Battle for Middle-Earth 2 - preview
zdroj: Archiv

Battle for Middle-Earth 2 - preview

23. 1. 2006 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Na rozmáhající se fobii z titulů založených na filmových licencích dá zapomenout pokračování RTS podle Pána Prstenů, které oproti rok starému předchůdci přinese spoustu zdokonalení i bohatší herní možnosti.

Autor: Gef
Publikováno: 23.ledna 2006


Obrázek zdroj: Archiv V herní branži se vcelku oprávněně rozmáhá fobie z titulů založených na filmových licencích. Když však zhruba před rokem vyšel první díl RTS Battle for Middle-Earth (recenze), trochu nám tu averzi vyléčil. A zdá se, že EA našli v léčebných praktikách docela zalíbení. Ačkoli měl LotR: BfMe skvělou atmosféru, spád i grafiku, strategie se mu zase tak moc říkat nedalo. Budovat se smělo jen na předem určených místech a v rámci zpřístupnění hry i naprostým nováčkům odpadla většina starostí s formacemi nebo diplomatickými intrikami. Příběh (jak to ostatně výborné příběhy dělávají) svazoval k přísné linearitě a konzervativní obsah misí striktně dodržující přikázání „Co nevidíš, nevypálíš!“ náročnějšímu hráči na náladě také nepřidal.

Tohle všechno se má ve dvojce změnit. Vedoucí projektu Mike Verdu už nechce zavdat žádnou záminku pro pošklebky směrované na jeho krásnou, leč mírně zbytečnou mapu Středozemě: „Přichystali jsme jeden herní režim navíc. Podobně jako například v Rome: Total War dostanete k dispozici mapu o čtyřiceti územích, na nichž lze rozmisťovat vojska, spravovat jejich zdroje i výstavbu a volit bitvy pro realtimový režim. V kampani se pak chceme přímočaré destrukci vyhnout úplně a snažíme se, aby všechny mise byly více propojeny s příběhem a přinejmenším tak zábavné, jako byla v prvním dílu bitva o Helmův žleb nebo Minas Tirith.“

 Mluvíce o příběhu...
... nechali jsme si vysvětlit i důvod pokračování filmem i hrami omletého vyprávění o tom, kterak dva hobiti mocného Saurona přelstít dokázali. „Dodatečně jsme si opatřili licenci na práva k Tolkienovým knihám. Nová hra vychází z krátké poznámky v Návratu krále, podle které vedl Sauron souběžně s útokem na Gondor i tažení proti alianci elfů a trpaslíků na severu Středozemě,“ usmívá se Verdu se značným zadostiučiněním. Je ovšem otázkou, jestli nakonec vývojáři EA z této zmínky dokážou vykouzlit něco dostatečně hutného, co by vystačilo pro patnáct misí za stranu dobra a stejnou porci z pohledu zla.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jak už možná tušíte, hojnější výskyt trpaslíků a elfů ve hrou postižených oblastech donutil designéry k tomu, aby jim poskytli privilegium hratelných frakcí. A aby se to vyrovnalo, trochu si zasedli na vojska Rohanu a Gondoru a asimilovali je do společné Západní aliance. Ani odvrácená strana Středozemě však míchání kosmopolitního guláše zcela neunikla. Jak Železný pas, tak Mordor sice ve hře o Sauronovu přízeň nadále zůstávají, budou se však o ni muset dělit ještě s jedním národem – arachnofilními skřety.
Zvětšit zdroj: Archiv
 Skřeti i trpaslíci
Boje vcelku neschopní skřeti si své šance jali vylepšovat osminohými jízdními zvířaty. A tak místo koní osedlali chlupaté pavouky a jedovaté štíry a doufají, že se zmíněná libůstka jejich soupeřům bude hnusit natolik, že si prokazování své chrabrosti raději nechají pro „méněnohé“ potvory. To však není všechno. Zřejmě díky lezivosti svých miláčků disponují speciální schopností překonávat hradby.

Jejich vlastnosti je tedy předurčují k rychlým překvapivým útokům. A pokud se náhodou ocitnou na druhé straně opevnění, budou po vzoru lidského koníčka (vylévání vroucího oleje) obšťastňovat hlavy dobyvatelů krabicemi s nabroušenými tarantulemi. Údajně by tihle špinavci měli umět vychovat i draka – opravdového draka, ne to, co si na draka hraje, když to zrovna na hřbetě nevozí nazgűla. Skřeti disponují ještě jednou vymožeností - podzemními tunely. Prostě se na jednom konci mapy zavrtají a na denní světlo se vykopou někde úplně jinde. V podzemí také nacházejí dostatek bezpečí k tomu, aby si tu vykompenzovali svoji stavařskou nedokonalost. Jako líheň téměř nekonečné masy na zahlcování zbraní nepřátel jejich temná doupata zcela postačují.

Zvětšit zdroj: Archiv Trpaslíky jejich vrozená nechuť usedat na cokoli, co má vlastní nohy, přinutila soustředit se na obranu obrovských pevností a údernou sílu svých pěších bojovníků či obléhacích strojů. Ale abychom jim nekřivdili, jízdní jednotku mít přece jen budou. Jejich důstojnost jim nijak nebrání usednout do válečného vozítka a nechat se strkat… tuhle potvoru EA bohužel ještě prozradit nechtějí. Elfové klasicky spoléhají na své luky, kouzla a špičaté uši. I malé dítě by uhádlo, jak vypadají jejich maxipomocníci – jsou jimi pochopitelně entové.

