Autor: Ještěr Publikováno: 2.dubna 2009 |
dosud nepublikované obrázky ve vysokém rozlišení Mimořádný důraz na filmový nádech ovšem autorům nezabraňuje nechat namlsaného hráče tu a tam nenápadně šťouchnout do příběhu a poupravit trochu nabraný směr. Taktéž o vedlejší (nepříběhové) mise nebudete ochuzeni. Takové melouchy budou označeny na mapě a kápnou z nich tu nějaké speciální krámy, tu zase trocha nezbytných peněz. Hra je přitom udělána tak, že vedlejší mise nebude kriticky nutné plnit, leč pomohou vám na různých místech. Nebo vám naopak podělají status u vlastní familie, pokud se rozhodnete trochu zariskovat a "chcát proti větru". Stát se gangsterem bylo pro mě víc než stát se prezidentem Spojených států Příběh Mafia 2 sleduje život Vita Scaletty, nepříliš pracovitého bohéma, který místo užitečné práce spořádaného daňového poplatníka dumá nad tím, jak se prokousat do ráje, aniž by se nadřel. Na příkladu vlastního otce viděl, že tvrdá práce – chraň nás před ní Bůh – nikam nevede. Naštěstí se narodil na správném místě a ve správném čase. Dokonce má i správné (tedy taliánské) příjmení. Paralela s Mafií 1 a X filmy je myslím jasná. Když Vito Scaletta přijíždí v zimě 45. roku vlakem do Empire City, přijíždí navázat na někdejší chudý život. Různě po nádraží si lenivě pokuřují dělníci denní směny. Před pár lety Vita chytila a propleskla spravedlivá ruka zákona – malá krádež, říkalo se. Soudce mu nabídl vězení nebo službu v armádě. A protože je Vito fajnovka k pohledání, zvolil si raději výlet do Evropy. Na Vita také někdo čeká. Joe Barbaro přijel na nádraží, aby svého kumpána vyzvedl. Oba sní o jediné věci a oba vidí jen jednu možnost, jak se vydrápat nahoru. Joe je na této ošidné pouti evidentně dál než Vito. Má už auto a to čeká před nádražím. Obstaral si také pár informátorů, i když zatím samé krysy z ulice. "Pěkný auťák," diví se Vito. Joe se zaculí: "Jo, to dostaneš, jakmile začneš podnikat." Vito se chvíli protlouká jako poslíček a menší kriminálník, který pro mechanika Mika Bruskyho krade auta nebo pro zloděje Henryho Tomasina (zdá se, že prezence tohoto človíčka nebude omezena jen na prvopočátek hry) dělá sem tam nějaký ten malý kšeftík. A tak se pomalu dostává k "La Cosa Nostra" – americké Mafii, postupuje na žebříčku a stává se přidruženým, pak pěšákem a nakonec mafiánem se vším všudy. To když si vyfénovaný hezounek zaslouží respekt rozvážného mafiánského bosse Lucy Gurina (v onom památném traileru ten s knírkem nad šťavnatým stejkem – mj. utrousí cosi o "lidských zvířatech"). Sympatický seznam doposud nějakým způsobem poodhalených gaunerů si můžete prostudovat na Sparkově fanstránce. Ačkoli by za sebe dali pazouru do ohně, nejsou Vito (jehož očima prolétnete celou hrou) a Joe (který by podle všeho neměl být jen výplňovým materiálem, "aby hlavní hrdina někoho měl") ani náhodou ze stejného těsta. Naopak mají zatraceně blízko ke dvojce "týpků od hazardu" ze Scorseseho Casina – Vito víc než co jiného takto utíká před chudobou. Naopak Joea pekelně bere Tommy Gun, honičky v žihadlech a všechno to vzrůšo s gangsteřinou spojené. To bylo naposledy, kdy obyčejný kluci jako my dostali do rukou něco tak cennýho Hra samotná nakrájí celek do tří velkých aktů (opět se budeme pohybovat v čase) a osmnácti misí. Jak se dá předvídat, první akt zachytí úpornou snahu Vita a Joeho dostat se do hledáčku mafiánských rodin na ten správný konec seznamu. Druhý rozvine vztahy tří ve městě operujících