zavřít

Dragonshard - dojmy z dema

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Už dlouho čekáme na nového zástupce her kombinujících strategické myšlení s prvky RPG, který by nešel slepě ve šlépějích stárnoucího Warcraftu 3. Po dohrání demoverze mám pocit, že ten okamžik se blíží. Přichází Dragonshard.

Autor: Warlock
Publikováno: 24.srpna 2005
Verze hry: demo
Doba testování: pár dnů


O tom, že by se zažité normy měly někdy porušovat, nás přesvědčil už Darwin se svojí teorií evoluce nebo bratři Wrightové, kteří si doslova dolétli pro slávu. U žánru RTS to platí dvojnásob. Každý originální kousek má dnes cenu zlata a skoro podle hesla „proti všem“ se snaží prodrat si cestu všedností až k znuděnému hráči. A přesně tohle je případ Dragonshardu.

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o další klon Warcraftu 3, stejně jako byly třeba Armies of Exigo. Na ten druhý však je Dragonshard krapet odlišným počinem, který si z Warcraftu bere jen naprostý základ a z ostatních RTS nebo RPG přebírá různé vlastnosti, které si částečně přizpůsobuje k obrazu svému. Navíc demoverze má obsahovat pouze zlomek nápadů, kterých se dočkáme až v plné verzi, tedy za předpokladu, že budeme věřit tradičně velkohubým výrokům vývojářů, podle nichž má jít o malou revoluci celého žánru.

 Podle Dungeons & Dragons
Celá hra staví na základech Dungeons & Dragons – nejstarší z takzvaných pen & paper RPG, kterou si můžete v Čechách vyzkoušet v podobě Dračího Doupěte. K úspěšnému hraní je potřeba skupinka lidí, ve které se jeden vžije do role tvůrce světa a zbytek se ocitne v kůži hrdinů, kteří se stanou součástí příběhu a procházejí jeskyně plné krvežíznivých potvor. Společným rysem, jak pro počítačovou variantu tak společenskou hru, je fantasy prostředí plné elfů, trpaslíků, draků a jiných vysněných bytostí, které obývají všemožné kouty každého kontinentu. Ačkoli se technická úroveň blíží středověku, ke slovu se občas dostanou čáry a kouzla.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

A právě v takovém prostředí se odehrává příběh Dragonshardu. Jde o nový herní svět, stále zasazený do D&D licence, ale naprosto mimo dřívější Forgotten Realms. Ocitnete se v Eberronu, přesněji na kontinentu Xen’drik, který za mohutnými horami a nikdy nekončícími bouřemi, ukrývá ohromný artefakt nedozírné moci – Heart of Siberys. Siberys, jeden z tří draků, kteří proti sobě bojovali na počátku věků, byl rozprášen na miliony kousků, z nichž vznikl Ring of Siberys. Tento obrovský prstenec obklopuje celý Eberron a čas od času z něho padají dragonshards - zázračné krystaly, které jsou zdrojem magické síly celého světa.

 Naše pouť začíná
Demoverze vám dá ochutnat dvě mise z kampaně Order of the Flame, které vás podle rychlosti postupu můžou zabavit na půl hodiny nebo také na hodiny dvě. Postranních úkolů je opravdu přehršel, což úzce souvisí s úmyslem tvůrců neudělat další RTS podle starodávného receptu. Vypůjčili si proto mnoho prvků z žánru RPG a s lehkostí vánku je zakomponovali už do klasického konceptu real-time strategie, ale to dnes už není žádná novinka, viz například Spellforce, Knightshift apod.

Hra se tedy neomezuje pouze na úkoly typu "najdi a znič", ale svojí rozmanitostí připomíná spíše běžné RPG. Jako třešnička na dortu se jeví šance zvolit, který z questů budete plnit, čímž si ale uzavřete paralelní variantu. Sice to v demu vedlo k tomu samému závěru, ale ve většině podobných RTS taková svoboda volby o podstatných věcech absentuje.


Na začátku každé mise máte na výběr jednoho ze čtyř hrdinů, který se jednak stane více než posilou vaší skromné skupinky dobrodruhů, ale také nabídne několik bonusů a podpůrných kouzel. K tomu všemu připočítejte vcelku rozsáhlý inventář, který pojme vše od zázračných lektvarů až po části téměř nepostradatelné výzbroje. V obou misích se podíváte pod povrch a zjistíme, že na Xen’driku existovalo elfské město nedozírné slávy, které bylo doslova pohřbeno podivnou katastrofou. Dvě mapky zaručí pohodlné sledování dění na božím světle, tak i procházení temnoty kdesi v hlubinách Eberronu.

FANTASTICKÁ ČTYŘKA
Lady Maryn – vůdce Řádu plamene a především klerik s několika léčivými schopnostmi. Zejména se jedná o zvýšení regenerace vašich jednotek a kouzlo Mass Heal, které vyléčí všechny spolubojovníky. Mezi její speciality se řadí Hamer of Justice, s nímž zaručeně zamotáte hlavu úplně každému nepříteli.

