Autor: Jiří Škrampal Publikováno: 10.září 2009 | Verze: PS3/demo/japonské Doba hraní: pár dnů |
Naštěstí se nejedná o výpravu do herního pravěku ala Lost Odysey. V rámci zachování jisté filmovosti soubojů, o kterou vývojáři od počátku usilují, se postavy po bitevním poli velmi přirozeně pohybují. Jistým náznakem návaznosti na předchozí dvanáctý díl je použití umělé inteligence u vašich spolubojovníků. V boji totiž ovládáte pouze jedinou postavu, přičemž o další dva bojovníky se stará počítač. Demo mi bohužel nedalo nahlédnout do nastavení a tak zatím není jasné, jestli bude mít konfigurace chování spolubojovníků takovou hloubku a význam, jako ve dvanáctce. Od klasických zástupců JRPG se třinácté Final Fantasy liší i absencí náhodných soubojů. Všichni nepřátele jsou viditelní a při troše trpělivosti se jim lze bez problémů vyhnout. Lightning se dokonce umí pohybovat v jakémsi stealth módu, ve kterém sice běhá pomaleji, ale nepřátelé jí uvidí až z bezprostřední blízkosti. Celý soubojový systém se tváří tak, jako by chtěl vyhovět všem. Fandové ze staré školy mají klasickou bojovou obrazovku a ATB (Active Time Battle), kdy každá postava musí počkat, než se nabije její ukazatel akčních bodů. Na druhou stranu jsou pryč náhodné souboje a s největší pravděpodobností se dočkáme i pokročilých hrátek s umělou inteligencí, jejichž vrcholnou formou bude obdoba skoronesmrtelnosti ala „auto phoenix down“. Jednoduše řečeno, vlk se nažral a chocobo zůstal celý. Velmi, velmi lákavě působí grafická stránka hry. I když hra vyjde víc než za půl roku a na grafice se tedy logicky ještě pracuje, mimika obličejů a animace obecně působí přímo pohádkově. Jak bývá ve Final Fantasy zvykem, narazíte na časté prostřihy předrenderovaných filmových sekvencí a filmečků, o které se stará přímo herní engine. V žádném díle nebyl rozdíl mezi filmem a enginovou sekvencí menší. Obzvlášť při detailních záběrech na obličej je rozdíl takřka neznatelný. Vzhledem k tomu, že animátoři studií Square-Enix jsou svými, po čertech kvalitními animovanými filmy pověstní (viz avizovaný Advent Children), můžete od grafiky a především výkonů virtuálních herců čekat jen to nejlepší. Jediná výtka z mé strany se týká lehké monotónnosti lokace, ve které se demo odehrává. Prostředí však, na rozdíl od hlavních hrdinů, v plné hře budete střídat jako ponožky. Krátký nezáživný úsek tak s největší pravděpodobností není předzvěstí většího designérského kiksu. další obrázky v galerii Stejně jako každá hra v sérii si i FF XIII připravilo svůj vlastní unikátní svět. Už při prvních momentech na vás dýchne neopakovatelná cyberpunková atmosféra. FF XIII je situováno mnohem více do sci-fi, než slavná sedmička. O používání obřích mečů či magie však rozhodně nepřijdete. Stejně jako v mnoha předchozích dílech i zde hra naznačuje, že příběh bude pojednávat o boji skupinky vyvolených proti gigantické zlé společnosti, která svým vlivem ovládá celý herní svět. Být v odboji má stále něco do sebe. Final Fantasy XIII nebude hrát v herním průmyslu sólo. Japonský gigant už oznámil vývoj her Final Fantasy Versus XIII (PS3), Final Fantasy Agito XIII (PSP) a na základě předpokládaného úspěchu hodlá stavět deset let. I když jsem měli možnost jen lehce nahlédnout do pestrobarevného světa FF XIII, můžu směle prohlásit, že vývojáři mají na čem stavět a nejnovější Final Fantasy má nakročeno správným směrem. Jestli se třináctka stane stejně kultovní, jako její předchůdci, se dozvíme na jaře příštího roku. Stáhněte si: Videa, Trailery Související: Novinkové články, Vše o sérii Final Fantasy |
Jiří Škrampal | |
autorovi je 25 let, studuje na katedře systémové analýzy VŠE, psal pro PlayOn, OXM a několik herních webů; z žánrů preferuje především bojovky, japonská RPG a FPS, nepohrdne ani kvalitními závody či MMORPG |