rodin (Falcones, Clementes, Vinci). Třetí akt – nyní již z pohledu "velmi vážené" persóny - by měl být logickým vyvrcholením příběhu na základě hráčových voleb. Na každý pád, vše vyřčené v tomto odstavci se momentálně ještě ladí a nemusí to ve finálne zcela přesně odpovídat. Nikdy se z vás sice nestane Don (to je samo o sobě nesmysl, neb se potenciální Donové neválejí jen tak po ulicích), avšak budete mít prsty bezpečně v každé významnější lumpárně. Pašování kontrabandu, vydírání, "náhodné návštěvy starých přátel", škádlení rivalských rodin a následné pouliční výměny názorů, vykrádačky bank, zakopávání mrtvol, nájemné vraždy, přestřelky s ostatními mafiány, irští gangsteři - to všechno se tu ukáže. "V rámci hry uděláte jedno důležité rozhodnutí," naznačil Vávra, který je spoluautorem celého scénáře dvojky. Ať tak nebo tak, prostřední část děje bude chaos, protože se mezi rodinami rozpoutá válka – a brzy se bojuje až na krev. Oč Vitovi půjde, jakmile dosáhne na svůj vymodlený zlatý standard, nebylo zatím poodhaleno. I když výše citovaný autor nechtěl prozradit žádné další detaily, alespoň stroze dodal: "V podstatě je druhá část hry o tom, jak to Joe a Vito podělají." Je však pravděpodobné, že hra míní opět lavírovat někde mezi komplikovanou mafiánskou freskou a osobní rovinou jedince. A to hned s několika zakončeními. První díl byl takový černobílý, ukazoval ideály – obraz dokonalého gangstera. Ve dvojce bude všechno více ponuré, ale přesto nechybí černý humor ala Goodfellas. "První Mafia byla prostě takovým úklonem před starými gangsterskými filmy. Pokračování je založeno na realitě. Tihle gangsteři už zdaleka nejsou tak cool, jsou daleko blíže obyčejným lidem," komentoval tvůrce změny v pojetí. Ve hře se budete muset tu více, tu méně řídit dle pozornosti policie. Pořádejte jen tak z rozmaru pouliční jatka a můžete sledovat první (negativní) změnu u toho parametru. V Mafii 2 také debutují penízky, které k vaším nohám přitečou především skrz vedlejší mise, kdy se oko na nebi nedívá kolik, kde a na kom si uzmete do vlastní kapsy. Zdá se, že si Vito na bouřlivý a rozhodně ne levný život parchanta nebezpečně snadno přivykne. Zato respekt měl původně platit za důležitý prvek (např. se plánovalo, že nebudete-li navenek vykazovat žádný respekt, mohla vás zabít i vaše rodina), ale nakonec ve hře respekt nebude.
My vítězíme, lid nemá šanci Bylo mi třináct a už jsem parkoval Cadillacy Přímo palácový převrat nastane oproti Mafii 1 co se týče vloupaček do aut – kontroverznímu nápadu s "učením se" vykrádat bouráky postupně již odzvonilo. Auťák bude možno ukrást pomocí hrubé síly, vypáčením zámku (nepočítejte s tím, že budou kolemjdoucí, nedejbože chlupatí, dělat mrtvé brouky) nebo vyhozením původního řidiče z auta. Zde pro změnu počítejte s možným odporem pána či paní za volantem, neboť ne každý se nechá jen tak vyčvachtnout z žihadla za čtvrt melounu. V zásadě dostanete na výběr udělat tuhle prácičku trpělivě nebo naopak rychle – s rychlostí samozřejmě stoupne i riziko. Zlodějina může být dřina... Přísně dobově zpracovaných vozů slibují autoři kolem 60, což je nově upřesněné číslo. Orientují se podle svých originálů, jména budou mít smyšlená (špitá se, že z důvodu nevstřícného postoje relevantních automobilek typu Ford již během výroby Mafie 1) . Takže adieu, drahé Buicky, Cadillacy, Oldsmobily nebo snad Fordy. Z pod pokličky grafiků unikly modely Frigate (sportovní kabriolet) nebo