Dragon Age Origins - E3 dojmy
zdroj: tisková zpráva

Dragon Age Origins - E3 dojmy

17. 7. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Nové RPG ze staré školy, zasazené do drsného světa bez fantasy klišé. Sice nic extra originálního, ale skutečně to bude někoho z milionů fanoušků Baldurs Gate trápit? + 3 MINUTY VIDEA

Autor: Miloš Bohoněk
Publikováno: 17.července 2008

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
BioWare, stejně jako řada dalších prominentních vystavovatelů na letošním veletrhu v Los Angeles, zůstala u modelu loňské E3 a své tituly prezentovali v hotelu, nikoliv v Kongresovém centru, kde to dělala většina firem. Konkrétně šlo o hotel Sheraton. Kdo z pozvaných novinářů byl líný šlapat necelou čtvrt hodinku, mohl si kus před LACC naskočit na "biowaří" kyvadlový autobus. Nakonec to dopadlo tak, že jedinými lenochy jsme byli já a kolega z rakouského Consol.at. No a my si pak utahujeme z „líných Američanů“. Proč je ten svět tak nefér?

 Proč ta pauza?
Dragon Age bylo poprvé představeno již na E3 čtyři roky zpátky, tak co ta pauza? Dan Tudge, producent a ředitel projektu, mi to zdůvodnil následovně: „Origins budou duchovním nástupcem Baldur's Gate a pouze prvním dílem v plánované sáze, tedy velkého celku, který byl na oné E3 2004 odhalen. Od té doby jsme nepracovali jen a pouze na Origins.“ Dobrá zpráva, že? Čím více her od BioWare, tím lépe.

 Práce mistrů
BioWare jsou v současnosti jedni z nejlepších tvůrců RPG, ne-li vůbec nejlepší, a na hře to bylo vidět už od prvního okamžiku. Preciznost a profesionalita z ní číší na první pohled. E3 demo začalo příjezdem hlavního hrdiny, výjimečného učedníka, a jeho učitele do hradu, na jehož nádvoří se přivítali s místním králem Cailanem. V tu chvíli začal pro BioWare typicky dlouhý rozhovor, který byl poutavě napsaný a člověka hned uvedl do děje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Zjistil jsem, že se chystá bitva, a že král je mladý a statečný, leč nedbalý a prahne po slávě, ignorujíce při tom řadu rizik. Protože se bude bojovat s protivníkem, kterého už lidé dvakrát v řadě porazili, má hnedka choutky skočit do první lajny a vůbec ho nezajímají šeptandy o tom, že se prý do bitvy zapojí i temný arcidémon. Navíc to vypadá, že až příliš moc spoléhá na řád tzv. Grey Wardens (Šedých kastelánů), jakousi bojovnickou elitu v místním univerzu, kteří permanentně bojují proti zkáze a mají v úkolu dohlížet na mír („v galaxii“, chce se mi dodat a začít jim říkat středověcí jediové).

 Uši dokořán, pusu zavřít
Další části rozhovoru už přepisovat nebudu, protože to bych nedělal nic jiného. Obecně, konverzace jsou koncipovány trochu ve stylu Mass Effect. Postava na druhé straně mluví a ještě než skončí, už mi na obrazovce vyskakují možné odpovědi. Velkým rozdílem oproti ME je ovšem to, že namísto několikaslovného výrazu, který se po zvolení rozvede do dlouhého souvětí, tady tu celou odpověď zvolíte rovnou.

Důvod je nasnadě - v Origins pokopete za němého hrdinu. To mě zklamalo velice, hraní za Johna Sheparda bylo fantastické. Dan Tudge z BioWare na mou útočnou otázku odpověděl takto: „Jde hlavně o to, že v Dragon Age: Origins si budete moci při tvorbě charakteru vybrat z mnoha ras a obou pohlaví (tzn. dělalo by to zhruba šest různých dabingů hlavního hrdiny - pozn. autor). Navíc jsme v jistých směrech chtěli zachovat duch starého Baldur’s Gate.“ Něco na tom bude...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Prostě RPG
Kdyby mě nechali sednout si za klávesnici, věděl bych, co dělat během několika vteřin. Origins vypadalo na první pohled jako každé druhé RPG ze staré školy. V pravém horním rohu mapka, vlevo naproti ikony postav se zdravím a manou, nahoře přístrojová lišta a dole řada quickslotů. Ovládá se také zcela tradičně, klikáte myší a tam postavička běží. Anebo - zazoomujete do third-person pohledu a běžíte pomocí WASD kláves jako v každém jiném third-person pohledu. Vybere si každý.

