Herní průmysl zaznamenává významný posun směrem k integraci technologií generativní umělé inteligence, jak odhalil průzkum State of the Game Industry 2024. Obsáhlý report shromažďuje odpovědi více než 3 000 herních vývojářů a zabývá se spoustou zajímavých témat, ale především nastiňuje rostoucí zavádění a různé pohledy na využití generativní AI při vývoji her.
Podle průzkumu se v herním odvětví stále více prosazují nástroje generativní AI, jako jsou ChatGPT, GitHub Copilot nebo Midjourney. Pozoruhodné je, že 31 % vývojářů uvedlo, že tyto nástroje používají při své práci osobně, zatímco dalších 18 % uvedlo, že je používají jejich kolegové, i když je oni sami nepoužívají.
Přijetí těchto technologií však není v celém odvětví jednotné. Zpráva poukazuje na rozdíl v přijetí generativních nástrojů AI mezi velkými (AAA) a nezávislými (indie) studii. Zásady omezující používání generativní umělé inteligence jsou častější v AAA studiích - 21 % vývojářů z těchto společností uvádí zákaz těchto nástrojů, na rozdíl od pouhých 9 % v nezávislých studiích.
Dopad generativní AI na herní průmysl zůstává mezi vývojáři předmětem diskusí. Zatímco 21 % respondentů průzkumu považuje generativní AI za pozitivní dopad, významných 57 % očekává smíšený dopad a 18 % se obává především negativních důsledků. Tyto smíšené pocity odrážejí nejednotný názor na transformační potenciál technologií AI oproti jejich možným nevýhodám napříč odvětvím.
Jedna z nejpalčivějších obav, na kterou průzkum upozornil, se točí kolem etického využití generativní AI. Velká většina vývojářů, která činí 84 %, vyjádřila určitou míru obav, přičemž 42 % je velmi znepokojeno a dalších 42 % je znepokojeno do jisté míry.
Na druhou stranu průzkum také upozorňuje na fakt, že se generativní AI často používá jako asistent při programování, konkrétně tak například pomáhá zrychlovat kódování. Podstatnou měrou se pak AI používá v jiných částech herních studií, která se netýkají vývoje. Tedy například marketing, HR či obecně vzato v oblastech managementu a byznysu.
Člověk nemusí být zrovna geniální prorok, aby tušil, že především letos bude využívání nástrojů generativní AI v herních studiích velmi výrazně narůstat. Otázkou ovšem je, kdy přestane mít AI v herním vývoji pouze asistenční a „urychlovací“ roli a začne některé pozice plnohodnotně nahrazovat. Příští rok?