8), Fordy Focus i Mustang, Corvetty, Camara, Nissan 350Z a Skyline, nechybí ani stařičký VW Brouk. Jednoduše auta která vídáme v PGR a NFS, doplněná supersporty jako Ford GT40, Dodge Viper nebo Koenigsegg. Na tuning a úpravy ovšem Blur nedá, maximem je volba modifikačního balíčku. Ten pozměňuje chování některých power-upů a obecně vzato, auto si můžete nastavit jako ničivější a odolnější, či naopak rychlejší a útokům se spíše vyhýbající. Možností je vícero.

Exkluzivní vozy pochopitelně nelze nechat jezdit jen tak někde a i v tomhle směru Blur navazuje na PGR. Většinou se závodí v samém centru světových metropolí, motory zaburácejí mimo jiné v Barceloně, Londýně, Brightonu, Tokyu, Los Angeles, San Franciscu, New Yorku a Hollywood Hills. V každé z lokací je vybudováno několik tratí, třeba v L.A. navštívíte nejen doky, ale i odvodňovací kanály. Smutným faktem budiž skutečnost, že při tempu hry v podstatě není šance sledovat okolí, případně řešit layout okruhu. Když je plyn neustále na podlaze a do motoru sypete nitra jak uhlí do kotle, je vám vcelku fuk, že se kolem míhá Big Apple nebo Frisco. Ve výsledku tak jsou všechny okruhy jen jinak vytvarovanými betonovými koryty, přetřenými motion blurem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Boj s bossy a o přízeň diváků
Režim kariéry (prakticky jediná singleplayerová náplň hry) je vystavěn v relativně tradičním duchu. Sestává z devíti klání, která si ovšem nehrají na poháry či uzavřené soutěže, spíše jsou pojata jako souboj s rivalem na jeho území. Každý boss jakoby kraloval balíku šesti závodů na šesti okruzích. A aby vůbec bylo možné šéfíka vyzvat na férovku, je nejprve nutno splnit jistá kvalifikační kritéria. V jádru to znamená umístit se šestkrát co možná nejlépe (Blur považuje za úspěch pouze stupně vítězů), což je konečně též klíč k novým závodům a dalším bossům. Navíc však musíte prokázat i dostatek umu, zkušeností a drzosti, zastoupených právě zmíněnými kritérii.

Vrchní kápo toho kterého regionu žádá třeba ubránit se několika útokům na trati, předvést v závodě jistá specifická komba, zlikvidovat daný počet soupeřů, nadriftovat určenou vzdálenost, zvítězit bez použití opravy a tak dále. Jinými slovy, jde o cosi na způsob achievementů. Veškeré vaše počínání na trati je hodnoceno a zaznamenáváno, vše se zapisuje a hromadí ve statistikách, nu a když už jste ostříleným mazákem, otevře se přístup k Rival Race. Tam vám následně boss ukáže zač je toho loket (na trati jsou pouze dva vozy a přeživší, respektive první v cíli, vítězí), přičemž pokud to klapne a uspějete, odměnou je speciální vůz, většinou i speciálně vybavený. Představte si pod tím limitovanou edici nějakého autíčka, vylepšenou třeba o multiplikátor power-upů.

Jakkoli je postupový klíč i systém kariéry standardní, vše se tváří hrozně nově a inovativně. Jestli se v jiných hrách sbírají za umístění na pódiu poháry, medaile, či alespoň peněžité částky, Blur nabízí světla. Bez legrace, Lights jsou tím, po čem tu vaše srdce touží – za výhru je pět světel, za druhou šprušli čtyři, bronz znamená tři kousky do sbírky. Samozřejmě čím víc světel, tím více odemčených závodů a možných přístupů do dalších teritorií. Podobně jinak je řešeno i hodnocení samotného jezdce. Bodíky inkasujete již bezprostředně na trati, za tradiční kousky typu pěkný předjížděcí manévr, dlouhý drift, jízda ve vedení, odpravení soupeře zvlášť efektním způsobem, bylo by možná snazší říct, co hodnoceno není.


Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Kdo bude mít nejvíce fanoušků?
Zatímco ve hrách typu Need for Speed bývají tyto dovednosti přetaveny do reputace, či jakési hvězdnosti jezdce, Blur je převádí na diváky a na fanoušky. To si jen lehce přitáhnete ruční brzdu, projdete ostrou zatáčku ukázkovým smykem a hnedle vám naskočí stovka nových fandů. Chvíli na to odstřelíte tu otravnou Corvettu před vámi, což přinese pochopitelně dalších pár desítek (tentokrát zjevně destruktivních) fanoušků. Na trati prostě nestačí být jen rychlý a vyhrávat, chce to taky závodit srdcem, jaksepatří efektně a v pravém smyslu slova pro diváky. Jízda samá parádička, samý adrenalinový kousek, to se věru fandům líbí a bodíky se jen hrnou. A díky kombům i násobí.