I to levelování je zcela tradiční - za zabíjení a questování dostanete zkušenosti, následně postoupíte na další level, dostanete skill body a budete si moci nějakou schopnost vylepšit anebo se rovnou naučíte nový skill.

Po výše zmiňovaném rozhovoru se hlavní hrdina ocitl sám ve městě a chvilku ho prozkoumával. Doběhl až k zavěšené kleci, kde byl vězeň, který naříkal nad nepřiměřeně krutým trestem a žadonil o jídlo s vodou. Že prý za to dostaneme klíč od truhly, který ukradl (proto taky sedí). Jen prý ještě musíme chvilku počkat, než projde jeho trávící a vylučovací soustavou. V tu chvíli vyskočily různé možnosti - přinést jídlo, ignorovat ho anebo mu rozpárat břicho a klíček si vzít sám. Prezentující nám ukázali možnost číslo tři a osobně mě překvapilo, kolik krve z toho najednou bylo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Začal sice prudit místní strážník, ale což, to mě v tu chvíli vůbec nezajímalo. Zaprvé, uchvátila mě ta míra detailů všude okolo. Každá lavička, kus brnění anebo soška vypadala skvěle, o stanech hradní věži nemluvě. Vážně jsem si připadal jako v opravdovém středověkém světě.

Zadruhé, ta hra je nějak brutální! Od BioWare jsem vždy hrál vesměs „mírumilovné hry“, takže kuchání chudáka vězně dost překvapilo. Tedy, násilí dříve bylo, ale krev žádná. Dan posléze začal vysvětlovat, že vlastně tvoří zbrusu nový svět se svojí historií, zvyky, tradicí a legendami, a že to je svět tvrdý a drsný. Tím se chtěli vyhnout tradičním fantasy klišé, která jsou prý moc pohádková. Anebo se tady někdo shlédl v Age of Conan? No což, vzhůru do bitvy o Ostagar!

 Pán Prstenů. Tak trochu
E3 trailer jste viděli? Jako bitva o Helmův žleb, i ti nepřátelé jako by Orkům z oka vypadli. Ale to není vše, třeba na úplném začátku letěla kamera nad kreslenou mapou, nápaditě připomínající Středozemi a k tomu skoro-gandalfovský hlas vyprávěl o místních trablích...

zdroj: Archiv


Dragon Age Origins E3 2008 kompletní trailer - stažitelná verze (150 MB, HD)

Posuňme se v čase vpřed. Bitva je v plném proudu a hlavní hrdina se svými dvěma kolegy má za úkol rozsvítit maják, čímž dají signál posilám v záloze. Přeběhne hradby, pokochá se pod ním probíhajícími jatky (moc pěkné!) a před věží narazí na vojáka. Ten mu řekne, že maják je zaplaven nepřáteli, ale že rád pomůže s čistkou, takže hurá do akce.

