Proč Sony přichází o exkluzivní hry pro PS3
zdroj: tisková zpráva

Proč Sony přichází o exkluzivní hry pro PS3

21. 11. 2006 16:16 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Zdá se, že lidé v Microsoftu jsou natolik inteligentní (speciálně Peter Moore), aby pochopili, že v porovnání s Playstation 3 by mohl mít jejich Xbox 360 jednu podstatnou slabinu a nevýhodu.

Tou pochopitelně není hardware, protože obě konzole mají ve skutečnosti výborný hardware a když odhlédneme od vestavěné velkokapacitní Blu-Ray jednotky v Playstation 3, jsou si naprosto rovnocennými soupeři. V případě Xboxu by tou slabinou mohl být software. Prostě hry. Microsoft se bojí (a vždycky se bál), že nebude mít dostatek dobrých her pro Xbox 360 a že se kvůli nějaké populární hře zájem fanoušků přesune ke konkurenci. Obava je to oprávněná, existuje vysoké procento hráčů, kteří koupí cokoliv od Sony, hlavně když to bude mít nálepku "Sony" a půjde na tom hrát jejich oblíbená smažba.
Microsoft se ale snaží všemi prostředky (doslova), hlavně za pomoci bezedné peněženky strejdy Billa a pomalu ale jistě tuto nevýhodu likviduje. Ba co víc, otáčí jí ve svůj prospěch. Cílem je zajistit pro Xbox 360 dostatek exkluzivních titulů a nevynechat ani jednu příležitost, jak si naklonit nezávislé vývojáře, aby svoje nové hry směřovali právě na Xbox - a pokud možno jenom na Xbox. Šíří se taková spekulace (ovšem z dobrých zdrojů), že práce Moora a jeho týmu je o to snazší, jelikož Ken Kutaragi, klíčová postava Sony, nebyl za poslední rok schopen dát dohromady finální podmínky pro nezávislé vývojáře a vydavatelské domy ze západu. To má za následek, že bez jeho souhlasu nikdo v Sony nedá zelenou nějakým "výdajům navíc". Například vydavatelé Take 2 a Rockstar Games se zajímali o prodloužení spolupráce se Sony a chtěli jim nabídnout, že pozdrží uvedení další série Grand Theft Auto na ostatních platformách o 6 až 12 měsíců. To samé chtěl udělat Ubisoft s Assasin's Creed, který se objeví na jaře 2007. To jest, nechat ho exkluzivně pro Sony. Povolení podepsat kontrakt prý ale nedostali ani top manažeři v Evropě a ani v Americe, kteří jinak mohou jednat nezávisle. Čili bez souhlasu Kutaragiho nemohou v této věci dělat zhola nic.

Toho využil Microsoft a jednoduše obvolal majoritní vydavatelské domy a ptal se: "Co by to pro vás znamenalo, vydat tuhle hru na 360?" Nebo: "Za jakých podmínek byste svoje hry dali k nám, na Xbox?". Sice se k tomu vzhledem k citlivosti problematiky nikdo nechce moc vyjadřovat, ale už prosakují informace, že některým vydavatelům dochází trpělivost a nechce se jim čekat. Vývoj je neskutečně drahý a každý si pomáhá jak může. Navíc Microsoft přichází s otevřenou náručí a poskytuje těmto vydavatelům a jejich vývojářům podstatnou podporu z hlediska vývojářských nástrojů. Na druhou stranu Sony stále představuje herní jedničku a to na všech třech kontinentech - navíc se cítí být jedničkou a tak se představitelé Sony vůbec nedomnívají, že by jejich úspěch závisel na nezávislých vývojářích, protože mají vývojáře vlastní a opravdu se jim nechce platit za nějakou „exkluzivitu“.

Jak se tohle vyvine nikdo netuší. Nervozitu je cítit úplně všude. Z hlediska Xbox 360 se totiž ukazuje dříve nepoznaný fenomén. Prodeje hardwaru vůbec nenásledují prodeje softwaru. Hry jako Call of Duty 2 (Activision), Fight Night Round 3 a Madden NFL 07 (Electronic Arts), Ghost Recon Advanced Warfighter (Ubisoft), Dead Rising (Capcom) a další, se prodávají skvěle - ale prodej konzolí stagnuje. Jakoby hráči zamrzli a nemohli se rozhodnout, pro kterou konzoli si mají dojít. Trh se prostě nevydal žádným konkrétním směrem. Přesto všichni vědí, že jednou to rozhodnutí přijde a že tam někde venku čeká 25 miliard dolarů, které jsou každým rokem hráči ochotni za svojí zábavu utratit a že tento byznys poroste každým dalším rokem, protože každým rokem se toho prodá více než vloni.

zdroj: NewsWeek

cappy
Smarty.cz

Nejnovější články