Kael – bývalý člen úspěšného cechu zlodějů, který se snaží být za každých okolností vtipný a mnohdy se mu to také daří. S jeho povoláním souvisí většina jeho abilit. Ať už jde o vylepšení síly poškození vaší armády nebo zajímavý útok, za pomoci kterého zraníte dýkami okolní potvory. Perličkou je kouzlo Obelstít smrt (Cheat Death), při jehož seslání zůstávají vaše jednotky dočasně naživu, i když už jejich zdraví dosáhlo nejnižší hranice.

Amathor – legendární čaroděj a průvodce celé skupiny při putování po Xen’driku, který je malý skutečně jenom vzrůstem. Jinak se jeho ostatní schopnosti řadí mezi to nejlepší. Počínaje zvýšením hodnoty magické energie u každého ze společníků a konče kouzlem, které náležitě zchladí dotěrné nepřátele a některé rozbije na miliony kousíčků. Mezi jeho hlavní přednosti se řadí abilita, díky níž můžete sesílat veškeré speciální schopnosti vašich jednotek po určitou dobu bez placení.

Bastion – jeden z posledních zástupců vymírající rasy válečných golemů a přirovnání drobeček by v jeho případě skutečně nebylo na místě. Kromě globálního zvýšení resistence dokáže dočasně zlepšit útočný bonus především proti budovám a nebyl by to ten správný mechanický chlapík, kdyby se nedokázal jednou za čas pořádně ohnat svojí železnou rukou.

Konečně k RTS
Celá demoverze se nese v duchu RPG a na veliké bitvy obyčejných pěšáku si budeme muset počkat až na plnou verzi. Milovníci klasických strategií ale nepřijdou zkrátka a užijí si i nějaké to stavění města. Celý systém byl dosti upraven a svým způsobem i zjednodušen. Základnu si nemůžete vybudovat na každém místě, které vás napadne, ale jenom na předem připravených portálech, podobně jako v LOTR: Battle for Middle-Earth.



O dostatečný počet jednotek bylo také postaráno. Kouzelníky, kleriky, lučištníky a zloděje ale nemůžete kvůli omezení počtu trénovat v takovém množství, jaké byste si představovali. Jedná se totiž o kapitány, což jsou postavy na mezistupni mezi hrdiny a obyčejnými vojáky. To pro vás znamená, že si jich budete víc vážit a pořádně rozmýšlet, za kterého utratíte těžce nastřádané úspory. Navíc i oni disponují vždy nějakou speciální schopností.

Kapitáni se spolu s hrdiny starají o sběr potřebných surovin. Jejich získávání probíhá o trošku jiným způsobem, než je člověk zvyklý. Zlato dostáváte jednak ve formě daní z každé postavené budovy nebo ze zabitých potvor a truhel umístěných v dungeonech. Kouzelné dragonshardy naleznete rozsety všude po světě, kam v meteorických rojích dopadají. Poslední surovinou jsou zkušenosti, které si musíte tvrdě vybojovat. V ostatních hrách by sloužily k automatickým přestupům na vyšší úroveň jedné postavy, ale v Dragonshardu je to jinak. Zkušenosti se u všech jednotek sčítají a k jejich postupu je potřeba zaplatit nemalou částku ve výrobních budovách.

Andělská grafika
Respektive se takto nazývá grafický engine (Angel), na kterém hra běží. Ten rozhodně svému jménu dostojí a můžete se kochat kompletním 3D kabátem, který je vyveden podobně jako u Warcraftu 3 a působí velmi roztomilým dojmem. Když se k tomu přidalo ještě několik vizuálně povedených kouzel, místy mi připadalo, jako bych se vrátil k prvnímu dílu Dungeon Siege.


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Byl by hřích slovem nezmínit dokonale animované menu a velmi pěkné úvodní intro, které sice nedosahuje kvality těch od Blizzardu, ale i přesto nabudí tu správnou atmosféru a uvrhne vás do víru dění. Za nic se nemusí stydět ani zvuková stránka celé hry. Opravdu bych neváhal a soundtrack si pořídil do sbírky mezi ostatní CD.

 V září se ukáže
Někdo by mohl namítnout, že vyjmenované vlastnosti, jako třeba odlišný způsob sbírání surovin nebo princip fungování kapitánů, už v nějaké dřívější RTS byly a měl by možná i pravdu. Dragonshard však v sobě kombinuje prvky (+ RPG elementy), které jsme dosud mohli najít jenom u samostatných titulů, ale ne v takovém pěkně hratelném mixu. Doufejme, že vývojáři z Liquid Entertainment, kteří stojí za Battle Realms, dostojí svým slibům a stejně dobře vyladí i plnou verzi plánovanou na konec září.

Stáhněte si: Demo, Video, Trailery...

Související články: Novinky


 
Warlock
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování



 
 
Warlock

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.