Final Fantasy XIII - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Final Fantasy XIII - dojmy

10. 9. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Nová revoluce nebo návrat ke kořenům? Vyzkoušeli jsme demoverzi očekávaného japonského RPG.

Autor: Jiří Škrampal
Publikováno: 10.září 2009
Verze: PS3/demo/japonské
Doba hraní: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Final Fantasy XIII je jedna z nejočekávanějších konzolových her současnosti. Také kvůli avizovanému oznámení hry pro Xbox 360, pro nějž vyjde souběžně, upíná herní svět svůj zrak k pokračování série japonských RPG s velkým příslibem. Snad aby fanouškům Playstation 3 nebylo líto, že přišli o exkluzivitu, vydal japonský Square-Enix speciální reedici filmu Final Fantasy: Advent Children Complete, kde byl jako bonus přiložen nenápadně se tvářící Blu-ray disk označený římskou třináctkou.

I když jsou demoverze a film bez regionálního zámku, na rozdíl od Advent Children si hutnou demoverzi neužijete naplno bez znalosti japonštiny. Obsah herních dialogů i nástin začátku příběhu tak můžeme jen odtušit z akcí herních charakterů, nikoliv z titulků v podobě rozsypaného čaje.

Demo začíná zběsilou jízdou vlakem s vězni, která je poněkud násilně ukončena akčním výstupem hlavní hrdinky Lightning. Poté, co Lightning bleskově zlikviduje skupinku strážných, se na scéně objeví první boss a hra se z filmové sekvence plynule přesune do hry. U prvního souboje vás hra v tutoriálu provede soubojovým systémem a vy si v něm po několika sekundách i bez znalosti japonštiny uvědomíte několik důležitých faktů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ten první a zásadní je, že je zpět systém soubojových obrazovek oddělených od zbytku světa. V boji můžete ovládat pouze kurzor bojového menu, kamera i pohyby postav jsou ovládány automaticky. Skalní fandové série jistě zajásali. My, kteří jsme si zvykli na úžasnou volnost geniálního systému ve Final Fantasy XII, se usmíváme o poznání méně.

Naštěstí se nejedná o výpravu do herního pravěku ala Lost Odysey. V rámci zachování jisté filmovosti soubojů, o kterou vývojáři od počátku usilují, se postavy po bitevním poli velmi přirozeně pohybují.

Jistým náznakem návaznosti na předchozí dvanáctý díl je použití umělé inteligence u vašich spolubojovníků. V boji totiž ovládáte pouze jedinou postavu, přičemž o další dva bojovníky se stará počítač. Demo mi bohužel nedalo nahlédnout do nastavení a tak zatím není jasné, jestli bude mít konfigurace chování spolubojovníků takovou hloubku a význam, jako ve dvanáctce.

Od klasických zástupců JRPG se třinácté Final Fantasy liší i absencí náhodných soubojů. Všichni nepřátele jsou viditelní a při troše trpělivosti se jim lze bez problémů vyhnout. Lightning se dokonce umí pohybovat v jakémsi stealth módu, ve kterém sice běhá pomaleji, ale nepřátelé jí uvidí až z bezprostřední blízkosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Celý soubojový systém se tváří tak, jako by chtěl vyhovět všem. Fandové ze staré školy mají klasickou bojovou obrazovku a ATB (Active Time Battle), kdy každá postava musí počkat, než se nabije její ukazatel akčních bodů. Na druhou stranu jsou pryč náhodné souboje a s největší pravděpodobností se dočkáme i pokročilých hrátek s umělou inteligencí, jejichž vrcholnou formou bude obdoba skoronesmrtelnosti ala „auto phoenix down“. Jednoduše řečeno, vlk se nažral a chocobo zůstal celý.

Velmi, velmi lákavě působí grafická stránka hry. I když hra vyjde víc než za půl roku a na grafice se tedy logicky ještě pracuje, mimika obličejů a animace obecně působí přímo pohádkově. Jak bývá ve Final Fantasy zvykem, narazíte na časté prostřihy předrenderovaných filmových sekvencí a filmečků, o které se stará přímo herní engine. V žádném díle nebyl rozdíl mezi filmem a enginovou sekvencí menší. Obzvlášť při detailních záběrech na obličej je rozdíl takřka neznatelný.

Vzhledem k tomu, že animátoři studií Square-Enix jsou svými, po čertech kvalitními animovanými filmy pověstní (viz avizovaný Advent Children), můžete od grafiky a především výkonů virtuálních herců čekat jen to nejlepší. Jediná výtka z mé strany se týká lehké monotónnosti lokace, ve které se demo odehrává. Prostředí však, na rozdíl od hlavních hrdinů, v plné hře budete střídat jako ponožky. Krátký nezáživný úsek tak s největší pravděpodobností není předzvěstí většího designérského kiksu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Stejně jako každá hra v sérii si i FF XIII připravilo svůj vlastní unikátní svět. Už při prvních momentech na vás dýchne neopakovatelná cyberpunková atmosféra. FF XIII je situováno mnohem více do sci-fi, než slavná sedmička. O používání obřích mečů či magie však rozhodně nepřijdete. Stejně jako v mnoha předchozích dílech i zde hra naznačuje, že příběh bude pojednávat o boji skupinky vyvolených proti gigantické zlé společnosti, která svým vlivem ovládá celý herní svět. Být v odboji má stále něco do sebe.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Final Fantasy XIII nebude hrát v herním průmyslu sólo. Japonský gigant už oznámil vývoj her Final Fantasy Versus XIII (PS3), Final Fantasy Agito XIII (PSP) a na základě předpokládaného úspěchu hodlá stavět deset let. I když jsem měli možnost jen lehce nahlédnout do pestrobarevného světa FF XIII, můžu směle prohlásit, že vývojáři mají na čem stavět a nejnovější Final Fantasy má nakročeno správným směrem. Jestli se třináctka stane stejně kultovní, jako její předchůdci, se dozvíme na jaře příštího roku.

Stáhněte si: Videa, Trailery

Související: Novinkové články, Vše o sérii Final Fantasy



Jiří Škrampal
autorovi je 25 let, studuje na katedře systémové analýzy VŠE, psal pro PlayOn, OXM a několik herních webů; z žánrů preferuje především bojovky, japonská RPG a FPS, nepohrdne ani kvalitními závody či MMORPG

 
 
Jiří Škrampal

Nejnovější články