Jefferson (limuzína s vinylovou střechou). K autům si také připočítejte větší kousky jako autobusy, vojenská vozidla, pickupy, trucky a samozřejmě pohřebáky, jenž mohou mít během vaší herní anabáze práce opravdu dosti zásadní roli. V autosalonech budou za nechutně velký peníz k mání speciály pro fajnšmekry, které vloupačkama na ulici nikdy neseženete. Pro případ, že by vám jej chtěli čmajznout hned na prvním parkovišti, si ve hře zaplatíte hlídače. Doufejte, že nebude tučně podmáznutý. Na rozdíl od první Mafie se netřeba obávat pomalého kodrcání silnicí v muzejních kouscích, protože nemálo aut už mělo v roce 1940 hodně koní pod kapotou. Ve srovnání s předchůdcem se budou káry řídit daleko realističtěji, lépe zatáčet, ale i driftovat. Auta budou těžká, ale zároveň odpružená, takže s nimi lze kásně řezat klidně i přes chodník. "Jízda je stejně jako u předchozího dílu jednoduchá, ale nyní dostanete lepší pocit z váhy vozidla," tvrdí jeden z autorů. Ve hře v pohodě otevřete všechny dveře, včetně kufru (kam jinam byste cpali všechny ty mrtvé a polomrtvé ptáčky, kteří nechtěli zpívat?) a motoru. Nebo pohodlně aktivujete automatický omezovač rychlosti. Na palubovce uvidíte kilometrovník, míru poškození… Až plechový miláček popraská Až maniakální smysl pro detail předvedli 2K Czech v demolici plechových mazlíčků. Pokud budete po Empire City "krosit jako prasata", automobil se vám doslova rozpadne pod zadkem. Engine hry dokáže vykouzlit poškrábání laku, promáčknutí plechu, odpadávání dílů či díry po kulkách - jedna rána do nádrže a můžete přemýšlet, kde jste nechali závěť. Mafián, loudající se po městě čtyřicítkou, vlekouce před sebou nárazník, bez dveří a krytu motoru (po otevření kapoty lze mimochodem spatřit běžící motor), by neměl být až takovou raritou. další obrázky v galerii Pokud se stalo něco politováníhodného a vaše auto chytlo, silou žáru postupně popraskají všechny čtyři pneumatiky a lak zčerná. Nakonec z auta zůstane jen ubohý kouřící vrak. Měli byste často jezdit do servisu, aby k takovým incidentům vůbec nedošlo. V dílně vám vůz opraví a umyjí od prachu, který se především mimo hlavní silnice vesele hromadí. Dále zde půjde auto po vzoru GTA přebarvit (a rozhodně ne jen tak z rozmaru) nebo dokonce vylepšit. Také bude možno vyměnit si poznávací značku, ocitla-li se vaše originální poznávačka "shodou okolností" na černé listině. Zato na náročné, ale po čertech dobré závodně-podvodnické mise ala "Velký závod" si protentokrát nechte raději zajít chuť. Závěrem automobilového koutku nelze nezmínit autorádio. V Mafia 2 budou plně funkční rádia a stejně tak i autorádia, ve kterých nebude hrát jen muzika. DJové a zpravodajové budou třeba hlásit aktuální dění v Empire City. Hudba bude opět složena z licencované dobové hudby a studiem sloužených kousků. Není přece nad to, poslouchat v éteru svůj popis a popis svého auta při spanilé jízdě z divoké vloupačky, kdy vám desetidolarovky pod náporem větru vypadávají z auta… Dokončení v druhé části preview příští týden! Zdroje: vlastní, Mafia.Czech-Games.net, Mafia2.Scorpions.cz, MafiaGame.cz, homepage, diskusní fóra, GameStar, Level, GamesRadar, GamesReactor, Cynamite a další zahraniční časopisy Stáhněte si: Trailery... Související články: Novinky, Mini-preivew, Mafia 1 recenze a pětidílný návod |
Ještěr | |
autor (22) je psavcem na volné noze a vedoucím FOBGE, revival projektu pro Fallout 2, a dříve působil na fanstránce Vault šílené brahminy |