Nepřekvapí proto, že kromě power-upů naleznete příležitostně na trati také ikony Fan Target a Fan Run, což jsou kousky a řekněme jízdy „na přání“. Po jejich aktivaci a neprodleném splnění úkolu, budou diváci doslova šílet, jakož se i hromadit u vašeho profilu – což je v téhle hře nezbytné. Právě celkový „fan level“ a kupa přívrženců jsou totiž tím, co odemyká a bezplatně dodává nové vozy do vaší garáže. Pro úplnost jen dodám, že Fan Target zahrnuje záležitosti typu „do půl minuty seber nitro a v plné rychlosti sestřel soupeře“, nebo „příštích několik zatáček zkus projet smykem a při driftu zasáhni protivníka bleskem“. Zadání je spousta, mnohdy dost bláznivých, jindy úplně šílených, ale když se podaří divákům vyhovět, škodní nebudete. Fan Run potom promítne na dráhu několik checkpointů, tvořených světelnými brankami a znovu, projedete-li je v limitu, světla a fandové vás zaplaví.

 Herní módy rozkvetou v multiplayeru
A to je vlastně vše přátelé, takový je Blur. Na jednu stranu naprosto přelomové závody (vývojáři o nich básní a srovnávají je s Call of Duty), na druhou jen umně poskládané ingredience, které v daném žánru vídáme již léta. Jen prostým závoděním pochopitelně v kariéře živi nebudete, vyjma klasiky (Race se jezdí na dvě až tři kola) na vás čeká i režim Destruction (zde se v daném čase ostřelují soupeři na trati blesky a každá exploze přidá pár vteřinek k dobru), potažmo Checkpoint. Ani ten svým pojetím vyloženě nešokuje, ubíhající čas do další časové kontroly lze ovlivnit pouze sebráním stopek (na okamžik odpočet zpomalí) a použitím nitra.

Další nálož herních módů nabídne až multiplayer, ostatně singl působí v Blur spíš jako trénink a dlouhý tutoriál. Celá hra je zjevně ušita hlavně pro online závodění a početnou komunitu, čemuž nakonec přitakává i provázání se sociálními sítěmi. Už sběr fanoušků připomíná závodnický Facebook a kromě něj je podporován také Twitter – je-li vaše konzole online, veškeré úspěchy a dosažené milníky se hned promítnou na internet. Závody proti přátelům jsou samozřejmostí, stejně jako všelijaké Challenge, kdy vytvoříte (lépe řečeno nadefinujete) nějaké klání a kamarádi se pak tyhle výzvy budou snažit splnit. Po vzoru Project Gotham vytváří Blur i sofistikované žebříčky a tabulky, neustále tak je s kým se měřit, s kým soupeřit a koho porážet.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry v galerii

Kromě zmíněných single režimů jsou v multiplayeru k dispozici i další jejich variace, kupříkladu týmový mód (startující balík aut je rozdělen na dvě skupiny, soupeřící mezi sebou), nebo souboje v arénách. Říká se jim Motor Mash a tyhle destrukční rejdy jakoby z oka vypadly FlatOutům a Demolition Derby. Kdo by naopak rád něco serióznějšího, může si navolit závod zcela bez power-upů a dokonce s dvojitým poškozením, kde už kontakty nejsou žádoucí. Bez zajímavosti není ani široký záběr hry více hráčů, vyjma služby Xbox Live se můžete s přáteli vyblbnout i u split-screenu (Blur umí až čtyři závodníky) a po místní síti (system link).

 Decentní poškození, podřízené arkádě
Na poškození aut přišla řeč už několikrát, přesto Blur má do FlatOutu nebo Burnoutu daleko. Vše je vlastně jen kosmetické a bez vlivu na jízdní vlastnosti. Na vozech se postupně objevují škrábance, okna praskají, plechy se mačkají a nárazníky vlají, ale hustý černý dým z motoru, následovaný po chvíli výbuchem, je maximem, které Blur předvede. Hned vteřinu na to nastane reset a nablýskané autíčko se zjeví znovu v perfektní kondici. Jediná ztráta je ta časová, nicméně soupeři nečekají, což konec konců dokumentuje i automatické navracení na trať při problémech.

Zvětšit zdroj: Archiv Tahle hra jednoduše pádí jako divá a než by vás nechala couvat po nárazu do zdi, či snad otáčet po smyku a hodinách, raději to sama vyřídí. Jen se ničím nezdržovat. I sama stupnice s poškozením zaznamenává opravdu jen velké nárazy, menší sklouznutí se po svodidlech a strkanice s kolegy na dráze jsou povoleny. Teprve čelní rány do překážek, zdí, sloupů v tunelech a betonových dělících pásů, vašeho plechového miláčka výrazně poznamenají. Nejvíce tak trpí po ostrých likvidačních hitech a samozřejmě především díky zbraním a vystřeleným projektilům.

Stáhněte si: Demo z Xbox Live, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Vše o sérii Project Gotham Racing

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Project Gotham na steroidech, ve světle neónů a dešti power-upů – toť rychlý a neustálou akcí kypící Blur. Kritizovat vlastně není co, tahle hra je přesně taková, jakou si ji v Bizzare Creations vysnili. Celkový dojem ovšem není vyloženě ohromující a ohlášená závodní revoluce se patrně konat nebude. Vypadá to hezky, dobře se to hraje a na pár hodin to i zabaví, bohužel tím asi výčet končí. Ideální především pro chvilkové odreagování, hlavně pak v multiplayeru.

Nejnovější články