 Hrdinové
Dorazí i noví hrdinové, aby všechnu tu pakáž měl kdo držet na uzdě. A tak ke všem postavám známým z prvního dílu přibudou další aktéři Tolkienových knih. Těšit se můžeme na elfské vyvolence Elronda, Arwen a Haldira, královského našeptávače Grímu a také filmem nedotčeného trpasličího krále Dáina.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pokud by vám byl i tenhle „hero-boom“ málo, dostanete ještě další možnost. „Připravili jsme úplně nový typ postavy, kdy si hráči podobně jako ve SpellForce budou moci vytvořit avatara přesně podle svým představ,“ říká k tomu Verdu. Jestli se vám tedy nezamlouvá Legolasův sestřih nebo Frodův vykulený kukuč, můžete vše napravit a ukázat Peteru Zvětšit zdroj: Archiv Jacksonovi, jak má vypadat správný hrdina Středozemě.

Na výběr je z několika ras (elfů, trpaslíků, lidí, skřetů nebo trollů) a různých typů obličejů i vlasů. Také se budete muset rozhodnout, zdali se spolehnout na ošemetnou magii, nebo raději na poctivou přesvědčovací sílu vlastních paží. Pak už stačí postavu jen řádně obléci, aby zbytečně nepobuřovala antiherní puritány, a můžete vyrazit Sauronovi natrhnout oční koutek. „Avatar hráče provází všemi misemi a sbírá zkušenosti a mocné artefakty,“ nenechává nás vůdce EA Pacific na pochybách, že svou hru dochutil další špetkou RPG.

 Strategické koření ochutnáme také
Přibudou nové možnosti formací včetně seskupování několika různých typů jednotek do větších celků. Kontaktní kopiníci vpředu, za nimi v dočasném bezpečí živých štítů schovaní lučištníci a na křídlech rychlá jízda. A abyste mohli svému taktickému géniovi dát veškerý prostor, kterého se bude dožadovat, přichystali pro vás autoři opravdovou lahůdku. Naplánujete si sled akcí, který pak ve vhodnou chvíli spustíte jediným pohybem myši. Můžete tak během okamžiku frustrovat skřety trpasličím válečným náčiním zpředu, rohanskou jízdou z křídel a z lesa se znenadání vynořivším entem, který si to neomylně namíří do nepřítelova nechráněného týlu. Chybět nebudou ani vymoženosti ve stylu směrování formací tažením myši nebo určování úderné síly pro každý střet zvlášť.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V samostatných misích (pravděpodobně hlavně v multiplayeru) čeká ještě jedna novinka – Jeden prsten, který se má náhodně objevovat na některých mapách. Stačí se k němu přes těla protivníků prokousat jako první a dopravit jej do vlastního sídla. Nebude to však nic jednoduchého, jelikož v okamžiku, kde se jej někdo zmocní, prsten uvidí všichni hráči, a tak cesta do bezpečí bude pravděpodobně mnohem „zábavnější“ než samotné hledání. Pokud se to však přeci jen zdaří, po určité době hýčkání v bezpečí pevných zdí (případně tepla podzemních úkrytů) jeho moc vyvolá nejmocnější postavu na bojišti.

Zvětšit zdroj: Archiv Západní alianci sestoupí na pomoc Gandariel a její protivníky podpoří dokonce samotné velké oko Sauron. Jejich kouzla pak dokážou v bitevní vřavě natropit takový pořádek, že dokonce EA ještě zvažuje, jestli tento prvek ve hře nakonec z hlediska vyváženosti vůbec ponechat. Přichystány jsou také námořní bitvy (lodě lze najímat v neutrálních docích, stačí je jen obsadit některým z hrdinů), i když tady se trochu obáváme vcelku fádního klikacího lodilovu. Bude totiž chybět ta nejdůležitější možnost – zahákovat nepřítele, zbavit se posádky a plavidlo nechat přijmout nové státní občanství.

 Konečně základna podle svého gusta
Stavby získaly svobodu, však to taky bylo zapotřebí. „Původní koncept, kdy se mohlo stavět jen na předem určených místech, jsme úplně vypustili. Celé budování jsme přeprogramovali na zcela novém principu,“ odráží Verdu s úsměvem i náš poslední útok na (ne)strategickou podobu hry. Architektonické choutky si teď můžete vybíjet, kde se vám zlíbí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Na úspěchu, či neúspěchu tažení se bude kromě rozmístění farem, zbrojíren nebo kasáren podílet i volba z dlouhé řady možností opevňování. Mohutné hradby doplňují lučištnické věže a zejména pevnost, která zastává funkci nejdůležitější budovy ve hře. Jejím postupným vylepšováním se zpřístupní takové libůstky, jako obranné balisty nebo již zmíněná možnost posílat pod hradby dobyvatelům různé dárečky v podobě vroucího oleje či osminohých mazlíků.

Kromě pevností se pak na mapách budou povalovat i produkční budovy (trpaslíci si přilepšují v dolech a skřeti pilách decimují okolní lesy). Ty by měly zaručit, že své vojsko nenecháte dlouho nudit na jednom místě, ale obstaráváním obrany všech strategicky důležitých bodů jim dáte pěkně.

Zvětšit zdroj: Archiv Musíme se přiznat, že se nám snad ještě nestalo, aby téměř vše, co se dalo prvnímu dílu vytknout, někdo v následujícím pokračování opravil. Nebo to alespoň přesvědčivě sliboval, když už je titul víceméně hotov. Termín vydání BFME2? Pravděpodobně začátek března, kdy se objeví též sběratelská edice s bonusovým obsahem a později i verze pro Xbox360.

Tento článek původně vyšel v časopisu zdroj: Archiv a toto je jeho lehce aktualizovaná verze.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, LOTR: Battle for Middle-Earth recenze


 
Gef
autorce je 29 let, pracuje jako redaktorka populárně vědeckého časopisu a z her na ní mají smůlu hlavně strategie a RPG

 
 
Gef

Nejnovější články