 Do majáku a v sukni
Předvádějící v tu chvíli naloadoval jinou uloženou pozici, kde rubající šohaj už hlavní roli nemá. Namísto něj se hraje za elfí čarodějku. To prý abychom viděli víc než jen klikání a máchání mečem (které je však také fajn). Hned uvnitř jsme narazili na první odpor. Tři další kolegové jsou normální rytíři, takže ti se okamžitě vrhli pobíjet skřety zblízka, zatímco elfka si to obešla z dálky a začala kouzlit. Tradiční věci jako fireball (tedy spíše takový ohnivý proud, který je potřeba i přesně nasměrovat, jinak trefíte vlastní), bleskovou bouři anebo léčení popisovat snad nemusím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mnohem zajímavější bylo, když se na podlaze spustil menší požár, jehož projití by mojí skupinku pochopitelně stálo hodně hitpointů. V tu chvíli čarodějka vyvolala sněhovou bouři a oheň uhasila. „Tohle je jedna z novinek - interakce kouzel se sebou navzájem,“ začal vyprávět Dan a navázal: „Těch kombinací budou tuny a některé z nich budou popsané v dokumentech, které najdete nebo obdržíte. Na většinu komb ale budete muset přijít sami.“ Škoda, že on nám už žádná další neukázal.

Již známou bojovou vychytávkou byla možnost kdykoliv pozastavit čas, volně se pohybovat s kamerou a vymýšlet taktiku. A nejen vymýšlet, ale rovnou ji i aplikovat. V klidu můžete svým lidem rozdělit cíle, navolit jim speciální skilly anebo je prostě poslat do výhodnější pozice. Anebo to nebudete hrotit a pauzovat si budete jen tak pro radost, protože při tom můžete zachytit skvělé momentky (plno stříkající krve, hohoho!).

 Jako Rambo
Postupně jsme se dostali až na vrchol věže, kde nás čekalo nepříjemné překvapení jménem obr. Velký, modrý a rohatý, určitě jste ho už viděli na nějakém obrázku ze hry. Měl onen nepříjemný zvyk chytit človíčka pod krkem, načež mu začal bouchat do obličeje. Anebo prásknul do země a tím odhodil všechny okolo. „Bitvy s bossy nebudou skýtat žádné fígly, všechno to bude jen o efektivním používání vašich skillů,“ vysvětloval mi tvůrce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jeho hrající kolega se proto přepnul do jednoho z rytířů a aktivoval berserk, tedy takový rambo mód. Následně se zase hrálo za elfku, jež netvora zdálky odstřelovala kouzly a k tomu léčila své souputníky. Bitva to byla náročná. Dva borci už padli a jen co elfka jednoho z nich oživila, schytala to taky. Naštěstí už měl netvor na kahánku a několik šikovných úderů zezadu udělalo svoje. Spustila se animace, kde jeden z vojáků obra dorazil probodnutím jeho lebky, načež byl zapálen oheň a druhá armáda tak dostala signál k útoku.

Vzpomínáte si, jak jsem v úvodu zmiňoval toho arcidémova a jak skoro nikdo nechtěl věřit, že skutečně do bitvy přijde? A troufnete si odhadnout, jak to nakonec dopadlo? Z dálky se ozval podivný řev a... a najednou se v předváděcím sále rozsvítilo. Dan to ukončil s tím, že nám prý přece nemohou všechno prozradit. Pche, jako by nestačilo, že mi asi desetkrát odvětil „To ti ještě říct nemůžu, sorry“. Za to by si teda jednu výchovnou vážně zasloužil! :-)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Příští rok na jaře
Půlhodina je na takovouhle hru strašně málo a hlavou se mi honí tuny nezodpovězených otázek. Viděl jsem toho malinko, ale stejně... Ačkoliv to nevypadá na něco super-extra-nově-originálního, už po prvních okamžicích si chtě nechtě řeknete „to je ona“ a budete hrát do zemdlení. To je prostě kouzlo BioWare.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Dragon Age: Origins je prý už po obsahové stránce skoro hotové, ale teď je na řadě ještě hodně testování. Objevit by se mělo v březnu 2009 a to exkluzivně pro PC. Přičemž následné konverze na next-gen konzole jsou v plánu, leč trvat to prý bude ještě dlouho. Jo a i když internet světu vládne, multiplayer se tu z pochopitelných důvodů nekoná.

zdroj: Archiv


Dragon Age Origins E3 2008 gameplay video - stažitelná verze (335 MB, HD)

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky, Vše o sériích Baldurs Gate a Neverwinter Nights

Miloš Bohoněk
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování


 
 
Miloš Bohoněk

Nejnovější články