Je tak docela možné, že Playstation 3 bude představen už na letošním veletrhu E3. Ovšem pokud se tak stane, půjde s největší pravděpodobností o ukázku neveřejnou a neinteraktivní. V současné době totiž nejsou pro konzoli hotovy žádné herní tituly a i kdyby mělo Sony něco schováno tak říkajíc "v rukávu", z dřívějších vyjádření představitelů NVIDIE víme, že GPU pro PS3 nebude hotové dříve, než na konci roku 2005.
To ovšem nebrání oficiálnímu ohlášení PS3, které se odehraje v březnu, na domácí půdě Sony v Japonsku, kde budou také uvolněna veškerá fakta o jejím hardwaru a nezbytné technické informace. Pravděpodobně tak Sony reaguje na dění kolem konkurence jménem Xbox Next (Xbox 2, Xenon), o jehož uvedení hovořili začátkem tohoto měsíce představitelé Microsoftu a to rovněž v souvislosti s jeho představením na E3.
V tento okamžik tedy nevíme s určitostí, kdo bude se svojí konzolí nejrychleji na trhu. Můžeme však zevrubně porovnat jejich technické parametry sestavené částečně na domněnkách, ale také uniknuvších informacích. Microsoft Xbox 2 Xenon má obsahovat celkem 3 procesory 64-bitové architektury IBM PowerPC natěsnané do jednoho čipu, přičemž tento čip má mít frekvenci 3,5 GHz. Grafický čip bude od ATI a bude pracovat na frekvenci 500+ MHz. Toto speciálně vyvinuté VPU (u ATI se GPU nazývá VPU) má obsahovat posílenou shader jednotku se 48 ALU (Arithmetic Logic Unit) schopnou zpracovat najednou až 64 vláken shader programu. Xenon má mít 256 MB paměti, bezdrátové ovladače, jednotku HD-DVD s médii schopnými pojmout až 35 GB dat a mezi jeho zvláštnosti bude patřit schopnost VPU sdílet vyrovnávací paměť L2 cache spolu s procesorem a přistupovat k datům mnohem rychleji.
Playstation 3 má mít celkem čtyři procesory IBM Cell vyvinuté konsorciem STI (Sony, Toshiba, IBM). Přičemž vždy dva Celly budou umístěny na jeden čip. Každý Cell by měl mít jedno jádro řídící a k tomu 8 výkonných vektorových procesorů APU (Attached Processing Unit), takže o celkovou výpočetní sílu Playstation 3 se bude starat 32 jader. Jejich teoretická pracovní frekvence je až 4.6 GHz. Cell nebude mít žádnou cache, ale přímý přístup do 64 MB velké paměti typu XDR. Celková velikost paměti bude 4x64 MB. Přičemž XDR jsou paměti vyvinuté společností Rambus, schopné Octal Data Rate (ODR), což znamená, že dokáží přenést data až 8x během jednoho taktu (zatímco současné DDR pouze 2x), mají nejenom vynikající datovou propustnost, ale rovněž nízké latence. Playstation 3 bude mít Blu-Ray disk, schopný pojmout až 50 GB dat na jedno médium. O grafickém čipu NVIDIA se toho prozatím moc neví. Spekuluje se, že by mohlo jít o silně modifikovaný hybrid mezi NV40 a NV50 s vestavěným paměťovým řadičem pro XDR.
30. 1. 2005 19:19 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
Poslední dobou se množí spekulace, že první funkční prototypy herní konzole Sony Playstation 3 mají být hotové už v květnu tohoto roku.
zdroj: X-BitLabs